2024.7.11 16:23
Olvasási idő 1:15
Kovács M. Dávid

Ezekért az előadókért élnek-halnak a magyar gyerekek

ZENE AZAHRIAH FELMÉRÉS GYEREKEK MAGYAR ZENE

Felmérés készült a gyerekek zenefogyasztási szokásairól: csak kevesen vesznek kézbe hangszert, de náluk is Azahriah hódít, zenét a Spotify helyett inkább a YouTube-on hallgatnak, természetesen mobiltelefonról, amit nyolc-kilencéves koruk környékén kapnak.

Tízből kilenc gyerek rendszeresen hallgat zenét, a legnagyobb kedvencük Azahriah, a legkedveltebb előadóik listáján pedig túlsúlyban vannak a magyar előadók – derül ki a ProArt-Szövetség a Szerzői Jogokért zeneipari jelentéséből.

Az Ipsos közreműködésével készült, KidComm nevű felmérés csütörtökön nyilvánosságra hozott eredményei szerint a 8-14 éves gyerekek közül 10-ből 9 rendszeresen hallgat zenét, elsősorban szórakozásból, kikapcsolódásként vagy a háttérben.

A megkérdezettek 79 százaléka mobiltelefont használ zenehallgatásra. A mobiltelefonon zenét hallgatók 92 százaléka otthon, 35 százaléka az autóban, 22 százaléka a közlekedési eszközön tölti ezzel az idejét. A gyerekek az első telefonjukat átlagosan 8,8 éves korukban kapják meg, elsősorban a szülőkkel való kapcsolattartás céljával.

A YouTube nagy kedvenc, sokan bírják a klipeket

A kutatás szerint a fiatal generáció 84 százaléka a YouTube-ot részesíti előnyben, 26 százalék a Spotifyt. Minden második válaszadó naponta fogyaszt valamilyen tartalmat a YouTube-on, további 40 százalékuk legalább hetente egyszer.

Azahriah (Baukó Attila) egy 2022-es debreceni koncertje közben.
Azahriah (Baukó Attila) egy 2022-es debreceni koncertje közben. Forrás Czeglédi Zsolt / MTI


A gyerekek kétötöde gyakran néz videóklipeket zenehallgatás közben, minden második alkalmanként, 8 százalék soha. A 8-14 évesek főként popzenét hallgatnak, zenei ízlésük formálásában a barátok és osztálytársaik tippjeire hagyatkoznak.

Jobban átérzik a magyar zenéket, de Shakira azért jöhet

A gyerekek több mint fele a magyar és külföldi előadók zenéit vegyesen hallgatja. A magyar zene hallgatásának elsődleges motivációja, hogy jobban értik a dalok szövegét, 10-ből 4 gyerek úgy véli, hogy a magyar zenék szövege közelebb áll hozzájuk.

A felmérés vizsgálta a 8-14 évesek körében legnépszerűbb top 50 és top 10 zenei előadót is, mindkét toplista 60 százaléka magyar. A top 10 listát Azahriah vezeti, őt Shakira, Majka, Manuel, a Halott Pénz, Desh, Eminem, KKevin, Billie Eilish és az Imagine Dragons követi.

Az MTI szemléje szerint a zenei tevékenységek kevésbé elterjedtek: 10 gyerek közül 3 játszik hangszeren, egyötödük tanul hangszeren játszani. A megkérdezettek negyede egyszer volt koncerten az elmúlt évben, egyötödük többször is.


A KidComm felmérés részletei, a magyar zeneipar 2022-es iparági adatai, valamint a zenészek megélhetésére és az inflációra vonatkozó 2023-as felmérési adatok a Zeneipar.info oldalon olvashatók.