2023.11.4 9:49
Olvasási idő 4:33
Kovács M. Dávid

Hová menjünk, miket nézzünk novemberben? – 7 kiállítás az egyre hűvösebb és komorabb őszi napok mellé

Hová menjünk, miket nézzünk novemberben? – 7 kiállítás az egyre hűvösebb és komorabb őszi napok mellé
Forrás Ravasz András / INDA Galéria / Facebook
KULTÚRA KÉPZŐMŰVÉSZET KIÁLLÍTÁS PROGRAMAJÁNLÓ

Ebben a hónapban is számos izgalmas időszaki kiállítás közül válogathatunk: megismerhetjük például Ruth Orkin, Fehér László, Rebák Tamás és a borsodi Warhol munkáit, valamint mélyen elmerülhetünk a kilencvenes évek és a koreai képregények világában is.

Ruth Orkin: nem engedték filmezni, ikonikus fotós lett

Ruth Orkin eredetileg filmes szeretett volna lenni, nőként azonban olyan kihívásokkal kellett szembenéznie a filmgyártásban, hogy inkább feladta filmes terveit. Ezután fotóriporternek tanult, és hamarosan olyan magazinok munkatársa lett, mint a Life és a Time. Első fényképezőgépét – a kiállításon is látható 39-es Univexet – még tízéves korában kapta, tizenhét éves korában pedig biciklivel indult útnak Los Angelesből New Yorkba, az 1939-es világkiállításra, és az útközben készült sorozata pedig a Mai Manó Ház róla szóló kiállításán is szerepel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Mai Manó Ház (@maimanohouse) által megosztott bejegyzés

Orkin azonban képtelen volt arra, hogy teljesen maga mögött hagyja a film világát, Anne Morin kurátor szerint a vizuális nyelve „a mozdulatlanság és a mozgás találkozásánál helyezkedik el“, művészete „addig feszegeti a fényképészet nyelvének határait, amíg az be nem hódol az illúziónak és a mágiának“. Az idő illúziója – Ruth Orkin (1921-1985) című tárlat az amerikai fotográfus összesen mintegy 180 fényképét mutatja be, amelyek között az ikonikus Amerikai lány Olaszországban című képet is megtaláljuk, amelynek főszereplője, Ninalee Craig immár öt éve nem él, de így is évtizedekkel túlélte a legendás felvétel 1985-ben elhunyt készítőjét, Ruth Orkint.

Az idő illúziója – Ruth Orkin (1921-1985)
Mai Manó Ház; 1065 Budapest, Nagymező utca 20.
2023. október 11. – 2024. január 14.

Egy lebontásra ítélt ház rejtette a borsodi Warhol kincseit

Egy izgalmas körülmények között előkerült, különleges gyűjtemény filmplakátjaiból nyílt kiállítás október végén a Klebelsberg Kultúrkúriában. A Rejtélyes plakátlelet – a titokzatos magyar Warhol című tárlat szervezői, Badits Marcell, a Plakátfiú és Sombor András, maguk is plakátgyűjtők, akik az általuk megvásárolt, 70-es évek elején készült huszonöt kézzel festett filmplakátból álló anyagot először Budapesten mutatják be a közönségnek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Kultúrkúria (@klebelsberg_kulturkuria) által megosztott bejegyzés

A kiállítás anyaga egy lebontásra ítélt borsodi ház tetőszerkezetéből került elő. A plakátok egytől egyig egyedi példányok, komoly szaktudással bíró szakember kezemunkája által készültek, és az a vastag papír, ami az alapjukat adja, mentette meg valamennyit az enyészettől. Valószínűleg az anyaguk miatt gondolhatták róluk annak idején, hogy kiváló zaj- és hőszigetelést nyújtanak majd a borsodi ház palatetője alatt.

Kiemelt tartalom
Hová menjünk, miket nézzünk novemberben? – 5 kiállítás az egyre hűvösebbre forduló időjárás mellé Hová menjünk, miket nézzünk novemberben? – 5 kiállítás az egyre hűvösebbre forduló időjárás mellé 2024.11.9 9:30

A kiállításon magyar filmek – Bacsó Pétertől a Harmadik nekifutás vagy Fábri Zoltántól a Plusz-mínusz egy nap – és külföldi mozgóképek – Az öt könnyű darab, a Kis nagy ember vagy A szerelem anatómiája – beharangozó plakátjai láthatók. A falragaszok szereplőit meglepő és erős színekkel örökítette meg az ismeretlen művész, aki a megtalált plakátok helyszíne után a borsodi Warhol nevet kapta a kiállítás szervezőitől.

Rejtélyes plakátlelet – A titokzatos magyar Warhol
Klebelsberg Kultúrkúria;  1028 Budapest, Templom u. 2-10
2023. október 26. – november 23.

TechnoCool: partikultúra és képzőművészet a 90-es években

Kifejezetten a fiatalokat szeretné a kiállítóterekbe csábítani a Nemzeti Galéria új kiállítása, amely a kilencvenes évek izgalmas magyar művészeti törekvéseit mutatja be. A TechnoCool – Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében című tárlat annak az 1990-es években indult művészgenerációnak a gondolkodásmódját járja körül, amely felszabadító élményként élte meg a rendszerváltozás utáni évtized gazdasági és kulturális nyitottságát.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Magyar Nemzeti Galéria (@nemzetigaleria) által megosztott bejegyzés

„Ebben az elektronikus zenék forradalmasító szemlélete, a DJ-kultúra és a partik új látványvilága meghatározó inspirációt jelentett, ami a művek vizualitásában, az általuk felvetett kérdésekben is megjelent“ – írják a kiállítás kurátorai. Az október végén nyílt tárlat több mint félszáz alkotó művein keresztül mutatja be a különböző médiumok – festészet, objekt, fotó, print, videó, valamint a számítógép-alapú művészet – kilencvenes évekbeli alakulását.

TechnoCool. Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989-2001)
Magyar Nemzeti Galéria; 1014 Budapest, Szent György tér 2.
2023. október 27. – 2024. február 11.

Rebák Tamás: milleniálos nosztalgia a 90-es évekről

Szintén a kilencvenes évekre – kicsit közelebbről: a saját gyerekkorára – fókuszál a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció mesterszakán végzett Rebák Tamás, akinek Minden, ami ezután jön című kiállítása november közepétől lesz látható a Széll Kálmán téri Easy Art Space-ben. A Szőrén-szálán és a Szökési sebesség című kisfilmek alkotója illusztrációkon és animációkon keresztül tekint vissza a múltba, alkotásait pedig szellemes egyszerűséggel „milleni-álomképeknek“ nevezte el.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Rebák Tamás (@rebaktomi) által megosztott bejegyzés

Ahogy ő fogalmaz: „1991-ben megszületek, és úgy tűnik, ez elég fontos nap a számomra. Mikor végre felsírok, mindenki megkönnyebbül, ez valami elvárás itt szerintem. Nevet adnak nekem, és rögtön találgatnak, kié az orrom, a szemem, a szám. Pedig úgy tűnik, mind az enyém. (...) Nem sokkal rá, lenyelem a kedvenc Kinder krokodil figurám, és soha többé nem látom. Lehet még mindig bennem van. Történt még pár dolog, de ez az egész egy nagyon hosszú nyár volt. Minden, ami ezután jött, csak az unalmas felnőttkor.“

Rebák Tamás: Minden, ami ezután jön
EASY Art Space; 1024 Budapest, Széll Kálmán tér 8.
Megnyitó: 2023. november 14.; 19:00

Fehér László 70

Márciusban lett hetvenéves Fehér László, a nemzetközi szinten is legismertebb kortárs magyar festőművészek egyike, a hiperrealizmus egyik jeles képviselője. Az Andrássy úti Q Contemporary Megragadott emlékezet című kiállítása az ő legújabb munkáiból mutat be egy válogatást. „Fehér újabb képei éppen azt sugallják, hogy semmi nem természetes. Nincs az a házfal elé állított mikiegérfüles figura, mosolygó arc, kisgyerek vagy kaktusz, ami vagy aki ne egy bonyolult halmaz külső burka lenne, amely mögött végtelenül, beláthatatlanul sok idősík és kibonthatatlanul sok tartalom gomolyog“ – idézi Forgács Éva művészettörténész néhány héttel ezelőtti megnyitóbeszédét az Artmagazin.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Q Contemporary (@qcontemporary) által megosztott bejegyzés

És ha már a Q Contemporaryban jársz, a Mediating Time and Charm című kiállítást is érdemes megnézned, amelyen hat női alkotó – Antalka Zsófia, Keresztes Zsófia, Káldi Katalin, Kádár Emese, Nyíri Orsolya és Kortmann Járay Katalin – munkáival ismerkedhetsz meg.

Fehér László: Megragadott emlékezet
Q Contemporary; 1062 Budapest, Andrássy út 110.
2023. szeptember 29. – november 25.

Kiállítást érdemeltek a dél-koreai képregények

Hat nemzetközileg ismert dél-koreai képregényalkotó – Lee Yoonhee, Ha Minseok, Ma Yeongshin, Ancco, Hong Yeongsik és Sooshinji – munkáit ismerhetik meg azok, akik felkeresik a Koreai Kulturális Központ első emeleti kiállítóterét. A dél-koreai képregény, a manhva világát bemutató A koreai képregény, a manhva világa című kiállítás nemcsak a műfaj sajátosságaiba, hanem egyúttal a koreai társadalom mindennapjaiba, illetve annak különbségeibe, konfliktusaiba is beavat.

Ancco alkotásai "A koreai képregény, a manhva világa" című kiállításon a budapesti Koreai Kulturális Központban. Forrás MTI / Balogh Zoltán

„A képregénynél nehéz jobb műfajt találni a mai élet jellegzetes történeteinek megragadására és elbeszélésére. Néha nagyítóként szolgál, hogy közelebbről ránézhessünk dolgokra, máskor görbe tükröt tart a társadalmunknak. Mi Dél-Koreában manhvának hívjuk azt, amit Magyarországon képregénynek neveznek, és noha a két kultúra merőben más, az emberek, akiket e különleges műfaj nyelvén keresztül megismerhetünk, mégsem különböznek annyira tőlünk“ – írják a tárlatról.

A koreai képregény, a manhva világa
Koreai Kulturális Központ, 1023 Budapest, Frankel Leó út 30-34.
2023. szeptember 29. – 2024. január 31.

Még több kilencvenes évek az Inda Galériában

Ha bejött a Nemzeti Galéria TechnoCool nevet viselő kiállítása, és további alkotásokkal bővítenéd az ismereteidet, van egy jó hírünk: az Inda Galéria az év végéig további két kiállítást szentel a kilencvenes évek művészetének. Ezek közül az első, Idézetek – 1. / Visszatekintés a 90-es évekre című tárlat Csontó Lajos, El-Hassan Róza és Ravasz András munkásságába ad betekintést.

„Egy olyan korszakból válogatunk, amelyben sokunk számára egybe esett a személyes fiatalkori keresések, öneszmélések, tapasztalások és deklarációk ideje az éppen megszülető új magyarországi demokrácia kereséseivel, öneszméléseivel, tapasztalásaival és deklarációival“ – írják a kiállításról a Király utcai galéria oldalán.

Idézetek – 1. / Visszatekintés a 90-es évekre
Inda Galéria; 1061 Budapest, Király u. 34 II/4
2023. október 10. – 2023. november 30.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!