Mindenki kedvenc hajója hivatalosan is belépett a második X-be, a születésnap alkalmából pedig egy kicsit meg is újult Budapest ikonikus klubjának arculata.
Húszéves lett az A38 Hajó, ez pedig tökéletes alkalom volt a kultikus budapesti klub arculatának megújítására. A orosz avantgárd és poszt-indusztriális gyökerek, valamint a hajózás karakterisztikája tovább él az öt évvel ezelőtt megálmodott átfogó arculati koncepcióból az új, egyszerűsödött vizuális keretrendszerben.
2003. április 30-án Maceo Parker amerikai szaxofonos több mint három órás koncertje volt az első, ami megtöltötte a Hajó koncerttermét. Az A38 kommunikációjában a legfontosabb hordozók ekkor még a plakátok voltak, amiket a Hajó vizuális nyelvének megalkotója, Tóth Andrej tervezett. Most az öt évvel ezelőtt megalkotott arculattal kijelölt úton halad tovább a Hajó az egyszerűsödött, a jelen vizuális trendjeit és a plakátos korszak revideált hagyatékát ötvöző arculatfrissítéssel.
A Hajó első húsz évéről szóló dokumentumfilm, benne az arculat megszületésével és a programszervezők kedvenc plakátjaival, a 2003-as indulás időszakával és a koncerthelyszín két évtizedes fejlődésével május elején érkezik az A38 Youtube csatornájára.
„20 év hosszú idő, így úgy gondoltuk bátran visszanyúlhatunk a kezdetekhez, mikor még nyomdatechnológiai szempontok miatt (is) duotone, azaz két szín használatával készültek el plakátjaink, az orosz konstruktivizmus stílusjegyében. A letisztultság, minimalizmus a két hívószavunk. Ismét a két alapszínünk dominál, a piros és a kék, immáron az online világnak hála frissebben, élénkebben”
– mesélte el az új arculatról Tóth Andrej tervezőgrafikus és képzőművész, a Hajó mindenkori arculati világának art directora.
Két hangsúlyos szín
Az A38 indulásakor a plakátok nyomtatása két színre korlátozódott le, az új arculat ezekhez a keretekhez nyúl vissza. Az elmúlt időszakban több különböző színvilágot használt a kommunikáció, például a zenei stílusokat megkülönböztető subbrandek szerint, mint a rock, a metál, a hardcore stílusokat összefogó A38 Rocks, vagy a világzenei produkciókat bemutató A38 World, amire a Hajó Youtube csatornájára felkerülő több ezer koncertfelvétel rendszerezése miatt is volt szükség. Ez a sokszínűség most két fő színre, egy kékre és egy pirosra, valamint ezek árnyalataiból készült palettára szűkült vissza.
Egy év alatt az A38-on 800 program kap helyet, az egyszerűsítésre, a színek szűkítésére ezek kommunikációjában szereplő rengeteg műfaj, zenekari fotó és logó miatt volt szükség. A tervezés legnagyobb kihívást jelentő feladata volt megtalálni azt a keretet, ami képes alkalmazkodni egy metál zenekar és egy singer-songwriter előadó vizuális világával is, egyszerre képes dolgozni nagyon eltérő stílusú, méretű és minőségű sajtófotókkal.
Ha Budapesten ma valaki azt mondja, hogy megy a Hajóra, mindenkinek egyértelmű, hogy az A38 a cél. A hajózás mint magszimbólum a belvárosi szlengben is egybeforrt az A38 márkájával, ezért a Kreatív Mediadesign Díjon aranyat érdemlő korábbi arculat a hajók egymás közötti kommunikációjában használt kódzászlókból épített flexibilis szimbólumokat. A vizuális nyelvezet egyszerűsítése miatt viszont ezek az új verzióban már csak a logóban jelennek meg, átvették a helyüket a letisztultabb morzejelek: rövid és hosszú ritmusok törik meg a zenekari fotók és koncertinformációk elrendezését a különböző brand- és branded content hordozókon. A kerek évforduló ünneplése és a hozzá kapcsolódó programsorozat külön logót kapott, ami már morzejeleket használ a 20 megjelenítésére.
Geometriai alakzatok és az új font
Nem a morzejel az egyetlen új elem a friss arculatban. Egyszerű geometriai formák is segítenek összefűzni a sokszor nagyon eltérő formátumú zenekari fotókat és koncert információkat, hogy álló és fekvő képek is egységet alkossanak egy kreatívon belül.
A morzejelekkel is rímelő alakzatok minden esetben a kék és piros valamelyik árnyalatpárosával jelennek meg. Mindez egyes esetekben olyan fotó torzitásokkal és vágásokkal együtt jelenik meg, amik tovább erősítik a geometriai alakzatok hangsúlyosságát. A kerek és szögletes formák disszonanciája jelenik meg a Hajó új fontjában is, ahol karakteres gömbölyded és szögletes részletek váltják egymást egy-egy szón belül is.
A kerek évfordulót nem csak frissített arculattal, hanem egy május végéig tartó koncertsorozattal is ünnepli a Hajó, ahol olyan előadók érkeznek, mint a My Baby, a chicagói Hiroko Yamamura, aki először látogat Magyarországra, de jön a török dark wave She Past Away és a szintén kerek huszat ünneplő Sena is.