2023.9.12 17:02
Olvasási idő 3:07
Szöllősi Anna

„Ha ezt a táskát hordom egy éven át, szinte ingyen volt!“ – ez a girl math-trend, amivel ezrek magyarázzák a költekezéseiket

„Ha ezt a táskát hordom egy éven át, szinte ingyen volt!“ – ez a girl math-trend, amivel ezrek magyarázzák a költekezéseiket
Forrás TikTok / mamamiaoutloud
ÉLETMÓD PÉNZÜGYEK TIKTOK TREND

A TikTok felkapott trendje, a #girlmath arról szól, hogy a felhasználók mentségeket keresnek arra, miért vásárolják fel a fél internetet (és teszik ezt „SzInTe InGyEn!“).

A TikTokon nem újkeletű a pénzügyi vagy spórolós kontent műfaja: sokan mutatják meg, hogyan lehet átláthatóan vezetni a kiadásainkat Excelben, hogyan főzzünk kéthétig low budget receptek szerint, vagy milyen szempontok mentén vásároljunk ingatlant. Ezúttal azonban egy kicsit más jellegű, elég sztereotip trend ütötte fel a fejét: a közel 50 millió megtekintésnél járó #girlmath lényege, hogy a női TikTok-felhasználók igazolják a saját vásárlásaikat, és sokszor nevetséges okokkal magyarázzák meg, miért éri meg még a hülyének is megvenni egy adott terméket vagy szolgáltatást.

Például: ha ugyanazt a táskát hordod az irodába és a bulikba is egy éven át, akkor naponta csak 100 forintodba kerül, az meg szinte ajándék! 

@mamamiaoutloud Do you need to justify a ridiculous purchase? Simply employ the genius of girl math. Clare teaches us (and Luca) how. 💸 #girlmath#smartshopping#costperwear#costperuse#shopping#girllogic#smartpeople#funnymoments#explainer♬ original sound - Mamamia Out Loud Podcast

Hogy néz ki gyakorlatban?

„De hát egyet fizet, kettőt vihet akció volt!“ vagy „mikor vennék bakancsot, ha nem a nyári leárazásokon, 30 százalékkal olcsóbban?“ – valószínűleg mindenki hallotta már ezeket a mondatokat. A girl math műfaja inkább poén, de azért lehet benne egy adag valódi önámítás: talán te is kaptad már magad azon, hogy a kétezer forintig terjedő termékek „lélektanilag“ olyanok, mintha ingyen lennének.

Nézzük, milyen mondatokkal csapják be magukat és az internet népét az emberek, akik a girl math tag alatt prezentálják „életük dealjét“:

Nemcsak a TikTok adott teret a trendnek: az új-zélandi Fletch, Vaughan & Hayley rádióműsorban például egy közgazdász segítségével magyarázták meg egy betelefonálónak, miért volt észszerű megvennie egy 330 dolláros ruhát. „Ha már háromszor viseli, ez nem egy 330 dolláros ruha, csupán 110 dolláros“ – mondta az egyik műsorvezető, a másik pedig tovább fokozta a dolgot: ha a betelefonáló túlad a ruhán legalább 110 dollárért, akkor gyakorlatilag az egyik alkalom ingyenes. A végén addig csűrték-csavarták, hogy már a közgazdász is kijelentette: a ruha gyakorlatilag ingyen volt.

@fvhzm#itsbasicallyfree but it's also basically a secondary income 💁‍♀️ Let us know if you need us to #girlmath♬ original sound - FVHZM

Sztereotípiák ≠ statisztika 

Lehet, hogy első blikkre poénosnak hangzik ez a „silly goofy“ trend, és sokan magukra ismernek benne, de nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az egész át van itatva egy nagy adag szexizmussal. A hashtag genderspecifikus jellege (női matek) miatt kúsznak be a képbe azok a primitív viccek, amiknek alapja a nők és a vásárlás (vélt vagy valós) kapcsolata, azonban 2023-ban elég merész hipotézis, hogy csak a nők vásárolhatnak össze mindenféle hülyeséget, hogy aztán agytornát és agyafúrt számításokat végezzenek önigazolás céljából.

A sztereotípiára, miszerint minden nő mániákus shoppingoló, akik nem tudnak ellenállni az impulzusvásárlásoknak, a statisztikák is rácáfolnak: a számok azt mutatják, hogy bár a nők gyakrabban vásárolnak, a férfiak hajlamosabbak az impulzusvásárlásra, és több pénzt is költenek erre a tevékenységre. 

Tudatosság a pénzügyek terén

Egy amerikai felmérés szerint a nők nem adósodnak el akkora arányban, mint a férfiak (annak ellenére, hogy átlagosan kevesebbet keresnek). A férfiaknak átlagosan 20 százalékkal több fogyasztói adósságuk van, valamint több lízingjük, hitelkártyájuk és jelzáloghitelük. Az egyetlen adóssági kategória, amikben a nők élen járnak, az az oktatás. Egy 2021-es elemzésből az is látszik, hogy a nők több pénzt tudnak megtakarítani, mint a férfiak, annak ellenére, hogy kevesebbet keresnek.

A nők megtakarítási számláin elsősorban azért vannak nagyobb összegek, mert szigorúbban kezelik a kiadásokat, mint a férfiak. Van tartalékuk arra az esetre, ha beüt a krach, és váratlan kiadásokkal találnák magukat szembe, míg a férfiak nagyobb arányban raknak félre konkrét dolgokra, például házfelújításra

– mondta Lenka Buchláková gazdasági elemző a Finreportnak.

A pénzügyekhez való hozzáállásban lehetnek különbségek a nemek között, de abban, hogy hol, hogyan és mennyiért vásárolunk, biztosan nincsen olyan szignifikáns eltérés, mint ahogy azt a #girl math beállítja. Persze van olyan aspektusa a trendnek, amit akár meg is szívlelhetünk: például, hogy olyan ruhát vásároljunk, amiről előre tudjuk, hogy sokat fogjuk hordani, vagy ha tudjuk egy tárgyról, hogy már nem fogjuk használni, adjuk el.

Kiemelt tartalom
Elszállt az ihlet? Ezek a kínai social media trendek garantáltan felélesztik a kreatív energiáidat Elszállt az ihlet? Ezek a kínai social media trendek garantáltan felélesztik a kreatív energiáidat 2024.4.25 18:22

A girl math érvei között azonban találunk olyanokat is, amik hosszútávon nem túl kifizetődőek: ha az él a fejünkben, hogy kétezer forint alatt szinte bármi ingyen van, hamar belesétálhatunk a túlköltekezés és túlfogyasztás csapdájába, amiért nem csak a pénztárcánk, de a bolygó sem lesz valami hálás. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!