A Kamaszok gigászi adrenalinfröccsel ért fel, nem csoda hát, hogy hasonlóan feszes, megosztó társadalmi problémákat is boncolgató mozgóképes projektek után kutatsz. Ajánlunk most 10 filmet és sorozatot, hogy kedvedre folytathasd a binge-watchingot.
A Kamaszok március 13-án került fel a Netflix kínálatába, és óriási rössel uralta le a streamingszolgáltatót, de túlzás nélkül, a komplett világhálót is. Mindenki Owen Cooper bitang erős alakításáról, a vágás nélküli jelenetekről, illetve a társadalmi problémákról diskurál, amiket felvet a széria. Mi is írtunk róla.
Ám egyszer minden jónak vége szakad, ezért is vagyunk most itt. Tudtad amúgy, hogy hivatalosan is létező jelenség a sorozat utáni depresszió, vagyis a post-series depression? A nevében is szerepel a jelentése – egyfajta hiányérzet, űr, ami akkor keletkezik bennünk, amikor szeretett sorozatunk véget ér. Hasonszőrű a nyaralás utáni depresszióval, amikor a tetemes adrenalinlökettel felérő élmény hirtelen megszűnik, és különös ürességet hagy maga után.
Egyet se félj, mutatunk 10 filmet és/vagy sorozatot, amelyek szintén felnövést érintő társadalmi kérdésköröket pedzegetnek, feszesek, és egy csipetnyi komor, sötét hangulattal is bírnak.
A másik út (Unorthodox)
A 2020-as, négyrészes minisorozat egy fiatal lányról, Estherről szól, aki a New York-i szatmári ultraortodox haszid zsidó közösség tagja. Családja mereven elzárkózik a külvilágtól, annak mindennemű technológiai vívmányaitól. Vaskalapos, rendkívül szigorú szabályok mentén élnek. Példának okáért, a nők szerepe ezen közösségekben kimerül a gyermeknevelésben, illetve kizárólag olyan ruhát vehetnek fel, amelyben nem látható az alakjuk. Sőt, a fejükön kendőt viselnek, hogy a férjükön kívül senki ne láthassa a hajukat. Elrendezett házasságban adnák férjhez szülei Esthert is, ám neki más tervei vannak. Berlinbe menekül, hogy családjától távol, új, másfajta életbe kezdjen. A közösség tagjai és leendő férje ezt azonban nem hagyják annyiban.

A széria felnövésről, kirekesztettségről, egyéni függetlenségről szól, és minőségi, ugyanakkor szemfelnyitó szórakozást nyújthat a Kamaszok után. Shira Haas bámulatos a főszerepben. És az sem utolsó szempont, hogy fent van Netflixen.

Öngyilkos szüzek (The Vigrin Suicides)
Sofia Coppola 1999-es filmje öt lányról szól, akiket a '70-es évek Detroitjában a külvilágtól gyakorlatilag elzárva, túlféltve nevelnek mélyen vallásos szüleik. Misztérium övezi őket az utcakörnyéken és a helyi iskolában is, hiszen feltűnően kilógnak a sorból. Olyanok, mintha csak egy másik bolygóról érkeztek volna. Tartózkodók, csöndesek, furcsák, ám a szemükben bizony csillog a lázadó szellem. És ahogy az lenni szokott, feszegetni kezdik a szüleik által vastagon meghúzott határvonalakat. A film a lányok coming of age identitáskereséséről szól, miközben próbálnak balanszírozni a két világrend közt. Fantasztikus, de nehéz film, a fiatal, mindössze 17 éves Kirsten Dunst emlékezetes alakításával. Csípd el Netflixen!

Akik mi vagyunk (We Are Who We Are)
A Luca Guadagnino (Szólíts a neveden, Challengers, Queer) olasz filmrendező nevével fémjelzett nyolcrészes, 2020-as sorozat két amerikai fiatalról szól, akik egy olasz katonai bázison élnek. Fraser és Caitlin szexuális identitásának felfedezéséről, felnövésről, barátságról szól, családi és kulturális konfliktusok kereszttüzében. Fraser érzékeny, zárkózott, Caitlin pedig magabiztos, karizmatikus személyiség. Ellentétpárjuk fényében taglalja a sorozat a tinédzserkor érzelmi kihívásait, Guadagnino vizuális történetmesélési eszközeinek és a tőle megszokott mély, intim karakterdrámának aláfestésében.

KIX
A KIX Mikulán Dávid és Révész Bálint 2024-es dokumentumfilmje. Egy igazi utcai, városi eposz, amely több mint egy évtizeden át készült. Sanyinak, egy magyar kissrácnak a felnövési történetét meséli el, megélhetési gondokkal küzdő családi háttere tükrében. Sanyi zabolátlan, rakoncátlan, rendre feszegeti a határait, de szerethető, zsivány fiú, aki az első perctől fogva belopja magát a néző szívébe. A magyar valóságnak azonban nem mindig happy end a vége. Sanyit bajba sodorja tüzes, megfékezhetetlen temperamentuma, a történet pedig sötét fordulatot vesz.

Végigkövethetjük, miként csapódnak le a szerencsétlen kamasz sorstörténetén a szűkös családi körülmények, a követendő példákat nélkülöző neveltetés. Bemutatja, miként lesz a szimpatikus hősből közellenség, és számot ad az országunkat érintő súlyos társadalmi problémákról is. A Max kínálatában megtalálhatod.

A Társadalom (The Society)
A Társadalom 2019-es, tízrészes miniszéria. A sztori középpontjában egy középiskolai osztály áll, akik egy kirándulás alkalmával különös, elhagyatott, disztópikus hangulatú városban találják magukat, ahol, kapaszkodjatok meg: nincsenek felnőttek. A szülőknek hűlt helye, így a fiataloknak kell saját közösséget szervezniük. Ám ez még nem minden, súlyos élelem- és erőforráshiánnyal küzdenek, miközben szép lassan felsejlenek a titokzatos, misztikus település titkai. A sorozat, mely egyben a túlzottan gyors felnövés metaforája is, hatalmi, túlélési harcról, a mentális, pszichés stresszorokról, az egyéni és közösségi felelősség kérdéséről szól, ami egy társadalmi rendszer felállításával jár. Elég vagány szinopszis, a sorozat pedig csak rád vár Netflixen!

Holdfény (Moonlight)
Barry Jenkins 2016-os filmje három részre bontva meséli el egy identitáskereső afroamerikai fiú életét, miközben a gyermekkor, a serdülőkor és a terhes felnőttkor viszontagságaival kel birokra. Fiatalkora borzalmakkal teli: édesanyja drogproblémákkal küzd, az iskolában pedig abuzálják. Serdülőkorában a szexuális identitásával, a férfiasságával, érzelmeivel, vágyaival küzd. A Holdfény egy szeretethiányos srác keserű története, amely számos megosztó társadalmi problémára világít rá. Kiváló film, amely egyébként 3 Oscar-díjat is bezsebelt: a Moonlight 2016-ban a legjobb film lett, Mahershala Ali bezsebelte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó aranyszobrot, illetve a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscart is. Fellelhető a Prime Video kínálatában.

Eufória (Euphoria)
A méltán híres, kilencszeres Emmy-díjas sorozat első két évada nagy lázban tartotta a fiatalságot, gyakorlatilag instant kultikus státuszba került. A mai ifjúságot érintő igencsak nehéz tematikákat boncolgatja – függőség, szexualitás, múltbeli traumák, szociális nyomások, identitáskeresés, mentális egészség. Az alapsztori Rue Bennett (Zendaya), a rehabról visszatérő, 17 éves drogfüggő lány történetét követi, aki próbál navigálni a serdülőkor kacifántos útvesztőjében. Drasztikus fordulatot vesz az élete, amint megismeri későbbi legjobb barátját és szerelmét, Jules Vaughnt, aki szintén súlyos identitási, önelfogadási problémákkal küzd. A fiatalság mindennapjainak színes, de sötét, nyomasztó oldalát festi le, ahol a szexualitás nem csupán az intimitás, de a hatalom, a fájdalom, de akár a szenvedés jelképévé is válhat. Jövőre érkezik a harmadik évada, de addig is, vesd rá magad a Maxon!

Sráckor (Boyhood)
Richard Linklater 2014-es filmje 12 éven át követi egy Mason nevű fiú történetét, a gyermekkortól át egészen az egyetemre érkezéséig. Bemutatja, milyen hatással vannak a körülmények, a családi élet egy kissrác, majd később egy fiatal férfi érzelmi, önismereti fejlődésére. Mason egyre hangsúlyosabban találkozik a serdülőkor kihívásaival, legyen szó szerelemről, az önállóság kérdéséről, vagy a munkába állás terheiről. Patricia Arquette Oscar-díjat nyert a szerepéért, de többek közt Ethan Hawke is feltűnik a filmben. Less rá AppleTV-n!

Tizenhárom (Thirteen)
Catherine Hardwicke 2003-as filmje egy 13 éves lány közeli kapcsolatát vizsgálja édesanyjával, miközben kapcsolatba kerül a drogokkal, szexszel, bűnözéssel. A történet középpontjában Tracy áll, egy visszahúzódó, intelligens, kissé ügyetlen 13 éves kamasz. Los Angelesben él anyukájával, aki egyedül neveli őt. Tracy élete merőben megváltozik, amikor összebarátkozik a vad természerű Evie-vel, egy nála idősebb, népszerű lánnyal, aki, fogalmazzunk úgy, nem veti meg az élvezeteket, és a határátlépésekben is jártas. A film amellett, hogy hűen számot ad a serdülőkort érintő nagybetűs kihívásokról, az anya-lánya kapcsolat érzékeny dinamikájáról, és társadalmi kirekesztettségről is szól. Keress rá Disney+-on!

Nyolcadik osztály (Eighth Grade)
A 2018-as, Bo Bunham rendezésében készült film egy 13 éves lány történetét mutatja be, akinek a finoman szólva tragikusra sikerült nyolcadik osztálybeli utolsó hetét követjük. Kayla introvertált, önértékelési problémákkal küzdő lány. A közösségi médián keresztül próbál kapcsolatokat építeni, ám úgy érzi, nem tartozik sehová. Tetten érhetők belső vívódásai, melyek beilleszkedési vágyának, önelfogadási tusájának köszönhetően kerülnek felszínre. A fiatal felnőttkor identitási válságáról, a közösségi média torz valóságképéről, a társadalmi nyomásoknak köszönhető szorongásokról szól, miközben a generációs szakadékokról is mesél. Rendkívül érzékeny film, keress rá AppleTV-n!

Saltburn
Mivel a Fehér Lótuszt mindenki, mindenki nagymamája és kutyája-macskája is nézi, a Saltburnre esett a választásom a +1-es film esetében. Túlzás nélkül az egyik legbrutálisabb mozgóképes trip, amelyre életed során benevezhetsz. Oliver, a zárkózott, kissé különc fiú az Oxfordi Egyetemre kerül, ahol barátságot köt egy kvázi arisztokrata, dúsgazdag fiúval, Felixszel és az ő baráti körével. A vagyonos srác meghívja Ollie-t nyárra a Saltburn nevezetű birtokára, ahol fürdőznek a pénzesőben, a luxusban, a személyzet pedig lesi minden kívánságukat. A gondok azonban itt kezdődnek.

A sztori sötét fordulatot vesz, amikor olyan dolgok derülnek ki egyes szereplőkről, amikre senki nem számított. Felejthetetlen film, mely a modern társadalmat vizsgálja a pénz mint hatalmi státusz fényében, miközben a karakterek egészségtelen önképével, a méretes apanázsuk okán kialakult jövőtlenségükkel is foglalkozik. A pénz hatalom, egyesek pedig hajlandóak akár vérrel-verejtékkel kikövezett úton is megkaparintani azt. Barry Keoghan fenomenális, de Jacob Elordi és Rosamund Pike is odateszik magukat. Brutális hangulatú film kegyetlen feszültségfokozással. Megtalálod a Maxon és Prime Videón is.