A rövid, nagyjából 33 hónapos nyitva tartása alatt a Studio 54 a csillogó kifinomultság és acid szagú romlottság otthona lett. Bemutatjuk minden idők egyik leglegendásabb szórakozóhelyét.
A diszkókultúra bölcsője, a Studio 54 iránt generációk éreznek nosztalgiát, akik be sem tehették lábukat a kultikus klubba. Andy Warhol törzshelye olyan népszerű volt, hogy csak az első évben 7 millió dollárt hozott a konyhára. Steve Rubell és Ian Schrager klubja mindössze 3 évig tartott nyitva, zabolázatlan szellemisége, exkluzívitása és az egykor operaházként funkcionáló épületet körüllengő misztikum mind hozzájárult popkulturális státuszához, mint a történelem legjobb szórakozóhelye. A fotótilalom és a klientúra szigorú megválasztása viszonylagos diszkréciót eredményezett, így a hírességek krémje a szó minden értelmében határtalanul szórakozhatott.
Igaz, napjainkra egészen sok titokban készített kép nyilvánosságra került, például Margaret Trudeau-ről, amin bugyi nélkül táncol. A kanadai miniszterelnök feleségről készült felvétel hatalmas porvihart kavart a kanadai médiában, mely Pierre Trudeau miniszterelnöki mandátumát is elsöpörte. Három évtizeddel később fia ülhetett a miniszterelnöki székbe.
Disco Sally
A törzsvendégek közé tartozott Disco Sally, a 77 éves volt ügyvédnő, aki kokainnal teli éjszakákon mulatta végig nyugdíjas éveit. 1975-ben férje meghalt, és a gyászoló Sally új élményekkel próbálta meg enyhíteni a gyászt, így került be Studio 54 előtti tömegbe egy fiatal ismerőse meghívására. Három óra sorban állás után pillantotta meg Steve Rubell az alig 148 centis nénit. Személyesen hívta be és biztosította, hogy bármikor szívesen látott vendég lesz.
Hetente kétszer, majd naponta eljárt a Studio 54-be, mely az összes New York-i klub közül az örök kedvence maradt. Vattával a fülében, napszemüveggel, hogy a hangerő és a vibráló fények ne okozzanak kárt benne, „megállás nélkül táncolt, éjféltől hajnali ötig a hét több napján, csak akkor tartott szünetet, ha kiment vécére vagy kokaint szippantott.”
A 25 éves görög pincér, John Touzos az 54-ben ismerkedett meg Sallyvel, egy idő után folyton együtt táncoltak. A több mint 50 éves korkülönbség ellenére egy pár lettek, Touzos később úgy fogalmazott, hogy barátnője „egy fiatal nő idős testbe zárva”, és megérdemli a boldogságot. Sally és – szavaival élve – „görög istene“ 1980-ban házasodtak össze, miután Touzos nővére áldását adta a frigyre. Disco Sally családja elutasító hozzáállása ellenére egészen 1982-ben bekövetkezett haláláig boldog házasságban élt férjével.
Az ópiumszívó álma
A kötetlen és nyílt drogfogyasztás hozzátartozott az amerikai elit éjszakai életéhez. Legalábbis a Studio 54-ben. A rendhagyó fogyasztói szabadságot jelezte a táncparkett fölött lógó óriási félhold, orra előtt egy kokainos kanállal. A táncparketten az emberek nyíltan fogyasztottak poppert, míg néhányan a klub sötétebb zugaiba húzódtak vissza heroinozni. Megesett, hogy a klubot működtető vagy ott dolgozó emberek kínáltak meg a vendégeket pár illegális szerrel. Steve Rubell, az egyik alapító és tulajdonos például arról volt ismert, hogy Quaalude-ot osztogatott a barátainak.
Mark Fleischman 1980-ban vette át a klubot, miután Schrager és Rubell börtönbe került adócsalásért. Az Inside Studio 54 című könyvében beszámolt arról, hogy az irodájába érkező hírességeket arany szívószállal vagy egy ropogósra csavart százdolláros bankjeggyel fogadta, és meghívta őket egy csík kokainra.
Crème de la crème
Cher, Bianca és Mick Jagger, Donald Trump, David Bowie, Stve Tyler, Tina Turner, Elizabeth Taylor, Al Pacino, Dolly Parton, George Michael, Andy Warhol, Robin Williams, Jackie Kennedy Onassis, Elton John, Michael Jackson, Grace Jones, Donna Summer, Liza Minelli, Dianna Ross is megfordult a Studio 54 narkotikumokkal és endorfinnal átitatott falai között. De a hírnév korántsem garantálta a belépési engedélyt. Az ajtónállók szigorúan monitorozták a klub előtt feltorlódott tömeget. Hüvelykujjuk felmutatásával jelezték a kellően különleges és sikkes megjelenésű egyéneknek, hogy belépést nyertek az éjszakai élet fellegvárába, míg hüvelyujjuk lefele mutatásával nemtetszésüket fejezték ki.
A Chic nevű bandát szintén nem találták elég extravagánsnak, pedig az 54 örök dívája, Grace Jones személyesen hívta meg őket. A bandában nem kis tüske maradhatott, mivel ezután írták meg Le Freak című slágerüket. A kidobóembereknek címezett refrénben eredetileg fuck you hangzott el „freak out” helyett.
Nem hiába jellemezte Andy Warhol úgy a klubot, hogy „diktatúra uralkodott az ajtóban, de demokrácia a táncparketten.“
Férfiak pórázon és 4 tonna csillám
Az 54 első szilveszter estéjén a szintén visszatérő vendégnek és fellépőnek számító Grace Jones egy csapat pórázon tartott fiúval az oldalán lépett fel. Egy másik alkalommal Robert Isabell rendezvényszervező az óév búcsúztatására elképesztő mennyiségű csillámmal szórta be a táncparkettet, hogy „úgy érezzék magukat, mintha csillagporon táncolnának.“
„Az embereknek csillámpor került a hajukba, a zoknijukba. Hat hónappal később az emberek otthonában láttad, és tudtad, hogy a Studio 54-ben voltak szilveszterkor“ – mondta később Ian Schrager.
Gumiszoba
A diszkó 2000 fős befogadóképessége ellenére (állítólag) sosem érződött zsúfoltnak kialakításának köszönhetően. A bejárattól hosszú folyosó vezetett a kör alakú bárhoz, mely mögött a hatalmas tánc tér terült el a 25 méteres belmagasságú teremben. A bejárattól lépcső vezetett fel a lounge-ba, ahol a görbén kialakított balkonon bársony székek sorakoztak. A klub minden négyzetcentiméterét kihasználtak a bulizók, még a takarítószeres sufnit is. A talált tárgyak archívuma igencsak rendhagyó volt ebből kifolyólag: a kasmírsálaktól kezdve, ékszerekig az ecstasyn át, még egy kamera is szerepelt a leltárban, amibe egy uncia (29 milliliter) kokaint rejtettek.
Alagsori titkos szobák is várták a kiválasztott vendégeket, kiknek privátszférájáért biztonsági őrök feleltek. Az emeleten volt a „gumiszobának“ nevezett erkélyes helyiség, ahova állítólag a Saturday Night Live szereplői adás után a tűzlépcsőn másztak le az ötödik emeletre. A visszaemlékezések szerint itt is sikamlós perceket töltöttek el a hírességek.
Cirkusz, szamarak és ágyékkötős táncosok
A klub megannyi különleges tematikájú bulinak otthont adott. Az egyik Valentin-napi eseményen a klubot kertté változtatták, virágágyásokkal és kerítéssel. Gyakran lufikat és csillámot, olykor műhavat szórtak a plafonról a vendégekre, de előfordult, hogy különböző divatházak drága ajándékai landoltak a táncolók között. Giancarlo Giammetti cirkuszi születésnapi partit rendezett párjának, Valentinónak. A divattervező tiszteletére egy homokos cirkuszi porondot állítottak fel, a trapézon sellők lengedeztek.
„Fellini a Bohócok című filmjéből adott nekünk jelmezeket. Valentino volt a cirkuszigazgató, Marina Schiano pedig tenyérjóslónőként jött, papagájjal a vállán“ – emlékezett vissza Giammetti.
Egy másik hírhedt este nem túl sikeres farmhangulatú bulit rendeztek Dolly Parton New York-i koncertje alkalmából. Steve Rubell társtulajdonos szénabálákat hozatott és egy pennsylvaniai farmról szamarakat és öszvéreket bérelt. Az ünnepeltet azonban sokkolta tömeg és a légkör, így az erkélyen üldögélt az este folyamán.
Elizabeth Taylor 1978-as születésnapi partiján a filmsztár egy gardéniákkal díszítette kocsin nézte végig a Rockettes előadását. Ajándékba életnagyságú tortaportrét kapott. David Bret a Taylorról szóló életrajzában (The Lady, The Lover, The Legend) így számolt be az estéről:
Egy tucat jól megtermett pasi, meztelenül, csupán flitteres ágyékkötőben és néhányuknak a szájban jointtal, gardéniaszirmokat szórtak a párra (Taylor és férje, John Warner), amikor beléptek. A tánc és a móka egészen a kora esti órákig tartott, forró volt a levegő a poppers szagától és attól, ahogy Elizabeth egy sereg melegpornósztárral együtt táncolt, amíg Warner oda nem lépett, mondván, elmennek.“