A "Floridai álom", a "Tangerine" és a "Vörös rakéta" című filmeket jegyző Sean Baker "Anora" című alkotása nyerte az Arany Pálmát a cannes-i filmfesztiválon. A Nagydíjat az indiai Payal Kapadia rendezése, a zsűri díját Selena Gomez új filmje vitte el.
Az amerikai Sean Baker Anora című rendezésének ítélte a cannes-i filmfesztivál nemzetközi zsűrije az Arany Pálmát. A fődíjas alkotás címét Greta Gerwig zsűrielnök, a Barbie-film rendezője jelentette be a szombat esti gálán.
Az Anora főhőse egy üzbég származású New York-i sztriptíztáncosnő (Mikey Madison), akinek az élete teljesen megváltozik, amikor egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fiával kezd viszonyt. A történet egy modern tündérmeseként indul, de miután a fiú szülei Moszkvában tudomást szereznek arról, hogy a fiatalok összeházasodtak, és New Yorkba érkeznek, az álmodozás Anora számára véget ér.
„Ez egy csodálatos film, tele van emberséggel (...) Összetörte a szívünket, és ugyanakkor nagyon megnevetettet" – indokolta a zsűri döntését Gerwig. A 138 perces alkotás hatásosan idézi meg a klasszikus amerikai maffiafilmeket, miközben a milliárdosok világa és a New York-i szegénynegyedek közötti váltásokkal az amerikai álom árnyoldalaira is rávilágít.
A fődíjat George Lucas adta át a filmjeiben a peremvidékre szorultakat humorral és méltósággal középpontba helyező 53 éves amerikai rendezőnek. A Csillagok háborúja univerzumának 80 éves megálmodóját néhány perccel korábban tiszteletbeli Arany Pálma-díjjal tüntette ki a fesztivál, amit a 85 éves Francis Ford Coppola nyújtott át.
A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Payal Kapadia indiai rendező All we imagine as light (magyarul: Minden, amit fénynek képzelünk) című filmjének ítélte, ami azért is nagy szó, mert indiai alkotás harminc év után kapott újra meghívást a cannes-i fesztivál hivatalos programjába.
A film főhőse két alacsony sorból származó vidéki ápolónő, akik a világ egyik legnépesebb városában, Mumbaiban egy kórház szülészetén dolgoznak, és közösen bérelnek lakást. Egyikük egy éve nem látta a férjét, aki Németországban vállalt munkát, míg fiatalabb lakótársa titokban találkozgat vőlegényével. A két nő egy harmadik kolléganőjük meghívására egy tengerparti kirándulás során találja meg a helyet, ahol végre felszabadultan önmaguk lehetnek, és megélhetik vágyaikat.
A zsűri díját egy spanyol nyelvű zenés thriller, Jacques Audiard francia rendező Emilia Perez című filmje érdemelte ki. Ennek az alkotásnak a főszereplői kapták megosztva a legjobb női alakítás díját. A két világsztár, Selena Gomez és Zoe Saldana, a mexikói Adriana Paz, valamint a címszerepet alakító spanyol transznemű színésznő, Karla Sofía Gascón főszereplésével készült zenés krimi egy mexikói drogbáróról szól, aki az életét minden szempontból meg akarja változtatni.
A díjat a színésznők nevében Karla Sofía Gascón vette át, aki a film kezdetén Manitast, egy hatalmas mexikói drogkartell erőszakos és dúsgazdag vezetőjét alakítja. A kegyetlen férfi nővé átoperáltatva magát kilép a bűnözői alvilágból, és teljesen új életet kezd.
A legjobb rendezés díját a portugál Miguel Gomes vehette át Grand Tour (magyarul: Nagy körút) című fekete-fehér epikus filmjéért, amely az első világháború végén Burmában kezdődik, ahonnan egy brit köztisztviselő elmenekül a Londonból hozzá érkező menyasszonya elől, és körútra indul Ázsiában. A férfi és az őt követő nő utazásának történetével a film egyszerre idézi meg a mai ázsiai országokat, és a több mint száz évvel ezelőtti brit gyarmati birodalmat.
A zsűri különdíjjal jutalmazta A vadfügefa magjai című iráni politikai thrillert, Mohammad Raszulof Iránban börtönbüntetésre ítélt és onnan elmenekült filmrendező titokban forgatott filmjét. A csaknem háromórás alkotás – amelyben eredeti mobiltelefonos felvételek is láthatók az erőszakba torkollott 2022-es tömegtüntetésekről, amelyek a muzulmán öltözködési szabályokat megszegő 22 éves kurd nő, Mahsza Amini halálát követően robbantak ki – egy négytagú fiktív család életét követi Teheránban, amelyet teljesen felkavar a politikai helyzet. A történet elején vizsgálóbíróvá kinevezett és a tüntetőket kihallgató apa egyre gyanakvóbbá válik feleségével és lányaival szemben, akik egy rendőrök által megsebesített barátnőjüknek próbálnak segíteni. A családon belül generációs szakadék alakul ki: míg a szülők a rend pártján állnak, addig lányaik egyértelmű szolidaritást éreznek a tüntetőkkel, és úgy érzik, hogy jogos a lázadás az elnyomó rezsimmel szemben.
A legjobb forgatókönyv díját Coralie Fargeat francia rendező The Substance (magyarul: A szer) című angol nyelven készült feminista horrorfilmje kapta. A történet főhőse, egy ötvenes évei végéin járó tévés személyiség (Demi Moore), aki kipróbál egy olyan szert, amely a hirdetés szerint „fiatalabbat, szebbet, tökéletesebbet“ ígér a felhasználójának. Így jön létre az egyszerre angyali és démoni avatárja (Margaret Qualley).
A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Halfdan Ullmann Tondel norvég rendező Armand című filmje kapta, amelyet az Un certain regard nevű válogatásban mutattak be.
A rövidfilmes Arany Pálmával a horvát Nebojąa Slijepčević The Man who could not remain silent (magyarul: Az ember, aki nem tudott hallgatni) című filmjét díjazták.