- terméket vagy szolgáltatást 18 éven felüliek számára
- szex, meztelenség vagy más felnőtt tartalom
- erőszakos, véres vagy arra érzékenyek számára nem megfelelő tartalom
Ha dohányzik az ember, mindig átgondolja vagy megkérdezi, hogy lehet-e mások előtt, de a hevített termékek esetében az etikett még nem magától értetődő.
Egy friss országos kutatás szerint a hevített dohánytermékek mára stabil helyet foglalnak el a magyar lakosság fogyasztási szokásaiban: a 18–75 évesek 25 százaléka – azaz megközelítőleg 1,8 millió ember – használ ilyen termékeket valamilyen gyakorisággal. Közülük több mint 1 millió fő rendszeresen, míg 790 ezren alkalmanként fordulnak ezekhez az alternatív dohányzási formákhoz.
A JTI kutatása alapján a hevített dohánytermékeket legnagyobb arányban a 30 év alattiak használják, különösen Budapesten és más nagyvárosokban. Gyakran előfordul a használat továbbá az aktív dolgozók és az alapfokú végzettséggel rendelkezők körében. A használati szokások között generációs különbségek is megfigyelhetők:
„A hulladékmentesség az 50 év felettieknek fontosabb, a 30-asok számára inkább a gyors és kényelmes használat a fő fókusz, a 30 év alattiaknak pedig leginkább az, hogy az illat ne legyen zavaró”
– mondta Polyák Emese, a JTI Hungary Zrt. CSR és kommunikációs menedzsere.
A szabadtéri használat a jó idő beköszöntével különösen hangsúlyossá válik. A rendszeres használók 69 százaléka kertben vagy teraszon, míg 46 százalékuk munkahelyi környezetben használ hevített dohányterméket. Az alkalmi fogyasztók körében a szórakozóhelyek és vendéglátóhelyek környéke a jellemzőbb helyszín.
A választás során a legfontosabb tényezők az íz (illat) és az ár-érték arány. A rendszeres használók közel fele számára kifejezetten fontos, hogy a termék valódi dohányt tartalmazzon, míg az alkalmi használók nyitottabbak az alternatív összetevőjű termékekre.

A kutatás rávilágít hevített dohánytermékek szabadtéri használatának etikai, illetve környezet- és társadalomtudatos aspektusára is. A felhasználók többsége figyel arra, hogy ne hagyjon hulladékot maga után (különösen jellemző ez az 50 év felettiekre, ahol 60 százalék fölött van ez az arány), valamint 10-ből 9 ember körbenéz, hogy nem zavar-e másokat – főként akkor, ha gyerek is van a közelben.
Ugyanakkor csupán 28 százalék kérdezi meg proaktívan, hogy zavarja-e a másikat a termék használata. Dr. Kibédi-Varga Katalin etikettszakértő szerint ez nem oké: „Hevített termékek használata előtt is mindig illene megkérdezni a körülöttünk lévőket: »Nem zavar, ha használom?«. Ez nemcsak szabály-, hanem felelősségkérdés is.”
Ez is rámutat arra, hogy bár a többség etikusan viselkedik, van még hova fejlődni a társadalmi normák követésében. Pozitívum ugyanakkor, hogy azok, akik rendszeresen használnak hevített dohánytermékeket, tudatosabbak, és jellemzően jobban alkalmazkodnak a környezetükhöz, mint az alkalmi használók.
A hevített termékek etikus használatáról a https://hevitettetikett.hu/ olvashattok.