2023.4.25 13:30
Olvasási idő 2:30

Hoppá! 20 éves szülinapja után új külsővel jelentkezik az A38 Hajó

ZENE A38 BUDAPEST

Mindenki kedvenc hajója hivatalosan is belépett a második X-be, a születésnap alkalmából pedig egy kicsit meg is újult Budapest ikonikus klubjának arculata.

Húszéves lett az A38 Hajó, ez pedig tökéletes alkalom volt a kultikus budapesti klub arculatának megújítására. A orosz avantgárd és poszt-indusztriális gyökerek, valamint a hajózás karakterisztikája tovább él az öt évvel ezelőtt megálmodott átfogó arculati koncepcióból az új, egyszerűsödött vizuális keretrendszerben.

Forrás Facebook/ A38


2003. április 30-án Maceo Parker amerikai szaxofonos több mint három órás koncertje volt az első, ami megtöltötte a Hajó koncerttermét. Az A38 kommunikációjában a legfontosabb hordozók ekkor még a plakátok voltak, amiket a Hajó vizuális nyelvének megalkotója, Tóth Andrej tervezett. Most az öt évvel ezelőtt megalkotott arculattal kijelölt úton halad tovább a Hajó az egyszerűsödött, a jelen vizuális trendjeit és a plakátos korszak revideált hagyatékát ötvöző arculatfrissítéssel.


A Hajó első húsz évéről szóló dokumentumfilm, benne az arculat megszületésével és a programszervezők kedvenc plakátjaival, a 2003-as indulás időszakával és a koncerthelyszín két évtizedes fejlődésével május elején érkezik az A38 Youtube csatornájára.

„20 év hosszú idő, így úgy gondoltuk bátran visszanyúlhatunk a kezdetekhez, mikor még nyomdatechnológiai szempontok miatt (is) duotone, azaz két szín használatával készültek el plakátjaink, az orosz konstruktivizmus stílusjegyében. A letisztultság, minimalizmus a két hívószavunk. Ismét a két alapszínünk dominál, a piros és a kék, immáron az online világnak hála frissebben, élénkebben”

– mesélte el az új arculatról Tóth Andrej tervezőgrafikus és képzőművész, a Hajó mindenkori arculati világának art directora.

Forrás A38

Két hangsúlyos szín


Az A38 indulásakor a plakátok nyomtatása két színre korlátozódott le, az új arculat ezekhez a keretekhez nyúl vissza. Az elmúlt időszakban több különböző színvilágot használt a kommunikáció, például a zenei stílusokat megkülönböztető subbrandek szerint, mint a rock, a metál, a hardcore stílusokat összefogó A38 Rocks, vagy a világzenei produkciókat bemutató A38 World, amire a Hajó Youtube csatornájára felkerülő több ezer koncertfelvétel rendszerezése miatt is volt szükség. Ez a sokszínűség most két fő színre, egy kékre és egy pirosra, valamint ezek árnyalataiból készült palettára szűkült vissza. 


Egy év alatt az A38-on 800 program kap helyet, az egyszerűsítésre, a színek szűkítésére ezek kommunikációjában szereplő rengeteg műfaj, zenekari fotó és logó miatt volt szükség. A tervezés legnagyobb kihívást jelentő feladata volt megtalálni azt a keretet, ami képes alkalmazkodni egy metál zenekar és egy singer-songwriter előadó vizuális világával is, egyszerre képes dolgozni nagyon eltérő stílusú, méretű és minőségű sajtófotókkal.

Forrás A38

Ha Budapesten ma valaki azt mondja, hogy megy a Hajóra, mindenkinek egyértelmű, hogy az A38 a cél. A hajózás mint magszimbólum a belvárosi szlengben is egybeforrt az A38 márkájával, ezért a Kreatív Mediadesign Díjon aranyat érdemlő korábbi arculat a hajók egymás közötti kommunikációjában használt kódzászlókból épített flexibilis szimbólumokat. A vizuális nyelvezet egyszerűsítése miatt viszont ezek az új verzióban már csak a logóban jelennek meg, átvették a helyüket a letisztultabb morzejelek: rövid és hosszú ritmusok törik meg a zenekari fotók és koncertinformációk elrendezését a különböző brand- és branded content hordozókon. A kerek évforduló ünneplése és a hozzá kapcsolódó programsorozat külön logót kapott, ami már morzejeleket használ a 20 megjelenítésére.

Geometriai alakzatok és az új font


Nem a morzejel az egyetlen új elem a friss arculatban. Egyszerű geometriai formák is segítenek összefűzni a sokszor nagyon eltérő formátumú zenekari fotókat és koncert információkat, hogy álló és fekvő képek is egységet alkossanak egy kreatívon belül.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

A38 Hajó (@a38ship) által megosztott bejegyzés

A morzejelekkel is rímelő alakzatok minden esetben a kék és piros valamelyik árnyalatpárosával jelennek meg. Mindez egyes esetekben olyan fotó torzitásokkal és vágásokkal együtt jelenik meg, amik tovább erősítik a geometriai alakzatok hangsúlyosságát. A kerek és szögletes formák disszonanciája jelenik meg a Hajó új fontjában is, ahol karakteres gömbölyded és szögletes részletek váltják egymást egy-egy szón belül is. 

Kiemelt tartalom
Háromnapos bulisorozattal és az argentin technó csillagával ünnepli kilencedik szülinapját az Aether Club Háromnapos bulisorozattal és az argentin technó csillagával ünnepli kilencedik szülinapját az Aether Club 3 nappal ezelőtt

A kerek évfordulót nem csak frissített arculattal, hanem egy május végéig tartó koncertsorozattal is ünnepli a Hajó, ahol olyan előadók érkeznek, mint a My Baby, a chicagói Hiroko Yamamura, aki először látogat Magyarországra, de jön a török dark wave She Past Away és a szintén kerek huszat ünneplő Sena is.