2024.9.21 9:39
Olvasási idő 4:05
Szöllősi Anna

„Basszák meg a randiappok, jobb vagyok élőben!“ – Miért szeretünk ki az online társkeresőkből, és hol ismerkedünk helyettük?

„Basszák meg a randiappok, jobb vagyok élőben!“ – Miért szeretünk ki az online társkeresőkből, és hol ismerkedünk helyettük?
Forrás GettyImages / Thomas Barwick
ÉLETMÓD RANDIOLDAL RANDIZÁS TÁRSKERESŐ TINDER

A 2010-es években a Tinder friss, izgalmas platformnak számított, ma viszont sokan más, sokszor nagyon kreatív offline ismerkedési formákhoz nyúlnak, például ananásszal kószálnak a szupermarketben, vagy speciális gyűrűt viselnek, jelezve, hogy szinglik.

Bár az online társkeresés bölcsőjeként az 1995-ben elstartolt match.com-ot szokták említeni, a Tinder úttörőnek számított a modern társkeresők műfajában: itt már rekordgyorsasággal szerezhettünk magunknak potenciális partnereket, úgy, hogy jobbra-balra húzogattuk random ismeretlenek fotóit. 

A Tinder 2012-ben indult el az amerikai egyetemi kampuszokon, és gyorsan sikersztori kerekedett belőle, több mint tízéves fennállása alatt, riválisaival karöltve pedig szépen lassan átalakította a randizási és udvarlási szokásokat – erről ebben a cikkünkben írtunk részletesen. A Pew Research Centre tavaly közzétett jelentése szerint az amerikai felnőttek 30%-a használt már online társkereső szolgáltatást, a 18 és 29 év közöttiek pedig több mint fele. Sőt, ebben a korosztályban minden ötödik pár ilyen appen keresztül ismerkedett meg. A Business of Apps piackutató cég szerint világszerte nagyjából 350 millió embernek van telepítve társkereső alkalmazás a telefonján, a randiplatformokra a kereslet nem meglepő módon a világjárvány idején főleg megugrott.

Kiemelt tartalom
Intimitás elköteleződés nélkül: mit tesz az emberi kapcsolatokkal a randiappok új opciója? Intimitás elköteleződés nélkül: mit tesz az emberi kapcsolatokkal a randiappok új opciója? 2024.9.26 15:51

Empirikus módon, és statisztikákkal alátámasztva is bizonyosságot nyert, hogy az utóbbi időben az online társkeresésre való érdeklődés viszont beesett, a felhasználók száma megcsappant: az Economist cikke szerint tavaly 237 milliószor töltöttek le ilyen alkalmazásokat világszerte, szemben a 2020-as 287 millióval. A Sensor Tower kutatócég szerint azoknak a száma, akik legalább havonta egyszer használják a randiappokat, a 2021-es 154 millióról az idei második negyedévben 137 millióra csökkent.

Több a férfi felhasználó 

Az egykor szórakoztatónak számító alkalmazások sokak számára frusztráció forrásává vagy pótcselekvéssé váltak. Kezdetben a hálózati hatás – vagyis, hogy a megnövekedett érdeklődés által jobb lett a platform, és egyre több felhasználó számára érdekes – arra ösztönözte az embereket, hogy ők se maradjanak ki a buliból és felregisztráljanak. Mára viszont a több tízezer felhasználó közötti válogatás – és ezáltal a túl sok inger – inkább bosszantó lehet az amúgy is nagyon hangos digitális zajban. 

A fenti probléma a női felhasználókat hatványozottan érinti: a Pew által megkérdezett nők fele vallotta, hogy a kapott üzenetek száma túlságosan terhes. Ezen az sem segít, hogy a Tinder-felhasználók 84%-a férfi, és ez a szám még a főleg nőket megcélzó Bumble-en is 61%.

Forrás IMDB / Warner Bros. / A szerelem hálójában

Kevesebben hajlandóak fizetni 

A Tinder valamivel progresszívebb vetélytársa, a Bumble az áprilistól júniusig tartó negyedévben mindössze 3%-os bevételnövekedésről számolt be, a Tinder fizetős felhasználóinak száma pedig hét egymást követő negyedévben csökkent. Ebből az látszik, hogy egyre kisebb a hajlandóság fizetni a nem ingyenes funkciókért, de a férfiak még mindig hamarabb adnak erre ki: a nőkben ez tovább növelheti az érzést, hogy betemeti őket az üzenetcunami.
 

A társkereső alkalmazások egyre sikertelenebbül, de folyamatosan próbálják meggyőzni a felhasználókat, hogy fizessenek. Az árrés növelésére törekedve a cégek újabb és újabb fizetős fejlesztésekkel és funkciókkal házalnak, hogy kiegészítsék reklámbevételeiket. A Hinge például külön feedet kínál népszerű profilokról, de 3,99 dollárt kér azért, hogy cseveghessünk is velük. A Tinder fizetős csomagjai a havi 17,99 dollárnál kezdődnek (amiért korlátlan jobbra-balra húzogatást kapunk, és megváltoztathatjuk a tartózkodási helyünket), és egészen 499 dollárig terjednek (amivel láthatjuk a legnépszerűbb profilokat, és üzenetet küldhetünk olyanoknak is, akikkel még nem matcheltünk.) 

Az online lehetőségeket az offline-ok váltják

Az Economist emlékeztet: a fiatalabb felnőttek különösen belefáradtak a randiappokba, mondván, nem szórakoztató, felszínes és nagyon fárasztó. Az Axios hírportál által tavaly megrendelt felmérés szerint az amerikai egyetemistáknak csak egyötöde használja őket havonta legalább egyszer.

Kiemelt tartalom
„Úristen, hallod, 6000 forint volt a billiárd?! A piákat te fizeted!“ – Kínos és vicces Tinder-randik „Úristen, hallod, 6000 forint volt a billiárd?! A piákat te fizeted!“ – Kínos és vicces Tinder-randik 2024.8.20 9:33

A társkereső alkalmazások jövőjére nézve a legnagyobb veszélyt talán az jelenti, hogy a szinglik egyre nagyobb hányada offline keresi a szerelmet. Jó példa erre az évente megrendezett Marriage Pact esemény, ahol a résztvevők egy „tartalék” házastársat keresnek, arra az esetre, ha jövőbeli romantikus próbálkozásaik kudarcot vallanának – a kezdeményezés 88 egyetemi kampuszra terjed ki Amerika-szerte. 

Tavaly néhányan a Pear startup által fejlesztett, vízcsepp alakú gyűrűt kezdték el viselni, jelezve, hogy nyitottak az udvarlásra. A Thursday nevű cég pedig nagyjából 30 városra, Stockholmtól Sydney-ig terjesztette ki szingliknek szóló, csütörtöki ismerkedős eseményeit a következő mottóval: 

Basszák meg a randiappok, jobb vagyok élőben!

„A romantika nem korlátozódik a bárokra. A futóklubok a sportos emberek találkozóhelyeivé váltak. A főzőtanfolyamok is a partnerkeresés színhelyei lettek“ – mondja Julia Hartz, az Eventbrite jegyértékesítő platform főnöke, ahol a szinglirendezvények látogatottsága 42%-kal nőtt 2022 és 2023 között. „Összeköt valakivel, élményben van részed, még akkor is, ha nem ő életed szerelme” – mondta el az ilyen jellegű eseményekről Casey Lewis ifjúsági kultúrával foglalkozó blogger.

Spanyolországban mostanában egy egészen furcsa módszerhez folyamodnak a magányos fiatalok: elterjedt, hogy a Mercadona nevű szupermarket-hálózatban minden este 7 és 8 között szinglik ismerkedhetnek, jelezve a szingliségüket úgy, hogy beraknak egy fordított ananászt a bevásárlókocsiba. A helyzet egészen odáig eszkalálódott, hogy több áruház komoly nehézségekkel néz szembe a kialakult tömeg miatt.

@digital.nomad.info

Forget dating apps—people in Spain are finding love at the supermarket! Show up at Mercadona from 7-8pm with an upside-down pineapple in your cart to signal you're looking. Would you try it? 💘 tt: lilmayer_music marinabarrial #Digitalnomad #SupermarketDating #Mercadona

♬ original sound - Digital Nomad Info

Belép a mesterséges intelligencia

Whitney Wolfe Herd, a Bumble alapítója nemrégiben arról beszélt, hogy az udvarlás is egészen sci-fibe illő fordulatot vehet a mesterséges intelligencia felemelkedésével, és széles körben elterjedhet, hogy két személy AI robotja bekkeli ki ezt az úgynevezett ismerkedés dolgot... Születtek is pilotkísérletek a dologra, például a Volar, ahol az első randin két ember avatárja randizik egymással, megkímélve magukat a legelső kínos pillanatoktól. Lehet, hogy idővel a társadalom még a párkeresést is hajlandó lesz a gépekre bízni, de egyelőre nehéz elképzelni, hogy egy ilyen személytelen megoldás váltsa fel a kellemes izgulást és a pillangókat a gyomorban. 

Kiemelt tartalom
A fiatalok kiégtek a randizásban, a nők önkéntes cölibátust fogadtak – A boy sober trend letarolta a TikTokot A fiatalok kiégtek a randizásban, a nők önkéntes cölibátust fogadtak – A boy sober trend letarolta a TikTokot 2024.8.11 10:04

Míg a tradicionális randialkalmazások csillaga leáldozóban van, a szűkebb piacra koncentráló platformok kifizetődőbbek lehetnek: a meleg, biszexuális és transznemű férfiaknak szóló Grindr-re továbbra is nagy a kereslet, ahogy a főleg poliamor közösséget megcélzó Feeldre is. De a Match Group tulajdonában lévő, egyedülálló szülőknek szóló Stir, az etnikai kisebbségeket megcélzó BLK vagy az elitista The League is profitábilis, a portfólióból származó bevételek éves szinten 17%-kal nőttek 2024 második negyedévében.

Ezek az alkalmazások kisebbek, emiatt közösségként is jobban működnek: a Grindr például útikalauzként szolgál a melegbárokat kereső turisták számára, számos HIV-vel kapcsolatos információt is találunk, és egy átlagos felhasználó naponta 50 üzenetet küld, körülbelül ugyanannyit, mint a WhatsAppot használók. A Lidiane Jones, a Bumble vezérigazgatója szintén kijelentette, hogy szeretné, ha az appot inkább kapcsolattartó alkalmazásként, mintsem társkeresőként ismernék.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!