2025.4.16 14:58
Olvasási idő 3:52
Krajnyák Petra

Kulturális érdekességek a Totoro – A varázserdő titka című filmről

Kulturális érdekességek a Totoro – A varázserdő titka című filmről
Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka
KULTÚRA ANIMÁCIÓS FILM ANIME JAPÁN MIJAZAKI HAJAO

Az időtlen Totoro mágikus realizmusában a hétköznapi találkozik a természetfelettivel, mely lassan 40 éve minden korosztályt magával ragad: a gyerekeket a kalandokkal, a felnőtteket az idilli életképekkel.

A Totoro – A varázserdő titka az egyik legikonikusabb Ghibli stúdió filmnek számít Japánban. Kortól függetlenül mindenkit elvarázsol az 1988-as klaszikusban ábrázolt vidéki idill. Az idősebb generáció számára az életükből kiveszett béke szigetét támasztja fel, ahol a környezethez, a közösséghez és önmagunkhoz közelebb kerülhetünk. A fiatalabb generáció számára egy fantasztikus, képzeletbeli barátot nyújt Totoro személyében, aki gyerekkorunk legszebb, fiktív nyári szünetébe repít minket.

A Refresher Magyarországon már több japán remekművet kiveséztünk, most pedig az itthon véleményem szerint kissé alulértékelt Totoro kulturális érdekességeit tárjuk fel.

Totoro

A címszereplő nevének eredete valójában az eredeti japán szinkronban rejlik. Mikor Mei először találkozik az erdei szellemmel – de erre még később visszatérünk – a troll jelentésű japán toróru szót rosszul ejti ki. Ez a gyermeki nyelvbotlás pedig később ráragad a lényre, akit a rendező, Mijazaki Hajao egy bagoly és egy borz keverékének tűnő koboldként jellemzett, aki a háború utáni modernizációs átmeneti időszakot jelképezi.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

A Macskabusz

Az eleven közlekedési eszköz értelemszerűen a világok, az ismerős és ismeretlen, a hétköznapi és varázslatos közötti kapocsként szolgál. Rengeteg legenda szól a spirituális világgal gyakran párhuzamba állított macskákról, ráadásul több sintó szentély is kapcsolódik hozzájuk. Például a nagaokai Nanbu sintó szentélyben egy nagy macska kőszobor fogadja a látogatókat. Egykori a földművesek és a kézműves mesterek imádkoztak itt a selyemhernyók és rizsföldek védelméért.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

Aki látott már pár animét vagy japán filmet, tudhatja, hogy a szigetországban a macskák nagy tiszteletnek örvendenek a bőség és jószerencse jelképeiként. Ez annak is köszönhető, hogy az agrárgazdaságot pusztító patkányok miatt nagyon hamar elterjedt a macskatartás. Kiváltképp hosszú történelemmel rendelkezik a császári család és a macskák kapcsolata. Uda császár például nagy csodálattal és szeretettel írt egy apjától 17 éves korában kapott fekete macskáról. Icsidzsó császár pedig még különleges ranggal is felruházta kedvencét.

A kámforfa

A monumentális növény fontos szerepet tölt be a cselekményben: ennél a fánál találkozik először a gyerekekkel Totoro, így átjárót képez az emberek és a szellemek világa között. Ugyanakkor a szívósság, újjászületés és a természet szimbólumaként is megjelenik a filmben, s ezáltal megint csak teret kap a háborúellenesség, mely Mijazaki munkáiban mindig erőteljesen tükröződik.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

A film az 50-es évek Japánjában játszódik, azonban a második világháború utáni évtizedben közel sem az ábrázoltaknak megfelelően nézett ki a vidéki táj. Így a filmben megjelenő idill csupán ábránd, arról milyennek is kellett volna kinéznie ideális esetben az országnak. A falu olyan, mint egy nagy család, bombák helyett makkok, tobozok és esőcseppek hullanak. 

Kiemelt tartalom
Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? tegnap 09:56 -kor

A film terápia a modern, masszív kapitalista Japánban élő gyerekeknek, akik nem tapasztalhatták meg ezt a vidéki idillt, és terápia szüleik és nagyszüleik generációjának, akiktől elragadta a második világháború ugyanezt a békét.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

A háborús párhuzamot tovább erősíti, hogy a film egyik katartikus pontján Totoro egy hatalmas kámforfát növeszt, mely kísértetésen hasonlít a gombafelhőre, ami Nagaszaki és Hirosima felé is felszállt 1945-ben. Mijazaki így a halál és traumák szimbólumát a teremtés szimbólumává teszi.

Az anya hiánya

Mijazaki számos filmjében utal saját gyerekkorára, kiváltképp visszatérő témája az anyaság, illetve annak hiánya, melyek ebben a filmben is szerepet kaptak. A rendezőnek nyolc éven át nélkülöznie kellett kórházi ágyhoz kötött, tuberkulózisban szenvedő édesanyját. Sokak szerint Mei és Szacuki anyukájának betegsége nemcsak életrajzi utalás. Állapota túlmutat az egyénen és a világháború utáni Japánban uralkodó társadalmi állapotokat, és a pszichés kimerültséget szimbolizálja.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

Az esernyő

Az esernyő egyszerre popkulturális és szakrális utalás, hiszen a leghíresebb varázsdada, Mary Poppins kedvenc utazó eszköze Totorónál is visszatérő kellék. Akárcsak Poppins, Totoro is amolyan pótanyaként és egyben játszótársként segíti a gyerekeket, akiknek nélkülözni kell beteg édesanyjukat.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

Emellett apró, de fontos pillanat, amikor Szacuki felajánlja Totorónak az esernyőt, ezzel mintegy áldozatot mutat be, ahogy azt a sintó isteneknek szokás. Ez a felajánlás pedig a tisztelet, kiengesztelés és alázat jele, amit a mindennapokban a japánok tanúsítanak a természetet uraló istenek felé.

Halálisten?

Az elmúlt évtizedekben több elmélet is született Totoro kilétéről, és az egyik legpesszimistább teória szerint ő maga a halál istene. Az első erre utaló jel, hogy Szacuki és Mei árnyéka sokkal halványabb a film második felében. Elvégre egy halott ember lelkének nem nagyon lehet árnyéka.

Forrás IMDB/Totoro – A varázserdő titka

Miután Mei eltéved és égen-földön keresi az egész falu, egy szoborsornál köt ki. Ezen gyerekvédelmező odzsizó szobrok egyikén pedig egy pillanat töredékéig a Mei név látható az egyik szobron. Ebből sokan arra következtettek, hogy az odzsizót Meinek emelték halála után.

Kiemelt tartalom
A Minecraft film tele van easter eggekkel, ezek voltak a legjobbak A Minecraft film tele van easter eggekkel, ezek voltak a legjobbak 2025.4.14 14:42

Mei eltűnésekor nővére, Szacuki arra kéri Totorót, hogy „vigye el oda, ahol Mei van”. Ezt a mondatot az előbbiek fényében sokan úgy értelmezik, hogy Mei már a túlvilágon volt, Totoro pedig halálistenként átvitte oda Szacukit halott testvéréhez.

A macskabusznak szintén halálos jelentősége lehet, a film végén ugyanis mielőtt a busz kijelzője átváltana Mei tartózkodási helyére, a hakama, vagyis temető szó olvasható rajta. Ez arra enged következtetni, hogy a macskabusz valójában amolyan Kharónként (a görög mitológiában a Sztüx folyón a holtakat szállító révész) funkcionál.

Ráadásul Szacuki és Mei láthatatlan marad beteg édesanyjuk előtt. Mikor egy fán ülve nézik a kórház ablakán át anyukájukat a film zárójelenetében, anyjuk így szól:

Olyan érzésem van, mintha Szacuki és Mei figyelne.

Azonban mikor felnéz, senki sincs kinn. Mintha csak halott gyerekei szellemei figyelnék őt és férjét.

A film végén felcsendülő dalban egy sokak szerint beszédes sor is elhangzik:

Kodomo no toki dake anata ni otozureru. – Csak gyerekkorodban jelenik meg (Totoro). 

Ennek fényében pedig érdekes, hogy a többi gyerekszereplő előtt nem jelenik meg Totoro.

Miyazaki ugyan tagadta ezt teóriát, de sokak meggyőződése szerint a cselekmény egy megtörtént bűntényen is alapulhat. 1963-ban Szajama városban megerőszakoltak, majd megöltek egy kislányt, ez a város történetesen szomszédos a film helyszínét inspiráló Tokorozavával. A film japán címe, a Tonari no totoro, vagyis Szomszédom, Totoro, metaforikusan értelmezve ugyancsak a halálos teóriát látszik igazolni:

A halálisten a bűntény helyszínének szomszédságában lakik.

Hovatovább, a Szacuki név a május archaikus elnevezése, a Szajama-eset pedig pont ebben a hónapban történt.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!