2025.4.17 10:50
Olvasási idő 2:39
Bence Loksa

Miért van egyre több co-streamer az e-sport versenyeken?

Miért van egyre több co-streamer az e-sport versenyeken?
Forrás Twitter/@LEC
SPORT COUNTER-STRIKE E-SPORT GAMING LEAGUE OF LEGENDS SPORT VIDEÓJÁTÉK

A tartalomgyártók egyre jobban betörnek az e-sportba, azonban a Twitch és a YouTube integrálása jót tesz a videójátékoknak.

Bár akkora történelme, mint a hagyományos sportok tudósításának és közvetítésének nincsen, az e-sport közvetítések az utóbbi 30 évben szép lassan bekerültek a köztudatba. 2025-ben azonban már nem merül fel az a kérdés, hogy tudunk-e e-sportot nézni, és az sem probléma, hogy hol nézzük a kedvenc kompetitív videójátékainkat. A legtöbb e-sportnak van hivatalos, angol nyelvű közvetítése, azonban a legnagyobb sportágaknak többnyelvű, akár magyar műsorait is nézhetjük.

Ezek az adások technikai megvalósításukban és a szakmai stáb hozzáértésében is bőven felérnek akár egy futballközvetítéshez – az egyetlen különbség az, hogy az egyikben labdát kergetnek, a másikban pedig egymásra próbálnak kattintgatni. Ehhez képest az e-sportban az utóbbi években elkezdett megjelenni egy új tendencia, a co-streaming, idéntől pedig egyre több különböző sportág bajnokságai vezetik be ezt a rendszert.

Amikor valaki rábeszél arra, hogy valaki rábeszél egy videójátékra

A co-streaming az, amikor egy streamer vagy egyéb tartalomgyártó nézi az adott e-sport közvetítését, és ő is kommentálja azt – persze sokszor jóval lazábban és szórakoztatóbban, mint az alapvetően szakmai casterek, elemzők és műsorvezetők. A co-streamek során a streamer hanggal és képpel követi az adott mérkőzést, néha nem szólal meg, hagyja, hogy a kommentátorok beszéljenek, de gyakran elnyomja őket, amikor a kedvenc csapata nyer.

Kiemelt tartalom
Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? tegnap 09:56 -kor

Egyes co-streamerek – mint például a profi játékosból lett kommentátor, majd tartalomgyártó, Marc „Caedrel” Lamont – rengeteg olyan információt és insightot adnak a saját adásaik során, amiket a közvetítések kommentátorai nem biztos, hogy észrevesznek, vagy a mérkőzés hevében közölni tudnak a nézőkkel. Mások, mint például a G2 Esports szerződött Twitch-streamere, Charlie „Kesha” Eriksson pusztán a szórakoztatásra mennek rá, és gyakorlatilag ezenkívül semmilyen értéket nem adnak az adásokhoz. De őszintén, nincs is rá szükség.

A co-streaming azért virágzik, mert bár a nézők egy része szereti a szakmai adásokat, amelyekből tanulhatnak, sokan csak azért ülnek le e-sportot nézni, mint amiért a hagyományos meccseket nézzük: szeretnének kikapcsolódni a nap végén, az pedig jobban megy, hogyha a kedvenc tartalomgyártónkkal „együtt” nézzük a meccseket. Mivel az e-sportot alapvetően számítógépen vagy játékkonzolon űzik, nem terjedt el az, hogy (a legnagyobb versenyeket leszámítva) a rajongók összegyűlnek a különböző stadionokban, arénákban vagy csak a megyei pályáknak megfelelő internetkávézókban, hanem otthon követjük, tehát a közösségi érzés a Twitch-chaten kívül hiányzik – ezt pedig remekül pótolják a co-streamerek.

Win-win

Az e-sport versenyszervezők pedig egyre több co-streamerrel dolgoznak együtt, de fenntartják a saját közvetítéseiket is. Ez azért éri meg nekik, mert a több nézettség jobb akkor is, hogyha nem közvetlenül az adást nézik az adott versenyről. A szponzori megjelenéseket, reklámokat és hasonló dolgokat a co-streamer adásán is látják a nézők, aminek a megrendelők is örülnek, hisz a több megjelenés több potenciális vásárlót vagy felhasználót húzhat be.

Caedrel, az egyik legnagyobb LoL co-streamer a 2024-es világbajnokság egy hevesebb pillanatában. Forrás Twitter/@Caedrel

A co-streamereknek azért éri meg ez az együttműködés, mert olyan tartalomhoz jutnak hozzá, amit amúgy magánszemélyként vagy kis csapatként nagyon nehéz lenne elérni. Ahogyan a sportközvetítéseknek, úgy az e-sport adásoknak is vannak jogdíjai, amit egy streamer nem tudna kifizetni (vagy legalábbis nem úgy, hogy megérje nekik).

Emellett a hagyományos sportokban van múltja annak, hogy egykori profikat, vagy influenszereket/hírességeket hívnak meg a közvetítésekbe azért, hogy minél több ember kapcsoljon a mérkőzésekre.

Kiemelt tartalom
A Minecraft film tele van easter eggekkel, ezek voltak a legjobbak A Minecraft film tele van easter eggekkel, ezek voltak a legjobbak 2025.4.14 14:42

Nem is csoda, hogy a legnagyobb e-sportágak, mint a LoL, a Counter-Strike vagy a Call of Duty egyre jobban nyitja ki a kapukat a co-streamereknek. A tavalyi League of Legends világbajnokságot például bLYYYPLAYS-szel együtt nézhették a nézők az esport1 hivatalos adásai mellett, idén pedig Makaria Márk újított, aki a történelem során először adta magyar nyelven a délkelet-ázsiai bajnokságot.

Arra a kérdésre, hogy a co-streamerek átvehetik-e a rendes közvetítések helyét, a válasz egyértelműen nem. Bár az biztos, hogy a kisebb e-sportokban vagy a nagyobb címek kisebb versenyeiben jobban előtérbe fognak kerülni, a hivatalos közvetítések jóval szakmaibbak, ráadásul mivel több talent vesz rajtuk részt, így a bennük és körülöttük kialakult diskurzusok is sokkal érdekesebbek – nem véletlen, hogy a hagyományos sportközvetítések helyét sem vette át még semmi.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!