A Barbie, Bratz és Hot Wheels dominálta játékiparban megannyi gyöngyszemre és érdekes koncepcióra bukkanhatunk. Cikkünkben most öt olyan játékot mutatunk be, melyeket még azelőtt kivontak a forgalomból, hogy a magyar piacra betörhettek volna.
Trollz
Az eredeti, bájosan gülü szemű Good Luck Trolls babákból a magyar használt áruoldalakon, zsibvásárokon és padlásokon sincs hiány, pedig a termék eredeti mivoltában aligha jutott el hazánkba. Thomas Dam 1959-ben megalkotott, skandináv mitológia ihlette babái 1960-ban debütáltak az amerikai piacon, és rögtön slágertermékek lettek. Egyes felmérések szerint az amerikaiak havonta 100 ezer dollárt költöttek csak Troll babákra. Csakhogy az akkori amerikai szellemi jogokat védő törvényben tátongó kiskapu miatt Dam ötlete köztulajdonnak számított (még a 90-es években is), így olyan hamisítványok jelentek meg, mint a Lucky Snooks, a Treasure Trolls, a Trollkins, a Baby Trolls, a Norfin Trolls, a Totally Troll, a Magic Trolls és a Sweetheart Trolls.
View this post on Instagram
Több gyártó "túl lányosnak" vélte a babákat, így születtek meg a kifejezetten fiúknak dedikált Battle Trolls, Stone Protectors, Troll Force, és a Troll Warriors.
View this post on Instagram
Ty Girlz
2007-ben adta ki a Ty Inc. hat, legújabb divat szerint öltöztethető babáját: Sassy Start, Lovely Lolát, Dazzlin Destinyt, Rockin' Rubyt, Sizzlin' Sue-t és Punky Pennyt. Mindegyik babához társult egy saját színvilág, konkrét személyiség és egy titkos kód is, mely hozzáférést biztosított a márka weblapjához. Ezzel a kóddal elérhetővé vált a megvásárolt baba virtuális verziója, melynek luxus életmódját az oldalon elérhető játékokon nyerhető Ty Dollarral tudták finanszírozni a felhasználók. Minél fényesebb életmódot élt egy baba, annál magasabb volt a cukiságfaktora. (Szó szerint, ugyanis a cutness score volt a babák jólétének mértékegysége.) A cég ontotta magából az új Ty Girl-öket, míg másokat nyugdíjba helyeztek.
2008-tól kezdte a Balsors tenyerén hordozni a Ty Inc.-et, ekkor robbant ki a cég első ólombotránya: a Jammin Jenna babákban mutatták ki a súlyosan mérgező anyagot, melyet ki is vontak a forgalomból Illinois államban. 2009-ben nagy port kavartak a Sweet Sasha és Marvellous Malia babák, melyek történetesen a 2008-ban megválasztott Barack Obama elnök lányainak keresztnevét viselték. A sötét bőrű babákat a média rögvest átkeresztelte "Obama-babákra", így a játékok híre hamar eljutott a Fehér Házhoz is.
Michelle Obama sajtótitkára, Katie McCormick Lelyveld közleményében sértőnek nevezte a fiatal magánszemélyek marketingcélra való felhasználását. A Ty Inc. azonban tagadta, hogy babáik az Obama-lányok képmásai lennének. Ennek ellenére a játékgyártó megváltoztatta első és egyetlen színes bőrű babái nevét, és az addig általuk termelt profitot jótékonysági célokra fordították. Egyes szakmabeliek szerint a névválasztás teljesen szándékos volt a „negatív marketing is marketing” alapon. Azonban még ez sem mentette meg a márkát, 2013-ben teljesen beszüntették a Ty Girlz gyártását.
Scent Stars
A Stink Blasters sikerén felbuzdulva, a Morrison Entertainment Group 2004-ben piacra dobta az illatos babák új csoportját. A kifejezetten kislányoknak dedikált babák azonban nem rohadt tojás, kutya lehelet-, szemét-, fokhagyma-, tehénlepény-, szardínia- és fingszagot árasztottak, ha összenyomták gumifejüket, hanem mangó, limonádé, hintőpor, popcorn, csokis keksz és almás pite illatot. A cég alelnöke az új vonal indítását azzal indokolta, hogy a kislányokat nem érdeklik a mocskos, gusztustalan dolgok, és senki sem akarna megvenni egy bűzölgő női babát. Lizzyt, Maggie-t, Cookie-t és társaikat azzal próbálták meg eladni, hogy „bevezetik a kislányokat a parfümök világába”.
View this post on Instagram
Catwalk Kitties
A hongkongi Lanard antropomorf macskáival próbálta meg felpezsdíteni a divatbabák emberek uralta világát. A 2005-2006 között forgalmazott babák mindegyike egy párizsi modellügynökségnél dolgozott modellként, tervezőként, sminkesként vagy fotósként. Munkájuktól függően Anika, Callie, Jet, Purrl, Toffee és a többi karakter is portfólióval, kamerával vagy épp aktatáskával került a boltok polcaira. Mind a divat-, mind a petite-vonal babái cserélhető lábakkal, mozgatható farokkal és színes, jól rögzített frizurával rendelkeztek. A brand bukásához elsősorban a cég anti-reklám gyakorlata járult hozzá, hirdetések nélkül ugyanis igen kevés rajongóra tettek szert.
View this post on Instagram
Pinkie Cooper
Carter Bryant hatalmasat szakított a Bratz-cal, azonban a rövid életű, Cavalier KingCharles spánielről mintázott divatbabák meg sem közelítették a Barbie-t kispadra küldő márka sikerét. Az antropomorf kutyák, Pinkie Cooper, Pepper Parson és Ginger Jones saját kiskutyákkal is rendelkeztek. Ha jobban belegondolunk, ez a koncepció egyenértékű a gyereküket pórázon sétáltató szülőkkel. Bryant a Bratz-nál sokkal kifinomultabb összképet szeretett volna elérni, így a babákat elegáns, drágának tűnő feminin ruhákba bújtatta. A cserélhető fül és minden igyekezet ellenére a leopárdmintás nadrágot viselő, combcsizmás spánielek inkább olcsó hatást keltettek, így 2014-ben megszüntették gyártásukat.
2018-ban azonban Pinkie és Pepper visszatért a Pinky & Pepper Forever című képregényben. Eddy Atoms szapphói műve csöpög valamennyi nem túl gyerekbarát témától.
Az egyébként gyönyörűen megrajzolt képregényt saját felelősségre ezen az oldalon tudjátok elolvasni.