2017 őszén az ország nagy része Köllő Babettről, Vasvári Vivienről és a többi luxifeli durván bicskanyitogató mondatairól beszélt. Bár a sorozat címében luxust és feleségeket ígért a televíziónézőknek, hamar kiderült, nem tudja, mit jelent a gazdagság.
Csak úgy, mint globálisan máshol, a magyarországi médiafogyasztók is vannak annyira pszichológiailag nyitottak, hogy előszeretettel kövessék mások életét. Szépen lehetne analizálni, miért is került be a Barátok közta világ 10 leghosszabb ideig futó sorozata közé a maga 23 évével, minek is kell nekünk valamilyen körítésben 6 évadnyi Sztárban sztár leszek!, 6 évadnyi Megasztár, 11 évadnyi X-Faktor, netán miért van igény 12 Való Világra? Az igazság talán valahol ott van, hogy amíg mások mindennapjain szorongunk, addig sem saját problémáink tűnnek fajsúlyosnak: lehet szimpatizálni, lehet utálkozni, de tesszük mindezt egy olyan biztonsági hálóval a hátunk mögött, hogy – tudjuk – ezek semmiféleképpen nem lesznek kihatással életünkre. Továbbá szubkultúrákat, társadalmi osztályokat ismerhetünk meg általuk.
Például a Győzike show lehetett volna minden idők legedukatívabb reality-je is, ahol a magyar nézők hétről hétre mélyíthetik el tudásokat a hazai cigányságról, ezzel szemben az RTL szerkesztői szabad futást engedtek legperverzebb lázálmaiknak: az alig páréves Virág majdnem felporszívózott egy hörcsögöt, Bea asszony forró tejberizzsel öntötte nyakon gyengélkedő férjét, Győzike meg le akarta fizetni bejárónőjüket, hogy beszélje rá feleségét, essen teherbe. A showműsor 5 éven keresztül rombolta aktívan a hazai romaság megítélését, pedig minden adott volt ahhoz, hogy még szórakoztató keretek között is informatív legyen.
Utána a magyar kereskedelmi csatornák több hasonló, egy adott közösségre, családra fókuszáló reality-vel pusztították a nemzet jóízlését: Pumpedék, Édes élet, vagy éppen a Drága családom – Az Emilio Família. Aztán 2017-ben meglovagoltuk a tengerentúlon már számtalan évadot megélt Kardashian-fantazmagóriát, és bezsebeltük a Real Housewives-franchise licenszét csak azért, hogy megmutathassuk a magyaroknak, mi is az a luxus. 7 éve jelent meg a Feleségek luxuskivitelben.
A Feleségek luxuskivitelben hosszú idő után egy olyan televíziós show volt, ami már megjelenését követően azonnal beépült a magyar popkultúrába. Polgárpukkasztó mondatokkal, bicskanyitogató történetvezetésével a tinédzserektől kezdve egészen a nyugdíjasokig, mindenkinek garantáltan átrendezte az agyi szinapszispályáját, az első évad szereplői pedig a jó marketingfogásoknak köszönhetően sikeresen organikus részeivé váltak a magyar médiabordélyháznak.
A Feleségek luxuskivitelben a tavalyi év egyik legnagyobb televíziós sikere volt több szempontból is. Bátran kijelenthetjük, hogy ősszel az egész ország Babettről, Viviről és a többi szereplőről beszélt. A nézői visszajelzések alapján is egyértelműen azt tapasztaltuk, hogy a közönség továbbra is változatlanul nagy érdeklődést mutat a luxusfeleségek fényűző élete iránt, ezért úgy döntöttünk, hogy tavasszal újabb epizódokat tűzünk képernyőre
– nyilatkozta még 2018. elején Temesvári Marietta, a Sony Pictures Television Networks közép-európai régiójának tartalomfejlesztési stratégiai vezetője a SorozatWikinek. A fentebb már pedzegetett szereplők, nevezetesen Csősz Boglárka, Köllő Babett, Vasvári Vivien, Smaltig Dalma, Farkas Rita és Rubint Réka nyolc részen keresztül próbáltak betekintést adni a magyar felsőosztály életébe. Csak a bizalomgerjesztő felvezetés ellenére is elég hamar egyértelművé vált, hogy a szóban forgó gazdag feleségek vagy nem feleségek, vagy nem gazdagok.
@mark_prisztupa Végem🤣 #vicces#feleség#feleségekluxuskivitelben#kollobabett#vasvarivivien#vita#pusztuljonforyouba#foryoupage#nő#karrier#nekedbe#hungary♬ eredeti hang - Prisztupa Márk
Nem minden arany, ami fénylik
A sorozat azt projektálja, hogy szereplői barátnők, nem családi vagy más rokoni szál köti őket össze, ezentúl a kohéziós erőt társadalmi státuszuk és anyagi hátterük adja – alapvetően is innen jön a show címe. Feleségek luxuskivitelben: azt mutatja meg, hogy ez a hat magyar nő hogyan is él luxusban. Azonban, ahogy egyre jobban haladt előre a történet, a műsor a kezdeti ambíciói ellenére, amit így is csak sokszámjegyű összegekre és polgárpukkasztó szentenciákra épített, képtelen volt definiálni, mit is jelent hazai berkekben az, hogy luxus. Hagyatkozzunk az Arcaneum erre a magyar szóra adott definíciójára:
Vagyis a luxus egyenlő a fényűzéssel, de nézzük meg azt is, pontosan mit jelent a magyar nyelv keretei között ez a szó.
A KSH adatai szerint nemzetgazdasági szinten az átlagos – családi kedvezmény nélkül számított – nettó kereset 2017-ben 197,5 ezer forint volt. Bár ez a szám csupán egy átlag magyar pénztárcájának bőségét mutatja, és sajnos azt annál nehezebb mérni, pontosan hány fő is tartozik hazánkban a felsőosztályhoz, arra mégis jó kiindulópont, hogy belőjük, feleségeink anyagi státusza ezen összeg felett vagy alatt helyezkedik el. Erre a rövid válasz: felett. A kifejtős viszont: attól függ.
Főszereplőink egytől egyig valamiféle mézes csupor mellett, vagy talán pont benne ücsörögnek, de a pénzzel való kapcsolatuk mégsem a sztereotipikus felsőosztályt tükrözi. Lessük meg őket egy kicsit!
- Köllő Babett jólétének alapja férje, András. A nő tudása szerint ingatlanfejlesztéssel foglalkozik, amit Köllő nem igazán tudott definiálni, mert csak úgy kommentálta: „Jelentsen ez akármit is“. Bár a reality-sztár később olyat is mondott, hogy pontosan tudja, mit csinál a férje. Egyébként az első évad előtt egy nem túl sikeres színésznői pályát tudhatott maga mögött, ami tulajdonképpen most sem fényes csillagként hasít a magyar színjátszás egén, hiszen azóta a luxusfeleség inkább csak médiaszerepléseiről ismert. De nyilván – az első évad alapján – Budán laknak egy nagy házban, annak tervezését meg a csilláros vécével kezdték, és még van egy pomerániai törpespiccük is, Masni, akinek az ára 2-3000 euró között van – Köllő egyébként senkinek sem ajánlja, hogy olcsóbban vegyenek egyet.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Vasvári Vivien állítólag atlétikai pályájával alapozta meg anyagi helyzetét, bár egy róla szóló Reddit-poszt szerint ez egyáltalában nem fedi a valóságot. A sorozat első évada alatt még Szegedi Fecóval (vagy ahogy Vivi mondotta: Fecsó) alkottak egy párt, akinek tűzvédelmi és munkavédelmi cége volt – a férfitől 2020-ban vált el, közös gyerekük is született a házasságból. A luxusfeleségre később újra rátalált a szerelem, hiszen 2023-ban hozzáment Bodnár Zsigmondhoz, akivel szintén született gyermekük. Bodnár Vasvári harmadik férje. Vivit a műsor szerkesztői Babett nemezisének próbálták pozícionálni: két szőkehajú és viszonylag hangos nő, akik között a surlódási felületet korkülönbségük (Vivi az első évad alatt 26, Babett 39 éves volt) adja. A sorozat írói egyértelműen a sztereotipikus női versengésre akarták kiélezni kapcsolatukat.
Vasvárinak állítólag van egy gyermekruhamárkája, a Baballino, aminek Facebook-oldalán az utolsó bejegyzés 2019. március 24-re datálható. Az első évad alapján Vasvári több ingatlannal is rendelkezik városszerte, vagyis az ő esetében az anyagi biztonságot egyrészt házasságainak, és feltételezhetően már nem működő vállalkozásának köszönheti – ez utóbbiról amúgyis kérdéses, mennyire volt jövedelmező.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Smaltig Dalma büszkén vallotta be a sorozat első epizódjában, hogy férjével, Tomival úgy jöttek össze, hogy a férfi a főnöke volt: Dalma recepciósként dolgozott Tomi saját vállalkozásában.
Smaltig a feleségek között inkább az ingerszegény kategóriába esett, a cselekményt azzal volt képes bonyolítani, hogy mindenkinek azt mondta, amit éppen hallani akartak. A nő, csakúgy, mint Vasvári, szintén gyermekruha-tervezésbe fogott – saját elmondása szerint mindig zavarta, hogy a gyerekeket környezetében fast fashion ruhákban öltöztették, rajzolni meg amúgy is szeretett, így gondolt egyet és csak úgy ad hoc vállalkozást indított. Ám a Purple Punk, később Pöti fantázianevű kis brandet mostanság nem nagyon reklámozza, így feltételezhetően vagy eladta, vagy kivásárolták belőle. Férjével pár éve különváltak útjaik. Smaltig esetében egykori házastársa, mintsem vállalkozása teremthette meg az anyagi biztonságot.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Farkas Rita az a luxusfeleség, aki nem is feleség, meg saját bevallása szerint csak házassága alatt élt luxusban – ezt Rita többször is kihangsúlyozza, s hogy jelenleg Budán csak egy picike lakást engedhetnek meg maguknak 4 lányával, akik közül az egyik Musical.ly-sztár (a TikTok előfutára). Az első évad forgatásakor már 8 éve elvált egykori férjétől, Jánostól, akinek szerencsejáték-függősége miatt a család rendkívül rossz anyagi körülmények közé került, még a 300 négyzetméteres nappalival rendelkező házat is sikerült eljátszani. Kis érdekesség, hogy Rita jó nagy fricskát adott a sorsnak, hiszen idén pokerbajnok lett. Válása után Teve fantázianéven gyorséttermet nyitott, 2017-ben bővítette is a franchise-t – azóta azonban az étkezde honlapja nem elérhető, és az interneten se találni róla sok információt. Farkast egy évad után kiírták a sorozatból, anyagi jólétét egykori házasságára és vállalkozásaira alapozhatta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
- Rubint Réka az egyetlen igazi celeb a sorozatból, s szerepvállalása húzónévként hatott a műsor nézettségére. Ám hiába a teljes Schobert-birodalom, Rubint rendkívül telített agendája miatt alig ért rá forgatni – bár más információk szerint eleve négy epizódra szerződött, és nem akarta, hogy egy kalap alá vegyék a többi feleséggel – ezért elég hamar kiírták a műsorból. Rubintot próbálták beleerőltetni az igazi társadalmilag konvencionális nőképbe, hiába egy sikeres fitneszmonopólium: imádja a táskákat, a cipőket, és még a szép napszemüvegeket is szereti – Magyarországon egy sikeres üzletasszony csak így élheti meg a nőiességét. Réka anyagi biztonságát maga teremtette meg.
View this post on Instagram
- Az Apád beájulnából ismerős Csősz Boglárka valószínűleg az egyetlen feleség, akiről nemzetközi szinten is elmondható, hogy igazi jólétben él. Bár a műsor első évada óta – egészen pontosan 2022-ben – elvált férjétől, Burak Talu milliárdos üzletembertől, Csősz házassága alatt is igyekezett több lábon megállni a helyét: színésznőként dolgozott török sorozatokban, több saját vállalkozást indított el, továbbá – saját bevallása szerint – sokat jótékonykodik a mai napig. Például a 2024-es budapesti árvízhelyzetben is kiment homokzsákokat pakolni, ahogy arról Instagram-posztjai is árulkodnak. A műsorban elég hamar ráhúzták az okostojás szerepét: Csősz több nyelven beszél, tájékozott közéleti és társadalmi kérdésekben, ami gyökeresen nekiment a sorozat által projektált luxusképnek – gazdag nőként nem lehetsz okos. Anyagi hátterét férje társadalmi és szakmai pozíciója, és Csősz saját vállalkozásai biztosítják.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A sorozat ereje és kuriózuma az elérhetőségben keresendő. Hiszen nem egy etnikai hovatartozáson alapuló szubkultúrát, hanem teljességében anyagi javak köré gyűrűző csoportosulást mutat be. Azaz, ha a Győzike show-val nem tudtál azonosulni, mert nem vagy cigány származású, a Feleségek luxuskivitelben még betalálhat, mert az esély mindenkinek megadatott, hogy gazdag legyen. Az más kérdés, hogy kinek is jön össze, plusz hogy ez a gazdagság miben is mérendő.
A fentebb pedzegetett hamis luxuskép több szentenciában is visszaköszönt. Babett a törökországi Bodrumban kiakad, hogy nincs elég jó fürdőruhája ahhoz, hogy Naomi Campbellel egy strandon pancsoljon, az aranyvécécsészés hoteltől teljesen el van ámulva, a bazárban meg férjétől kell kölcsönkérnie bundára éppen valami évfordulóra vagy születésnapra hivatkozva – Rita ki is bukik azon, hogy párjaik nélkül nekik tulajdonképpen nincs pénzük, így minek venni bundát. Farkas a lányát huszonhatodik születésnapjára Gucci-táskával szeretné meglepni, ami Dalma szerint kicsit túlzás, Babett meg még szóra sem méltatja a divatmárkát és a 2017-es kollekciójukról is lekicsinylőn beszél. Visszatérő poén, hogy Smaltignak nincs jogosítványa, férje viszont nem akarja fuvarozni, ezért megrovón csak annyit mond, hogy megint taxiznia kell. A listát hosszan lehetne folytatni olyan szövegi példákkal, ahol egyértelművé válik, hogy a Feleségek luxuskivitelbennek erősen ajánlott a munkacímes revízió:
A műsor szerinti gazdagság botoxban, minimálbútorokban és világmárkák mantrázásában mérettetik, de mélyebben, az igazi anyagi jólét pszichéjét azonban nem ismeri, és meg sem próbálja bemutatni. Érdemes még arról is beszélni, hogy egyértelmű próbálkozások voltak arra, hogy a sorozat nyisson a karitatív tevékenységek felé meglovagolva azt a társadalmi prekoncepciót, hogy a gazdagság kéz a kézben jár az adakozással: a második évadban afrikai gyerekeknek vizet, a harmadikban egy magyar anyaotthonba, majd később iskolákba vittek adományokat a Covid19 ideje alatt. A nyugatias jótékonykodó felsőosztály imázsát alapvetően csak Csősz Boglárka, majd a második évadtól Polgár Tünde képviselte – róluk érdemes ismét hangsúlyozni, hogy sokáig külföldön éltek, ott szocializálódtak, a többi feleség számára ez a fajta szociokulturális viselkedésminta teljességében idegennek hatott, sőt a két szereplő rendre vicc tárgyát képezték társadalmi érzékenységük miatt.
Feminizmus és trash
Megjelenésekor több médium is – jogosan – a sorozat által propagált toxikus nőképeket kérte számon a műsor íróin. Talán a legfontosabb és leggennyesebben betokosodott patriarchális pillanat az volt, amikor Rita, akinek nagyon hiányzott már nyolc év után János, visszaadta a jegygyűrűket a férjének, hogy majd kérje meg újra a kezét, mármint Ritáét, ha úgy gondolja, hogy a nő kiérdemelte azt – ismételjük, János volt az, aki az egész családi vagyont elherdálta szerencsejátékok során, veszélyeztetve így lányai és felesége életét is. János ezt meg is tette, ráadásul ikrei 16. születésnapi buliján, ahol egyedül Csősz volt az, aki barátnője szemére vetette, hogy ez úgy alsóhangon 500 évvel veti vissza a feminizmust. Vagy a női alávetettségre jó stáció, amikor Dalma folyamatosan meghunyászkodva férjétől kér engedélyt arra, hogy elmehet-e valahova, megvehet-e egy bizonyos ruhát, nem túl rövid-e. Mindig csak ennyit mond: „Azt lehet?“.
Nyilván kérdésen felül áll, hogy már 2017-ben is rettenetesen avíttnak hatott az a narratíva, hogy a nők csak egy anyagilag stabil férjjel érvényesülhetnek az életben – ez inkább a sorozat íróinak dimenziótlanságáról tesz tanúbizonyságot, és arra a fentebb említett Kardashian-megközelítésre reflektál, hogy bármiféle tehetség nélkül is lehetünk sikeresek az életben.
Az első évad sikerén felbuzdulva még további három szezonnyi luxifelit rendelt be a Viasat3, sőt még Vasvári és Szegedi esküvőjét is leadták egy különkiadásban. 2023-ban az RTL, megvéve a licenszt, elindította A város királynői - The Real Housewives of Budapest sorozatot – azóta egyébként a csatorna streamingplatformján érhető el az eredeti Feleségek luxuskivitelben két évada is.
Minden széria bevett része volt, hogy valahova elutaznak a feleségek arra appellálva így a sorozat készítői, hogy a bezártságtól és a kulturális sokktól egymás torkának esnek majd a szereplők: az első évadban Csőszéket látogatták meg Törökországban, ahol Vasvári zsírosszájjal megjegyezte, hogy hiába hívjuk a pincéreket személyzetnek, „attól még ugyanúgy szolgák“; a második évadban a Dél-afrikai Köztársaságba, a harmadikban egy balatoni birtokra, a negyedikben meg már csak Miskolcig mennek szüretelni, kipróbálni, milyen is a kétkezi munka.
A négy szériából határozottan az első volt a legkiemelkedőbb, főként az újdonság varázsa miatt, ami problematikus történetvezetése ellenére is – személyes véleményem szerint – a maga nemében zseniális volt: száz százalékos színtiszta trash, ami végtelenül komolyan vette magát, és pont ettől vált komolyan vehetetlenné. Érdemes lehet hét év elteltével visszanézni az évadot, már csak azért is, hogy értékítéletet alkossunk, mennyire öregedtek ideológiailag jól a luxifelik kalandjai idehaza és külföldön.