A modern könnyűzene káoszának egyik legszerethetőbb szörnyszülöttje második alkalommal játszik Magyarországon.
Budapesten, az Akvárium Klubban játszik hétfő este az elmúlt évetized egyik legkörberajongottabb énekes-dalszerzője, a zenei műfajok kaotikus keverédésében sajátos rendszert alkotó Archy Marshall, avagy művésznevén King Krule. Mi biztosan ott leszünk, és el is mondjuk, miért várjuk annyira.
A zenei káosz hullámain sétáló sötét lovas
Archy Marshall London Southwark nevű negyedében született 1994-ben, állítása szerint problémás gyerek volt, nem volt egyszerű rávenni arra sem, hogy iskolába járjon. Ahogy cseperedett, egyre egyértelműbbé váltak olyan mentális problémái, mint a depresszió és az inszomnia.
2013-ban robbant be a 6 Feet Beneath the Moon című albumával, és egyből az alternatív zene kedvelőinek egyik imádott jelenségévé vált, köszönhetően egyedi bariton hangjának, velős dalszövegeinek és furcsa, de mégis fogyasztható zenei megoldásainak, amelyekben már akkor is műfajok kavalkádja köszönt vissza. Talán mai napig legismertebb dala is a debütalbumáról származik, amelynek az első kiadását először még Zoo Kid művésznéven 2011-ben, 17 évesen jelenttette meg. Ez az Out Getting Ribs.
Azóta több lemezzel is érkezett, köztük olyan, mostanra a fiatal altergeneráció közízlésében klasszikusoknak számító albumokkal, mint a The Ooz vagy a Man Alive!. Előbbin jelent meg a Dum Surfer című szám, ami talán az egyik legjobb kapudrog a 29 éves dalszerző-énekes zenéjéhez. Benne van a melankólia és a pszichedelikus hangzás, ahogy a rapszerű flow, a húzás, az, ahogy King Krule akár táncoltatni is képes a hallgatóját.
Budapestre elsősorban idén megjelent, Space Heavy című lemeze okán érkezik a brit zenész. A friss album leginkább melankolikus, lassú, balladaszerű dalokat tartalmaz: ahol van dob, ott is inkább a visszahúzódó jazzlüktetés dominál, meg persze fel-feltűnik a szaxofon a posztpunkos basszusgitártémák, a nagy terű gitárok és billentyűk mellett. Semmiképpen sem egyslágeres anyag, de azért akadnak rajta kifejezetten catchy számok is, mint például a legnépszerűbbnek tűnő Seaforth.
Ahogy arra talán túlságosan is sokszor utaltam, King Krule azért is képviseli tökéletesen ezt a generációt zeneileg, mert olyan világokat forrasztott egybe, amik korábban – különösen annak idején, 2013-ban – egészen szokatlan együttállásoknak számítottak, teljesen különböző kulturális és földrajzi alapokon nyugodtak. Zenéjében természetesen ott van a brit gitárzene, a posztpunk és az indie rock, ott van a hiphop és a jazz, és persze a pszichedelikus irányok is. Jobbára azt sem lehet eldönteni, hogy ő valójában rapper, énekes vagy versmondó. Nem mintha ezeket el kéne dönteni amúgy, sokkal jobb tevékenység hallgatni és élvezni, amit végre az Akvában is megtehetünk.
Az előzenekarért érdemes időben jönni
King Krule nem egyedül érkezik Budapestre, ugyanis magával hozza Kaya Wilkinst, az Okay Kaya néven zenélő indie dalszerző-énekesnőt. Wilkins New Jersey-ben született, de Norvégiában nőtt fel, szövegcentrikus popszámain erősen érződik is, hogy Európában szocializálódott, ugyanakkor hangjában és megjelenésében egy amerikai r'n'b-díva vájbját is magában hordozza. Eddig három stúdióalbuma és ugyanennyi mixtape-je jelent meg. Élő felvételeit látva nehezen tudjuk elképzelni, hogy ne bűvöljön el minket ő is, mielőtt King Krule-nak hála elsüllyednénk az élet posványosságának romantikájában.
Okay Kaya és King Krule hétfő esti koncertjeire az Erzsébet téri Akvárium Klub oldalán tudtok jegyet vásárolni.