Az elrettentő és tanulságos példák mellett összegyűjtöttünk néhány intő jelet, hogy csalóval van dolgod, akik nem a megunt pólódra, hanem csak a pénzedre pályáznak a Vinteden.
Martina és Paulina történetéről a szlovák REFRESHER számolt be: a fiatal nők csak régi ruháikat akarták eladni a Vinteden, de csúnyán pórul jártak és többszáz eurót buktak.
Amikor Martina kirepült a családi fészekből és Pozsonyba költözött, úgy döntött, befotózza a feleslegessé vált ruháit és továbbad rajtuk. A Vintedről csupa jó dolgokat hallott, ezért nagy bizalommal vágott bele a dologba. Amikor 2022 májusában feltöltötte az első terméket, máris jött az üzenet, hogy valaki megvásárolná az ominózus inget, és Martina ekkor egy linket is kapott, amire nagy hevesen rákattintott.
Csalások sorozata
Mivel ez volt az első tranzakciója, fogalma nem volt arról, hogyan működik a vásárlás és az eladás a népszerű litván platformon. A weboldal, ahová a link vezetett, elkérte a bankkártyaadatait, ő pedig megadta, és el is veszített száz eurót.
„Kaptam egy e-mailt, hogy ellenőrző díjat számolnak fel. Ez általában néhány cent szokott lenni, de meglepő módon ezúttal 100 eurót vontak le“ – mondta, hozzátéve: körülbelül hat óra múlva nézett rá újra a számlájára, hogy visszautalták-e neki a pénzt.
Ekkor a mobiltelefonján lévő Vinted appon belül felbukkant az állítólagos segítőközpont, ahol egy ismeretlen nő vette fel vele a kapcsolatot, mondván, segít neki visszaszerezni a pénzét. Az idegen megerősítette, hogy száz eurót vontak le tőle, és azt tanácsolta Martinának, hogy várjon még egy kicsit.
Amikor kongani kezdett a vészharang
Egy idő után a nő SMS-ben közölte Martinával, hogy nincs elég pénz a kártyáján, ezért nem kaphatja vissza a levont pénzt. „Válaszoltam, hogy elég pénzem van, ráadásul ennek semmi értelme: mivel visszatérítik és nem levonják az összeget, nem kell, hogy bármi is legyen a kártyán.“
A titokzatos nő ekkor kámforrá vált, kijelentkezett és a súgóablak is eltűnt. Reggel állítólag egy másik nő még megkereste őt a „support-osztályról egy visszatérítési nyomtatvánnyal“, ami egy PDF dokumentum volt. Amikor Martina megnyitotta, nem jelent meg semmi, de számlájáról egy újabb százeurósnak veszett nyoma. Martina ekkor azonnal felvette a kapcsolatot a bankkal, és letiltatta a kártyát.
A fiatal nő azóta sem ment fel a Vintedre, elvesztette minden bizalmát, és a platform tényleges ügyfélszolgálatával már nem volt ereje felvenni a kapcsolatot. „Mindent mobilon csináltam. Eszembe sem jutott, hogy képernyőfotót készítsek, csak vakon bíztam“ – mondta. A szlovák REFRESHER-nek eljuttatott nyugta szerint a pénz egy amszterdami számlára futott be. A bank megpróbálta visszakövetelni a második kifizetést, de sikertelenül, Martina ezért futhatott a pénze után.
Nincs egyedül
A szlovák REFRESHER beszámolt Paulina történetéről is, akit októberben vertek át a csalók, hasonló adathalász módszerrel. A „potenciális vásárló“ elkérte az email címét, ő megadta, majd kapott egy emailt, ami mintha a Vintedtől jött volna. A link itt is egy online űrlapra vezetett, kártyaadatokat és egyéb személyes adatokat kérve; Paulina eleget tett a kérésnek, megadta az adatokat, és 971,61 eurót veszített, ami egy kriptovalutával kereskedő, internetes cég holland számláján landolt. A nő bankja szerint a környéken több tucat ember vesztette el hasonló módon a pénzét.
Összeszedtük, milyen red flagek esetén kell gyanakodnunk arra, hogy csalóval van dolgunk!
- A vásárlónak semmi oka arra, hogy elkérje az e-mail címed, a telefonszámod vagy a kártyaszámod, ezért ezeket soha ne add ki!
- Lehetőleg semmilyen linkre ne kattints rá, amit üzenetben küldenek!
- Ha már megadtad valakinek az adataidat a platformon, és kapsz egy első pillantásra validnak tűnő e-mailt a Vintedtől, állj meg néhány másodpercre és gondolkodj el! Van az üzenetnek értelme, magyarul van írva és nyelvtanilag helyes-e? Mindenképp csekkold, hogy milyen email címről küldték, ha pedig elbizonytalanodsz, lépj kapcsolatba az ügyfélszolgálattal az oldalon, és inkább győződj meg róla, hogy az email valóban tőlük származik! (Ezt más csalásokra is érdemes alkalmazni: ha a bank küld valamilyen figyelmeztető emailt, járj utána, valós-e!)
- Ha az üzenetben néhány órás határidőt szabnak, az már egy erős red flag. Sem az online piacterek, sem a bankok nem fognak csupán 1-2 órát adni a fizetésre, és teljesen értelmetlen is lenne ennyire siettetni az ügyfelet a kártyaadatok megadásával.
- Mindig nézd meg, hogy a tényleges weboldalon vagy-e (ebben az esetben a vinted.hu), vagy ahova átkattintasz, valóban az online piactérhez tartozik! Bármilyen írásjel, más domain a cím végén, vagy egy olvashatatlan URL olyan weboldalra irányíthat, ahol már csalásnak vagy kitéve.