Ebben a hónapban is jelentkezünk kiállításajánlónkkal: júliusban érdemes lesz csekkolni az Eötvös10 és a Mai Manó Ház kiállításait, Szombat Éva tárlatát, a képzősök diplomamunkáiból álló válogatást, és a Steiner Kristóf podcastjában készült alkotásokat.
„Ő volt annak idején a Wikipédia, annak született. Bármit kérdeztél tőle, nagyjából mindenre válaszolt.”
Hogyan őrződik meg egy apa alakja az emlékezetben? Milyen tárgyak képesek felidézni egy-egy gesztust, szokást vagy hangulatot? Herczeg Eszter fotókiállítása ezekre a kérdésekre keresi a választ. A fotós a családtagjai visszaemlékezései alapján állította össze sorozatát, olyan tárgyakat beemelve, mint például egy frottírköntös, egy játék-autópálya vagy egy régi óratartó, amelyek egy-egy férfialak személyiségét, jelenlétét, sőt hiányát is képesek megidézni.
A kiállítás azt vizsgálja, hogyan alakul ki és formálódik egy gyerekben az apakép, a személyes élmények mellett a társadalmi és kulturális hatások tükrében. A tárlaton bemutatott fotókon a tárgyak egyszerre utalnak az apákhoz fűződő érzésekre és azokra az elvárásokra, amelyeket a média, az irodalom vagy a közösségi normák közvetítenek az apai szerepről.
Eötvös10, 3. emeleti kiállítótér; 1067 Budapest, Eötvös utca 10.
2025. június 13. – július 13.
Az elfeledett Rogi André
Rogi André Budapesten született, majd a húszas évek közepén Párizsba, az avantgárd képzőművészet központjába költözött, ahol felfedezte a fotográfiát, és megismerkedett André Kertésszel, akivel egy ideig házasok is voltak. A 20. századi fotóművészet egyik különleges, mégis méltatlanul háttérbe szorult alakja volt – születésének 125. évfordulóján végre a hazájában is jobban megismerkedhetünk vele a Több fényt, több árnyékot. című kiállításon.
André a portréiban és aktjaiban általában valamilyen meghatározó vonást emelt ki, hosszú expozíciós időt és nagy formátumú kamerát használva egészen bensőséges eredményt létrehozva. Emellett retusálta is a negatívokat: részleteket távolított el és tett hozzá a sötétkamrában, hogy különleges hatásokat érjen el. A gondosan megkomponált megvilágítás mellett a fotográfus személyiségének – annak, hogy semmire sem tartotta a pillanatképeket, és odaadó figyelemmel fordult modelljeihez – lehetett köszönhető, hogy képeit Nadaréihoz, a nagy 19. századi fotográfuséihoz hasonlították.

A Budapesten látható kiállítás a francia Nemzeti Könyvtár gyűjteményére épül, de eddig ismeretlen felvételekkel, dokumentumokkal és személyes visszaemlékezésekkel is kiegészül.
Mai Manó Ház; 1065 Budapest, Nagymező u. 20.
2025. július 2. – augusztus 19.
Képzősök diplomamunkái
Idén is megrendezik a Best of Diploma című kiállítást, ahol a Magyar Képzőművészeti Egyetem frissen végzett, legtehetségesebb hallgatóinak diplomamunkáit mutatják be. A válogatás rendhagyó helyszínen, az Andrássy úti Hungarian Art and Business (HAB) kortárs művészeti központban lesz látható.
A tárlaton a festészet, szobrászat, képgrafika, intermédia tanszékek mellett teret kapnak színpadi látványtervek, és a restaurátorképzés munkái is, valamint a legújabb tanszék, a vizuális művészet is bemutatkozik. A több mint húsz kiállított diplomamunka a tárlat leírása szerint tükrözi a hallgatók egyéni látásmódját és azt az alkotói szabadságot, amely az intézmény szellemiségét jellemzi.
A 2025-ben diplomázó hallgatók munkáin olyan fogalomrendszerek kerülnek reflektorfénybe, mint a világjelenséggé vált traumatizált generáció éthosza, a testkép, az útkeresés. A Best of Diploma kiállítás a kortárs képzőművészet eszközeivel ad őszinte, szubjektív választ a digitális világ vagy épp a mesterséges intelligencia alkotta képekre
– mondta el Dr. Erős István egyetemi rektor.
A kiállítást nyáron társművészeti programok is kísérik, és a HAB szoborparkjában is feltűnnek képzős hallgatók munkái.
HAB, 1062 Budapest, Andrássy út 112.
2025. július 10. – szeptember 7.
Személyes kapcsolat az alanyokkal
Szombat Éva fotográfus 2011-ben, a MOME fotográfia mesterszakos hallgatójaként találkozott a Rostás testvérekkel – Jolikával, Ármándóval és Rikivel – egy kispesti tehetségkutatón. Egy iskolai feladathoz felállította mini fotóstúdióját, majd képeket készített arról, aki szerette volna. A testvérek elkérték a fotókat, ezután köztük és Szombat között személyes kapcsolat alakult ki, még a húsvéti ünneplésre is meghívták őt.
Én lettem a család fotósa, évekig hívtak fontosabb ünnepek idején. Egy ideig megkértek, hogy a Facebook-profiljukat is kezeljem, cserélgessem a profilképeket
– mesélte Szombat a Puszilom a családot! című tárlat kapcsán, ami a Rostás család köré épül. Az utolsó ilyen esemény egy 2015-ös esküvő volt, majd egy évtized kihagyás után 2024 húsvétján találkoztak újra.

Szombat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, és doktori hallgatóként ma már az intézmény oktatója is. Munkáiban a boldogság, a mentális jóllét, a társadalmi szerepek kérdésköreit vizsgálja, gyakran színes, popos eszköztárral. Több díjat is elnyert, köztük a Robert Capa Nagydíjat, és jelentős nemzetközi kiállításokon szerepelt.
Kastner Kommunity, 1081 Budapest, II. János Pál pápa tér 8.
2025. június 19. – július 15.
Beszélgetésből született képzőművészet
A Brody House rendhagyó tárlata egy különleges együttműködésből született meg. A Ha már itt vagyunk – Kristóffal című kiállítás Steiner Kristóf azonos című podcast-sorozatának lenyomata. Az újságíró a 11 epizód mindegyikében egy-egy ismert gondolkodóval, művésszel vagy közszereplővel beszélgetett, miközben egy kortárs képzőművész élőben, a párbeszéd hatására alkotott meg egy képet – ezek a művek most először láthatók a Brody Bistro & Art Bunkerben.
Az adások képzőművész-interjúalany párosai Babos Zsili / Péterfy Bori, Biacsics Renáta, aka renyagyar / Fancsikai Eszter, Fülöp Luca / Mérő Vera, Ghyczy Dia / Hodász András, Hitka Viktória / Radics Zsombor, Kis Róka Csaba / Kovalcsik Krisztina, Miss KK / Nyáry Luca, Oláh Anna / Spitzer Gyöngyi Soma Mamagésa, Tihanyi Anna / Puskás Peti, Végh Júlia / Pásztor Anna és Zeus Salas / Lilu voltak.
Brody Bistro & Art Bunker; 1088 Budapest, Bródy Sándor u. 10. fszt. 1
2025 június 21. – augusztus 31.