2023.12.1 18:02
Olvasási idő 4:17
Maier Péter

Playback Péntek: 30Y, Beyoncé, Lana Del Rey és 4ma a hét megjelenései közt

Playback Péntek: 30Y,  Beyoncé, Lana Del Rey és 4ma a hét megjelenései közt
Forrás Sinco Jim / 30Y
ZENE 30Y BEYONCÉ LANA DEL REY MAGYAR ZENE PLAYBACK PÉNTEK

New Music Friday Refresher-módra: a Playback Péntekben ezúttal is a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze. Ezek az új zenék már nem kerülnek rá a Spotify Wrappedre, de azért érdemes ezúttal is rányomni a play gombra.

Albumok

30Y: X

Mindig ünnep, ha egy nagy hazai alterzenekar új albummal jelentkezik, hiszen ezek az emberek még nem abban a működési struktúrában zenélnek, amibe belefér a sorozatgyártás és az évi két lemezes tervezés. A 30Y új albuma ugyanakkor nem csak a tekintélyelv miatt fontos. „A mai napig képes újabb és újabb generációkat megérinteni anélkül, hogy meghasonulna önmagával“ – írtuk a letaglózó videóklippel kiadott alkalmi társ megjelenésekor. Általában magától értetődő, hogy egy zenekar mellett elmegy a könnyűzene: vagy leragadnak valahol, amivel már nem tudnak újat mutatni, esetleg már-már szánalmasan próbálnak valami frisset vagy korszerűt csinálni. Emellett persze gyakori az a jelenség is, amikor a szövegalkotóból elvesznek a rétegek, kiég, és elkezd banálisnak hatni.

Beck Zolinak az az óriási szerencséje, hogy a nagy magyaralter-dalszerzők között talán mindig őt jellemezte a leginkább egyfajta nyerseség, letisztultság, és az a jelenség, hogy az idősödéssel egyre kevésbé körmönfont sorokat ír az ember, neki áll a legjobban. Az új lemez szövegvilágában tényleg egy könnyebben érthető, egyszerűbb anyagnak tűnik első hallásra, mint eddig bármelyik, de simán lehet, hogy érzelmileg az egyik legnagyobb hatással bíró lemezük, mert nagyon jól áll neki az egyszerűség.

Kiemelt tartalom
Playback Péntek: Wicked musicalalbum és Father John Misty a hét lemezei között Playback Péntek: Wicked musicalalbum és Father John Misty a hét lemezei között tegnap 13:43 -kor

Zeneileg ezzel szemben épp az ellenkező irányba fordult a kocka: talán ez a legkomplexebb, legkísérletibb, „legzeneibb“ 30Y-album, amit eddig hallottunk. A hangszerelés itt nem kizárólag arról szól, hogy egy karakteres dalszerző-énekesnek körítést biztosítson. Tele van váratlan ötletekkel, elég, ha meghallgatjuk az utolsó számot, ami teljesen kiszámíthatlan módon trance-be vált, és ez csak a legfeltűnőbb a sok-sok finomság közül, amivel más egy életműre jóllakott (!) volna. (Maier Péter)

4ma: Megvagyunk Mi.

Mindenképp érdemes lesz odafigyelni a következőkben 4ma munkásságára, aki második albumával érkezett meg. A Megvagyunk Mi. interlude-okkal együtt 18 számot tartalmaz, ezekből erősen átjön, hogy a fiatal rapper/énekes/dalszerző-generációból az egyik legkorszerűbb szellemben alkotó egyéniség. 4ma a kihallható csiszolatlanságokkal együtt is üde színfoltja lehet a generációnak, ráadásul a TikTok-tartalomgyártás is kifejezetten jól áll szarkasztikus, flegma karakterének. Olykor Holi nyerseségét, máskor Filo poppunkos húzását hozza, de összességében nem igazán hasonlít senkire. Na meg, ha más miatt esetleg nem is maradna meg a hallgatóság számára, a 15. számba pofátlanul beemelt Ős-Bikini-refrén bárkinek emlékezetessé teheti a Megvagyunk Mi.-t. (Maier Péter)

Pavilon: Isten úgyse

A Pavilon 2021 nyarán alakult két testvér, Irlanda Kristóf és Irlanda Áron spoken word projektjeként, majd a kezdeti zenei aláfestésre versszavalós világtól eltávolodva egy többhangszeres punk-rap duóvá alakult át. Első EP-jük, az Isten úgyse nem utasítja vissza, hogy társadalmi-világpolitikai eseményeket kommentáljon, olykor nyersen és dühösen, máskor metaforikusan beszélve mindezekről.

Eredetileg egy ajtóberúgós nagylemez volt a terv, de nehezen tudtuk logikailag összekötni a számokat, ezért maradtunk a lassan, de biztosan hangzatú elvnél. A nagylemezre való anyagból kiválasztottunk három olyan számot, amik tartalmukat tekintve testvérei egymásnak. A szomszédban kitört a háború, azt hittük »na most történni fog valami, vagy már történik is«. Persze tévedtünk. A hétfő még mindig a megszokottságtól bűzlött, de a péntek sem a puskaropogástól, hanem a romkocsmák dajdajozásától volt fülsüketítő

– mondja a lemezről Irlanda Kristóf, akit sokan ismerhetnek a slam poetry világából is. Az Irlanda tesók közül ő felel a szövegért, míg Áron a hangszerelésen dolgozik, hangsávokat vesz fel több különböző hangszeren, kever, majd az ebből létrejövő zenei egyvelegre Kristóf szövegeli fel provokatív üzeneteit. Érdemes tenni vele egy próbát annak, aki úgy érzi, hiányzik az életéből a tágabb társadalmi kontextusra reflektáló magyar punk- vagy rapzene. (Maier Péter)

Számok

Beyoncé: My House

A Renaissance óta első számát adja ki a zeneipar koronázatlan királynője, amely valószínűleg éppen az említett albumról esett le kvázi maradékként, mert az azonos című mozifilmjének stáblistája alatt szerepel. Már csak azért is kezelhető bónuszdalként a My House, mert azt a fajta kaotikus dalstruktúrát követi, amely a lemezt is jellemezte. 

A Renaissance című film egyébként december 1-jén, azaz pénteken, kerül mozikba, és az énekesnő idei világkörüli turnéját mutatja be. (Maier Péter)

Lana Del Rey: Take Me Home, Country Roads

Lana Del Rey egy percig sem volt rest idén. Nem elég, hogy talán karrierje legjobb stúdióalbumát kaptuk meg tőle, meg hogy végre hivatalosan is megjelentette rajongókedvenc, Say Yes to Heaven című szerzeményét, az év vége felé közeledve ő is mikulásos hangulatba vágta magát. Az énekesnő Post Malone, John Legend és Alanis Morissette mellett fellépett az egykori amerikai zenész, Elvis Presley birtokán, Gracelandben tartott karácsonyi showműsoron, ahol az Unchained Melody című örök klasszikussal örvendeztette meg rajongóit. Nagyon úgy tűnik, hogy nem volt elég a coverekből, mert a héten ránk eresztette az amerikai country egyik legismertebb gyöngyszemének Del Rey-változatát is.


Bár John Denver Take Me Home, Country Roads dala elsődlegesen a keleti parton fekvő Virginia állam szépségének állít emléket, mégis örökérvényű. Himnikus dalfelépítése miatt, tábortüzeket idéző hangulatával univerzális, Del Rey búgó orgánumával pedig csak ráerősít az elvágyódás érzetére. Elvágyódás távoli vidékekre, ahol a Shenandoah folyó zúg, a Blue Ridge-hegység fenyvesei alatt őzek szaladnak, s ahol mindenki szabadon szerethet. (Szécsi Krisztián)

Hűvös: Rendezői változat

Új érájába lépett a feltörekvő Hűvös zenekar, akik első, Mit keresek itt? című albumuk utáni első single-jükkel jelentkeznek. A Cage The Elephantet és Black Keyst idéző hangzásvilággal kapcsolatban a banda úgy érzi, végre igazán megtalálta a saját soundját. „Szeretnénk, ha a Rendezői változat mind megszólalásban, mind világképben egy új ajtót nyitna meg a zenekarnak“ – fogalmazott Vidiczki Zsombor, a Hűvös frontembere, aki a dalszöveg szerzője is egyben. „Az elmúlt egy-másfél évben azt éreztem, mintha csak egy mellékszereplő lennék a saját filmemben. Folyamatosan történtek a dolgok velem, a szeretteimmel, a világban, és nem minden esetben tudtam ezeket megfelelően kezelni“ – mondta a dalszöveggel kapcsolatban. A Hűvös zenekar most turnéra készül, egészen pontosan a Lóci játszik zenekarral járják majd az országot 2024 tavaszán. (Maier Péter)

Noira: Come Over

Biztosan ismerősen cseng Noira neve annak, aki figyelemmel kíséri a hazai angol nyelvű r'n'b/soul-színteret. Rajcsányi Nóra szólóprojektje idén már kitermelt három single-t és egy akusztikus live sessiont, most pedig érkezik a negyedik dal, amelyet Gyarmati Fanny gitárossal közösen írt, producerként pedig Doór támogatta a szám elkészültét a Nagylemez program keretein belül. „Ez a dal nem saját élményekből táplálkozik, hanem egy fikció, de abszolút olyan téma, amibe sokszor belefutok a környezetemben. Egy olyan lányról szól, aki a randizásban és párkeresésben szerzett kudarcélményei miatt egyre kétségbeesettebben keresi a nagy őt, és amikor végre találkozik valakivel, akivel egy nagyon jó este után eljutnak egy csókig, gondolatban már az egész jövőjét elkezdi ráépíteni. A dal azt a belső vívódást és feszültséget dolgozza fel, amit az okoz, hogy a fiú végül nem jelentkezik“ – fogalmazott a Come Over című számról Noira. (Maier Péter)

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!