Az intézkedés része annak a törvénycsomagnak, amelynek célja az olcsó, importált ruhákhoz köthető környezetszennyezés csökkentése.
Csütörtökön a francia parlament alsóháza több olyan intézkedést is elfogadott, amelyek célja, hogy a vásárlók számára kevésbé vonzóvá tegyék az olcsó fast fashion ruhákat, különösen a kínai mamutvállalatok termékeit, írja a Guardian. Franciaország a világon az első olyan ország, amely törvénnyel korlátozná a ruhák ultragyors tömeggyártását. Azonban a javaslatról még a szenátusnak is szavaznia kell.
A törvénytervezet magába foglalja a legolcsóbb textíliák reklámozásának tilalmát, valamint az olcsó árucikkekre kivetett környezetvédelmi díjat is. Mióta a francia divatvilágot is elárasztották az olcsó importált ruhák, több hazai márka csődöt jelentett. Azonban a Horizons - a törvénytervezetet benyújtó Emmanuel Macron elnökkel szövetséges párt - által felhozott fő érvek inkább környezetvédelmi jellegűek voltak.
A parlament a törvény szerint a gyártott ruhák mennyisége és az új kollekciók forgalmi sebessége alapján határozná meg mi számít fast fashionnek, valamint köteleznék az érintett cégeket, hogy tájékoztassák vásárlóikat termékeik környezetre gyakorolt hatásáról.
Ha a szenátus elfogja a törvényt, a jövő évtől a fast fashion ökológiai lábnyomához mérten 5 eurós (1968 Ft) felárat kell fizetniük a vásárlóknak darabonként, amely 2030-ra 10 euróra (3937 Ft) emelkedik majd. Azonban a felár nem haladhatja meg a termék árának 50%-át.
Azonban a baloldali és zöldpárti képviselők azon kezdeményezését, hogy az új törvényben szerepeljen egy a szabályszegő gyártókra kiszabható minimális büntetés, importkvóta, valamint a munkahelyi körülmények kritériumai, elutasították.
Anne-Cecile Violland, a Horizons képviselője elmondta, hogy a textilipar a legszennyezőbb iparág, ennek ékes példája a Shein, mely minden nap 7200 új ruhadarabbal bővíti kínálatát. Violland hozzátette, hogy díjból származó bevételt a fenntartható ruhák gyártóinak támogatására fordítanák, hogy azok könnyebben érvényesülhessenek a piacon.
A csúcskategóriás divat a francia gazdaság egyik sarokköve, köszönhetően az olyan vezető divatházaknak, mint a Louis Vuitton, a Chanel, a Hermes, a Dior és a Cartier. A francia középkategóriás divat azonban jelentősen háttérbe szorult az európai riválisainak, és újabban a kínai Sheinnek és a Temunak köszönhetően.