1882-ben tették le a Sagrada Família alapkövét, és a tervek szerint 2026-ban elkészül a grandiózus templom, amely Antoni Gaudí legfontosabb munkája volt. Mi az a mágikus négyzet, és kit temettek el a templomban? 11 izgalmas tény a Sagrada Famíliáról.
Március végén jelentette be a La Sagrada Família Alapítvány, hogy a tervek szerint 100 évvel az építész, Antoni Gaudí halála után, 2026-ban végre elkészül Barcelona monumentális temploma. Ennek apropóján összegyűjtöttünk 11 meglepő tényt a 142 éve épülő Sagrada Familíáról.
„A Nagyboldogasszony-kápolna várhatóan 2025-ben, a Jézus Krisztus torony pedig 2026-ban készül el” – jelentette be a La Sagrada Família Alapítvány a CNN cikke szerint. De mit érdemes tudni az olykor zavarba ejtően részletgazdag, szokatlan formájú épületről, valamint annak látnoki tervezőjéről?
Ki volt Antoni Gaudí?
Barcelona és Antoni Gaudí neve egybeforrt, ami nem véletlen, hiszen nemcsak a katalán város látképét meghatározó monumentális Sagrada Família köthető az ő nevéhez, hanem a város számos látványos építészeti megoldása. A Güell Park, a Casa Batlló vagy a Casa Milà a városba látogató turisták bakancslistájának kötelező tételei. De ki volt ez az építész, akinek zsenialitását csak évtizedekkel a halála után ismerték el igazán?
Antoni Plàcid Gaudí i Cornet 1852. június 25-én született a katalán Reusban. Fiatalon építészetet tanult, és hamarosan érdeklődni kezdett az Arts & Crafts mozgalom (magyarosan Művészetek és Kézművesség nevű újító mozgalom, a szecesszió előfutára, dekor- és képzőművészeti, illetve építészeti irányzat volt) iránt, amely az iparosított gyártási folyamatok helyett a kézzel készített díszítőművészetre helyezte a hangsúlyt. Ez a szenvedély vezette őt az építészkarrier felé, és hamar kialakította sajátos stílusát, amely az európai dizájnt a természetből átvett formákkal és a geometria elveivel ötvözte.
1878-ban szerzett építészmérnöki képesítést, és az egyetem rektora ekkor ezt mondta róla: „Még nem tudjuk, hogy bolondnak, vagy zseninek adjuk-e a diplomát. Majd az idő eldönti”. Végül ő lett a szecessziós stílus katalán megfelelője, a Modernismo legkiemelkedőbb alakja. Egyetemi tanulmányait követően néhány éven át kisebb megbízásokat kapott városszerte, többek között egy gyárat, egy sor lámpaoszlopot, egy kis üzletet, egy virágos bódét, egy pavilont tervezett, de bútorok is kerültek ki a keze alól.
Az áttörést az hozta meg számára, hogy munkáira felfigyelt Eusebi Güell gróf, aki pártfogásába vette az építészt. 1885-ben készült el a Casa Vicens, melynek sikere meghozta a hírnevet Gaudí számára. Munkásságának és kreativitásának csúcspontja végül a Sagrada Família, a Szent Család-templom lett, amelyről maga az építész is tudta, hogy nem fogja kész állapotában látni.
Minden egy könyvkereskedővel és egy másik építésszel kezdődött
Josep Maria Bocabella egy barcelonai könyvkereskedő volt, aki egy vallási fundamentalista újság kiadójaként igencsak megszedte magát. A Vatikánba tett látogatása után elhatározta, hogy Spanyolországba is kell egy olyan templom, mint amilyeneket Olaszországban látott. Bocabella felbérelte Fransisco Villar építészt, hogy tervezze meg a templomot, amely később Sagrada Familía néven vált ismertté. Villa előzetes terveit jóváhagyták, és még abban az évben letették az első alapkövet. Azonban egy évvel később nézeteltérések támadtak Villar és Bocabella között. Villar lemondott, és Bocabellának új építész után kellett néznie.
Sok különböző történet kering arról, hogy miként kapta meg Gaudí a nagyszabású projekt főépítészi pozícióját, és ezek nem nélkülözik a vallási megvilágosodást, álmokat és isteni jeleket sem. A legenda szerint Bocabella egy éjszaka álmában egy kék szemű és vörös bőrű férfit látott. Másnap meglátta ezt a férfit egy másik építész műhelyében, és úgy döntött, hogy ő lesz az, aki megtervezheti a templomát. Ez a férfi Antoni Gaudí volt.
A valóság azonban kevésbé lehetett romantikus. Gaudí és Bocabella közös ismerősének, Mortorellelnek lehetett köszönhető, hogy létrejött a találkozás.
Előrelátó tervezés
Gaudí részletes terveket és maketteket készített, hogy később az ő elképzelései alapján dolgozhassanak az építészek. Emellett az építkezést szakaszokra osztotta, hogy a különböző korok építészei hozzáadhassák a saját stílusukat a templom tervéhez.
Arra mondjuk nem számíthatott, hogy 1936-ban egy csapat anarchista be fog törni a templomba, majd felgyújtja az összes általa készített makettet és tervet. Az építészeknek – többek között Francesc Quintanának, Isidre Puignek és Luis Bonetnek – a megmaradt anyagokból kellett rekonstruálniuk Gaudí vízióját.
Homlokzatok és szimbolizmus
A három főhomlokzat közül a keleti homlokzat, más néven a Születés homlokzata az egyetlen, amely Gaudí felügyelete alatt épült. A Krisztus születését ünneplő homlokzatnak három bejárata van: a Remény, az Irgalom és a Hit. Az Irgalmasság bejáratán feltűnő arcok a barcelonai elhunytak halotti maszkjait és a munkások arcait jelenítik meg. Gaudí így akarta a templomot közel hozni a néphez.
A Passió homlokzatot Krisztus halálának szentelte az építész, és kifejezetten egyszerűre tervezte. A merev formákból, kemény vonalakból és csupasz kőből álló homlokzat egy csontvázat ábrázol. Ezen a homlokzaton a Születés homlokzatához képest kevesebb szobor található. Az utolsó vacsora, Júdás csókja, a keresztre feszítés és a feltámadás jelenetei elevenednek meg itt kőből. Hat nagy, ferde oszlop alkotja, amelyek a Sequoia-törzsekre emlékeztetnek. Ezek fölött tizennyolc kisebb fehér oszlop található, amelyek csontokat ábrázolnak.
A Dicsőség homlokzata az építkezés után a Sagrada Família főhomlokzata és egyben a legmagasabb homlokzat lesz. A főhajóba vezet, és bálványok, hamis istenek és démonok díszítik majd.
Egy torony mind fölött
Mindegyik homlokzat négy toronyból áll, így összesen tizenkét torony magasodik az égbe, amelyek Jézus Krisztus apostolait szimbolizálják. E tornyok mellett, a templom közepéhez közel hat magasabb torony található, melyek közül négyet az evangélistáknak szenteltek. Ez a négy torony egy magasabb tornyot vesz körül, amely Jézust ábrázolja. Ez a torony 170 méter, így a Sagrada Família Európa legmagasabb temploma lesz.
A hatodik torony a legészakibb részen található, és alacsonyabb, mint az evangélistákat ábrázoló tornyok, viszont sokkal masszívabb. Ez a torony képviseli Szűz Máriát. A Jézust ábrázoló torony tetején egy kereszt látható, míg a többi építményen más szimbólumok tűnnek föl. A három főhomlokzat tornyain püspöki szimbólumok lesznek.
A tizennyolc tornyon kívül a templomnak kisebb csúcsdíszei is vannak. Ezek tetején egyéb vallási szimbólumok fedezhetőek fel, például búzakévék és szőlőfürtök, amelyek az eucharisztiát jelképezik.
A természet és Isten találkozása
Gaudí köztudottan gyakran a természetből merített ihletet épületeihez, és itt sem volt ez másképp. Miután átvette a Sagrada Família tervezését, az egyik első dolga az volt, hogy felszámolt minden egyenes vonalat és szöget, mivel azok lényegében nem is természetesek.
A Sagrada Família belső tereit úgy tervezték, hogy az ember úgy érezhesse, mintha a természetben járna: az oszlopok fákat ábrázolnak, és különböző lényeket rejtettek el a templom belsejében. Emellett az építész úgy vélte, hogy az emberek munkája nem haladhatja meg Istenét, ezért a központi tornyot úgy tervezte, hogy egy méterrel alacsonyabb legyen, mint a barcelonai Montjuïc domb.
Bűvös négyzet a Passió homlokzaton
Mintha csak egy Dan Brown-regény részlete lenne, a Passió homlokzaton egy négyszer négyes mágikus négyzet található, amelynek valódi jelentését a mai napig homály fedi. A bűvös négyzet egy matematikai feladvány, amelynek lényege, hogy a négyzet valamennyi sorában és oszlopban, valamint átlósan feltüntetett számok összege ugyanaz. A Sagrada Família mágikus négyzete esetében a számok 310-féle kombinációban mindig a 33-as számot adják ki. Egyesek szerint ez Krisztus korára utal, amikor keresztre feszítették. Azonban senki sem tudja biztosan, mit is jelenthetnek a számok, így ennek titkát Gaudí a sírba vitte.
Nem mindenki rajong érte
George Orwell író a templomot „a világ egyik legundorítóbb épületének” nevezte, míg Gerald Brenan brit történész szerint „még a korszak európai építészetében sem lehet felfedezni semmi ennyire közönségeset és fellengzőset”. Ez nem meglepő. Merész stílusával a Sagrada Família nem mindenkinek a tetszését nyeri el.
Ki van eltemetve a Sagrada Famíliában?
Csak két ember van itt eltemetve a templomban: az építész, Antoni Gaudí, és az ember, aki az egész grandiózus vállalkozást elindította, Bocobella.
Világítótoronyként is funkcionál
A Sagrada Família tetején lévő mozaikot úgy tervezték, hogy visszatükrözze a holdfényt. Így egyfajta világítótoronnyá alakul éjjel, hogy hazavezesse a tengerészeket. Ráadásul a tető tükröződése a napfényben olyan, hogy az építmény a város minden pontjáról látható.
A közösség ereje
A Sagrada Família építése teljes mértékben magánfinanszírozástól függ, sem a kormány, sem az egyház egyáltalán nem támogatta az építkezést. Az évi mintegy 25 millió eurós költségvetést teljes egészében a belépőjegyekből és a különböző magánadományokból fedezik.