2024.3.30 11:07
Olvasási idő 7:35
Krajnyák Petra

Tíz éve nem sikerült megválaszolni a nyomasztó kérdést: mi történt a Malajziából Kínába tartó repülővel?

Tíz éve nem sikerült megválaszolni a nyomasztó kérdést: mi történt a Malajziából Kínába tartó repülővel?
Forrás Supian Ahmad/NurPhoto via Getty Images
TÖRTÉNETEK REPÜLÉS REPÜLŐJÁRAT TÖRTÉNETEK UTAZÁS

A repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye, hogy mi történhetett 10 évvel ezelőtt az MH370-es utasszállítóval, miután 38 perccel a felszállás után eltűnt a radarról.

A Boeing 777-200ER hosszútávú utasszállító repülőgépből összesen 422 darab készült. 2021-ben világszerte még 182 ilyen típusú jármű volt használatban, 183-at tartottak raktáron, 42 használaton kívül volt, kilencet leselejteztek, hat pedig lezuhant. Utóbbiak közé tartozott a Malaysian Airlines MH370-es járata is, mely 2014. március 8-án indult el Kuala Lumpurból, azonban végállomására, mely a kínai főváros volt, már nem jutott el.

Forrás Wikipedia

Az éjjeli járat

A Kuala Lumpur-Peking útvonalon naponta két járat is megtette az 5 óra 34 perces utat, így történt azon a végzetes szombaton is tíz évvel ezelőtt. A fedélzeten 239 ember utazott. A 227 utas között több mint egy tucat ország állampolgára szerepelt, több mint felük Kínából származott. A turisták és nászutas párok mellett Jet Li kaszkadőrdublőre és egy csoport neves kínai művész is tartózkodott a gépen, akik Kuala Lumpurban mutatták be kalligráfiáikat.

A Malaysia Airlines egyik legjobb pilótájaként számon tartott Zaharie Ahmad Shah ült kormány mögé, aki 1981 óta dolgozott a maláj légitársaságnak. Oldalán a 27 éves Fariq Hamid Ahmad foglalt helyet, aki nem sokkal azelőtt szerezte meg kifejezetten a 777-es Boeing gépekhez szükséges másodpilóta képesítését. A 10 fős malajziai személyzetet Patrick Gomes vezette, aki 35 éve dolgozott a maláj légitársaságnál. A 31 517 fontnyi rakomány elektronikai eszközöket, például lítium akkumulátorokat, valamint adó-vevő készülékeket és egy nagy csomag mangosztánt is tartalmazott.

A gyümölcsök királynőjeként számon tartott mangosztán tele van számos funkcionális vegyülettel, köztük antociánnal és xantonnal, amelyek számos egészségügyi előnnyel járnak. Forrás Gettty Images

A gép minden gond nélkül felszállt helyi idő szerint 0:41-kor, majd 35 000 láb (10668 méter) utazómagasságra emelkedett. Egészen hajnali 1:07-ig a repülőgép számítógépes kommunikációs rendszere hibátlanul működött és 1:19-kor hagyta el a maláj légteret. Ekkor, amikor épp a Dél-kínai-tenger felett tartózkodott, lépett utoljára hangos kapcsolatba a légiforgalmi irányítással.

Kiemelt tartalom
5 filléres repjegy, ha megpattannál néhány napra a főszezon előtt 5 filléres repjegy, ha megpattannál néhány napra a főszezon előtt 2024.3.1 18:00

A Kuala Lumpur-i irányítóközpont kezdeményezte az irányítás átadását a vietnámi fővárosnak, Ho Si Minh-városnak, más néven Saigonnak. A maláj központ még utoljára kapcsolatba lépett a pilótákkal, a gép első tisztje jó éjszakát kívánt és elköszönt. Hajnali 01:22-kor a gép hirtelen eltűnt a légiforgalmi irányítás képernyőjéről, ám a maláj katonaság radarja továbbra is követte. Innen tudjuk, hogy az eredeti északkeleti irányáról letért nyugat felé. A Maláj-félszigetet keresztezve 02:22-kor elhagyta a katonai radarok hatósugarát az Andaman-tenger felett. Az MH370-es nem küldte el a szokásos jelentést sem a megadott időpontban, 1 óra 37 perckor.

Forrás Wikipedia

A maláj irányítók feltételezték, hogy a gép már a vietnámi légtérben van, így nézőpontjukból Vietnám feladata lett volna, hogy kapcsolatba lépjen a Boeinggel, Ho Si Minh-városban azonban semmilyen információval nem rendelkeztek a járatról. Hiába próbálták felvenni a kapcsolatot a pilótákkal, tudván, hogy a gépnek a légterükben kellene lennie. A hivatalos protokollal szembemenve öt perc helyett 18 percig próbálták  elérni a gépet, sikertelenül. Így értesítették Malajziát, ahol a fővárosi légiirányítók sem tudták elérni az MH370-est. A reptér több órás késlekedéssel jelentette a gép eltűnését a hatóságoknak.

Pánik

A Malaysian Airlines irányítóközpontja megnyugtatta a Kuala Lumpur-i reptér irányítóit, hogy a gép tudomásuk szerint Kambodzsa felett jár. Az ország fővárosa, Phnom Penh azonban nem észlelte a járatot. Egyik irányítóközpontban sem tudták, milyen irányban közlekedik és merre tart a 777-es, mivel működőképes transzponder (válasz-jeladó berendezés) nélkül képtelenek voltak meghatározni annak tartózkodási helyét.

A malajziai hadsereg elsődleges radarjának adatai szerint a 370-es járat (zöld) a Malakkai-szoroson és az Andamán-tengeren átkelve halad át oda, ahol utoljára észlelte a radar. A repülési nyomvonal két szegmense közül a bal oldali az N571-es légi útvonalat követi a VAMPI és a MEKAR útvonalak között; a fehér kör látszólag azt a szakaszt jelöli, ahol a repülőgépet nem követte a radar. Forrás Wikipedia

A maláj reptér irányítói így a Flight Controller nevű globális légiforgalmi eszközön keresztül próbálták lekövetni útvonalát, a légierő pedig 2 óra 22 perckor észlelte a gépet utoljára radarján, és hiába kapcsolódott be három perccel később a repülő műholdas adóvevője, ekkor sem reagált senki a hívásokra. A repülő még egy fordulatot tett dél felé, feltehetőleg bekapcsolták a robotpilótát, majd örökre eltűnt. Hajnali 3:30-kor a hatóságok kénytelenek voltak elismerni, hogy fogalmuk sincs, merre tart a gép.

Kiemelt tartalom
Homokból várat: így vált Dubaj a világ egyik legfelkapottabb turistacélpontjává Homokból várat: így vált Dubaj a világ egyik legfelkapottabb turistacélpontjává 2024.2.22 19:04

Tizenöt perccel később kihirdették a legmagasabb szintű vészhelyzetet, vagyis azonnal intézkedniük kellett. A Malaysia Airlines irányítóközpontja további két órán át próbált kapcsolatba lépni a járattal rádión és műholdas telefonhívással is, azonban válasz nélkül maradtak. Ekkor már éltek a gyanúval, hogy a gép lezuhant.

A Dél-kínai-tenger elhelyezkedése. Forrás Wikipedia

A repülőgép keresésére irányuló nemzetközi erőfeszítés, amely a történelem legdrágább légi kutatásává vált, a Thai-öbölben és a Dél-kínai-tengeren kezdődött, ahol a repülőgép jelét utoljára észlelte a másodlagos megfigyelő radar, majd hamarosan kiterjesztették a Malakkai-szorosra és az Andamán-tengerre.

Az Egyesült Államok hajókat és repülőgépeket küldött a kereséshez, mely azzal a reménnyel indult, hogy órákon, legfeljebb pár napon belül megtalálják a repülőgép maradványait. Az óceánba zuhant repülők, különösen az ilyen nagy gyártmányok jelentős része lesüllyed a tenger legmélyére, így a keresők könnyebb, vízfelszínen úszó alkatrészeket kerestek, mint az üléspárnák, szigetelés vagy mentőmellény.

A Malaysian Airlines repülőgépei a Kuala Lumpur nemzetközi repülőtér forgalmas termináljánál a malajziai Sepangban 2017. január 23-án. Az eltűnt MH370-es járat fedélzetén tartózkodó áldozatok családtagjai vasárnap közölték, hogy egy petíciót és személyes leveleket terveznek átadni Liow Tiong Lai malajziai közlekedési miniszternek ausztráliai látogatása során, sürgetve őt az eltűnt gép keresésének folytatására, miután a hatóságok nemrég bejelentették, hogy a nemzetközi keresést felfüggesztették. A Malaysian Airlines hírnevére továbbra is rányomja bélyegét a 2014 márciusában eltűnt járat, amely Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 utassal a fedélzeten, akik közül 154 kínai volt.
A Malaysian Airlines repülőgépei a Kuala Lumpur nemzetközi repülőtér forgalmas termináljánál a malajziai Sepangban 2017. január 23-án. Az eltűnt MH370-es járat fedélzetén tartózkodó áldozatok családtagjai vasárnap közölték, hogy egy petíciót és személyes leveleket terveznek átadni Liow Tiong Lai malajziai közlekedési miniszternek ausztráliai látogatása során, sürgetve őt az eltűnt gép keresésének folytatására, miután a hatóságok nemrég bejelentették, hogy a nemzetközi keresést felfüggesztették. A Malaysian Airlines hírnevére továbbra is rányomja bélyegét a 2014 márciusában eltűnt járat, amely Kuala Lumpurból Pekingbe tartott 239 utassal a fedélzeten, akik közül 154 kínai volt. Forrás Rahman Roslan/Getty Images

Reggel 6:30-kor még reménykedtek, hogy a gép földet ér Pekingben, de a kínai főváros felett az égen nyoma sem volt. A maláj hatóságok már szinte biztosak voltak benne, hogy a Dél-kínai-tengerbe zuhant, így 7:24-kor a Malaysia Airlines végül bejelentette a nyilvánosság előtt, hogy az MH370 eltűnt.

Kiemelt tartalom
REFRESHER-KVÍZ: Mennyit tudsz a második világháborúról? REFRESHER-KVÍZ: Mennyit tudsz a második világháborúról? 2024.2.11 9:33

Aznap este a Malaysian Airlines mérnöki osztálya megdöbbentő felfedezéssel fordult a cég vezérigazgatójához. A 370-es járat műholdas kommunikációs adataiból kiderült, hogy hajnali 2:39-kor a Malaysian Airlines földi irányítói műholdas telefonhívást kezdeményeztek a gép felé, amelyre senki sem válaszolt, de a repülő műholdas adatfeldolgozó egysége regisztrálta a hívást, vagyis akkor még a levegőben volt.

A brit Inmarsat vállalat által üzemeltetett műhold pedig az eltűnés napján szintén kapcsolatba lépett a MH370-essel, egy kézfogásnak nevezett jelsorozattal, de erre sem érkezett válasz. Reggel 7:14-kor egy másik műholdas hívás csatlakozott a gép műholdas adatfeldolgozó egységéhez, vagyis a gép 45 perccel azután, hogy le kellett volna szállnia Pekingben, még mindig a levegőben volt. A műhold alapján egészen 8:19-ig repült dél felé, vagyis 7 órával a felszállás és 2 órával a tervezett leszállás után még mindig az égen kellett szállnia. Ekkora úthoz 82 ezer font üzemanyag szükséges, ennél azonban 26 ezer fonttal több volt a Boeing kapacitása, vagyis az üzemanyag biztosan nem fogyott ki.

SUBANG JAYA, MALAJZIA - JANUÁR 16 : Dr. Jacob George, a CASSA malajziai elnöke mutatja a Malaysia Airlines MH370-es járat feltételezett lezuhanási helyének koordinátáit egy sajtótájékoztató során a malajziai Subang Jaya-ban, Kuala Lumpur külvárosában 2019. január 16-án. Rusli és legénységének tagjai, akik azt állítják, hogy 2014. március 8-án reggel a lezuhanás közelében voltak, azt állítják, hogy a repülőgép lezuhanása előtt egy sérült repülőgépet, fekete füstöt és savas füstszagot láttak. A CASSA malajziai civil szervezet, Dr. Jacob George hivatalosan elküldi a bizonyítékokat Mahathir Mohamad malajziai miniszterelnöknek. A helyi hírek szerint a malajziai kormány a lezuhanás helyszínének megtalálására tett többéves kísérletek után leállította a nyomozást, miután elismerte, hogy nem tudja, mi történt a repülőgéppel. (Fotó: Mohd Samsul Mohd Said/Getty Images)
Dr. Jacob George, a CASSA malajziai elnöke mutatja a Malaysia Airlines MH370-es járat feltételezett lezuhanási helyének koordinátáit egy sajtótájékoztató során a malajziai Subang Jaya-ban, Kuala Lumpur külvárosában 2019. január 16-án. Rusli és legénységének tagjai, akik azt állítják, hogy 2014. március 8-án reggel a lezuhanás közelében voltak, azt állítják, hogy a repülőgép lezuhanása előtt egy sérült repülőgépet, fekete füstöt és savas füstszagot láttak. A CASSA malajziai civil szervezet, Dr. Jacob George hivatalosan elküldi a bizonyítékokat Mahathir Mohamad malajziai miniszterelnöknek. A helyi hírek szerint a malajziai kormány a lezuhanás helyszínének megtalálására tett többéves kísérletek után leállította a nyomozást, miután elismerte, hogy nem tudja, mi történt a repülőgéppel. Forrás Mohd Samsul Mohd Said/Getty Images

Bár a brit cég műholdja érzékelte a gépet, az útirányt nem tudták megállapítani. A repülőgép üzemanyagkészlete alapján két lehetséges útvonalat feltételeztek: vagy északnyugaton Kína, India majd Kazahsztán felett, vagy az Indiai-óceán felett haladt tovább. Mivel egyik érintett ország sem jelentette, hogy a légterükbe lépett volna az MH370-es, a keresést az Indiai-óceánon kezdték meg.

A kutatás

Összesen 43 hajót és 58 repülőgépet vetettek be a lehetséges, nyílt óceán feletti, déli útvonal átkutatásához. Ausztrália március 17-én átvette a keresés irányítását, amikor az Indiai-óceán déli részének átkutatására került a sor. Nemzetközi összefogással 2014 októbere és 2017 januárja között több mint 3 millió négyzetkilométert kutattak át és több mint 120 ezer négyzetkilométert a víz alatt is, de hiába. Semmit sem találtak.

KUALA LUMPUR, MALAJZIA - MÁRCIUS 11: Az Angkatan Tentera Malaysia, Malajziai Királyi Haditengerészet (TLDM) parancsnoka, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar (balra), Dato' Sri Ackbal bin Hj Abdul Samad altábornagy (2. balra), Malajzia védelmi minisztere, Dato' Seri Hishammuddin Hussein védelmi és (megbízott) közlekedési miniszter (2. jobbra) és Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, a Malajziai Védelmi Erők parancsnoka megvitatják a stratégiájukat egy kutató-mentő repülés során 2014. március 11-én Kuala Lumpurban, Malajziában. A hatóságok kiterjesztették a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatának keresési területét, hogy a Malajzia és Vietnam közötti Thai-öböl nagyobb részét és a Maláj-félsziget mentén lévő szárazföldet is bevonják. A 239 utast szállító, Kuala Lumpurból Thaiföldre tartó járat eltűnését március 8-án reggel jelentették, miután a személyzet nem jelentkezett be a menetrend szerint. Az eltűnt utasok hozzátartozóinak azt tanácsolták, hogy készüljenek fel a legrosszabbra, mivel a hatóságok a fedélzeten tartózkodó két utasra összpontosítanak, akik lopott útlevelekkel utaztak. (Fotó: Angkatan Tentera Malaysia via Getty Images)
Az Angkatan Tentera Malaysia, Malajziai Királyi Haditengerészet (TLDM) parancsnoka, Tan Sri Abdul Aziz Jaafar (balra), Dato' Sri Ackbal bin Hj Abdul Samad altábornagy (2. balra), Malajzia védelmi minisztere, Dato' Seri Hishammuddin Hussein védelmi és (megbízott) közlekedési miniszter (2. jobbra) és Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, a Malajziai Védelmi Erők parancsnoka megvitatják a stratégiájukat egy kutató-mentő repülés során 2014. március 11-én Kuala Lumpurban, Malajziában. A hatóságok kiterjesztették a Malaysia Airlines eltűnt MH370-es járatának keresési területét, hogy a Malajzia és Vietnam közötti Thai-öböl nagyobb részét és a Maláj-félsziget mentén lévő szárazföldet is bevonják. A 239 utast szállító, Kuala Lumpurból Thaiföldre tartó járat eltűnését március 8-án reggel jelentették, miután a személyzet nem jelentkezett be a menetrend szerint. Az eltűnt utasok hozzátartozóinak azt tanácsolták, hogy készüljenek fel a legrosszabbra, mivel a hatóságok a fedélzeten tartózkodó két utasra összpontosítanak, akik lopott útlevelekkel utaztak. Forrás Angkatan Tentera Malaysia via Getty Images

Március 24-én, azaz 16 nappal a repülőgép eltűnése után Pekingben rendkívüli ülést hívtak össze, hogy értesítsék az áldozatok hozzátartozóit a mentési munkálatok lezárásáról. Malajzia miniszterelnöke, Najib Razak megerősítette, hogy a 370-es járat az Indiai-óceánban elveszett. Nem állt rendelkezésre elég üzemanyag ahhoz, hogy dél felé folytassa útját, a vízi útvonalon értelemszerűen nem akadt leszállásra alkalmas terület sem. A maláj légitársaság vezérigazgatója kijelentette:

Minden kétséget kizáróan azt kell feltételeznünk, hogy az MH370-es elveszett, és a fedélzeten tartózkodók közül senki sem maradt életben.

2015. július 29-én Afrika partjainál több tengeri roncsdarabot is találtak, melyekről megerősítették, hogy a 370-es járatból származnak. A Madagaszkár keleti részén található Réunion szigetén partra mosott darabok ellenére a kutatást teljesen leállították.

A Madagaszkártól keletre fekvő Réunion szigetén talált törmelék a jelek szerint a 2014-ben eltűnt Malaysia Airlines MH370-es járatához tartozik. Forrás GETTY IMAGES

2018-ban egy amerikai non-profit cég, az Ocean Infinity több mint 110 ezer négyzetkilométernyi óceáni területet kutatott át az áramlatok és a sodródási irányok alapján. A vállalat közölte a malajziai kormánnyal, hogy ha nem találnak semmit, nem kérnek fizetséget munkájukért, de amennyiben találnak valamit, akkor a malajziai kormány köteles megtéríteni szolgáltatásaikat. A kormány elfogadta a feltételeket, és az Ocean Infinity hat hónapot és dollármilliókat szentelt arra, hogy a csúcstechnológiás tengeralattjáróival és víz alatti szonárral felszerelt drónokkal átkutassa a tengerfeneket, sőt a tenger alatti barlangokat is. Erőfeszítéseik azonban eredmény nélkül maradtak.

Kiemelt tartalom
Kilenc férjet fogyasztott el Gábor Zsazsa, a díva, aki (nem csak) arról volt híres, hogy híres Kilenc férjet fogyasztott el Gábor Zsazsa, a díva, aki (nem csak) arról volt híres, hogy híres 2023.12.18 18:28

Ugyanezen év júliusában a maláj hatóságok közel egy 500 oldalas jelentésben kifejtették elméletüket a történtekről. Azt a következtetést vonták le, hogy nem mechanikai vagy számítógépes hiba lépett fel, hanem a gépet kézzel térítették le az eredeti repülési útvonalról. Ugyanakkor elismerték a légiforgalmi irányítás mulasztásait, amelynek következtében a polgári légi közlekedésért felelős tisztviselő beadta lemondását.

Forrás Wikipedia

Az MH370-es eltűnése után a Tzu Chi nemzetközi buddhista szervezet csapatokat küldött Malajziába és Kínába, hogy speciális érzelmi támogatást nyújtsanak az áldozatok családjainak, akik a mai napig válaszok és lezárás nélkül maradtak.

Megválaszolatlan kérdések, feltételezések és összeesküvés-elméletek

Bár az említett hivatalos jelentés a gépeltérítés-elméletet részesítette előnyben, mivel a kapitány utolsó bejelentkezésekor semmilyen gyanús, idegen jelet nem észleltek, sokan a pilótafülkében keresik a válaszokat. Az utasok között nem találtak egyetlen veszélyesnek tekinthető személyt, és egy terroristacsoport sem vállalta a felelősséget.

A Malaysia Airlines 10 évvel ezelőtt rejtélyes módon eltűnt járatának utasainak hozzátartozói üzeneteket írnak az MH370-es járat emléknapján a malajziai Petaling Jaya-ban 2024. március 3-án. Forrás Supian Ahmad/NurPhoto via Getty Images

Egy, az eltűnt maláj gép után kutató nemzetközi csoport szerint a gép Malajzia és Vietnám között elkanyarodott és 40 ezer láb (12 ezer méter) magasságba emelkedett, így szándékosan lecsökkentve a nyomást a kabinban. Elméletük szerint a nyomás hirtelen lecsökkenésekor az utasok néhány perc alatt, de elveszítették az eszméletüket, majd álmukban fájdalommentes halált haltak. Az ilyen esetekre helyeztek el oxigénmaszkokat minden ülés fölé, melyek csak 13 ezer láb (3900 méter) alatt működnek. Ráadásul csak 15 percre elegendő oxigént biztosítanak. 

Kiemelt tartalom
Ki valójában a Krampusz, a gyermekeket verő és felfaló szörnyeteg, akivel a szüleink ijesztgettek? Ki valójában a Krampusz, a gyermekeket verő és felfaló szörnyeteg, akivel a szüleink ijesztgettek? 2023.12.5 17:36

A nyomáscsökkenést a gép pilótája is elő tudja idézni, ráadásul úgy, hogy ő utána órákig életben maradjon. Ebből kifolyólag a kutatócsoporton kívül William Langewiesche, az Atlantic újságírója és hivatásos pilóta is úgy gondolja, hogy a légnyomáskülönbséget kihasználva az egyik pilóta ölhette meg az utasokat, majd repülhetett bele az óceánba.

Peking, Kína - Március 08.: A Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnt utasának kínai rokona sír a Lama templom főkapuja előtt 2015. március 8-án Pekingben, Kínában. A kínai rendőrség megakadályozta, hogy a külföldi és helyi média tudósítson a rokonok látogatásáról a templomban, ahol imádkozni próbáltak. 239 ember volt a járat fedélzetén, amikor az 2014. március 8-án eltűnt Kuala Lumpurból Pekingbe tartó útvonalon. Egy év és kimerítő keresés után a nyomozóknak még mindig nincs nyomuk az eltűnt repülőgép hollétéről. (Fotó: Kevin Frayer/Getty Images)
A Malaysia Airlines MH370-es járatának eltűnt utasának kínai rokona sír a Lama templom főkapuja előtt 2015. március 8-án Pekingben, Kínában. A kínai rendőrség megakadályozta, hogy a külföldi és helyi média tudósítson a rokonok látogatásáról a templomban, ahol imádkozni próbáltak. 239 ember volt a járat fedélzetén, amikor az 2014. március 8-án eltűnt Kuala Lumpurból Pekingbe tartó útvonalon. Egy év és kimerítő keresés után a nyomozóknak még mindig nincs nyomuk az eltűnt repülőgép hollétéről. Forrás Kevin Frayer/Getty Images

Langewiesche szerint egy dologban biztosak lehetünk: a gépet szándékosan tüntették el a radarról, mert az ismert repülési útvonal és a gép műszereiből érkező adatok alapján elképzelhetetlen, hogy egyszerre történt emberi és műszaki hiba. Arra sincs bizonyíték, hogy valaki átvette volna a pilótáktól az irányítást. Egyetlen magyarázat marad: valamelyik pilóta, a gyanús jelek szerint Zaharie Ahmad Shah okozta a tragédiát.

Egy tanárnő gyertyát gyújt, miközben az eltűnt Malaysia Airlines MH370-es járat utasaiért imádkozik a repülőgép eltűnésének második évfordulója alkalmából tartott megemlékezésen Kuala Lumpurban, Malajziában, 2016. március 08.-án. Forrás Mohd Daud/NurPhoto/Getty Images

A kapitány 1 óra 37-kor nem küldte el a szokásos jelentést, mert lekapcsolták a műholdas összeköttetést. Ezután a gép átrepült Malajzia fölött, Indonéziát megkerülve az Indiai-óceán felé repült tovább céltalanul. Ekkor valószínűleg már mindenki, aki a kabinban tartózkodott, halott volt.

Kiemelt tartalom
Rémálmaid ördögi babája, a japán Hisztis Mirtill és a barátságos macskaszellem – Négy szellemtörténet az álmatlan éjszakákért Rémálmaid ördögi babája, a japán Hisztis Mirtill és a barátságos macskaszellem – Négy szellemtörténet az álmatlan éjszakákért 2023.11.1 9:53

A gépet a felszálláskor még a 27 éves elsőtiszt, Fariq Hamid vezette, aki ismerősei szerint boldog és optimista természetű volt. Épp megnősülni készült, így nehezen elképzelhető, hogy öngyilkos küldetést hajtott volna végre.

Az ausztrál védelmi minisztérium által biztosított képen a HMAS Success parancsnoka, Allison Norris kapitány (RAN) üdvözli a Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetének összekötő tisztjét, Lin Wan parancsnokot a Luyang II osztályú Haikou (DDG-171) irányított rakétás rombolóról 2014. április 9-én a tengeren, az ausztráliai Perth-től 1600 mérföldre délnyugatra. A Malaysia Airlines MH370-es járatának több mint egy hónappal ezelőtti eltűnése óta huszonhat nemzet vesz részt a keresésben. Forrás GETTY IMAGES

Az 53 éves, háromgyerekes Zaharie Ahmad Shah kapitányról a rendőrség hasonlóan pozitív képet alkotott, azonban a közeli ismerősök nyilatkozataiból kiderült, hogy a jókedélyűnek tűnő férfi klinikai depresszióban szenvedett. Szerintük magányos és szomorú volt, miután felesége elhagyta, gyakran bolyongott üres házában szobáról szobára. Gyerekeivel kapcsolatban maradt, de már ők is elköltöztek otthonról. Zaharie a magány elől a közösségi médiába menekült, és még több időt szentelt szeretett repülőgép-szimulátorainak.

Kiemelt tartalom
Hogyan főztek nagyanyáink a gulyáskommunizmusban? – Így lett 100 év alatt ínségből majdnem bőség Magyarországon Hogyan főztek nagyanyáink a gulyáskommunizmusban? – Így lett 100 év alatt ínségből majdnem bőség Magyarországon 2023.10.29 6:12

A FBI megvizsgálta a szimulátorral bejárt útvonalakat, az egyik nagyjából meg is egyezett az MH370 útvonalával. Ez volt az egyetlen olyan „játék“, melynek Zaharie nemcsak a kezdő- és végpontjait állította be, hanem többször is módosította beállításait. Mivel nem egy képzésre szánt szimulációs eszközről van szó, Zaharie feltehetően a tragédiára készült vele.

Daily News címlapja 2014. március 16-án.
Daily News címlapja 2014. március 16-án. Forrás NY Daily News via Getty Images

A Netflix háromrészes dokumentumfilmjében a kutatás eredményei és eredménytelensége mellett több, nem bizonyítható elmélet is elhangzik. Egy amerikai újságíró szerint az orosz titkosszolgálat egyik ügynöke laptopjával átvette az irányítást a gép felett, hogy a tragédiával elterelje a figyelmet a Krím-félsziget megszállásáról. Egy francia újságíró állítja, hogy a Boeinget az amerikaiak lőtték le, mert szerinte olyan technológiát szállított Pekingbe, amelyhez a kínaiaknak nem lett volna szabad hozzáférniük.

Richard Godfrey brit repülőmérnök a CNN-nek fejtette ki, hogy a WSPR nevű technológia alkalmas a rádiójelek erősségének lekövetésére, az így gyűjtött adatokból pedig kiszűrhetők a különféle anomáliák. Godfrey visszakövette az adatokat egészen az MH370-es eltűnéséig, és megállapította, hogy 3000-4000 méter mélyen feküdhet az Indiai-óceánban, 1500 kilométerre az ausztráliai Perth partjaitól. A területet azonban még nem vizsgálták át.

Kiemelt tartalom
5 hely, ahová fillérekből elutazhatsz venni egy nagy levegőt, ha már unod Magyarországot 5 hely, ahová fillérekből elutazhatsz venni egy nagy levegőt, ha már unod Magyarországot 2023.10.27 18:13

Anwar Ibrahim malajziai miniszterelnök a tragédia tizedik évfordulóján kijelentette, hogy örömmel újraindítaná az eltűnt járat keresését, ha meggyőző bizonyítékok merülnének fel.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!