Felmérés készült a gyerekek zenefogyasztási szokásairól: csak kevesen vesznek kézbe hangszert, de náluk is Azahriah hódít, zenét a Spotify helyett inkább a YouTube-on hallgatnak, természetesen mobiltelefonról, amit nyolc-kilencéves koruk környékén kapnak.
Tízből kilenc gyerek rendszeresen hallgat zenét, a legnagyobb kedvencük Azahriah, a legkedveltebb előadóik listáján pedig túlsúlyban vannak a magyar előadók – derül ki a ProArt-Szövetség a Szerzői Jogokért zeneipari jelentéséből.
Az Ipsos közreműködésével készült, KidComm nevű felmérés csütörtökön nyilvánosságra hozott eredményei szerint a 8-14 éves gyerekek közül 10-ből 9 rendszeresen hallgat zenét, elsősorban szórakozásból, kikapcsolódásként vagy a háttérben.
A megkérdezettek 79 százaléka mobiltelefont használ zenehallgatásra. A mobiltelefonon zenét hallgatók 92 százaléka otthon, 35 százaléka az autóban, 22 százaléka a közlekedési eszközön tölti ezzel az idejét. A gyerekek az első telefonjukat átlagosan 8,8 éves korukban kapják meg, elsősorban a szülőkkel való kapcsolattartás céljával.
A YouTube nagy kedvenc, sokan bírják a klipeket
A kutatás szerint a fiatal generáció 84 százaléka a YouTube-ot részesíti előnyben, 26 százalék a Spotifyt. Minden második válaszadó naponta fogyaszt valamilyen tartalmat a YouTube-on, további 40 százalékuk legalább hetente egyszer.
A gyerekek kétötöde gyakran néz videóklipeket zenehallgatás közben, minden második alkalmanként, 8 százalék soha. A 8-14 évesek főként popzenét hallgatnak, zenei ízlésük formálásában a barátok és osztálytársaik tippjeire hagyatkoznak.
Jobban átérzik a magyar zenéket, de Shakira azért jöhet
A gyerekek több mint fele a magyar és külföldi előadók zenéit vegyesen hallgatja. A magyar zene hallgatásának elsődleges motivációja, hogy jobban értik a dalok szövegét, 10-ből 4 gyerek úgy véli, hogy a magyar zenék szövege közelebb áll hozzájuk.
Az MTI szemléje szerint a zenei tevékenységek kevésbé elterjedtek: 10 gyerek közül 3 játszik hangszeren, egyötödük tanul hangszeren játszani. A megkérdezettek negyede egyszer volt koncerten az elmúlt évben, egyötödük többször is.
A KidComm felmérés részletei, a magyar zeneipar 2022-es iparági adatai, valamint a zenészek megélhetésére és az inflációra vonatkozó 2023-as felmérési adatok a Zeneipar.info oldalon olvashatók.