Mi ment nagyot 2023-ban? Naná, hogy a luxus, így összegyűjtöttük azt a tíz divatmárkát, amire a legnagyobb kereslet volt idén. Nyugi, akad köztük olyan is, amelynek termékei közül akár még te is akaszthatsz magadnak egyet-egyet.
A legértékesebb és legnagyobb profitot felhalmozó márkák nevein valószínűleg senki sem fog meglepődni, főleg, mert egy átlagos trapdalban ebből a tíz márkából legalább hat nagy valószínűséggel meg is van nevezve. Izgalmas lenne arról értekezni, hogy ezek a cégek milyen stratégiák mentén képesek fenntartani pozíciójukat, és hogyan próbálnak újabb és újabb fogyasztói rétegeket becsatornázni a vevőköreikbe, de itt van az év vége, úgyhogy mi sem fárasztottuk magunkat ilyesmivel, és te is inkább egyél bejglit ahelyett, hogy ilyeneken gondolkodsz.
Az előző évekhez képest egyébként sok helyen izgalmas változások történtek a sorrendben, így azokról az óriásokról lesz most szó, akik odaértek a top 10-be. Vegyük hát sorra közösen a divatipar idei legsikeresebb neveit!
10. Rolex – (10,7 milliárd dollár)
A top 10-be szerencsére befért a minden valamire való rapszöveg kötelező elemévé avanzsálódó Rolex. Az 1905-ben alapított genfi óramárka pedig majd 11 milliárd dollárra növelte értékét ebben az évben.
Alapítás: 1905, Genf, Svájc
Főprofil: órák
9. Zara – (11 milliárd dollár)
A Zara és a később megalapított Zara Home a világon az egyik legnagyobb ruházati vállalatnak, az Inditexnek a húzómárkája, amely a fast fashion világában és a cégcsoporton belül is a legerősebb brand – olyan nevek mellett, mint a Massimo Dutti, a Bershka, a Pull&Bear és a Stradivarius. Legnagyobb fegyvere, hogy a luxusmárkák kollekcióit általakítva teszi fogyaszthatóvá az alsóközép- és középosztálybeliek számára a legújabb trendeket.
Alapítás: 1975, La Coruna, Spanyolország
Főprofil: fast fashion
8. Cartier – 12,5 milliárd dollár
A márkát 1847-ben alapította Louis-François Cartier órásmester, aki manufakturális jelleggel kezdett órákat és ékszereket készíteni. A márka népszerűsége azóta odáig jutott, hogy a nem is olyan rég még igazságügyi miniszterként tevékenykedő Varga Judit is ezt vette fel egy laza húsboltozáshoz.
Alapítás: 1847, Párizs, Franciaország
Főprofil: csúcskategóriás ékszerek és luxusórák
7. Dior – 13,2 milliárd dollár
A Christian Dior divattervező által alapított márka az LVMH luxuscikkekre szakosodott multinacionális konglomerátumhoz tartozik, amely kérdés nélkül a legmeghatározóbb luxusipari vállalat, olyan tradicionális divatházakat magában foglalva, mint a Tiffany Co., a Fendi vagy a rangsorban előkelő helyet elfoglaló Louis Vuitton.
Alapítás: 1946, Párizs, Franciaország
Főprofil: luxusruházat, táskák, kiegészítők, parfümök
6. Hermès – 14,2 milliárd dollár
A Hermès a legrégebbi olyan luxusmárka, amely alapítása után majd 200 évvel, viszontagságos időket átvészelve is jelentős szerepet tölt be a luxusipari piacon. Bár a márka nem tartozik a mainstreambe, erejét jól mutatja, hogy 2023-ban is ez a hatodik legmeghatározóbb divatipari brand.
Alapítás: 1837, Párizs, Franciaország
Főprofil: csúcskategóriás bőrdíszmű, luxusruházat és parfüm
5. Adidas – 15,7 milliárd dollár
Az Adidast valószínűleg nem kell bemutatni senkinek, bár a márka alakulásának története igen érdekes. Adolf és Rudolf Dassler testvérpár az 1920-as években kezdtek sportcipők gyártásába, és bár a legmeghatározóbb kollaborációjuk a nácikkal volt, végül egy konfliktust követően különváltak. Így született meg Rudolf oldaláról a Puma, míg Adolf oldaláról az Adidas, amely azóta nemcsak mint sportruházati cég szerepel, de legalább annyira jelen van sportruházati technológiák fejlesztése terén, ráadásul még a Bayern Münchenben is részesedésük van.
Alapítás: 1949, Herzogenaurach, Németország
Főprofil: utcai és sportruházat
4. Gucci – 17,8 milliárd dollár
A már több mint százéves luxusmárkát – ami 1921-ben bőröndök gyártásával kezdte tevékenységét – már egyszer a halálból is visszahozták Tom Ford vezetésével, hogy aztán az elmúlt húsz év egyik kultuszbrandjévé váljon. Ezt bizonyítja az is, hogy a Gucci olyan arcokkal dolgozik együtt, mint Jared Leto, Jack Grealish vagy Kendall Jenner, de olyan hazai celebritások is előszeretettel hordják a darabokat, mint Kulcsár Edina és G.w.M.
Alapítás: 1921, Firenze, Olaszország
Főprofil: gyakorlatilag minden, ami luxus
3. Chanel – 19,4 milliárd dollár
Coco Chanel életéről nem véletlenül írtak már egy tucat könyvet. A nácikkal is ügyesen-okosan szövetkező Coco az azóta is ikonikus fekete ruhájával és méltán népszerű, Chanel N°5 névre keresztelt parfümjével is lerakta a névjegyét, de kétségtelen, hogy legnagyobb teljesítménye az, hogy a kor viszonyai között nőként tudott érvényesülni és a 20. század egyik legfontosabb divatipari szereplőjévé válni. Márkájának sikere pedig azóta is töretlen.
Alapítás: 1910, Párizs, Franciaország
Főprofil: parfüm, kozmetikumok, luxusruházat és kiegészítők
2. Louis Vuitton – 26,3 milliárd dollár
A Diorhoz hasonlóan a Louis Vuitton is az LVMH luxusipari gigamonstrum alá tartozó és annak egyik első, névadó márkája, ami 1854-ben – hasonlóan a Guccihoz – bőröndök és luxusminőségű bőrdíszművek készítésével kezdte meg a működését, majd mostanra odáig jutott, hogy már minden első osztályban játszó labdarúgó neszesszerén ott virít az LV logó.
Alapítás: 1854, Párizs, Franciaország
Főprofil: luxusruházat és kiegészítők
1. Nike – 31,3 milliárd dollár
Na, a Nike-ról aztán tényleg semmit nem kell mondani! Annak ellenére, hogy az összes márka közül a második legfiatalabb cégről van szó, az elmúlt ötven évben töretlenül ívelt fel a brand népszerűsége, leuralva nem csak a sportszergyártást, de a streetwear világát is.
Alapítás: 1971, Beaverton, Oregon állam, US.
Főprofil: sport és streetwear ruházat