Bemutatjuk a híres-hírhedt menedzsert, akit valamiért most sorra hagynak el a sztárok.
Ariana Grande, Justin Bieber, Demi Lovato. Csak három név azok közül, akiket Scott „Scooter“ Braun, azaz az SB Projects katapultált a csúcsra. Az ellentmondásos menedzser karrierje azonban elkezdett meginogni: pár hete érkezett a hír, hogy újabb sztár, Ariana Grande is szerződést bonthat vele. De mekkora, és mit tartalmaz az a bili, ami most kiborult?
Partiszervezőből milliomos
Scooter Braun ma az egyik legismertebb név a zeneiparban, de karrierjét még 2002-ben partiszervezőként kezdte Atlantában. A nagy lehetőség úgy jött, hogy felkérték, szervezzen afterpartikat Ludacris és Eminem híres Anger Management turnéjának mind az öt városában. Braun ekkor találkozott Jermaine Duprival, a So So Def Recordings igazgatójával, aki felajánlott neki egy marketingigazgatói pozíciót.
Az akkor még csak 20 éves Braun gyorsan és ügyesen ragadta meg a nagy lehetőséget. Nem kellett sokáig várnia, hogy megalapítsa saját lemezkiadóját, a Schoolboy Records-ot, illetve Usherrel közösen a Raymond Braund Media Groupot. Karrierjének fordulópontja azonban 2008-ban következett be: ekkor fedezte fel a YouTube-on a 14 éves Justin Biebert, akiből aztán világsztárt „csinált“.
Scooter később Ariana Grande, Demi Lovato, Carly Rae Jepsen, a Black Eyed Peas, Martin Garrix és David Guetta karrierjét is menedzselte, de felbukkant Kanye West (a Yeezy) és az Adidas közötti partnerség mögött is. Sokan a nevét is most halljátok először, pedig az utóbbi két évtized meghatározó sztárjainak és projektjeinek egy jelentős részét ő menedzselte.
Mi volt ez a beef Taylor Swifttel?
Bár Braunnak sikerült bejutnia a Billboard 30 Under 30-as listájára, és az ügyféllistája is kétségkívül lenyűgöző volt, a nagyközönség csak a nagy nyilvánosságot kapott Taylor Swift-botrány után ismerte meg a nevét.
Az első döccenőt az énekesnő és a Braun által menedzselt Kanye West viszálya jelentette. 2016-ban minden a – valljuk be, legendás – Famous című szám körül forgott, amely a vitatott sorokat tartalmazta: „I feel like me and Taylor might still have sex, Why? I made that b*tch famous“ (Úgy érzem, hogy Taylor és én még mindig szexelhetnénk, miért? Mert én tettem híressé azt a r*bancot – magyarul). A videóban egy viaszból készült, meztelen Swift-bábu is látható.
Bár Kanye West azt állította, hogy a dal kiadása előtt magával az énekesnővel is konzultált a szövegről, és ő jóváhagyta azt, de Swift nyilvánosan tagadta ezt. A dolgok akkor kaptak lendületet, amikor a rapper akkori felesége, Kim Kardashian nyilvánosságra hozta a Swift és West közötti telefonbeszélgetés felvételét, amelyben úgy tűnt, hogy előbbinek semmi problémája nincs a Famousszel.
Az ügy megrendítette mindkét művész rajongói bázisát. Taylor Swift nemcsak a rappert, hanem Scooter Braunt is hibáztatta, aki állítólag West és Justin Bieber révén is évekig nyilvánosan zaklatta őt.
Scooter abban a pillanatban csapott le, amikor felvásárolta a Big Machine Label Groupot, azt a lemezkiadót, ahol Taylor Swift az első hat albumát rögzítette, és ahonnan később kilépett. Ezzel Braun kizárólagos jogot szerzett a kiadó gondozásában megjelent albumokra, köztük a Taylor Swift (2006), a Fearless (2008), a Speak Now (2010), a Red (2012), az 1989 (2014) és a Reputation (2017) című lemezekre.
A zenei örökségem olyasvalaki kezében van, aki megpróbálta tönkre tenni azt. Ez a legrosszabb, ami történhet
– írta az énekesnő. A legrosszabb forgatókönyvnek nevezte, hogy az addigi életművének jogait egy olyan személy ellenőrzi, akivel fasírtban van. Valljuk be, tényleg nem ideális helyzet.
Scooter Braun persze nem lett népszerű az „életre szóló üzlet miatt“, mivel azt, ahogyan megvásárolta a jogokat, világszerte etikátlannak tartják. Amellett, hogy elvette az énekesnőtől a saját munkája feletti kontrollt, Swift a médián keresztül értesült az eladásról. A sztár azonban megfogadta, hogy újra felveszi az összes albumot, ezek lettek az úgynevezett Taylor's Version anyagok.
Van baj a paradicsomban
A hír, hogy Justin Bieber állítólag új menedzsert keres, augusztus közepén érkezett a Puck News-tól. Ebből az derült ki, hogy Bieber és Braun már több hónapja nem tartják a kapcsolatot.
Justin hat hónapig dolgozott a lemezén. Sem Scooter, sem az SB Projects nem szervezett vele egyetlen találkozót sem, és egyáltalán nem tettek semmit az új album elkészültéért
– mondta egy, az énekeshez közel álló ember. Bár egyes külföldi források megerősítik Bieber távozását Braun kiadójától, az énekes 2027-ig szerződésben áll az SB Projects-szel.
Néhány nappal később megerősítették, hogy Demi Lovato négy közös év után véget vetett a Braunnal való együttműködésének. Az elválásuk állítólag barátságos volt, hiszen Braun boldog születésnapot kívánt Lovatónak az Instagramon. Néhány órán belül pedig Ariana Grande –aki Braun egyik legrégebbi ügyfele – is csatlakozott az énekesnőhöz (egyelőre nem hivatalosan). Grande állítólag úgy döntött, hogy „új irányt kell találnia“, ami nagyjából ugyanazt jelenti szakmai együttműködések lezárásánál, mint ami a válások esetében a „leküzdhetetlen nézeteltérések“ Hollywoodban.
BabyJake, Asher Roth és Carly Rae Jepsen már jó ideje nem dolgozik együtt Braunnal, sőt idén májusban még a kolumbiai reggaeton énekes J Balvin is szakítani akart vele.
Karma vagy üzlet?
Mivel hivatalos nyilatkozatot még nem hallottunk, egyértelmű, hogy a sztárügyfelek távozása nem segíti Braunt. A zeneipari megamenedzsernek azonban a humora megmaradt. A Twitteren így reagált a helyzetre:
Rendkívüli hírek... Már magamat sem menedzselem
– írta. Úgy tűnik, a szarkazmus ugyanúgy a módszereinek a része, mint a negatív hírverés.
A twitteres haterek szinte biztosak benne, hogy Braun karmája a Taylor Swift-ügy miatt érte őt utol. „Olyan, mintha Taylor Swift írt volna egy dalt a szakításról, és nézte volna, ahogy mindenki csatlakozik a refrénhez“ - kommentálta egyikük. Zenei bennfentesek szerint több mint egyértelmű, hogy Braun rengeteg hidat felégetett már az iparágban, éppen sunyi taktikája és hírnévfüggősége miatt. A pletykák szerint a hírességeknek már kezd elegük lenni belőle.
A Teen Vogue magazinhoz közel álló forrás azonban azt állítja, hogy a dolgok közel sem olyan drámaiak, mint amilyennek tűnnek. Az egyik ok a szakítások mögött az lehet csupán, hogy Braun karrierjében változások következtek be: átvette a HYBE America vezérigazgatói posztját, és könnyen lehet, hogy hamarosan otthagyja a zeneipari menedzsmentes szakmáját.