„A szer” című film új fordulatot hozott Demi Moore karrierjében, ami brutálisan ingoványos körülmények között indult, és nem szűnt meg annak lenni karrierje utolsó szakaszáig. Portrénk a színésznőről.
„Harminc évvel ezelőtt egy producer azt mondta nekem, hogy popcornszínésznő vagyok. Akkoriban ezt úgy értelmeztem, hogy ez az egész nekem nem adatott meg. Hogy csinálhatok filmeket, amelyek sikeresek és sok pénzt hoznak, de nekem nem járhat ilyenfajta elismerés“ – mondta Demi Moore a január eleji Golden Globe-gálán, amiről az ő beszéde vált a legtöbbet idézett pillanattá. Azóta az is kiderült, hogy Andy Vajna volt az, akinek a megjegyzései ennyire meghatározták a színésznő későbbi karrierjét egészen addig, amíg – ahogy ő fogalmaz – A szer „varázslatos, merész, bátor, szokatlan, teljesen őrült forgatókönyve” az asztalára nem került.
A díjátadószezon (és jó eséllyel a március 2-i Oscar) legnagyobb sztorija egyértelműen a 62 éves Moore-é, aki olyannyira végesnek érezte már a karrierjét, hogy öt éve megjelentette Kívül-belül (Inside Out) című önéletrajzi könyvét. Ki hitte volna akkor, hogy a bulvárhírekből és könnyed filmekből ismert színésznő életútja ekkora fordulatot vehet? A Demi Moore körüli felhajtás fontos jelenség, mert rámutat arra, hogy tényleg sosincs késő kielégíteni a karriervágyainkat, ahogy arra is, hogy sosem szabad leírni senkit, hisz nem látjuk át, miért és hogyan hozott olyan döntéseket, amik miatt beskatulyázódott.
Túl korán kellett felnőnie
Lánykori nevén Demi Gene Guynes 1962 novemberében született Új-Mexikóban. Vezetéknevét nevelőapjától kapta, akiről 13 éves korában tudta meg, hogy nem a vér szerinti szülője, miután egy házassági dokumentumban látta, hogy édesanyja és a férfi a születése után egy évvel házasodtak össze.
Nevelőapja (akire mindig is apaként hivatkozott), Dan Guynes kétszer vált el anyjától, második különválásuk után pedig öngyilkos lett. De nem csak a férfi szenvedett komoly mentális problémákkal, anyja is több öngyilkossági kísérletet élt túl a színésznő memoárja szerint, ráadásul volt olyan, hogy 12 évesen neki kellett megmentenie őt:
Emlékszem, hogy az ujjaimmal, egy kisgyermek apró ujjaival vettem ki az anyám szájából a pirulákat, amiket le próbált nyelni, miközben az apám tartotta nyitva a száját, és mondta, hogy mit csináljak
– írja az egyik ilyen esetről önéletrajzában.
Hányattatott gyerek- és kamaszkora nem itt ért véget. Már Kaliforniában laktak, amikor 15 éves korában megerőszakolta a 49 éves Basil Doumas, aki azt mondta neki, 500 dollárt fizetett az anyjának, hogy ezt tehesse, de az sosem derült ki számára, hogy bántalmazója szavai igazak voltak-e.
Honnan a név?
16 éves korában otthagyta a középiskolát, és modellkedni kezdett. Ez idő alatt egy épületben lakott a német színésznő Nastassja Kinskivel, akinek segített memorizálni az angol nyelvű szövegkönyveket. Rajta keresztül szeretett bele a színjátszásba, és már egészen fiatalon megkapta első szerepeit tévésorozatokban.
Még 17 éves sem volt, amikor megismerte Freddy Moore zenészt, aki 1980-ban elhagyta feleségét, és hat héttel később feleségül vette a felnőttkort éppen csak betöltő Demit, aki felvette a férfi nevét, és 1985-ös válásuk után is megtartotta azt.
A 80-as évek elején beindult filmes karrierje, de az igazi nagy áttörést az 1985-ös Szent Elmo tüze jelentette számára, amit a kritikusok lehúztak ugyan, de nagy kommerciális sikert aratott, és egyben azt is jelentette, hogy Moore-t ezentúl együtt emlegették a Brat Pack néven híressé váló színészcsoporttal, akik – ugyan újra meg újra visszautasították a jelzőt, és nem is szerettek magukra társulásként tekinteni – vad bulizási szokásaik miatt kapták egy újságírótól a brat jelzőt. Charli XCX albuma előtt négy évtizeddel ugyanakkor még a kifejezés nem bírt annyira pozitív kicsengéssel, mint ma.
Maga Moore sem szerette, hogy Brat Pack-tagként hivatkoznak rá, de tény, hogy az idesorolt színészek újra meg újra együtt dolgoztak a 80-as évek filmjeiben, és romantikus kapcsolatot is ápoltak egymással, Moore jegyben is járt Emilio Estevezzel. A szintén hozzájuk sorolt (és szintén a színésznővel összeboronált) Rob Lowe-val közös filmje, az 1986-os Mi történt az éjjel? jelentett pozitív fordulatot karrierjében, ami után állítása szerint elkezdett jobb forgatókönyveket kapni, illetve a 80-as végén színházi szerepeket is vállalt.
A világ legjobban fizetett színésznője
Karrierje legsikeresebb filmje az 1990-es Ghost, amiben Patrick Swayze oldalán szerepelt, és ami Golden Globe-jelölést ért neki. 1995-re ő lett Hollywood legjobban fizetett színésznője, majd 1996-ban rekordot jelentő 12,5 millió dollárt kapott a Sztriptíz című filmért, ami – habár kritikai mélypont volt karrierjében – hivatkozási alap lett abban a vitában, amely Hollywood nemi egyenlőtlenségeiről szól.
A filmért azonban (és a szintén akkor megjelent Az esküdtért) két Arany Málna díjat is kapott a legrosszabb színésznő kategóriában. Mindemellett ugyanakkor, szintén 1996-ban, producerként, színészként és rendezőként is részt vett egy abortuszról szóló HBO-s minisorozat (Ha a falak beszélni tudnának) készítésében, ami két Golden Globe-jelölést ért neki.
A „popcornszínésznő“ skatulyát nem oldotta fel az sem, hogy Moore 1997-ben leborotválta a fejét Ridley Scott G.I. Jane című filmjéhez, ami viszonylag sikeresnek bizonyult kereskedelmi szempontból.
Moore magánéletét a 90-es években Bruce Willisszel kötött házassága határozta meg, aki 1987 és 2000 között volt a férje, és akivel három gyermekük született. 2000-ben elváltak ugyan, de a mai napig jó viszonyt ápolnak, a COVID alatt együtt töltötték a lezárásokat, és látszólag harmonikus baráti viszonyban nevelték gyerekeiket a színésszel.
Két évtizednyi bulvár
A 2000-es évek elején kicsit visszavonult, hogy legyen ideje a gyerekeire. A 2003-as Charlie angyalai: Teljes gázzal című mozival tért vissza a vászonra, ami kereskedelmi sikert hozott, de a 40-es éveibe lépő Moore-t inkább az alakja miatt dicsérték, mintsem színészi teljesítményéért.
Ekkoriban érkezett meg az életébe egy újabb nagy hatású férfi, a 16 évvel fiatalabb Ashton Kutcher, akihez 2005-ben ment hozzá, és aki mellett újra kiütköztek szüleiéhez hasonló függőségi problémái. Ez nem csak a kábítószerek és az alkohol iránti függést vagy a mértéktelen evészavart jelentette, addikciója tárgyaként hivatkozott Kutcherre is. A vele való viszonya a gyerekei és az ő beszámolója szerint is rossz hatással volt lányaival való kapcsolatára, illetve fizikai és mentális egészségére. A beszámolók szubmisszív szerepben mutatják be Moore-t a kapcsolatban, amiben mindig a sajátjai elé helyezte a férfi igényeit, egészen addig, amíg úgy nem döntött, hogy elválik a megcsaláson kapott filmsztártól.
A 2000-es évekkel Demi Moore bulvárhírneve végérvényesen is színészi reputációja fölé nőtt, pedig – ugyanúgy, ahogy karrierje során végig – voltak limonádébb és művészileg komolyabb szerepei is. Ez hasonlóképp alakult a 10-es években is – így jutunk el 2019-ig, amikor a színésznő úgy döntött, megjelenteti memoárját, akkor még nem tudva, hogy fontos új fejezetek érkezhetnek karrierje alakulásában.
Egy „varázslatos, merész, bátor, szokatlan és teljesen őrült” forgatókönyv
A groteszk humorú film középpontjában az 50 körüli fitneszikon, Elizabeth Sparkle áll, akinek a szórakoztatóipar megítélése szerint lejárt a szavatossági ideje. Kirúgják saját aerobikműsorából, ami rettentően mély egzisztenciális krízisbe taszítja. Tudomást szerez egy olyan, feketepiacról származó misztikus szerről, aminek a befecskendezése után sejtosztódással kiválik testéből saját maga fiatalabb, szebb és tökéletesebb verziója
– foglaltuk össze a cselekményt A szerről írt kritikánkban. Egyértelmű tehát, hogy Coralie Fargeat testhorrorjának elvállalása nemcsak a kísérletező jellege miatt volt egy ideális karrierdöntés Demi Moore számára, hanem a mondanivaló is egy olyan statement, ami erős párhuzamokat mutat az életrajzával.
A szer tehát nemcsak egy kritikailag elismert alkotás, amiért további díjeső vár Moore-ra, és ami akár az első Oscarját jelentheti neki, hanem egy szimbolikus műalkotás mindarról, amit a színésznőnek át kellett élnie. Ő egy olyan Hollywoodban szocializálódott, ahol a természetesség nem volt akkora érték, mint ma. Ahol, ha kommersz filmeket vállaltál, egy életre beskatulyáztak kommersz filmes színésznek. Ahol magadra maradtál a függőségeiddel, a problémáiddal. Ahol nőként sokkal többe került egy rossz döntés, mint a férfi kollégák számára.
Demi Moore karrierje mindenki számára inspiráló lehet, akit nem áldott meg az ég azzal a kiváltsággal, hogy fiatalon is mindig lehetősége legyen jó döntéseket hozni, a története pedig most, 2025-ben érett be igazán. Jobb később, mint soha.