Alessandro Michele közel nyolc év alatt újradefiniálta és ismét relevánssá tette a Guccit, most pedig a Valentino élére került. Cikkünkben az úttörő tervező Guccinál töltött éveinek leginspirálóbb munkáit gyűjtöttük össze.
Alig egy héttel azután, hogy bejelentették Pierpaolo Piccioli távozását, a Valentino máris bemutatta új kreatív igazgatóját, Alessandro Michelét, aki hét évet töltött a Gucci élén. A római divattervező kevesebb mint egy évtized alatt bátor, excentrikus, rebellis vízióival újradefiniálta és ismét releváns, milliárdos üzletté tette a Guccit, a – valljuk be – kissé lagymatag Frida Giannini-éra után. Határtalan kreativitása sokszor borzolta a továbbra is definiálatlan közízlést, ugyanakkor kereskedelmi sikert aratott. 2015 és 2022 között merész, harsány arculatot épített, amely felkavarta a kommersz divatvilágot, és megtörte a nem túl inspiráló csendes luxus uralmát.
Most ezekből a jó értelemben felkavaró munkákból készítettünk egy szemrevaló válogatást, miközben alig várjuk, hogy ősszel megpillantsuk Alessandro Michele első Valentino-kollekcióját.
Twinsburg
Alessandro méltó búcsút vett a divatháztól, mely oly sokat köszönhet neki. A 2023-as tavaszi-nyári kollekció bemutatóján 68 egypetéjű ikerpár vonult végig a kifutón. Michelét édesanyja és ikertestvére inspirálta, talán ezért érzett mindig is heves vonzalmat a kísértetiesen hasonló dolgok és egyének iránt. Bár ez nem érhet minket meglepetésként, hiszen a 2022-es Met-gálára a tervező Jared Letóval ikertestvéreknek öltözve érkezett.
Guccididas
A 2022-es év legjobban várt kollabja volt, bár kissé elfogult vagyok. Michele köztudottan a 60-as és a 70-es évek divatjából inspirálódott, és többször hangoztatta, milyen lelkes rajongója az Adidasnak, tehát a kollab csak idő kérdése volt.
Taro Buddha
Alessandro Michele korántsem csak saját művészi kiteljesedésének engedett teret. A 2020-as GucciFest névre keresztelt egyhetes filmfesztiválon 15 különböző ország tervezőjének adott platformot, hogy bemutathassa saját kollekcióját, esztétikáját és magát is.
A kínai Kuangcsouban élő Jüeqi Csi által rendezett kisfilm egy óda Kajpinghez, ahol a divat- és ékszertervező gyerekkora nagy részét töltötte. Ebben egy fiatal lány vidéki nagymamájánál töltött napjait követhetjük nyomon. Jüeqi Csi pályaművében bemutatta, hogy ki-ki a maga istenét bárhol, még egy tál csirkében is megtalálhatja, valamint a legegyszerűbb formákban megjelenő elegancia nem rejt valótlan, hamis értékeket.„Kétféleképpen lehet pillangót fogni, az erőszak nélküli változatot választottuk“ – mondta művész.
Collina Land
A római tervező tehetséggondozó munkájának hála megannyi pályakezdő alkotó kitárulkozhatott, például a zseniális Collina Strada mögött álló Hillary Taymour is. Szintén a 2020-as GucciFesten jelent meg a Collina Land, ez a videójáték-formátum pedig a napjainkban pixeles aranykorát élő PS2-filter előfutárának is tekinthető.
GG Psychedelic Campaign
A hetvenes évek pszichedelikus éjszakáit és a diszkók világát szédületes luxussal és csillogással jeleníti meg Alessandro Michele 2020-as víziója: egy képzeletbeli szórakozóhelyet, ahol mindent szabad. Ezen a ponton felhívnám a figyelmet a vintage-retro esztétikai spektrumon mozgó kreációk mellett a fantasztikus Gucci-diszkográfiára is.
The Gucci 100
A Gucci 100 kampány egy évszázados zenetörténeti utazásra invitál. Jazz, pszichedelikus zene, japán punk, diszkó, hiphop, afrobeat: mind felcsendülnek a hangok, harmóniák, mozdulatok, ízlések és stílusok audiovizuálisan tálalt evolúciójában. A Joshua Woods és Alessandro Michele rendezte kisfilm az élet szeretetét, a tánc szépségét és a zene elsöprő energiáját ünnepli.
Gucci Cruise 2019 Fashion Show
Alessandro Michele egy gótikus rave-parti keretein belül mutatta be a 2019-es szezonközi, vagyis cruise kollekciót a francia Arles-ban pihenő ókori római nekropoliszban. A sejtelmes füstfelhőből előbukkanó modellek lakkcsizmái, súlyos keresztjei és hatalmas napszemüvegei csak úgy ragyognak a gyertya- és tűzfényben.
Gucci Pre-Fall 2019 kisfilm
A Gucci-ház Michele-érájának minden esztétikája megjelenik ebben a nyárutóillatú kampányfilmben. A trójai falóval a háttérben, az antikvitás szicíliai emlékei között a hippik, punkok, görkorisok, testépítők és szörfösök együtt üdvözítik az életet, és búcsúztatják a nyarat egy igazi glamping (glamorous camping) keretein belül. Egyszerre múltba és jövőbe tekintő kép tárul elénk egy világról, ahol a szub- és tömegkultúrák politikai és társadalmi különbségekkel együtt is megférnek egymás mellett.
Gucci Hallucination
A képzőművészeti és kultúrtörténeti utalásokkal telített 2018-as tavaszi-nyári kollekció kampányképeit nézegetve sosem múló szomorúság tölt el, ugyanis az elmém (még) képtelen ilyen esztétikus hallucinációkat produkálni. John Everett Millais Oféliája, Bosch Gyönyörök kertje, szfinxek, a firenzei dóm és a Gucci-szirének káprázatos illúzióban tartanak, amiből szívem szerint sosem ébrednék fel.
Lana Del Rey és Jared Leto a 2018-as Met-gálán
A Gucci Guilty parfüm két arca, a törött szívek búgó hangú királynője, Lana Del Rey és a filmszerepek terén megkérdőjelezhető, divat terén kikezdhetetlen ízlésű Jared Leto minden tekintetben lenyűgöző látványt nyújtottak. A Met valaha volt legjobb tematikája, a Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination üvöltött a Gucciba öltöztetett celebekért, és szerencsénkre Michele nem aprózta el a katolikus fényűzést.
Gucci Clinic
Alessandro Michele igazi mesélő, sőt krónikás, hiszen minden alkalommal egy saját világot épít a kifutón, amelyről a modelleken és ruhákon keresztül mond el egy történetet. 2018-ban a cselekmény helyszíne egy műtő volt, ahol a modellek saját fejükkel, sárkányokkal és kígyókkal a kezükben léptek a kifutóra.
A ruhákat egyaránt inspirálta az amerikai popkultúra, a szláv és örmény népviselet, emellett szikh turbánok is elsuhannak előttünk. Utóbbiért Michelét kulturális kisajátítással vádolták, erőteljes kritikacunami csapott le rá.
Dear @gucci, the Sikh Turban is not a hot new accessory for white models but an article of faith for practising Sikhs. Your models have used Turbans as ‘hats’ whereas practising Sikhs tie them neatly fold-by-fold. Using fake Sikhs/Turbans is worse than selling fake Gucci products pic.twitter.com/sOaKgNmgwR
— Harjinder Singh Kukreja (@SinghLions) May 16, 2019
Petra Collins Imagines a Hungarian Dream for Gucci Eyewear
Alessandro Michele kérésére a kanadai-magyar származású fotóművész, operatőr és modell egy álomszerű Magyarországot teremt, ami nem is állhatna távolabb a valóságtól, szerencsére. A 2017-es Gucci-kampányfilmben nagymamája nappaliján keresztül betekintést enged gyerekkori emlékeibe, és egy szürreális utazásra invitál minket, melynek végállomása a Gellért fürdő.
Gucci Stories: The Myth of Orpheus and Eurydice
Michele 2016-os ruhakölteményei a Gucci saját gyártású görög drámájában színházi jelmezként is megállták helyüket. Gia Coppola újragondolta és kortárs környezetbe helyezte Orpheusz és Eurüdiké történetét.
A görög mítosz szerint Kalliopé múzsa fia feleségül vette Eurüdiké nimfát, akit ezután egy kígyó halálra mart. Orpheusz szerelmét hajszolva leszállt az alvilágba, ahonnan azzal a feltétellel szabadíthatta ki feleségét, hogy útközben nem fordul hátra, és nem néz rá. Nem tudott ellenállni a kísértésnek, így Eurüdiké kénytelen volt visszatérni a holtak közé.
Harry Styles
Harry Styles ugyan belekóstolt a színészetbe, de a divat sokkal inkább az ő asztala. A kacsák, kutyák és némi fish and chips mellékszereplésével készített kampányát követően közös, HA HA HA névre keresztelt kollekciót álmodott meg Michelével, és még a Gucci Mémoire d’une Odeur parfüm arcaként is megcsodálhattuk.
Ha ez még nem lenne elég, Styles a vörös szőnyegen és koncertjein is a legszínesebb, legcsillogóbb ruhákban prezentálta a maximalista, kidcore, geek chic és genderfluid divathullámokat – tehát mindent, amit a brand Alessandro révén képviselt. Végül a Vogue 2020-as, decemberi címlapjáról sem feledkezhetünk meg, melyen egy gyönyörű, kék színű, habos-babos csodát viselt.
Billie Eilish
Billie Eilish karrierjének egyik legirigylésreméltóbb aspektusa, hogy Alessandro Michele egyik legfiatalabb múzsája lett. A vörös szőnyeges jelenésein túl még a márka szemüvegkampányában is szerepelt, melyben két eltérő stílusú alteregója két vintage autóban jelenik meg.