2005. április 24. napja igazi mérföldkő az internet számára, hiszen húsz évvel ezelőtt feltöltésre került a YouTube első videója, mely mondhatni már történelem, hiszen a platform azóta is megkerülhetetlen.
A YouTube szinte mindannyiunk életének részévé vált – zenék, oktatóanyagok, mémek, vlogok és történelmi pillanatok forrása egyaránt. De vajon honnan indult ez az egész? Melyik volt az első feltöltött videó, és hogyan változtatta meg a platform az egész zeneipart? Kik uralják jelenleg a nézettségi listákat, és milyen rekordokat tartanak számon a videómegosztó történetében? Cikkünkben összegyűjtöttük a YouTube legikonikusabb pillanatait és rekordjait az indulástól egészen napjainkig.
Cicivillantás mint alapkőletétel
Janet Jackson és Justin Timberlake 2004-es Super Bowl-fellépése közvetve ugyan, de nagyon fontos szerepet játszott a YouTube létrejöttében. 2004. február 1-jén, a Super Bowl félidei show-jában Justin Timberlake a „Rock Your Body” című dalt adta elő Janet Jacksonnal közösen. A produkció végén, a dal utolsó sorára („I'll have you naked by the end of this song”) Justin letépte Janet ruhájának egy részét, amelynek következtében másodpercekig láthatóvá vált Janet melle élő adásban, az amerikai televízió egyik legnézettebb eseményén. Ezt az esetet később „wardrobe malfunction” (ruházati baleset) néven emlegették. A botrány hatalmas médiafigyelmet kapott, és rengetegen próbálták megnézni a jelenetet az interneten, de nem találták sehol.

A YouTube egyik társalapítója, Jawed Karim később elmondta, hogy a Super Bowl-botrány volt az egyik inspiráció, ami miatt felmerült benne egy olyan platform ötlete, ahol az emberek egyszerűen megoszthatják és visszanézhetik a videókat.
Nem ez volt az egyetlen hatás: a 2004-es indonéz cunami vagy a 2005-ös londoni terrortámadások amatőr videóinak hiánya is motiválta őket, de a Janet Jackson-eset volt az első jelentős popkulturális pillanat, amit az emberek azonnal vissza akartak nézni, és nem tudtak.
A legelső videó
Ahogy a legelső Facebook-posztot Mark Zuckerberg tette közzé, úgy a legelső YouTube-videót is az ominózus platform egyik alapítója töltötte fel. 2005. április 24-én Jawed Karim tizennyolc másodperc erejéig jelentkezett be a San Diegó-i állatkertből. A „Me at the zoo” tartalmilag ugyan nem változtatta meg világunkat, hiszen Karim abban az elefántok előtt állva beszél az elefántokról, mégis egy internettörténeti mérföldkővé vált. A videó cikkünk megírásának pillanatában több mint 360 millió megtekintést és 17 millió lájkot tudhat magáénak.
A legelső videóklip
Az MTV 1981-es elindulását követően a zenészektől elvárták, hogy a klipjeik látványvilágába körülbelül ugyanannyi energiát fektessenek, mint a hangzásukba. Azok a művészek, akik mögött komoly költségvetés és kiadói támogatás állt, pedig egyre látványosabb videókkal népszerűsítették kiadványaikat, hogy ezzel is vásárlásra ösztönözzék a közönségüket. Persze nem mindenki kerülhetett az MTV műsoraiba, így amikor 2005-ben útjára indult a YouTube, az amatőr vagy a kisebb költségvetéssel rendelkező előadók és zenekarok előtt is új kapuk nyíltak meg. Voltak, akik saját művészetük népszerűsítésére használták, azonban olyanok is szép számmal akadtak, akik rajongásukat fejezték ki segítségével. Az első YouTube-ra felkerült videóklip is utóbbira volt a példa. 2005. május 3-án egy Adam Quirck nevű srác a Queens of the Stone Age 2005-ös Lullabies to Paralyze című albumának nyitódalát értelmezte újra egy mindössze 1 perc 22 másodperces házi videóval. A Vernal Lullaby képi világában tökéletesen megidézi a 2000-es évek közepét, bár a felvétel homályos és pixeles, mégis illik a nyugodt, egyszerű dal hangulatához, és egyfajta melankolikus nosztalgiát ébreszt mindannyiunkban.
A legnézettebb videó
Ugyan Luis Fonsi és Daddy Yankee 2017. január 13-án megjelent Despacitója sokáig letaszíthatatlannak tűnt a legnézettebb YouTube-videókat rangsoroló listák első helyéről, mindaddig így is volt ez, ameddig a Baby Shark Dance nem kezdett el vírusként terjedni az interneten. A 2016. június 18-án a dél-koreai Pinkfong cég által feltöltött fülbemászó dallamú, egyszerű szövegű és könnyen elsajátítható koreográfiát követő dalocska 2020 novemberében előzte meg a Despacitót, és 2022 januárjára elérte a 10 milliárd megtekintést is, mely azóta már több mint tizenöt milliárdra rúg. Ezt 8.7 milliárddal követi a Despacito, majd a harmadik helyen Wiz Khalifa és Charlie Puth közös See You Again című dala áll 6.6 milliárddal.
A legtöbb lájkot kapott videó
Ugyan a Despacitót a legnézettebb zenei videók éléről letaszította a Baby Shark Dance, viszont még így is tudunk olyan kategóriát mutatni, ahol nem talált kihívóra. Ez pedig nem más, mint a legtöbb lájkot kapott videóklip. Luis Fonsi és Daddy Yankee sokáig unalomig ismételt dalát ugyanis nagyon sokan, több mint 54 millióan kedvelték a platformon.
A legnépszerűbb előadó
Sokakat meglephet, de a YouTube esetében nem Ed Sheeran, Taylor Swift, Lady Gaga és Rihanna versengnek a legnépszerűbb előadó címéért. A platformon ebben a kategóriában ugyanis szinte legyőzhetetlennek számít Alka Yagnik indiai playback énekesnő. Ő vezeti a globális listát az összesített megtekintések számában, és évek óta ő a legtöbbet streamelt előadó a platformon. Hetente körülbelül 360–400 millió megtekintést gyűjt, ami évente mintegy 18 milliárdot jelent, így 2022-ben a Guinness-világrekordok hivatalosan is elismerte őt a világ legtöbbet streamelt előadójaként. Megtekintéseinek körülbelül 80%-a Indiából származik, de jelentős rajongótáborral rendelkezik Pakisztánban is, ahol a YouTube továbbra is hatalmas felhasználói bázissal rendelkezik.
A megjelenést követő első 24 órában legtöbbet streamelt videóklip
A BTS 2021. május 21-én megjelent Butter című dalának videóklipje mára valamivel több mint egy milliárd megtekintést tudhat magának, ami az együttes népszerűségét ismerve senkit nem is ér meglepetésként. A csavar a történetben az, hogy ebből az egymilliárdból 108 milliót a feltöltést követő első huszonnégy órában könyvelhettek el. Ezt a rekordot azóta pedig senki nem is döntötte meg, még a Blackpinkből ismert Lisa 2021 szeptemberében megjelent Lalisa című dala sem, ami 73,6 millió megtekintést ért el az első 24 órában, és ezzel a Guinness-rekordok Könyvébe is bekerült, mint a legtöbb megtekintést elérő szólóelőadói zenei videó az első napon.
A legtöbbet kommentelt videó
A BTS azonban nemcsak utóbbi kategóriában listavezető, hanem még a legtöbb kommentet kapó videó címet is magáénak tudhatja. Az együttes 2021. augusztus 21-én megjelent Dynamite című dala ugyanis lassan tizenhat millió hozzászólással büszkélkedhet. Cikkünk megírásakor a pontos szám 15 747 519, mellyel bőven megelőzik Jawed Karim a kategóriában második helyen álló, valamivel több mint tízmilliószor kommentelt „Me at the zoo” videóját.
A legtöbb feliratkozóval rendelkező csatorna
A YouTube-on persze nemcsak a nézettségért és a hozzászólásokért megy a harc, hanem bizony a feliratkozókért is küzdenek a csatornák. Ezt a versenyt egyelőre MrBeast vezeti, akinek főcsatornáján 392 millión várják az új tartalmakat. Ez a szám persze folyamatosan növekszik, és napról napra egyre többen kíváncsiak a világ legnépszerűbb youtuberére.
A legtöbb lájkot kapott komment
A lájkok száma nem elhanyagolható tényező a YouTube-on, azonban a kommentelők semmilyen előnyben nem részesülnek azzal, ha az ő hozzászólásaikat kedvelik a legtöbben. Mi azonban róluk sem feledkezünk meg, így megkerestük a legtöbb lájkot kapott kommentet is, melyet nem máshol találtunk meg, mint a legelső YouTube-videó alatt. A hozzászólást öt évvel ezelőtt hagyta ott a San Diegó-i állatkert (@SanDiegoZoo) hivatalos profilja, melyben igazi megtiszteltetésnek nevezték, hogy az első YouTube-videót az állatkertben forgatták. A komment 4.2 millió lájkot kapott, egyet természetesen Karim Jawedtől is, és még közel ezren válaszoltak is rá.
