2024.4.9 17:57
Olvasási idő 3:25
Vank Antal

Mit tud, és miért nem kopik ki a NER kedvenc kocsija, a Mercedes G-osztály, ami évek óta hatalmasat megy a kormányközeli körökben?

Mit tud, és miért nem kopik ki a NER kedvenc kocsija, a Mercedes G-osztály, ami évek óta hatalmasat megy a kormányközeli körökben?
Forrás Instagram / Mercedes
TECH-TUDOMÁNY AUTÓK FIDESZ MERCEDES NEMZETI EGYÜTTMŰKÖDÉSI RENDSZERE

Jó pár éve már, hogy az első Mercedes G-osztály autói megjelentek a NER-hez közeli üzletemberek táborában, ám néhány világmárkával vagy más őrülettel ellentétben úgy tűnik, a rajongás a márkáért megmarad. De mi lehet az oka ennek?

A Nemzeti Együttműködési Rendszerének (röviden: NER) belső logikáját, gyakran még azok sem ismerik, akik részt vesznek benne. Egy dolog biztos: akadnak bizonyos trendek, amelyeket parancsra vagy önszorgalomból a rendszer módosabb alakjai szívesen követnek. Saját szabó, ismert világmárkák méregdrága kiegészítői – ítéletnapig lehetne sorolni a hasonlókat, amelyek közül is szinte érthetetlen módon kiemelkedik a Mercedes G-osztály iránti rajongás. A német autógyártás – mondanunk sem kell, nem éppen olcsóságáról híres – terepjárója eleinte az orosz alvilágban bukkant fel, aminek praktikus okai is voltak, vezetőik ugyanis mínusz 30 fokban, aszfaltozatlan utakon is szerettek volna eljutni a céljukig. Itthon viszont azért jóval nyugodtabbak a körülmények.

Mercedes
Forrás Mercedes

Habony, a terepjárók lovagja

Habony Árpád már a NER születése előtt, 2007-ban bizonyította, hogy nem áll tőle távol a terepjárók világa, ám ekkor még csak egy Lexus RX mellett sikerült levideózni. A Fidesz erős embere több, belső forrásunk szerint is afféle divatdiktátor a NER-en belül, így nem csoda, hogy ha parkolójában egy Lexus RX bukkan fel, akkor pár hónapon belül nem egy ugyanilyen típusú járgány fog a környéken álldogálni. Ám annak, aki beruházott a szintén nem olcsó Lexusra, hamarosan csalódnia kellett.


2013-ban kapott nagyobb nyilvánosságot az a kép, amelyen Habony Árpád és exfelesége már egy G-osztályú, pontosabban egy G63-as, Mercedesben ültek, és próbáltak olyan gyorsan meglépni a sajtó elől, amennyire csak lehetséges volt.

A független – illetve hát nézőpont kérdése, a NER résztvevői szerint baloldali – sajtó ekkor nevezte el a márkát és a típust „Habony-Mercinek“, főleg, miután ugyanaz vagy egy másik azonos típusú terepjáró egyre sűrűbben bukkant fel több önkormányzat előtt is.


Az, hogy ki milyen autóval jár, alapvetően a kutyát nem érdekli, de ha kormányközeli alakok kezdenek el rendszeresen luxusnak számító autók volánja mögött felbukkanni, az azért általában fel szokta kelteni az emberek kíváncsiságát.

Trenddé válik

Nem sok kellett hozzá, hogy a nem hivatalos miniszterelnöki tanácsadó autója sok más kormányközeli szereplő számára is kívánatossá váljon. Mészáros Lőrinc gázszerelő, üzletember, a miniszerelnök legjobb barátja és az ország leggazdagabb embere 2016-ban ült át új volánja mögé; Tiborc István, a miniszerelnök veje pedig 2019-ben döntött úgy, hogy neki is szüksége van egy hasonlóra. Ezt követően mondhatni már nem nagyon volt megállás, legalábbis nehéz másként értelmezni azt, hogy a legutóbb a Petőfi-film mögött álló Rákay Philip „influenszer” a saját lovardája előtt adott interjút, méghozzá egy G 500-as terepjáró volánja mögül. Lassan úgy tűnt, nincs az a NER-hez ilyen vagy olyan módon kapcsolódó ember (legyen szó propagandistáról vagy miniszerelnökségi tagról), aki ne szerzett, vagy ne akart volna szerezni egy ilyen autót.

meszaros lőrinc
Forrás MTI/Bodnár Boglárka

Nem kell ahhoz parancs, hogy valami divattá váljon

Megkérdezett, a nevét nem vállaló kormányközeli forrásunk szerint bár sok minden kézi vezérléssel zajlik a NER-en belül, a különböző fogyasztási cikkek használata – legyen szó autókról, ruhamárkákról és a többiről – nem tartozik ide. A belső kör divatját viszont sokan önszorgalomból kezdik el követni, szerinte így alakult ez a Mercedes G-osztály esetében is. Habony Árpádot, aki hivatalosan továbbra is „csak” a miniszerelnök tanácsadója, nemcsak a független sajtó, de a tűzhöz közel állók is árgus szemekkel figyelik: ő afféle divatdiktátornak számít a NER-en belül, márpedig ha ő egy Mercedes G-t kezd el vezetni, akkor sokan úgy érzik, igazodniuk kell hozzá.

Hasonlóképpen van ez amúgy a ruhák terén: a NER-hez közeli „luxusfeleségek” örömmel viselik azokat a márkákat, amelyeket a kör egy-egy prominens alakján gyakran látnak felbukkanni, de ugyanez a helyzet a luxuskarórák, sőt, az ingatlanok elhelyezkedése kapcsán is.


Bár Felcsútból (kisvasút ide, saját futballpálya oda) nem nagyon lett NER-közeli luxusfalu, de az például nem véletlen, hogy a Balaton-környéki panorámás telkeket és házakat úgy vásárolják, mintha muszáj volna. Trenddé vált, amelyhez „mindenki, aki számít”, szeretne csatlakozni.

@wealth The G-Wagon has a heavy engine up front and the center of gravity is low enough so you won’t tip backwards — a feat of German engineering ⛰️ Video: @whistlindiesel/IG #mercedes#gwagon#climbing#car#engineering#hill#money♬ original sound - Wealth

No, de miért a Mercedes G-osztály?

Erre a kérdésre már nehezebb válaszolni, biztosat pedig nem is igen lehet rá mondani. Annyi tény, hogy – ahogyan arról korábban már beszéltünk – az orosz államhoz közel állók, illetve az ottani oligarchiák meglehetősen kedvelik a terepjárót, amely nem csak egyfajta státusszimbólum (mint itthon), hanem bizony a helyi körülmények mellett még praktikus is. Ha a magyar elit a tekintélyt parancsoló autókat az oroszoktól irigyelte el, akkor ők a praktikussági okokat nem annyira nézhették, semmint magát a tényt, hogy drabális, mégis eleganciát sugárzó megjelenésével, kellően tág utasterével nemcsak felvágni lehet vele, de akár a család jelentős részét is bele lehet zsúfolni. Mindezt úgy, hogy azért mégsem egy Dacia Dusterről beszélünk, amivel azért nehéz lenne (felfelé) kitűnni az önkormányzati parkolókban.

Mercedes
Forrás Mercedes

Bár az interneten számtalan pletyka kering az autóról, néhány összeesküvés-elmélet szerint a gyártó bizonyos szívességekért cserébe „biztosítja” ezeket a járműveket a prominensebb kormányközeli tagoknak, a NER működésére rálátó forrásunk szerint ez nem igaz. Szerinte a rendszer lényege, hogy az ember felvágjon azzal, amilye van, márpedig egy több millió forintos, egyedi óra sokkal alkalmasabb erre a célra, mint egy „ingyenautó”. Valószínűleg nincs szó másról, mint tényleg egyszerű hóbortról: a piramis tetején páran ilyen vagy olyan megfontolásból ezt a gépjárművet választották, a többiek pedig igyekeznek hozzájuk igazodni.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!