2024.5.17 17:34
Olvasási idő 7:21
Krajnyák Petra

Blockout 2024: A Met-gála véget vetett a celebkultusznak, miért tiltják le most milliók az influenszereket?

Blockout 2024: A Met-gála véget vetett a celebkultusznak, miért tiltják le most milliók az influenszereket?
Forrás Youtube / E!News
TÁRSADALOM INFLUENSZER IZRAEL MET GALA PALESZTINA TÁRSADALOM TÁRSADALOMKRITIKUS

Anna Wintournak fogalma sem lehetett róla, milyen forradalminak ígérkezik az idei Met-gála. Az online puskaporos hordót épp a Met-gálára igyekvő Haley Kalil robbantotta fel egy nem túl jól átgondolt Marie Antoinette referenciával.

Május első hétfőjén zajlott le a hatalmas médiavisszhangot kiváltó Met-gála, amelyről mi is beszámoltunk. Május hatodikán, míg a homokóra ruhájában mozgásképtelen Tyla-t négy férfi cipelte fel a lépcsőn, Kim Kardashian egyedi Maison Margielaban vonult fel, Karlie Kloss pedig több ezer Swarowski-kristállyal kirakott kreációban fürdött a vakuk fényében, addig Izrael támadást indított Rafah ellen. 

Éhezők Viadala

Bizonyára belefutottál a segélykérő rafahi lakosok TikTok-videóiba, melyek azután készültek, hogy az izraeli hadsereg átvette az ellenőrzést az Egyiptommal közös határátkelő Gázai övezet felőli oldalán, és offenzívát indított az ott fekvő Rafah ellen. Cikkünk írásakor Izrael már teljeskörű invázió végrehajtására képes csapatokat küldött Rafah környékére.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Al Jazeera English (@aljazeeraenglish)

Bár Izrael szerint a civilek többségét evakuálták a városból, valójában milliók rekedtek a háborús övezetben, s mivel létfontosságú átkelőhelyeket zártak le, a segélyszállítmányok szinte teljesen leálltak, sőt egyes csapatok megrongálták a palesztinoknak szállítandó ivóvízkészletet is. A bombázások nemtől és kortól függetlenül rengeteg áldozattal jártak.

@gamerchic79 Hunger Games 2024, Its Happening #metgala#hungergames#alleyesonrafah#capitol#district12♬ original sound - gamerchic79

Az ENSZ fő gázai segélyszervezete (UNRWA) szerint csaknem 450 000 rafahi menekültnek nincs hol lakni, éhezik, szomjazik és alapvető szükségleteit sem tudja kielégíteni. Mindeközben Gázavárosban május 15-én egy közel 300 fős tömegsírra bukkantak. Az áldozatok szintén civilek voltak.

Kiemelt tartalom
REFRESHER-TESZT: Te ki lennél az Orbán Ráhel-féle influenszerbuliról? REFRESHER-TESZT: Te ki lennél az Orbán Ráhel-féle influenszerbuliról? 2024.6.12 18:21

Sokaknak már a grandiózus öltözékek is az Éhezők Viadala Kapitóliumát idézték, de a szöges ellentétben álló párhuzamos valóságok ilyen nyilvánvaló „szimbiózisával” szembesülve tömegek állították párhuzamba Susan Collins regénysorozatát a Met-gála és a palesztinokra mért újabb csapás kettősségével.

@christianityorthodoxyy#greenscreenvideo#metgala#hungergames#met#gala#hayleebaylee#eattherich#eatcake♬ origineel geluid - nina.editss

Egyenek kalácsot!

Azonban Haley Kalil megfontoltság nélkül készült TikTok-videója nyitotta ki a mérges tömegek zsebében – Puzsér Róbert szavaival élve – a láncfűrészt. Az influenszer Met-gálán viselt virágos estélyiét dekadenciájáról és pazarló fényűzéséről hírhedté vált Marie Antoinette-nek tulajdonított Let them eat cake!, magyarul „Egyenek kalácsot!”- mondattal illusztrálta.

@jessilynmusic#stitch with @haleyybaylee what in the Hunger Games 🫢🫢🫢 #fyp#foryoupage#fypage#foryou#metgala2024#metgala#tonedeaf#hungergames♬ original sound - Jessilynmusic

Bár valójában ez a gunyoros mondat sosem hagyta el a francia királyné száját, mégis a felső osztály gazdaságilag kiszolgáltatott nélkülöző rétegek iránti lekicsinylő hozzáállásának jelmondata lett. A popkulturális referenciának szánt videó arroganciája milliók szájában hagyott keserű ízt. Ahogy az a sebtében kiposztolt bocsánatkérő videóból kiderül, Haley a negatív konnotációval abszolút nem volt tisztában, holott az általa felhasznált Sofia Coppola filmben ez abszolút megjelenik.

Kiemelt tartalom
A haulmánia hozza el az Armageddont? – Ez az oka annak, miért imádunk olcsó kacatokat vásárolni az internetről A haulmánia hozza el az Armageddont? – Ez az oka annak, miért imádunk olcsó kacatokat vásárolni az internetről 2024.6.9 9:50

Haley arra hivatkozott, hogy nem rendelkezik a megfelelő háttértudással, képesítéssel ahhoz, hogy szakértelemmel és körültekintéssel beszéljen társadalmi problémákról. Csakhogy az internet biztosította fénysebességű információcunami korában ez nem lehet kifogás. Különösen egy több milliós közönséggel rendelkező közszereplőnek, akinek minden lehetősége és anyagi forrása adott, hogy megszerezze a szükséges információkat akár egyenesen szakértőktől. Haley kiemelte, hogy nem az elit tagja, ami nehezen hihető el annak a „milliárdos barátnőjét” alakító komikusnak, aki 17 ezer dollár lakbért fizet havonta.

@kissing_whiskey#stitch with @haleyybaylee Hey, quick question girl #metgala#marieantoinette#quickquestion#poorbaby#letthemeatcake♬ original sound - haleyybaylee

 

Blockout

Haley videója láttán milliók realizálták, hogy nem a megfelelő embereket támogatják figyelmükkel és pénzükkel. Ez a kollektív öntudatra ébredés pedig életre keltette a blockout-mozgalmat, mely minden társadalmi problémáról hallgató, karitatív tevékenységet nem végző híresség és márka letiltását jelenti. A rapid sikerrel kecsegtető platformokon a követés-gomb megnyomásával jövedelmező paraszociális kapcsolatok bontakoztak ki, melyek pár ujjmozdulattal épp ilyen könnyen felszámolhatók.

@erikafromtokyo Hashtag used only for engagement purposes🚨 #metgala#celebrities#celebritynews♬ original sound - erikafromtokyo☮️

Nem valószínű, hogy az új digitális aktivizmus osztályharcot fog kirobbantani, de egy gyökeres szociokulturális változás első babalépése lehet. A digitális guillotine a globalizáció és internet által fokozott társadalmi érzékenységét, tudatos fogyasztást és az interszekcionalitást tükrözi. Utóbbi többszörös diszkrimináció aspektusainak, tehát a kisebbségeken belül uralkodó különbségek figyelembevételét jelenti.

Például:

  • a szexizmus rasszizmussal átfedésben érinthet egy fekete nőt,
  • bizonyos kultúrák toleránsabbak a leszbikusokkal, mint a homoszexuális férfiakkal, és fordítva,
  • a homofóbia mellett testi fogyatékossága miatt is hátrányos megkülönböztetés érhet egy meleg, tolószékes férfit.

A kezdeményezés az aktivizmus és a gazdasági erődemonstráció egyvelege, mely a társadalmi szerepvállalás mellett számonkérésre buzdít. A blockoutnak tulajdonképpen már a Me Too és a Black Lives Matter mozgalmak által előhívott eltörléskultúra is megágyazott, melyet agresszivitása megkérdőjelezhetővé és fenntarthatatlanná tett.

@a.soulchild Kim Kardashian in Hamburg. #omr#kimkardashian#kimkardashianwest#kimk#kimkardashianedit♬ Originalton - Aylin

 

Az idő kertje

Több szempontból is szimbolikus, hogy épp az idei Met-gála hozta felszínre a társadalmi elégedetlenséget. A The Garden of Time, vagyis az Idő Kertje tematikát J.G. Ballard azonos című novellája inspirálta, amely az idilli 19. századi villában élő Axel grófról és feleségéről szól. A kifinomult házaspár egyedül él a saját kis fényűző utópiájában, erkélyük egy varázslatos kertre néz, ám békéjüket megzavarja a távolban feltűnő dühös tömeg. A sereg egyre közeledik a villájukhoz, és a gróf, hogy időt nyerjenek, minden nap leszed egy szálat az idő virágaiból. Minden egyes gyönyörű kristályos virággal hátráltatja a dühös tömeget. Amikor a gróf az utolsó virágot is leszedi, a csőcselék elkerülhetetlenül eléri a villát, elpusztítva a kertet és villát. 

@lanie_hassan#Duett mit @fiorellaxcb #MetGala#freepalestine🇵🇸❤️♬ origineel geluid - nina.editss

A novellában megjelenő dühös tömeg a blockout-mozgalomban manifesztálódott, az arisztokrata pár aligha szorul magyarázatra. Hailey Bailey után megannyi hírességre lecsapott az elégedetlenség, épp úgy, mint a fiktív párra, akik a végsőkig ragaszkodtak érinthetetlenségükhöz és fényűző életmódjukhoz. Pont, mint korunk tehetős influenszerei és sztárjai, akik jelenleg vagy ignorálják a globális forrongást, vagy átlagosságukat és korlátozottságukat bizonygatják.

Kiemelt tartalom
Amikor senki nem segít a bajban: mi az a járókelő-effektus, és mit mond el a társadalomról?  Amikor senki nem segít a bajban: mi az a járókelő-effektus, és mit mond el a társadalomról? 2024.5.25 9:35

Az „Egyenek kalácsot!“ a francia forradalom idején vált szállóigévé, amikor az elit és a közember közötti vagyoni különbség nevetségesen hatalmas mértéket öltött. Akárcsak most, 250 évvel később. A nyomtatott sajtó a 18. századi közember platformja volt, mely a történelemben először hangot adhatott a megélt valóságok közti brutális ellentétről. Míg a lakosság 98 százaléka alig tudott megélni, addig a nemesség végtelen kényelemben élt Versailles-ban. 

A 2006-os Sofia Coppola alkotás a leghíresebb Marie Antoinette életéről készült film.
Részlet a 2006-os Marie Antoinette című filmből. Forrás IMDB

A kiadásai miatt Madame Deficit gúnynéven emlegetett Marie Antoinette-ben a minden rosszat megtestesítő élősködőt látták, aki pazarló életmódjával Franciaországot az összeomlás szélére sodorta. Ezt az indulatot jelzi a királyné szájába adott mondat, mely ha még el is hangzott, teljesen mást jelentett volna.

Marie Antoinette és XVI. Lajos idején ugyanis törvény írta elő, hogy ha pékek kifogytak az olcsó kenyérből, a finomabb péktermékeket, így a kalácsot is olcsóbban kellett adniuk. Emellett fontos megjegyezni, hogy az építészek, kertészek, suszterek, parfümőrök, dekoratőrök, fodrászok és ruhakészítők drága munkáira fordított összeg sem lett volna elegendő az államcsődhöz vezető katasztrofális, pénznyelő háborúk és az évszázados korrupció kompenzálására.

Visszanyal a fagyi

Hollywood aranykorában a publicisták ugyan bőven adtak hideget-meleget a celebeknek, de a sajtó, majd a terebélyesedő média és a szórakoztatóipar csak annyi betekintést engedett a hírességek életébe, hogy kellően idealizálhatóak és szerethetőek legyenek. A nyilvánosság előtt éltek, de biztonságos távolságot tartottak az átlagembertől, akivel csak a címlapokon, a filmvásznon és a TV-n keresztül „érintkeztek.”

@rockytopgirl Imagine what they would do if we no longer followed celebrities and funded their lifestyles? a ticket to the metgala is $75,000, and many families cant afford groceries #fyp#for#metgala#letthemeatcake#hungergames#kimkardashian#cancelculture#blockout#blockout2024♬ WHAT. - ⭐️

 

A közösségi média azonban teret engedett a személyesebb kitárulkozással a szerethetőségfaktor fokozásának, akárcsak az ellentmondásos megnyilvánulásokból fakadó botrányoknak. Bár kezdetben különleges volt közelebbről „megismerni” a celebeket, és figyelemmel követni az átlagember tartalomgyártással való felemelkedését a csillogásba, a tökéletesség és érinthetetlenség illúziója is szerte foszlott.

Kiemelt tartalom
Orwelli disztópia vagy a nyugati média túlkapása? Így működik a kínai kreditrendszer Orwelli disztópia vagy a nyugati média túlkapása? Így működik a kínai kreditrendszer 2024.5.22 17:51

Létrejött a túlzsúfolt és irreálisan privilegizált hírességek kasztja, amely hamar felforralja egy három diplomával minimálbért kereső vagy egy háborús zónában élő ember vérét. A nem túl sikeres önmenedzselés rávilágított, hogy a celebkultúra kevés pozitív értéket képvisel, és képviselői éppúgy lehetnek önzők, gátlástalanok és kapzsik, mint bármelyik másik ember.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Mr Zero Boss (@mrzeroboss_)

Radikalizáció

Ismét abban a korban élünk, amikor a társadalmi szakadék a bolygó kőzetburkát súrolja, és elég 100 évet visszamennünk a történelembe, hogy lássuk, milyen termékeny táptalajt nyújtott ez a társadalmi klíma a radikális eszméknek. Máris megjelentek a „kommunizmus idején minden jobb volt” jellegű kommentek, amiből igenis arra következtethetünk, hogy ismét fennáll a lehetősége a szélsőséges bal és jobb oldali ideológiák széleskörűbb elterjedésének. 

Máris megjelentek a „kommunimus idején minden jobb volt” jellegű kommentek, amiből igenis arra következtethetünk, hogy ismét fennáll a lehetősége a szélsőséges bal és jobb oldali ideológiák széleskörűbb elterjedésében. Forrás TikTok

Ezen a ponton megjegyezném, hogy napjaink kommunista rezsimjei sem Marx és Engels tanainak manifesztációi. A vörös arculat mögött ugyanaz a kapitalista rendszer bújik meg, amit az ideológia az összeférhetetlen társadalmi különbségek generátorának tart. Kínában ironikus módon az egyenlőséget hirdető ideológia ellenére még nagyobb szakadék tátong a legszegényebb és a leggazdagabb társadalmi rétegek, régiók, városok és falvak között, mint 10 éve. Az kommunizmusból táplálkozó, dzsucse (주체) eszmére alapozott észak-koreai diktatúrában uralkodó éhezést és mélyszegénységet pedig aligha kell bemutatni.

Kiemelt tartalom
Az Idő Kertjének legszebb teremtményei, avagy ezek voltak a 2024-es Met-gála legjobb kreációi Az Idő Kertjének legszebb teremtményei, avagy ezek voltak a 2024-es Met-gála legjobb kreációi 2024.5.7 14:02

A francia forradalom után egyetértés hiányában a központi hatalom helyébe a káosz és a jakobinus diktatúra lépett. A hatalmi harcok tovább folytatódtak, egyesek a monarchiát akarták megfelelőbb vezetőkkel újraéleszteni, míg mások teljesen új rendszerre vágytak. Pontos rövidtávú és hosszútávú célok nélkül a blockout-mozgalom kudarcba fulladhat, vagy nem kívánt negatív következményekkel járhat. 

@esme.louisee 🚨 This is the difference between a trend and a movement - the clear intention necessary to make it impactful. #metgala#blockout2024#letthemeatcake#palestine#blockout#history#marieantoinette♬ original sound - Esmé Louise James

A két világháború közötti gazdasági válságok hátterében rendezetlen geopolitikai konfliktusok (is) húzódtak, így az egzisztenciális krízis megalázott vesztesség érzetével párosult. A posztcovid társadalom szűkös anyagi helyzetét és szorongását az orosz-ukrán háború és az USA és Kína közti hidegháborús viszony tovább fokozta, a gázai eseményekről nem is beszélve. Ahogy az 1920-1940-es években a kétségbeesettség és az igazságszolgáltatás iránti vágy fogékonyabbá tette az embereket a radikalizálódásra, a jelenben uralkodó paprikás hangulatban ugyanez megvalósulhat.

Főleg, ha ezt ismét kihasználják a semmiből felbukkanó karizmatikus személyek.

Bűntudat

Hazugság lenne azt állítani, hogy könnyen „elengedtem“ az összes mélyen hallgató hírességet. Egyszerre ijesztő és nevetséges, mennyire kötődök egy-két személyhez, akik még a létezésemről sem tudnak. (Valószínűleg a magánéleti problémáim is e nem túl hasznos tulajdonságomból erednek, de ennek analizálást inkább szakemberre hagynám.)

Kiemelt tartalom
New European Bauhaus díjat nyert egy magyar projekt, amely kollektív tulajdonú kollégiummal oldaná meg a fiatalok lakhatását New European Bauhaus díjat nyert egy magyar projekt, amely kollektív tulajdonú kollégiummal oldaná meg a fiatalok lakhatását 2024.5.5 10:20

Hazudnék, ha azt állítanám, hogy forradalmi hangulatban néztem a Met-gálát, felháborodásom oka inkább a tematikát ignoráló hírességek garmadája volt. Csak miután értesültem Rafah megtámadásáról, akkor fogott el a bűntudat, amiért Kylie Jenner nulla kreativitásról árulkodó ruháján bosszankodtam, miközben mások otthonát lebombázzák. És amiért eddig nem realizáltam, hogy 75 ezer dollárt Met-gála jegyek helyett adományokra is lehetne költeni.

@adrinicoley An event for one night for the “elite” vs the average americans reality. Something has to change. #metgala#met#metgala2024#hungergames#fyp#district12♬ original sound - Claire Boyer

Idáig nem tudatosult bennem, mekkora kiváltság tanácstalanul a szekrény előtt álldogálni, ruhák között válogatni, indulás előtt akár ötször átöltözni és divatbemutatókat nézni Youtube-on. A stabil egzisztenciáról, lakhatásról, higiéniáról és rendszeres étkezési lehetőségekről nem is szólva. 

Azóta is felszínesnek érzem magam materalista természetem miatt, amit bármennyire szeretnék, képtelen vagyok elengedni. Továbbra is erőteljes önkifejező eszközként funkcionáló művészetként tekintek a divatra, melyet ideje elkülöníteni az egyaránt kártékony fast és high fashion márkáktól.

Apró, de hatásos lépés nyomást gyakorolni a celebekre, és a figyelmet inkább a kisebb, de magasztosabb értékeket képviselő tartalomgyártókra irányítani, akikből a haszonszerzési vágy nem ölte ki a kreativitást és az empátiát. Akikkel tényleg azonosulni tudunk, mert milliók helyett fillérekből képesek lélegzetelállító, vagy épp közjót szolgáló produktumot teremteni.

@quitefame Antwort auf @Kentucky the reason we are blocking celebrities & brands #blockout2024#celebrities#justice♬ I Can Do Anything / Finale - Christopher Lennertz

Természetesen ezzel a cikkel (sem) váltom meg a világot, de mindenképpen hasznosabb egy társadalmi problémák megvitatására alkalmas platformmal élni, legyen az bármekkora, mint homokba dugott fejjel ignorálni a valóságot. Ahogy azt a jóval nagyobb eléréssel rendelkező hírességek döntő többsége teszi. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!