Ebben a hónapban a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyedület és a Capa Központ kiállításait, egy, a higiéniai szegénységre reflektáló tárlatot, Bukta Imre és Renyagyár kiállításait, illetve a World Press Photót is ajánljuk!
Az angolvécé és a fürdőszoba nem mindenhol alapvetés
A Szaniter című kiállítás a lakhatási szegénység kérdéskörét, azon belül a higiéniai feltételek hiányát járja körül a Budapest Design Week programsorozat részeként. A Pompa Copia kreatív társulás tárlatának célja, hogy a közönséget közös gondolkodásra ösztönözze, a művészet eszközével reflektáljon a lakhatási szegénységre, és rávilágítson, hogy az komoly problémának számít Magyarországon, főleg a mélyszegénységben élők körében: a Habitat for Humanity civil szervezet 2024-es jelentése szerint itthon 2,8 millió ember, a lakosság mintegy 30 százaléka él lakhatási szegénységben, köztük sokan fürdőszoba vagy megfelelő higiénés körülmények nélkül.

„Az installációk központjában asszociatív módon megjelenített tisztálkodási terek állnak, amelyek személyes sorsokat idéznek meg. A kiállítás anyaga valós helyszínekről készült fotósorozatokkal egészül ki, így szeretne hidat képezni a művészi ábrázolás és a dokumentarista hitelesség között” – közölték a szervezők.
2025. október 3. – 25.
Santhó Imre magyarországi bemutatkozás
A Capa Központ Elegancia és kísérletezés – Santhó Imre divatfotói címmel rendez átfogó kiállítást a magyar származású grafikus, illusztrátor és fotós munkáiból, aminek kurátora Gáspár Balázs, Santhó életművének kutatója. A tárlat a huszadik század első felében alkotó Santhó első magyarországi bemutatkozása, amely a látványos divatfotók mellett eddig nem ismert grafikáit, illusztrációit és személyes dokumentumait is közönség elé tárja. A művész bátran kísérletezett merész, újszerű technikákkal, alkotásai ezért ma is korszerűnek és frissen hatnak.

Élete során számos országban megfordult, aktrajzaival gyakran botrányt okozott, fényképeivel viszont nagy sikereket ért el. A Berlinben és más európai nagyvárosokban karriert építő Santhó Imre az 1920-as, 1930-as években divatmodellekkel és filmsztárokkal is dolgozott együtt, képei pedig neves nemzetközi magazinokban jelentek meg – olyan korabeli hírességeket fotózott, mint Lilian Harvey és Gina Falckenberg színésznők, valamint Karin Stilke modell. A kiállításon szereplő fotók a hamburgi Museum für Kunst und Gewerbe és a berlini Kunstbibliothek gyűjteményéből érkeztek.
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ; 1065 Budapest, Nagymező u. 8.
2025. szeptember 24. – november 23.
A vidék és az ember
A Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Házban nyílik meg az egyik legfontosabb, nemzetközi viszonylatban is jelentős kortárs képzőművész önálló tárlata, aki állított már ki São Paulóban, Párizsban, San Franciscóban és számos másik városban, munkáit ezúttal pedig Budapest belvárosában nézhetjük meg.
Bukta Imre közel harminc évvel ezelőtt tért vissza szülőfalujába, Mezőszemerére, ahol jelenleg is él és alkot, művészetén keresztül évtizedek óta hitelesen és érzékenyen mutatja be a vidéki Magyarországot és a benne élő embereket. Festményeiben, installációiban és performanszaiban a falusi lét szépségei és nehézségei egyszerre jelennek meg, humorral, iróniával és mély társadalmi érzékenységgel.
Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Ház, Balázs János terem; 1077 Budapest, Király utca 67.
2025. október 3. – november 3.
Humorral a magyar valóság is elviselhetőbb
Biacsics Renáta pécsi grafikusművész, a Renyagyár Instagram-oldal tulajdonosa hétköznapi szorongásainkat, vagy éppen a magyar társadalom fontos problémáit tematizálja művészetével. Munkáival számos helyen találkozhatunk már nemcsak Pécsett, de a fővárosban is: szeptember 26-ától közel másfél hónapon át a Yoféle Hely ad teret Renya friss és aktuális munkáinak, ahol politikai tabukat feszeget, a Pride betiltását dolgozza fel, vagy éppen Orbán és Lölő provokatív karikatúráit tárja a néző elé.
Renya legalább a legszomorúbb időszakban is talán megnevetettet minket, vagy ha már nevetni sem bírsz, akkor itt az ideje, hogy a szubkultúrád részeseként erőre kapj velünk együtt, és egy szebb és jobb országért lépjünk fel együtt!
– írják a kiállítás ismertetőjében, megjegyezve: a kiállított képek megvásárolhatóak, amivel Renya művészetét és a Yoféle fennmaradását támogatjuk.
Yoféle Hely, 1085 Budapest, Gutenberg tér 3.
2025. szeptember 26. – november 15.
We (don’t) need (no) education
A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület ad otthont a kiállításnak, ami A. S. Neill skót pedagógus és író The Last Man Alive című, 1938-ban megjelent gyermekkönyvéből inspirálódik, amit Németországban Die grüne Wolke (A zöld felhő) címmel adtak ki 1971-ben. A könyvet Neill és diákjai egy kollektív írásgyakorlat keretében hozták létre, a demokratikus pedagógiai gyakorlatok lehetőségeinek egy kísérleteként.
A tárlat a könyv által felvetett kérdéseket a mai világ problémáival összekapcsolva mutatja be, reagálva a ma jelenlévő gazdasági, politikai és ökológiai válságokra. Az alkotások a disztópiák határterületein mozgó válaszokat mutatnak fel arra, hogyan érhetünk el társadalmi átalakulást – az oktatás jelenlegi működését és eszköztárát alakítható struktúraként, viszont a globális válsághelyzet újratermelőjeként értelmezik.

„A kiállítótérben megteremtett pszeudodisztópia nem a katasztrófa szcenáriókra összpontosít, hanem elsősorban az új lehetőségek és keretek kialakításának, illetve alakíthatóságának formáit kutatja, különös tekintettel a fiatal generáció által adható válaszokra” – derül ki a kiállítás ismertetőjéből. A tárlat kurátorai Domokos Ferenc, Nagy András, Szabó Zsinka és Tomcsányi Sára.
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyedület; 1074 Budapest, Rottenbiller u. 35.
2025. szeptember 28. – október 10.
Másodjára is a Biodómban a World Press Photo
Tavaly 48 év után először nem állami múzeumban rendezték meg a budapesti World Press Photo kiállítást. A 2023-as botrányok – Dúró Dóra LMBTQ-ellenes ténykedése és L. Simon László menesztése – után a Biodóm már második éve ad helyet a világ legjobb, illetve legfontosabb sajtófotóit és dokumentarista fényképeit bemutató tárlatnak.
A sajtófotó nem hazudik, nem foglal állást, nem torzít, csak elénk tárja a világ valóságát
– mondta a kiállítást megnyitó Karácsony Gergely főpolgármester az MTI beszámolója szerint, és felhívta a figyelmet a Budapest 75 című kísérő tárlatra is, amely korabeli Fortepan képekkel és híradó részletekkel emlékezik meg az ötvenes évekről.

A World Press Photo kiállítás pályázatára 3778 fotós 141 országból összesen 59 ezer 320 fotót küldött be, a díjazott 42 fotográfus 31 országot képvisel. A kísérő tárlatok között szerepel a Budapest 75 mellett Jelle Krings: Vasemberek, és a Víz című tárlat is.
Biodóm; 1146 Budapest, Állatkerti krt. 16.
2025. szeptember 26. – november 9.