2024.10.18 16:16
Olvasási idő 0:48
Szécsi Krisztián

Egy félreértés miatt terjedt el, hogy beestek a bakeliteladások, pont hogy több lemez fogy az amerikai piacon

ZENE BAKELIT GAZDASÁG PÉNZÜGYEK

A Billboard számára adatokat szolgáltató cég, a Luminate közölte: téves összehasonlítás miatt terjedt el a nemzetközi sajtóban, hogy drasztikusan csökkentek a lemezeladások. A számítási módszertan megváltozása miatt nem olvasható le érvényes tendencia.

A Billboard helytelenül állította, hogy 2024-ben 33 százalékkal, vagyis 34,9 millió eladott példányról 23,3 millióra estek be a bakelitlemez-eladások az Egyesült Államokban. A hibát a Billboard zeneipari adatait szolgáltató cég, a Luminate korrigálta, a számok pedig azt mondják, hogy éppen ellenkezőleg történt, nőtt a kereslet a bakelitek iránt, de nehezebb mérni a számokat – írja a Lángoló.

A Luminate közleménye szerint a 2024-es bakelit eladási adatokat nem lehet összehasonlítani a korábbi évekkel, mivel megváltozott a független kiskereskedők adatainak feldolgozása. Például az Egyesült Államokban a bakelitlemezek eladása 6,2 százalékkal nőtt a 2023 harmadik negyedévéhez képest, ha a független kiskereskedők adatait kizárjuk.

A Billboard és a Luminate együttműködése keretében a StreetPulse-tól kapják az értékesítési adatokat, amelyek CD-k, vinylek és kazetták eladását tartalmazzák. A Billboard a zenei eladások elismerése érdekében átnevezte a Tastemaker Albums listát Indie Store Album Sales-re, ami az amerikai független üzletek legkeresettebb címét tükrözi.

A bakelit népszerűsége töretlen, a fizikai zenehordozók iránti kereslet továbbra is erős, a csökkenésről szóló korábbi hírek mögött pedig gazdasági okok állhatnak. Az infláció és a magas megélhetési költségek miatt a zenerajongóknak nehezebb megfizetniük az egyre drágább hanglemezeket.

Hasonló jelenség figyelhető meg a zenei fesztiváloknál is: a jegyeladások visszaesése nem a csökkenő érdeklődés, hanem a magas árak számlájára írható.