A magyar utak felett ugyan még nem száguldoznak repülő kocsik, azonban egyre több villanyautót adnak el világszerte. Ezúttal olyan cégeket mutatunk be, amelyek elektromosautó-startupként kezdték, és már eljutottak legalább egy széria sorozatgyártásáig.
Sose felejtem el, amikor a Vissza a jövőbe második részének elején Doki mindenféle szeméttel tömi tele a Deloreant – ez azóta is életem egyik legmeghatározóbb filmélménye. Vicces, de ezen alig akad fenn a film, ami inkább a repülő autókra helyezte a fókuszt. A filmben ábrázolt jövőt már elhagytuk, repülő vagy szeméttel működő autóink még nincsenek, vannak viszont elektromos autóink, amikbe ugyanolyan gyermeki lelkesedéssel ülök be, mint Marty McFly a Deloreanba.
Napjainkra a legtöbb autógyártó kínálatában már találunk teljesen elektromos modelleket. Egyrészt kemény szankciókat vezettek be, hogy az autógyárak flottaátlagban nem haladhatnak meg egy bizonyos gramm/kilométeres CO2-kibocsátást, másrészt – szerencsére – a lakosság körében is egyre vonzóbb a klímatudatosság.
Ebben a cikkemben annak megyek utána, hogy melyek azok a cégek világszerte, amelyek elektromosautó-startupként kezdték, és már eljutottak legalább egy széria sorozatgyártásáig. Mesélek majd az Ewan McGregor által is jól ismert Rivianról, az Xpengről, ami az utóbbi időkben a repülő autójával hívta fel magára a figyelmet, a Lucidról, ami nemrég kezdte meg az AIR sorozatgyártását, de már most mindenki eldobta a haját a szalagról legördült daraboktól. Végül pedig arról a Nióról, amely már hazánkban is alapított akkumulátorcsere-állomásokat összeszerelő gyárat.
Számos előnnyel indulnak az ilyen startupok: egyrészről nincsenek meg a begyöpösödött régi autógyári dogmák, tiszta lappal, friss ötletekkel tudnak indulni, illetve nincsenek annyira kitéve a beszállító szerződések okozta kitettségnek.
De mellette természetesen ott van az a rizikó, hogy hiányzik a sorozatgyártási know-how, így egy ilyen projekt beindítása elképesztően tőkeigényes. Nem véletlen, hogy a legtöbb ilyen sorozatgyártásba küldött autó mögötti cég befektetői vagy támogatói között olyan neveket találunk, mint a szaúdi vagy a kínai állam, vagy az Amazon” – magyarázta kérdésemre Antalóczy Tibor, a Villanyautósok.hu főszerkesztője.
Rivian: a tökös túraautók királya
A céget 2009-ben alapították Kaliforniában, és nem meglepő módon, az ottani piacra lőve, pickup és SUV szerepel a kínálatukban – igaz elsőre ők is sportautót szerettek volna piacra dobni. Szóval a Rivian egy tökös túraautó, amit igazán izgalmas megoldásai tesznek baromi vonzóvá. Ilyen például az extraként rendelhető beépített konyha indukciós főzőlapokkal vagy a platón nyitható sátor.
Ewan McGregor és csapata 2019-ben kezdte el gyártani a Long Way Up című műsorát, amiben a két főszereplő (Ewan McGregor és Charley Boorman) elektromos Harley-Davidsonokkal küzdi fel magát Dél-Argentínából egészen Los Angelesig. Keresztül-kasul, átvágva dzsungelen, hegyeken, drogbárókon, mindenen. Ha ez önmagában nem lett volna elég para, akkor még megspékelték azzal, hogy a Rivian első kettő valaha legyártott gépjárművét vitték magukkal technikai autónak, tehát azzal utazott a stáb és a kameratechnika. Emellett a cég építette ki a komplett úton a szükséges elektromos töltőhálózatot.
Ugyanebben az évben az Amazon egy nagy befektetés keretein belül megállapodott a céggel, hogy a jövőben ők fogják gyártani a kézbesítőautóikat, első körben 100 ezer darabot. Végül beérett a befektetett munka, és 2021 második felében elindult a R1T pickup sorozatgyártása, majd az év vége felé a kiszállítás. Még később pedig a R1S SUV modellé is. 2023-ra közel 60 ezer autó legyártását tervezi a cég, ami picit alulmaradt a piaci várakozásoktól, de még így is derekasan helytállt az elmúlt, gazdaságilag igencsak nehéz időkben.
Xpeng: csúcsra viszi a moziélményt
„Kína az elmúlt néhány évtizedben rendkívül vonzó piac volt az autógyártók számára, de külföldi, ismert márkák számára a helyi gyártást csak vegyesvállalati formában engedte a helyi szabályozás.
Ez lehetőséget teremtett a helyi cégeknek és szakembereknek, hogy eltanulják az autók tervezésének és tömeggyártásának apró fortélyait. A hagyományos autók piacára azonban a kínai márkák nem tudtak önállóan betörni, hiszen a jó belsőégésű motorok gyártása és tervezése drága és nehéz feladat.
Villanyautóba viszont nem kell ilyen motor, így az elektromobilitás megnyitotta a kínai gyártók előtt a lehetőséget, hogy a hazai piac mellett a világ más pontjain is versenyre keljenek az ismert márkákkal” – mondja megkérdezett szakértőnk, Antalóczy Tibor.
A kínai Xpeng a legtöbb olvasónak onnan lehet ismert, hogy ők mutatták be nemrég repülő autójukat, az X2-t – ami sajnos nem olyan, mint a bevezetőben említett Delorean, bár az ajtói gyanúsak. Egy teljesen karbonsemleges, kétüléses repülő autóról van szó, ami természetesen még csak prototípus, de annak elég ígéretes. Az Xpeng négy autóval van jelen a piacon: kétfajta P modellel (P5 és P7), amelyek a márka szedánjai, illetve a G széria két SUV modelljével (G3i és G9).
Sokáig csak Kínára koncentráltak, de már nyitottak szalont és szervizt Svédországban, Dániában, Norvégiában és Hollandiában is. Ezen túl nagyon belehúztak a sorozatgyártásba is, mert az utolsó 100 ezer autójuk elkészítéséhez már csak nyolc hónap kellett, míg az első 100 ezerhez még közel három év.
A modellek minden olyan eszközzel felszereltek, amit egy mai elektromos autótól elvárhatunk: átlagban 450 kilométeres hatótáv, gyorstöltés, fejlett hangrendszer, belső zajszűrő rendszer és a vezetést segítő legmodernebb technika. A kedvencem azonban a belső mozi, amit egy, a szélvédő elé lehúzható vászonnal, valamint a hátsó üléshez szerelt projektorral lehet beüzemelni, és hogy tökéletes legyen az élmény, az autó teljes utasterét egy nagy ággyá lehet alakítani, így kimaxolva a filmezést. Ezek csak külön rendelhető kiegészítők, bár én biztos nem hagynám a polcon, ha egyszer egy Xpeng vásárlására adnám a fejem.
Tehát az Xpeng nem próbálta lehozni a csillagokat az égről, ár-érték arányban egy megfelelő autót készítettek, és stabilan fejlesztik a sorozatgyártásukat. A Tesla mellett talán ezt a márkát láthatjuk majd a közeljövőben legtöbbet a hazai utakon.
Lucid: az amerikai luxus megtestesítője
A Teslátol eligazolt Peter Rawlinson és a Mazda észak amerikai divíziójának formatervezési igazgatója, Derek Jenkins gondolt egy merészet, és kitalálták, hogy ők bizony a luxusra mennek rá. Ebben hatalmas potenciált látott a szaúdi állam, és ők is beszálltak a buliba, méghozzá nem csupán pénzzel, hanem egy 100 ezer darabos rendeléssel is.
A luxus mellett a leghosszabb hatótávot és a leggyorsabb töltést ígéri a cég: az olcsóbb verzió 650 kilométert, míg az ultra mega edition Lucid Air Dream egészen 837 kilométert fut a hivatalos számok szerint. Izgalmas fícsör még a beépített Alexa hangasszisztens, aminek a segítségével, hangirányítással, vezetés közben is tudjuk intézni a hétköznapi ügyeinket.
Úgy gondolom, a közeljövőben nem sokat fogunk látni belőle a hazai utakon, és sajnos Európában sem. De ilyen a luxusautók sorsa, nem rohangál belőle minden sarkon kettő.
Nio: amikor szelfit lő a fedélzeti asszisztens
Mikor Antalóczy Tiborral beszélgettem, zárásként megkértem, hogy bökjön rá arra a márkára – már ha van ilyen –, amelyik a legközelebb áll a szívéhez. Ő rövid hezitálás után a Niót mondta, mert úgy gondolja, hogy ebben a cégben van meg a kellő tökösség és akarat, hogy végigvigye, amit eltervez.
Erre a legjobb példa az akkumulátorcsere-állomások kérdése. Ezt 2013 környékén már a Tesla is fejtegette, de az ötlet azóta eltűnt náluk a süllyesztőben. A Nio viszont nem hagyta annyiban, és – mint a gyorstöltés egyik kézenfekvő alternatívája – elkezdték telepíteni az üzemeket. Sőt egy ilyen aksicsereállomás-gyár épült Biatorbágyon, ahol már át is adták az első ilyen elkészült állomást.
Hazánkban egyelőre csak az állomást készítő gyár működik, de Európában már több helyen telepítettek ilyen pontokat. Ennek az a lényege, hogy töltés helyett a komplett aksit kicseréled. Pontosabban nem te, mert full automata az egész, te csak állsz, mint egy autómosóban, és egy gép mindent elvégez helyetted. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet tölteni az autót, ez csak egy alternatíva arra, ha gyorsan szeretnénk teljesen feltöltött akkumulátorhoz jutni.
Az egyik legviccesebb fícsör az autóban Nomi, egy fedélzeti asszisztens, ami még egy kis arcot is kapott, amivel különböző reakciókat képes kifejezni, rád néz, ha beszélsz vele, még arra is meg tudod kérni, hogy csináljon egy szelfit rólatok – vagyis egy igazi kis úti asszisztens. Emellett persze itt is megtalálhatóak a legfontosabb vezetést segítő asszisztensek, kamerák, LiDAR szkenner, mozi szintű hangrendszer.
Tehát a Nio széles termékpaletta mellett próbálja elterjeszteni az akkucserés módszert is. Az autók is nagyon szépek, szóval én biztos rajta tartom a szemem ezen a cégen a jövőben.
Természetesen ezek mellett a cégek mellett is nagyon sok ígéretes startup van, amikre nem árt odafigyelni a jövőben, hiszen mindegyik rejteget egy-egy olyan megoldást, amibe könnyen bele tud szeretni az ember.