Két futam vár még ránk az idei F1 szezonban, így fél szemmel már a következő évet pásztázzuk. Mutatjuk, mire számíthatunk a 2023-as rajtrácson.
A 2022-es szezont elképesztő magabiztossággal húzta be Max Verstappen. A pályán így lényegesen kevesebb nyitott kérdés maradt (nem úgy, mint a tavalyi, az utolsó kanyarig kiélezett szezonban). A Netflixen futó Drive to Survive nézőinek viszont nem kell aggódnia, jövőre is számtalan izgalmas részt prezentálhat a hatásvadász sorozat, ezt pedig a tabella hátsó felén tanyázó kisebb csapatok, illetve a köztük lejátszódó átigazolási drámák garantálják.
Most egy cikkben összefoglaljuk, mit lehet tudni a 2023-as rajtrács felhozataláról, hol akadnak még szabad ülések, és kik azok, akik a következő szezonokban is biztonságban érezhetik a helyüket.
Alfa Romeo
Az Alfa Romeo idei szereplése lényegesen magabiztosabb összképet mutatott, mint a 2021-es szezonjuk. Köszönhető ez nagyban Valteri Bottas leigazolásának, aki három éves szerződésének első idényét tölti jelenleg, illetve az újonc Zhou Guanyu-nak, akinek az eddig megszerzett hat pontját 2023-as hosszabbítással jutalmazták.
Alpha Tauri
Yuki Tsunoda az olasz nagydíj után írt alá a Red Bull családhoz tartozó csapathoz még egy évre, illetve sokáig úgy tűnt, Pierre Gasly helye is biztos a következő szezonra. Ekkor döntött úgy az Alpine, hogy izgalmassá teszik a királykategória nyári szünetét, ezért előbb szélnek eresztették Fernando Alonsot, majd beleszaladtak egy csúnya szerződéses botrányba Oscar Piastrival.
Az Alpine gondjaira Gasly lett a megoldás, így az Alpha Taurinak új pilóta után kellett néznie. Sokáig az amerikai Colton Herta volt a legesélyesebb, aki viszont nem rendelkezett elég szuperlicensz ponttal, így végül a Formula E bajnok Nyck de Vries érkezett az olasz székhelyű, de osztrák háttérrel rendelkező csapathoz.
Alpine
A szezon legemlékezetesebb drámáját ezúttal az Alpine szolgáltatta. Esteban Ocon pozíciója stabilnak mondható, miután három éves szerződést írt alá a francia istállóval. Fernando Alonso viszont inkább az Aston Martint választotta, a korábban említett Piastrinak pedig szintén nem fűlött a foga a második Alpine üléshez.
A megoldást végül a korábban vázolt keringő után Pierre Gasly szolgáltatta, így a gall csapat két francia versenyzővel vág neki a következő szezonnak.
Aston Martin
Bár úgy tűnhet, mintha az egész átigazolási keringőt az Alpine-ra fognánk, tulajdonképpen az Aston Martin indította el a láncreakciót, miután a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel bejelentette visszavonulását.
Az Aston Martin ezután jelentkezett be a szintén veterán spanyol pilótáért – a történet folytatását már ismerjük. Alonso csapattársa a következő szezonban Lance Stroll lesz, aki 2021 óta szerepel a brit csapatnál.
Ferrari
A Ferrari idei botladozásairól nagyrészt nem a két pilóta, Charles Leclerc és Carlos Sainz tehetett. A legendás olasz istálló hosszútávra tervez a monacóival és a mexikóival is, 2024-ig tart mindkét versenyző kontraktusa. Ha a maranellóiak üzembiztos autóval, illetve lényegesen kevesebb hibával vágnak neki a következő szezonnak, versenyben lehetnek a világbajnoki címért.
Haas
A 2022-es pilótakeringőt a Haas nyitotta, miután az orosz-ukrán háború kitörése után megszabadultak az alapvetően is gyengélkedő Nikita Mazepintől. Az ő helyét a tapasztalt Kevin Magnussen vette át, aki jó döntésnek bizonyult, az idei szezonban eddig 24 pontot szerzett.
Mick Schumacher ülése egyáltalán nem biztos a következő idényre, Günther Steiner nem elégedett a fiatal német pilóta teljesítményével. A pletykák szerint Antonio Giovinazzit is tesztelte az istálló, a 28 éves olasz viszont első tesztjén rögtön összetörte a Haast. A szóbeszédek szerint Nico Hülkenberg, vagy a jelenlegi tartalékpilóta, Pietro Fittipaldi érkezése sem kizárt.
McLaren
A McLaren is kivette a részét a kavarodásból, Oscar Piastri Alpine-os szerződését cselesen megfúrták Zak Brownék. De vajon miért volt erre szükség? A wokingi székhelyű csapat egyáltalán nem volt elégedett Daniel Ricciardo teljesítményével, így az ő helyére igazolták le a fiatal tehetséget.
Társa, a brit Lando Norris magabiztos szezont fut, jelenleg a 7. helyre elég pontot gyűjtött össze – ezzel szemben ausztrál kollégája csak a 12. pozíciót csípte meg. A McLaren így egy iszonyatosan fiatal párossal vág neki az évnek, a két pilóta összeadott életkora 43 év, ezzel szemben Fernando Alonso 41 évesen igazolt az Aston Martinhoz.
Mercedes
Konszolidálódott a helyzet a Mercedes háza táján. Hamilton még egy évig biztosan nem vonul vissza, míg fiatal brit kollégája, George Russell, gyakorlatilag tökéletes bemutatkozó szezont produkált a Mercedesnél. 231 pontjával a két Red Bull és Charles Leclerc mögött a negyedik pozíciót foglalja el a tabellán, ezzel honfitársát, Hamiltont is megelőzve.
Red Bull
A Red Bullnak semmi oka nem volt a váltásra, hiszen két futammal a világbajnokság vége előtt Verstappen magabiztosan világbajnok, míg Sergio Perez a második helyen áll, mindössze öt ponttal megelőzve Leclercet.
A holland pilóta márciusban még öt évre kötelezte el magát a Red Bull mellett, míg Perez két évet hosszabbított szerződésén.
Williams
Egy változtatást eszközölt az idei összetételhez képest a mezőny leggyengébb csapata, a Willams. A 8 konstruktőri ponttal "büszkélkedő" britek a páros látványosan erőtlen tagját, Nicholas Latifit tették lapátra. Helyére az F2 floridai tehetségét, Logan Sargeant érkezhet, amennyiben a jelenleg is futó bajnokságban a TOP5-ben tud végezni – csak ebben az esetben lesz kellő mennyiségű pontja a szuperlicenszhez. És vajon mi történik, ha Sargeant nem éri el a limitet? Erre a Williams még nem adott választ, de gyanítjuk, hogy van B tervük.