2024.4.27 10:03
Olvasási idő 8:26
Krajnyák Petra

Japán történelmi gyorstalpaló és kulturális kisokos A sógunhoz, 2024 eddigi legjobb sorozatához

Japán történelmi gyorstalpaló és kulturális kisokos A sógunhoz, 2024 eddigi legjobb sorozatához
Forrás IMDB
FILMEK + SOROZATOK DISNEY JAPÁN

Véget ért 2024 egyik legjobban várt és legkielégítőbb nézői élményt nyújtó sorozata, A sógun. A 10 részes sorozatban megismerkedhettünk a mozgalmas japán történelem egyik legfontosabb alakjával. Pontosabban annak fiktív képmásával.

Véget ért az idei év egyik legjobban várt sorozata, mely szerencsére nem okozott csalódást, s meg kell hagyni meglehetősen magasra tette a lécet A sógun. Az FX, itthon a Disney+ platformján elérhető 10 részes sorozata James Clavell azonos című regénye alapján készült, így a sorozat is fikcionálva mutatja be 17. századi Japánban történt eseményeket.


Azonban a szinte teljes egészében japánokból és amerikai-ázsiaiakból álló stáb jelentős módosításokat hajtott végre, hogy a sikerkönyv esszenciáját megőrizve, de sokkal hitelesebben prezentálja a mozgalmas japán történelem egyik legfontosabb alakját. A hatalomra törő Josi Toranaga karaktere közel azonos Tokugava Iejaszuval, aki közel 150 év anarchia után 250 évnyi békét hozott el az országban. 

A sógun e békés Edo-korszak kapujában lezajlott szekigaharai csata előtti hónapok eseményeit mutatja be, első sorban a szamurájjá váló angol hajós, Blackthorne szemszögéből, akit szintén történelmi személy ihletett.

A szamurájok

A szamurájok kicsit amolyan Columbo felesége állapotban ragadtak a nyugati közvéleményben: mindenki hallott róluk, de kevesen ismerik őket. Így a tisztánlátás végett, tegyünk egy hangyabokányi kitérőt a 8. századba, amikor a császár már nem csak bérleményként, hanem – kommunista olvasóink nyugalma megzavarására alkalmas téma következik – magántulajdonként osztott földet. Ezeket a magánbirtokokat azonban meg is kellett védeni. Béke idején felesleges pénzkidobásnak tűnt a császári udvarban egy állandó hadsereg fenntartása, így a szélnek eresztett katonákat a földbirtokosok felfogadták földművelésre, valamint amolyan milíciákba szervezve a földek őrzésére és adószedésre. 

Felice Beato olasz-brit fotográfus 1860 körül készült műtermi felvétele egy szamurájról. Forrás Wikipedia

A 9. században, különösen a határ menti területeken olyannyira lekötötte őket a védelem ellátása, hogy a földművelést szépen maguk mögött hagyták. Így az idő múlásával harcosként tekintettek magukra, vagyis busiként (武士), akik nagyobb katonai csoportokba, busidanokba szerveződtek, élükön egy vidékre küldött volt császári herceggel vagy arisztokratával.

Kiemelt tartalom
Streaming-ajánló decemberre: Száz év magány, Squid Game és Sabrina Carpenter készítenek fel az ünnepi időszakra Streaming-ajánló decemberre: Száz év magány, Squid Game és Sabrina Carpenter készítenek fel az ünnepi időszakra 2024.12.8 9:54

A 12. században kialakult császári trónviszály idején a vidéki busidanokat hívták segítségül az ellenfelek. Ekkor kísérelte megdönteni a császár hatalmát Taira no Kijomori, akit a japán történelem egyik első szamurájának tartanak. Ugyan nem ő hozta el a szamuráj hegemóniáját, de sikerült félreállítani a császárt. Az első szamuráj kormányzatot, az általában sógunátusként emlegetett bakufut (幕府) Minamoto no Joritomo hozta létre, és innentől kezdve 700 éven át a szamurájok voltak japán tényleges urai.

Joritomo függő tekercs portréja. Forrás Wikipedia

A következő évszázadokban a szamurájréteg egyre jobban elszakadt a császártól. A nagyhatalmú harcosok földosztással szereztek híveket, akik katonai, földművelő munkával és hűséggel szolgálták hűbérurukat. Már nem törvény kötelezte őket szolgálatra, hanem emocionálisan is kötődtek urukhoz. Igazi társadalmi osztállyá azonban csak a 17.században váltak, miután a Josi Toranagát inspiráló Tokugava Iejasu megalapította a harmadik, s egyben utolsó bakufut.

A császár és a sógun

A történelem során a japán politikát érdekes dualitás jellemezte: Kiotóban a császár, és korszakonként változó központban a sógun állt az ország élén, tényleges politikai hatalommal azonban csak a sógun rendelkezett. A Toranaga által is áhított cím, a szeitaisógun rövidített alakja, mely politikai pozíció egyébként régóta létezett, csak funkciója változott. Eredetileg a helyi őslakos törzsek ellen hadjáratokat vezető katonai vezetőt jelentett, majd a szamurájok, s végül ország tényleges kormányzója lett a sógunátus élén.

Tokugava Iejasu, a Tokugava-sógunátus első sógunja Forrás Wikipedia

1600-ban, amikor a sorozat cselekménye is kibontakozik, a császár csupán jelképes hatalommal rendelkezett. A Napistennő, Amateraszu leszármazottjának tartott uralkodó inkább szakrális szerepet töltött be, az ország egységét, történelmét jelképezte. A bakufu sosem lehetett egyenértékű a császárral, hiszen nem rendelkezett időszámításunk előttre visszanyúló, isteni múlttal, így mindig az uralkodó nevezte ki az új sógunt. Igaz, annak személyébe már nem volt beleszólása.

A hadokozó fejedelemségek kora (1477-1600)

A sorozat a Szengoku, vagyis a hadakozó fejedelemségek korát lezáró, Szekigaharai csata előtti hónapok eseményeit mutatja be. Bár az első epizódban nagy vonalakban elmondják közel 150 év eseményeit, a komplexebb történelmi háttér érdekében kicsit jobban kibontanám a dolgot. Már csak azért is, mert a japán történelem legfontosabb alakjairól van szó, akikről sokszor említést tesznek a szereplők.

Japán Szekigahara előtt, egy 1903-as térkép szerint. Forrás GETTY IMAGES

Senkit nem untatnék a japán korszakolás rejtelmeivel és vitáival, így legyen elég annyi, hogy egy turbulens örökösödési harc nyomán beköszöntött a több mint egy évszázadon át tartó feudális anarchia. Az addig kormányzó Asikaga-sógunátus összeomlott, a császári udvar már évszázadok óta nem rendelkezett tényleges hatalommal, így a hadurak kedvükre foglalhattak el egymás tartományait, és építgethették a maguk kis birodalmát.

Oda Nobunaga Forrás Wikipedia

A káoszból Oda Nobunaga emelkedett ki, mint az ország leendő egyesítője, aki 1573-ban elűzte az utolsó Asikaga-sógunt, és részben pacifikálta, egyesítette az országot, azonban 1582-ben merénylet áldozata lett. Rémlik, hogy Mariko apja meggyilkolta Japán egykori urát? Nos, ez a vezető Nobunaga volt, aki ugyan a legnagyobb hadúrnak számított, aki elűzte a haldokló Asikaga-ház utolsó sógunát, de facto ura azonban nem volt az országnak. Gyilkosa pedig a Marikot inspiráló Hosokava Gracia apja volt, Micuhide Akecsi.

A fiatal Toyotomi Hideyoshi egy kis csapat élén megtámadja az Inaba-hegyen lévő várat. Forrás Wikipedia

Oda halála után hadvezére, Tojotomi Hidejoshi folytatta, majd fejezte be munkáját 1591-ben. Tojotomi, akit a sorozatban Taikóként emlegetnek, a császár nevében kormányozta Japánt egészen 1598-ban bekövetkezett haláláig, miután ismét veszélybe került a béke.

Tokugava Iejaszu

A csodálatos Szanada Hirojuki által alakított Josi Toranaga tulajdonképpen teljesen megegyezik Tokugava Iejaszuval, a békés Edo-korszak megteremtőjével. A legendás színész olyan fantasztikus munkát végzett, hogy még a 47 rónin című filmipari katasztrófát is meg tudom bocsájtani neki. Elnézést minden olvasótól akinek történetesen ez a kedvenc filmje, de nem ítélkezem, mivel az örök bűnös élvezetem az első Szex és New York film.

A mai Tokióban, az akkori Edoban székelő Tokugava-sógunátos alapítója 250 év békét hozott el az országba, miután 1603-ban a császár kinevezte sógunnak. Igaz, csak két évig töltötte be hivatalosan a pozíciót, azonban gyakorlatilag visszavonult sógunként, ógosoként kormányozta Japánt. Ez egyébként később bevett gyakorlattá vált.

Kiemelt tartalom
Deadpool & Rozsomák, Dűne-sorozat, Arcane, balhés lányok és karácsony – Novemberi Netflix, Max, Disney+, Showtime streaming-ajánló Deadpool & Rozsomák, Dűne-sorozat, Arcane, balhés lányok és karácsony – Novemberi Netflix, Max, Disney+, Showtime streaming-ajánló 2024.11.10 9:26

Akárcsak fiktív képmása, Iejaszu is fogságban töltötte gyerekkorát. Miután a már említett Oda Nobunaga behódolásra kényszerítette családját, a Imagava családhoz került, akiket végül szintén Nobunaga győzött le. A vesztes csatából Iejaszu sikeresen megmenekült, és a Sors iróniája, hogy végül Oda híve lett. Akárcsak Tojotomi Hidejoshi, akivel Oda halála után ugyan döntetlen csatát vívtak, végül Tokugava behódolt Hidejosinak, aki az ország egyesítőjeként vonult be a történelembe.

Forrás IMDB

Halála előtt nem sokkal megszületett fiát jelölte meg örököseként, csakhogy az öt régens között kibontakozott a sorozatban is bemutatott hatalmi konfliktus. Iejaszu ellenfele, Isida Micunari azonban egyáltalán nem volt olyan körmönfont, mint A sógunban szereplő énje.

A fináléban lezajlott szekigaharai csata részletei helyett inkább lerántanám a leplet Tojotomi fia, Hidejori sorsáról. Iejaszu utolsó riválisa végül önkezével vetett véget életének, miközben Iejaszu az otthonául szolgáló oszakai várkastélyt ostromolta.

A szekigaharai csata. Bár Iejaszunak még három évig kellett várnia, hogy megszilárdítsa hatalmi pozícióját, a csatát a Tokugava bakufu, a Japánt uraló utolsó sógunátus nem hivatalos kezdetének tekintik. Forrás Getty Images

Egyébként a valóságban is a solymászat rajongója volt. 1616-ban, mielőtt halálosnak bizonyuló betegséggel ágynak esett volna, a 73 éves Iejaszu épp solymászat közben lett rosszul.

Kereszténység

A készítők némileg finomítottak a kereszténység tényleges helyzetén, mivel már Tojotomi megkezdte az országban 1549-ben megjelent vallás korlátozását. A kereszténység akkora már riasztóan, értsd a központi hatalomra veszélyes mértékű népszerűségre tett szert. Kiváltképp Kjúsún, ahol az első jezsuita misszionárius, Xavéri Ferenc szállt partra. Kétéves ott tartózkodása alatt 1500 embert keresztelt meg. Sikerének oka talán az is lehetett, hogy kezdetben a kereszténységet a buddhizmus egy különleges formájának tekintették, mivel az első tolmácsok buddhista terminológiát használtak, és ez az ábrázolásokra is erősen hatott.

Japán keresztények Jézus Krisztus keresztre feszítését játsszák újra, 1880 körül. Forrás Chronicle/Alamy Stock Photo

1582-re már 200 templomot emeltek, és közel 150 ezren tértek át a kereszténységre, így megkezdődött a keresztény papok deportálása. Tojotomi tartott attól, hogy a jezsuiták a gyarmatosítást készítik elő, így a fenyegetésre üldözések sorozatával válaszolt, melyek huszonhat hívő keresztre feszítésében csúcsosodtak ki.

Kiemelt tartalom
Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz 2024.10.23 10:52

A valódi Toranaga eleinte eltűrte, de elődjéhez hasonlóan, csak a kereskedelmi kapcsolatok érdekében, melyek gócpontjában a katolikus spanyolok álltak. A sógun tisztviselőit aggasztotta, hogy halálra ítélt keresztényekért a hitközösség tagjai himnuszokat énekeltek a tiszteletükre, ezzel azt üzenve a hatalomnak, nem félnek a letartóztatástól, s így a sógunátustól sem. 1614-ban végül a Tokugava-sógunátus teljesen betiltotta a kereszténységet, és csak 1873-ban oldották fel a tilalmat.  

Xavéri Ferenc keresztény misszionárius megérkezése Japánba. Japán festett paraván, 16. század. Forrás CPA Media Pte Ltd/Alamy Stock Photo

A sógunátusra veszélyt jelentett a másodlagos világi hatalom mögött álló nagyobb erőben való hit, ezt az 1637-es simabarai lázadás igazolta, mely 40 ezer keresztény áldozattal járt. A helyi birtokos nagyúr ugyanis irreális adómennyiséget követelt a megtért parasztoktól, és olyan büntetéseket szabott ki, mint a sorozatban is bemutatott kénes forró vízben megfőzés, és a minó-tánc. Ennek lényege az volt, hogy az ellenszegülő parasztot téli szalmakabátba öltöztették, kezeit a háta mögött összekötözték, majd felgyújtották.

A környékbeli keresztények fellázadtak, még az egyik várkastélyt is elfoglalták. A központi hatalom csak nehezen verte le a lázadást, a megtorlás pedig nem maradt el. Durva kereszténységüldözés vette kezdetét, így elterjedt a képtaposás gyakorlata. A gyanúsítottaknak rá kellett taposniuk egy keresztény képre, hogy bizonyítsák ártatlanságukat.

Hosokawa Gracia (1563–1600)

Toda Mariko karaktere Akecsi Tamán alapszik, akit a 19. századi japán keresztények Hosokava Gracia (細川ガラシャ) néven emlegettek. A kor egyik leghíresebb megtért kereszténye, így a japán római katolikusok a mai napig szentként tisztelik. Apja Micuhide Akecsi volt, a szamuráj, aki Oda Nobunaga gyilkosaként vonult be a történelembe. 

A Katolikus Tamacukuri-templomhoz készült tanulmány Graciáról. Forrás Google Arts/Kyoto Prefectural Domoto-Insho Museum of Fine Arts

1578-ban, tizenöt éves korában apja hűbérúra, Nobunaga tanácsára feleségül ment Hosokava Tadaokihoz, akinek egy lányt, majd egy fiút szült. Tamát szép, nagy tudásszomjjal rendelkező nőként jellemezték, s bár valóban jártas volt a portugál és a latin nyelvben is, Gracia soha nem szolgálta tolmácsként Iejaszut. Ebből kifolyólag Adamsszel– a Blackthorne-t inspiráló angol hajóssal – sem találkozott soha, akinek egyébként a valóságban elég nehéz lett volna nemes származású nővel viszonyt folytatnia. A 16. századi szamuráj családokból származó nők szigorúan elszigetelve éltek, és a közvetlen családtagokon kívül ritkán találkozhattak férfiakkal. 

Kiemelt tartalom
Sailor Moon: egyszerre invitál intergalaktikus kalandokra és divatbemutatóra a 90-es évek kultikus animéje Sailor Moon: egyszerre invitál intergalaktikus kalandokra és divatbemutatóra a 90-es évek kultikus animéje 2024.10.22 12:24

Élete tragikus fordulatot vett, miután apja 1582-ben megölte Nobunagát a Honnodzsi-templomnál, majd kivégezték. Bár az áruló lányának bélyegezték, Tadaoki nem volt hajlandó elválni tőle, és 1584-ig a Midonóban tartotta fogva, hozzáteszem meglehetősen jó körülmények között, szolgálókkal. A szájhagyomány szerint annyira szerette feleségét, hogy még hegyi rezidenciát is építtetett neki. 

Forrás IMDB

Hidejosi hatalomra jutása után visszatérhetett férje oszakai rezidenciájába, nem sokkal később megszületett harmadik gyerekük. Mikor a kisfiú beteg lett, Tama férje távollétében elmerészkedett egy húsvéti misére. Miután hazatért, Gregorio de Sespedes atya, egy Oszakában tartózkodó jezsuita titokban megkeresztelte, ekkor kapta a Garasa nevet, a Gracia japánosított formáját. Csakhogy ekkor már megkezdődött a kereszténység visszaszorítása, és földbirtokos szamurájoknak tilos volt áttérni. Állítólag Tadaoki a házban lévő összes katolikus hitre áttért cselédlánynak levágatta az orrát és kidobatta őket.

Mivel férje Tokugava híve volt, az Oszakát uraló Isida megkísérelte túszul ejteni. Az ekkor 38 éves nő elérte, hogy egyik szolgálója mellkason szúrja, mivel a keresztény tanok szerint az öngyilkosok nem üdvözülhetnek. Halála előtt az alábbi haikuval búcsúzott az élettől:

A virág akkor a legszebb, ha tudja, mikor kell lehullania. Az emberek olyanok, mint a virágok, habozás nélkül meghalok.

Szeppuku

A rituális hasfelmetszéses öngyilkosság visszatérő eleme a sorozatnak, melyet állítólag először 988-ban követett el egy bandita. A szeppuku, szó szerint gyomrot felvágni, a 12. században vert gyökeret a szamuráj kultúrában, egy olyan eljárásként, amellyel a harcosok jóvátehették bűneiket, bocsánatot kérhettek, megmenekülhettek a szégyentől, kiválthatták barátaikat, vagy bizonyíthatták őszinteségüket, hűségüket.

Kiemelt tartalom
Horror, cyberpunk és jakuzák frigye, avagy milyen animéket nézzünk szeptemberben? Horror, cyberpunk és jakuzák frigye, avagy milyen animéket nézzünk szeptemberben? 2024.9.9 10:48

A köznyelvben elterjedt harakiri (腹切り) kifejezés egyébként szintén hasfelmetszést jelent, azonban egy kissé közönségesebb, becsmérlő kifejezés, amit a szeppuku (切腹) karaktereinek felcserélésével jött létre.

Egy tábornok éppen készül a szeppuku végrehajtására, miután csatát vesztett. Forrás Wikipedia

A szamurájok számára a dicsőség volt harcban meghalni, ha ez nem volt lehetséges, olyan halálnemet választottak, amelyben minden akaraterejüket összegyűjtve álltak ellen a fájdalomnak és bizonyíthatták bátorságukat. Tehát a szamurájok számára méltó halálnemnek tekintették. Intézményesítésére, rituálissá tételére, valamint szabványosítására szintén az Edo-korban került sor, és egyfajta büntetéssé vált.

A vágás és a halálos vétek alapján rengeteg típusa jött létre, így csak párat említek meg. A menboku az ártatlanságot bizonyította, a dzsikecut a vesztes csata után követhették el, a dzsunsit az elhunyt urukat követő szamurájok hajtották végre, míg a funbara egy másik ember morális, jogi bűneiért való felelősségvállalást jelentett.
A japán rituális öngyilkosság megrendezett változata, 1885 körül. A fehér ruhás harcos kést döf a hasába, míg a másik harcos mögötte áll, készen a lefejezésre. Forrás GETTY IMAGES

Azonban a has felmetszése nem feltétlenül vezetett rögtön halálhoz, emiatt a rituálén a  kaisakunak, vagyis a lefejező segéd biztosította a fájdalommentes halált. Méghozzá úgy, hogy nem vágja át teljesen az illető nyakát, hogy a feje le ne essen. Emellett elterjedt a szenszubara, a legyezős szeppuku is. Ebben az esetben az öngyilkos szamuráj egy kardot jelképező legyezővel „vágta fel“ ágyéktól felfelé hasát, halálát a fej részleges leválasztásával a segéd okozta.

Blackthorne

A sógun főszereplőjének modellje William Adams (1564-1620) volt, aki 1600 áprilisában egy holland hajó kormányosaként érkezett Japánba. A 100 fős legénységéből mindössze 18-an élték túl a kétéves utat. Blackthorne későbbi felemelkedése Joshi Toranaga tanácsadójává nagyjából párhuzamos Adams karrierjével. De a legfontosabb különbség, hogy Adams és a történelmi Iejasu közötti bensőséges kapcsolat évek alatt alakult ki. 

Forrás IMDB

A sorozatban Blackthorne a valóságtól elrugaszkodva többször is megmenti Toranaga életét, így megkapja a hatamoto címet. Ez a feudális Japán ezen korszakában a Tokugava-sógunátus közvetlen szolgálatában álló szamurájt jelentett. 

Kiemelt tartalom
Netflix, Disney+, Max és SkyShowtime újdonságok szeptemberre, ha már alig vártad, hogy vége legyen a nyárnak Netflix, Disney+, Max és SkyShowtime újdonságok szeptemberre, ha már alig vártad, hogy vége legyen a nyárnak 2024.8.31 8:23

A portugálok valóban kalóznak akarták nyilváníttatni, így Oszakába vitték, de nem egyedül. A holland Jan Joosten Lodensteint szintén kifaggatták, és mindkét férfi külpolitikai tanácsadó lett. Három találkozó után Adamset szabadon engedték, de nem hagyhatta el az országot, így Iejaszu oktatóként alkalmazhatta, hogy megismerje a világot és a nyugati matematikát.

William Adams (1564 - 1620) tengerész, az első angol, aki Japánban járt, és akit először kalózként börtönbe vetettek.
William Adams (1564 - 1620) tengerész, az első angol, aki Japánban járt, és akit először kalózként börtönbe vetettek. Forrás Henry Guttmann Collection/Hulton Archive/Getty Images

Legénysége többi túlélőjével két vitorlást is épített Iejaszunak, így a japán hajóépítők elsajátíthatták a nyugati technikákat, ezzel új lendületet adva a japán kereskedelmi hálózat kiterjesztésének a kelet-ázsiai piacon. Négy évvel Iejaszu halála után, 56 éves korában halt meg, a fővárostól távol eső Hiradóban, ahol egykor közreműködésével holland és angol kereskedelmi állomás is létrejött.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!