2024.10.30 12:08
Olvasási idő 3:06
Csenge László

Nosferatu, a világ első okkultizmustól és démonológiától túlfűtött horrorja, amit majdnem elpusztított egy plágiumvád

Nosferatu, a világ első okkultizmustól és démonológiától túlfűtött horrorja, amit majdnem elpusztított egy plágiumvád
Forrás Film-Grab
FILMEK + SOROZATOK AMERICAN HORROR STORY HORROR NÉMETORSZÁG NOSFERATU ROBERT EGGERS VÁMPÍR

Az 1922-es Nosferatu minden idők első nagyhatású vámpírhorrorja, amely alapjában fektette le a vámpírfilmek mitológiáját és ikonikus ábrázolásmódját.

Bár száz év alatt meglehetősen kitolódott az ingerküszöbünk, a Nosferatu hátborzongató főgonosza egyértelműen kiállta az idők próbáját: még maga Ryan Murphy, az American Horror Story atyja is belőle inspirálódva alkotta meg a Double Feature címre keresztelt 10. AHS-évad hidegrázós vérszívóit.

Részlet az American Horror Story: Double Feature évadából Forrás IMDB


A Nosferatu kopasz, denevérre (és patkányra?) emlékeztető élőhalottjától már megszokhattuk, hogy időről időre visszatér a filmvászonra. Legemlékezetesebb újragondolásai közé tartozik Werner Herzog 1979-es kis kötltségvetésű, de kritikailag annál sikeresebb Nosferatu the vampyre (Nosferatu: Az éjszaka fantomja) című filmje, Petyr karaktere a vámpírfilmek hagyományait zseniálisan parodizáló What We Do in the Shadows-ban (Hétköznapi vámpírok), illetve a Willem DaFoe által megformált Max Shreck karaktere a 2000-es Shadow of the Vampire (A vámpír árnyéka) című filmben.

Viago (Taika Waititi) és Petyr (Ben Fransham) a 2014-es What We Do in the Shadows-ban Forrás IMDB

A Nosferatu történetét legfrissebben a The Witch (A boszorkány) és a The Lighthouse (A világítótorony) filmeket jegyző Robert Eggers adaptálta, akinek Willem DaFoe szintén különleges helyet foglal el a szívében. Bár DaFoe most csak mellékszereplő lesz, az Orlok báró névre hallgató vámpírt a szörnyeteggé változásban rutinos Bill Skarsgård alakítja majd, míg a konfliktus középpontjában álló házaspárt Lily-Rose Depp és Nicholas Hoult alkotja.

Kiemelt tartalom
Kamu kopogószellem-sztorik, nevetséges horrorfilmek, szórakozó képzelet – De akkor miért hiszünk ma is a szellemekben? Kamu kopogószellem-sztorik, nevetséges horrorfilmek, szórakozó képzelet – De akkor miért hiszünk ma is a szellemekben? 4 nappal ezelőtt


Élete során szinte mindenki találkozott már a Nosferatu különböző popkulturális hagyatékaival, (ha máshogy nem, legalább a egyszer a Spongya Bobban), azzal azonban kevesen vannak tisztában, hogy a film miként plagizálta a mélyszegénységben elhunyt Bram Stoker irodalmi művét, vagy milyen valós okkultista elemekből merített inspirációt.

Káosz és halál: A német expresszionizmus születése az I. világháború után

A német expresszionizmus filmes alkotásai főként az első világháború után kialakult kilátástalan néplélekből táplálkoztak. Az emberek kiszolgáltatottsága és traumatizáltsága tökéletes melegágyául szolgált olyan projektek megszületésének, amelyek ezekre a negatív, szélsőséges érzelmi állapotokra reflektáltak. Az első világháború következtében a német népességben rendkívül elevenen élt az idő előtti vagy természetellenes halál gondolata, Orlok gyilkos mechanizmusa pedig jól lefordította ezeket a nagyon is valós érzelmeket egy természetfeletti, képzelt világ nyelvezetére. Bár a horror különálló fogalomként csak a ‘30-as években jött létre, a Nosferatu tökéletesen lefektette a vizuális lelki terrorra építkező műfaj alapvetéseit. A film sikerének és korszakalkotó szerepének elengedhetetlen eszköze volt az innovatív, festői és mégis hátborzongató látványvilág, amelyben gyakorlatilag az árnyék, mint főszereplő jelent meg.

Részlet az F.W. Murnau által rendezett 1922-es Nosferatu-ból Jelenet az F.W. Murnau rendezésében készült 1922-es Nosferatu-bólJelenet az F.W. Murnau rendezésében készült 1922-es Nosferatu-ból
Galéria megtekintése
(3)

Prana-Film, a modernkori okkultizmus fáklyavivője

A film látványvilágának kialakításáért egy Albin Grau nevű német képzőművész, építész, producer és hivatásos okkultista felelt, aki a magánéletében is büszkén praktizált boszorkányságot, démonológiát és alkimista filozófiát. Grau csatlakozott egy Fraternitas Saturni nevű szektához, ahol felvette a Master Pacitius nevet. Grau úgy gondolta, hogy ő lesz majd az, aki forradalmasítja az okkult és természetfeletti filmkészítés válfaját. A művész stúdiót alapított a Pana-Film név használatával, ami szanszkritül nagyjából annyit tesz: minden élő entitásban lakozó vitális erő. 


Grau évtizedeken keresztül tartó okkult tanulmányainak köszönhetően elsajátította az énok nyelv szimbólumrendszerét, amivel a 16. századi alkimisták kommunikáltak, és az angyalok nyelvének is nevezték. A Nosferatu elején ezen a nyelven próbálja meg felvenni kapcsolatot Orlok a kastélyába érkező látogatóval, ezzel is sejtetve azt, hogy a vámpír a 16. századból származhat.

Jelenet az F.W. Murnau rendezésében készült 1922-es Nosferatu-ból Forrás Film-Grab


A Nosferatu hatalmas siker lett, az egyetlen apró probléma csak az volt, hogy Grau teljesen jogtalanul használta a forgatókönyv alapját képező Drakula című regényt, amiért Bram Stoker özvegye még a filmstúdiót is kiperelte a lába alól.

Bram Stoker lopott Drakulája

Bár Stoker ikonikussá vált regénye a saját korában is meleg fogadtatásnak örvendett, a könyv népszerűségével egyáltalán nem volt arányos az író bevétele. A gótikus thriller 1897-ben került kiadásra, a irodalomkritikusok pedig azt mondták róla, hogy „gyenge idegzetű embereknek csakis fényes nappal ajánlják a hátborzongató könyv olvasását". A kiadást követően a könyvből évente 30 000 példány kelt el, a profitok többségét azonban benyelte a kiadó, Bram Stoker pedig 1912-ben bekövetkezett haláláig szegénységben élt.


10 évvel később Albin Grau és Enrico Dieckmann megalapították a Pana-Filmet, és leforgatták a Nosferatu-t annak ellenére is, hogy nem voltak képesek megszerezni a Drakula felhasználásának jogait. Albinék azt gondolták, hogy megelőzhető a per olyan apró változtatásokkal, mint a főszereplő átnevezése, vagy a történet áthelyezése a viktoriánus kori Londonból a 17. századi Németországba. 

Jelenet az F.W. Murnau rendezésében készült 1922-es Nosferatu-ból Forrás Film-Grab


Nem sokkal a film berlini premiere után Stoker özvegye, Florence Stoker egy névtelenül feladott csomagot kapott, amiben a film promóciós anyagai szerepeltek. Bram Stoker Drakula című regényének szabad adaptációja” – állt az egyik poszteren.


Mesterműve, ami majdnem a történelem martalékává vált

Az arcátlan plágiummal szembesülve Florence Stoker azonnal jogi segítséghez fordult, bár hamar kiderült számára, hogy a Pana-Filmnek egyáltalán nem áll szándékában kárpótlást vagy részedesést fizetni számára. A német bíróság végül Mrs. Stoker javára döntött, így elrendelhetővé vált a Nosferatu összes hivatalos másolatának elpusztítása. Ez többé-kevésbé sikerült is, bár Németországból kiszivárgott néhány kalózverzió az Egyesült Királyságba és az USA-ba, ahol a film hivatalosan is a német expresszionizmus kiemelkedő alkotásává vált.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!