Sok minden van hatással arra, hogy mit viselünk vagy tartunk trendinek. A kultúránk, a társadalmi normák és a high fashion is folyamatosan alakítja a divatot, ám a TikTok korában úgy tűnik, hogy még a trendek is másképp működnek, mint régen.
David Frankel rendezése, Az ördög Pradát visel egy igazi 2000-es évekbeli kultuszfilm, ami miatt egyszerre szerettünk volna bekerülni a high fashion világába és éreztük úgy, hogy jobb az élet, ha nem a divat és a ruhaméretek határoznak meg mindent.
A film egyik ikonikus jelenetében az elit divatmagazin “ördögi” vezetője, Miranda emlékezetes magyarázatot ad a ruhákkal mit sem törődő Andynek arról, hogyan is működik a divatipar.
Amikor kiveszi a szekrényéből ezt a rémes kék pulóvert, azt üzeni a világnak, hogy komolyabban veszi magát annál, minthogy az öltözködéssel törődjön. De fogalma sincs róla, hogy ez a pulcsi nem csak kék. Nem is türkiz, nem azúr, hanem égszínkék. Nyilvánvalóan arról sincs fogalma, hogy a 2002-es Oscar de La Renta-kollekció égszínkék ruhákból állt, és Yves Saint Lauren maga is égszínkék dzsekiket tervezett. Hamarosan további nyolc kollekcióban bukkant fel ez a szín. Valamivel később kiskereskedelmi hálózatba került, onnan valamilyen tragédia folytán a turkálóba, ahonnan maga kihalászta. Ez a kék szín dollármilliók és kemény munka jelképe.
Bár Miranda monológja tartalmaz némi költői túlzást, az, hogy a high fashion hatással van a mindennapi divatra, tagadhatatlan. A különböző trendeket, divatirányzatokat jellemzően divattervezők, divatházak vagy épp divatinfluenszerek indítják el, amiket aztán egyre többen átvesznek, mígnem mainstreammé nem válik. Az új darabok és elképzelések sokáig a kifutón debütáltak, de ma a social médiának köszönhetően már bárki megtarthatja a saját „divatbemutatóját“.
Persze az, hogy mi válik trenddé, már sokszor nem a tervezőn múlik. Befolyásos személyek, sztárok és celebek csupán azzal divatot teremthetnek, hogy felkapnak egy-egy darabot. Emellett viszont az aktuális társadalmi mozgalmak, normák és kulturális hatások is épp olyan nagy – vagy talán még nagyobb – hatással bírnak, mint a hírességek. A hippi- vagy épp a punkkorszak jellegzetes darabjai, a 2000-es évek hiphopja, majd az emo nem csupán egy-egy szubkultúrára volt hatással, de a hétköznapi divatot is meghatározta, alakította az általános ízlést, illetve azt, hogy mi van a ruhásszekrényekben.
A közösségi média elterjedése lehetőséget teremtett arra, hogy a trendekre a hétköznapi emberek is közvetlen hatást gyakorolhassanak, a TikTok pedig még talán az Instagramnál és a Tumblrnél is alacsonyabb belépési küszöböt és könnyebben elérhető trendeket kínál a felhasználóknak. A platform kreatív környezetet teremt, ahol a tiktokozók egymásra hatnak a különböző trendekkel és aesthetic-ekkel. Bárki feltölthet egy videót, amiben megmutatja a saját stílusát, és a videómegosztó algoritmusának köszönhetően, a megfelelő hashtagekkel bárki könnyedén elérheti a saját közösségét – vagy közönségét.
@saracampz Let me know if yall want more thrift w/ me videos🥰 I love making them & showing yall how I curate my secondhand wardrobe🫶♻️ #fyp#grwm#ootd#thrifting#thrifthaul#thrifttrip#thrifttryonhaul#thriftfinds#secondhandfashion#vintagefashion#valuevillage#saversthrift#goodwillfinds#maximalism#maximalist#fashiontiktok#styleinspo#thriftedhome#thriftedhomedecor♬ original sound - Sara Camposarcone
A TikTok jelentős hatása a divatra részben a felhasználók organikus és személyes megközelítéséből fakad. A tiktokkerek nem érzik úgy, mintha kötelező lenne követniük a hagyományos divatszabályokat vagy trendeket. Ehelyett a platform arra ösztönzi őket, hogy a saját stílusukban legyenek kreatívak és egyediek. Előtérbe kerül a DIY-kultúra és a személyes kreativitás, ami szabad kezet ad a felhasználóknak a saját trendjeik megteremtéséhez, így a végtelen stílus, aesthetic és trend között mindenki megtalálhatja azt, ami neki tetszik.
@jw_anderson Making the JW Anderson Patchwork Cardigan is easy with our step-by-step video. Stay tuned for part 2 coming tomorrow. #fyp#ukfashion♬ original sound - JW Anderson
Bár mindez látszólag független a hagyományos divatipartól, és úgy tűnik, szervesen alakul ki a felhasználók között, a TikTokon a high fashion is jelen van. Az ikonikus „hogy öltözz úgy, mint egy Gucci-modell?”-trendet maga a márka is átvette, JW Anderson tutorialt készített Harry Styles patchworkkardigánjáról, hogy a felhasználók otthon is elkészíthessék a darabot, és számtalan videót találhatunk Bella Hadid vagy épp a Kardashian-Jenner klán divatfogásairól. Bár lehet, hogy a TikToknak köszönhetően a hétköznapi ember nagyobb teret kap arra, hogy alakítsa a divatot, nem szabad elfelejtenünk: ahogy a legtöbb közösségimédia-platform, ez is egy hatalmas reklámfelület, ami meghatározza, hogy mit, mennyit és hogyan fogyasztunk.