Cikkükben gyorstalpalót adunk a felejthetetlen outfitekhez a Jóbarátok ikonikus jelmezterveinek segítségével. Készíts magadnak egy kávét, dőlj hátra és élvezted az időutazást!
A Jóbarátok azon kevés műsorok egyike, mely közel harminc év alatt sem savanyodott fogyaszthatatlanná. Korántsem tökéletes, de évtizedekkel később is képes újat mutatni és csillapítani komfortéhségünket. Poénjaival életet lehelt a megfáradt sitcom-műfajba (mely azóta ismét szekunder szégyenérzetté sorvadt) és a televíziós kultúra DNS-ének nukleotidjaként beépült a popkultúrába.
Rachel, Monica, Phoebe, Ross, Chandler és Joey húsvér embereket megszégyenítő popkulturális ikonokká nőtték ki magukat, akik bájos, szívbemarkoló és rekeszizom táncoltató momentumokkal írták be magukat a kultúrtörténetbe és életünk forgatókönyvébe. Azonban nemcsak Chandler szarkasztikus megnyilvánulásai, Phoebe életbölcsességei és Monica receptúrái égtek be az egyéni és kollektív hosszútávú memóriába, hanem a sorozat egyedi látványvilága is, beleértve a Debra McGuire által megálmodott korszakalkotó jelmezarzenált is.
A festőből lett jelmeztervező spektrumán kívül helyezkedett el a divat, így trendteremtési ambíciók helyett a karakterek nonverbális kiteljesedésére fókuszált. Képzőművészeti hátteréből fakadóan művészként vágott bele a munkába. Minden szereplő eltérő, de vizuálisan harmonizáló színpalettát kapott, mely kiemeli őket a New York-i szürkeségből.
Rachel Green
Színskáláját (nevéhez illő) zöld és kék színek dominálják. A sorozat legtehetősebb és egyetlen nyíltan divatérzékeny szereplőjeként fontos volt az egyedi, potenciális divatdiktátor szettek összeállítása. A zsenialitás, akárcsak a Bajos Csajok esetében, a fokozatosságban rejlik. Évadról évadra vált a boltkóros, trendhajhász pincérnőből a Ralph Lauren professzionális alkalmazottjává.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A legnagyobb karakterfejlődést egyértelműen Rachel produkálta, melyet hűen tükröz ruhatára is. A kezdetben elkényeztetett Long Island-i lány bármit megengedhetett magának (apja hitelkártyájával), ebből kifolyólag nem értékelte dolgait. Ám mikor egyedül, kemény munkával kell előteremtenie megélhetése alapjait, megtanulja értéktárgyait s egyben barátait is jobban megbecsülni.
Kávéházi pincérnőként miniszoknyákkal és mintás kötényekkel tette kellemesebbé és elviselhetővé a vendéglátóipart, majd a kislányos huszonéves ruhákat szakmai előrehaladásával kiszorították a kifinomultabb blézerek, blúzok és hosszabb darabok. Bár megjelenése sokat változott, a Rachel-esszencia nem veszett el a felnőtté válás rögös útján. Megjelentek a sötétebb tónusok, de mindvégig játékos színek dominálták összeállításait.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Bár a karakter nagy divatháznál dolgozott, a készítők egy designer mellett sem köteleződhettek el. Nemcsak behatárolta volna a jelmeztervező kreatív mozgásterét, aláásta volna a nyitott szemmel járó divatguru hitelességét és egyediségét is.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Legtöbben a jelmeztervezőt az 1998-as The one with all the kissing epizódban felbukkanó sárga ruháról faggatják, ami a brit IDOL márka egyik darabja, a márka ma már nem operál.
Monica Geller
Szintén átesett néhány karrierváltáson, de kitartott a McGuire által megálmodott fekete, fehér, szürke, bordó, vörös színvilág mellett. A Jóbarátok hibátlanul lovagolja meg a jelenlegi kilencvenes évek visszatérő stílushullámait, melyet leginkább Monica letisztult, kényelmes megjelenése inspirál mostanában. McGuire ellenezte, hogy bármelyikük is túlságosan laza legyen.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A Jóbarátok társalkotója, Marta Kauffman kezdetben a fiatal felnőttek, szép magyar, kortárs kifejezéssel élve FIFÉK, problémáinak reális bemutatásához illő farmercentrikus ruhatárat javasolt a hat szereplőnek. McGuire azonban nem kívánt meghajolni a realitás előtt, mert így a Jóbarátok is beolvadt volna tévéműsorok homogén kínálatába. Ráadásul saját tapasztalatai is ellentmondtak a farmerben ücsörgő New Yorker-víziónak.
A sorozat indulásakor Rachel fején landolt a divat királynőjének képzeletbeli koronája, napjainkban viszont Monicát illeti meg az előkelő pozíció. A karantén-generáció – gondolok itt a zsenge tiniéveiket zárt falak mögött elbúcsúztató ifjúságra – Rachelnél egy fokkal reálisabb a női karaktert nevezett ki stílusikonnak. Kényelmes, praktikus, de okosan összeállított szettjei erőlködés nélkül újraalkothatók a rohangálós mindennapokban, amikor a cigi-kávé duó hajlamos átvenni a teljesértékű reggeli helyét.
Phoebe Buffey
A szabad szellemű Phoebe vizuálisan dinamikusabb ruhatárral rendelkezett, mint a minimalista Monica és a trendfutár Rachel. Színskáláját a sárgák, lilák dominálták, ruháiban és kiegészítőiben a különböző minták, virágos anyagok dominálták. A bársony, hosszú, lenge, mozgó anyagok és kiegészítők tömkelege nyomta rá a művészlélek – értsd tipikus bölcsészhallgató – bélyeget.
A jelmeztervező legfőbb inspirációjaként a 60-70-es évek bohém stílusirányzatai szolgáltak. Azonban nem szeretett volna egy két lábon járó időkapszulát alkotni, így modern, sokszor grunge-os csavarral emelte át a hippi életérzést a kilencvenes évekbe.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Chandler
McGuire igyekezett a jogvitákat elkerülendő, minél több ruhát saját maga elkészíteni, különös tekintettel Chandler kopott feliratos és rally-csíkos pólóira. Kis divattörténeti kitérő: az eredetileg versenyautók azonosítását megkönnyítő Le Mans néven is ismert csíkok idővel elstartoltak a versenypályáról és a textíliákon értek célba.
Emellett rengeteg vintage ruhával dolgozott, melyek Chandler ruhatárának gerincét alkották. A jelmeztervezőt apja 40-es években viselt ruhái inspirálták Chandler hideg földszínek dominálta gardróbjának kreálásakor. Ennek eredményeként tweed sportzakókba és öltönybe, a már említett vintage felsőkbe, farmerbe bújtatta kedvenc férfi karakterét.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Chandler hidegebb tónusú, vintage stílusú vállalati öltözékei tekinthetők az 1940-es évek egyetemi öltözetét és hangulatát romantizáló TikTok-trendek, a dark academia esztétikák előfutárának is. Színes, mintás nyakkendői azonban finomítottak a rideg értelmiségi külsőn, melybe érzékelhetően egyre több vöröses árnylat került, miután Monicával összejöttek.
Ross
Az akadémiai esztétika másik hírnöke a vitatott társadalmi hasznot szolgáló "doktor" Ross Geller. Chandlerrel szemben melegebb árnyalatok dominálták palettáját, emellett rengeteg kötött pulcsit, kordbársonyt viselt a tweed zakók véget nem érő forgataga mellett. Természetesen, nem lehet valaki igazi paleontológus nyakkendő-ing kombó nélkül.
A sorozat végéhez közeledve Rossnak sikerült ugyan a jellemfejlődés szöges ellentétét produkálnia, de legalább stílusosan tette azt. A barátságosabb hangulatot teremtő light academia kompatibilis összeállítások némileg pozitívabb színt visznek az egyik legirritálóbb karakter örökségébe.
Joey
Tökéletesen ellensúlyozta Chandler és Ross formálisabb szettjeit. Stabil jövedelem hiányában viseltesebb, régről megörököltnek tűnő ruhákat viselt, ennek fényében McGuire Joey palettáját a képernyőn keresztül is érzékelhetően puha textúrákkal töltötte meg.
Rengeteg farmert hordott, amit bőrdzseki, bársonyhatású zsenília és kötött pulcsi, feliratos felső és flanel ing egészített ki. Színvilága Phoebe maszkulinabb verziójaként írható le. A változatos mintájú darabok fokozzák a random turis szerzemények illúzióját, a melegebb színek pedig jámbor, jólelkű személyiségét tükrözik. A sportmezek magukért beszélnek.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Szabadúszó színészként nem bújhatott dizájner ruhákba, már csak emiatt sem működhetett együtt hosszútávon egy divatházzal sem a műsor. Az élet iróniája, hogy az első epizódban épp egy használt Armani dzsekit kellett megöregíteni, hogy ezeréves, jól bevált darabnak tűnjön. A dizájner ruhák ily módon való álcázása pedig később is jól bevált gyakorlatnak bizonyult.
Who did it better?
— Mindy *Dreaming of Outlander* (@romancebooknerd) August 29, 2018
RT for Joey Tribbiani
Like for Balenciaga pic.twitter.com/oFS6vL67uI
A divat alsóbb és felső rétegei közötti kölcsönhatás azonban oda-vissza működik. Történt ugyanis, hogy a Balenciaga-t megihlette a Senki sincs kész című epizód, mely Joey-t a réteges öltözködés koronázatlan királyává tette. Ahogy Joey magára kapta Chandler összes ruháját, úgy pakolták meg a két millió forintért vesztegetett kabátot hét különböző réteggel.