A 2010-es években a Tinder friss, izgalmas platformnak számított, ma viszont sokan más, sokszor nagyon kreatív offline ismerkedési formákhoz nyúlnak, például ananásszal kószálnak a szupermarketben, vagy speciális gyűrűt viselnek, jelezve, hogy szinglik.
Bár az online társkeresés bölcsőjeként az 1995-ben elstartolt match.com-ot szokták említeni, a Tinder úttörőnek számított a modern társkeresők műfajában: itt már rekordgyorsasággal szerezhettünk magunknak potenciális partnereket, úgy, hogy jobbra-balra húzogattuk random ismeretlenek fotóit.
A Tinder 2012-ben indult el az amerikai egyetemi kampuszokon, és gyorsan sikersztori kerekedett belőle, több mint tízéves fennállása alatt, riválisaival karöltve pedig szépen lassan átalakította a randizási és udvarlási szokásokat – erről ebben a cikkünkben írtunk részletesen. A Pew Research Centre tavaly közzétett jelentése szerint az amerikai felnőttek 30%-a használt már online társkereső szolgáltatást, a 18 és 29 év közöttiek pedig több mint fele. Sőt, ebben a korosztályban minden ötödik pár ilyen appen keresztül ismerkedett meg. A Business of Apps piackutató cég szerint világszerte nagyjából 350 millió embernek van telepítve társkereső alkalmazás a telefonján, a randiplatformokra a kereslet nem meglepő módon a világjárvány idején főleg megugrott.
Empirikus módon, és statisztikákkal alátámasztva is bizonyosságot nyert, hogy az utóbbi időben az online társkeresésre való érdeklődés viszont beesett, a felhasználók száma megcsappant: az Economist cikke szerint tavaly 237 milliószor töltöttek le ilyen alkalmazásokat világszerte, szemben a 2020-as 287 millióval. A Sensor Tower kutatócég szerint azoknak a száma, akik legalább havonta egyszer használják a randiappokat, a 2021-es 154 millióról az idei második negyedévben 137 millióra csökkent.
Több a férfi felhasználó
Az egykor szórakoztatónak számító alkalmazások sokak számára frusztráció forrásává vagy pótcselekvéssé váltak. Kezdetben a hálózati hatás – vagyis, hogy a megnövekedett érdeklődés által jobb lett a platform, és egyre több felhasználó számára érdekes – arra ösztönözte az embereket, hogy ők se maradjanak ki a buliból és felregisztráljanak. Mára viszont a több tízezer felhasználó közötti válogatás – és ezáltal a túl sok inger – inkább bosszantó lehet az amúgy is nagyon hangos digitális zajban.
A fenti probléma a női felhasználókat hatványozottan érinti: a Pew által megkérdezett nők fele vallotta, hogy a kapott üzenetek száma túlságosan terhes. Ezen az sem segít, hogy a Tinder-felhasználók 84%-a férfi, és ez a szám még a főleg nőket megcélzó Bumble-en is 61%.
Kevesebben hajlandóak fizetni
A Tinder valamivel progresszívebb vetélytársa, a Bumble az áprilistól júniusig tartó negyedévben mindössze 3%-os bevételnövekedésről számolt be, a Tinder fizetős felhasználóinak száma pedig hét egymást követő negyedévben csökkent. Ebből az látszik, hogy egyre kisebb a hajlandóság fizetni a nem ingyenes funkciókért, de a férfiak még mindig hamarabb adnak erre ki: a nőkben ez tovább növelheti az érzést, hogy betemeti őket az üzenetcunami.
Az online lehetőségeket az offline-ok váltják
Az Economist emlékeztet: a fiatalabb felnőttek különösen belefáradtak a randiappokba, mondván, nem szórakoztató, felszínes és nagyon fárasztó. Az Axios hírportál által tavaly megrendelt felmérés szerint az amerikai egyetemistáknak csak egyötöde használja őket havonta legalább egyszer.
A társkereső alkalmazások jövőjére nézve a legnagyobb veszélyt talán az jelenti, hogy a szinglik egyre nagyobb hányada offline keresi a szerelmet. Jó példa erre az évente megrendezett Marriage Pact esemény, ahol a résztvevők egy „tartalék” házastársat keresnek, arra az esetre, ha jövőbeli romantikus próbálkozásaik kudarcot vallanának – a kezdeményezés 88 egyetemi kampuszra terjed ki Amerika-szerte.
Tavaly néhányan a Pear startup által fejlesztett, vízcsepp alakú gyűrűt kezdték el viselni, jelezve, hogy nyitottak az udvarlásra. A Thursday nevű cég pedig nagyjából 30 városra, Stockholmtól Sydney-ig terjesztette ki szingliknek szóló, csütörtöki ismerkedős eseményeit a következő mottóval:
Basszák meg a randiappok, jobb vagyok élőben!
„A romantika nem korlátozódik a bárokra. A futóklubok a sportos emberek találkozóhelyeivé váltak. A főzőtanfolyamok is a partnerkeresés színhelyei lettek“ – mondja Julia Hartz, az Eventbrite jegyértékesítő platform főnöke, ahol a szinglirendezvények látogatottsága 42%-kal nőtt 2022 és 2023 között. „Összeköt valakivel, élményben van részed, még akkor is, ha nem ő életed szerelme” – mondta el az ilyen jellegű eseményekről Casey Lewis ifjúsági kultúrával foglalkozó blogger.
Spanyolországban mostanában egy egészen furcsa módszerhez folyamodnak a magányos fiatalok: elterjedt, hogy a Mercadona nevű szupermarket-hálózatban minden este 7 és 8 között szinglik ismerkedhetnek, jelezve a szingliségüket úgy, hogy beraknak egy fordított ananászt a bevásárlókocsiba. A helyzet egészen odáig eszkalálódott, hogy több áruház komoly nehézségekkel néz szembe a kialakult tömeg miatt.
Belép a mesterséges intelligencia
Whitney Wolfe Herd, a Bumble alapítója nemrégiben arról beszélt, hogy az udvarlás is egészen sci-fibe illő fordulatot vehet a mesterséges intelligencia felemelkedésével, és széles körben elterjedhet, hogy két személy AI robotja bekkeli ki ezt az úgynevezett ismerkedés dolgot... Születtek is pilotkísérletek a dologra, például a Volar, ahol az első randin két ember avatárja randizik egymással, megkímélve magukat a legelső kínos pillanatoktól. Lehet, hogy idővel a társadalom még a párkeresést is hajlandó lesz a gépekre bízni, de egyelőre nehéz elképzelni, hogy egy ilyen személytelen megoldás váltsa fel a kellemes izgulást és a pillangókat a gyomorban.
Míg a tradicionális randialkalmazások csillaga leáldozóban van, a szűkebb piacra koncentráló platformok kifizetődőbbek lehetnek: a meleg, biszexuális és transznemű férfiaknak szóló Grindr-re továbbra is nagy a kereslet, ahogy a főleg poliamor közösséget megcélzó Feeldre is. De a Match Group tulajdonában lévő, egyedülálló szülőknek szóló Stir, az etnikai kisebbségeket megcélzó BLK vagy az elitista The League is profitábilis, a portfólióból származó bevételek éves szinten 17%-kal nőttek 2024 második negyedévében.
Ezek az alkalmazások kisebbek, emiatt közösségként is jobban működnek: a Grindr például útikalauzként szolgál a melegbárokat kereső turisták számára, számos HIV-vel kapcsolatos információt is találunk, és egy átlagos felhasználó naponta 50 üzenetet küld, körülbelül ugyanannyit, mint a WhatsAppot használók. A Lidiane Jones, a Bumble vezérigazgatója szintén kijelentette, hogy szeretné, ha az appot inkább kapcsolattartó alkalmazásként, mintsem társkeresőként ismernék.