Elstartolt a Telekom #ownyourworld kampánya.
A digitális biztonság 2025-ben égetőbb téma, mint valaha. Minden kattintásunk egy lábnyom, minden lábnyomunk pedig értékes információ az algoritmusok és adathalászok számára. Bár a Z-generáció az első olyan nemzedék, aki beleszületett a digitális korszakba, mégsem tudnak eleget arról, hogyan kell biztonságosan létezni az online térben. Ez a Telekomnak köszönhetően most megváltozhat, hiszen elindult a #ownyourworld kampány, amit a szupersztár lengyel DJ-vel, VTSS-el karöltve arra találtak ki, hogy felhívják a Z generáció figyelmét az adatvédelem fontosságára.

A kampány arca az elmúlt évek elektronikus zenéjének egyik legizgalmasabb alakja lett: a varsói születésű Martyna Maja, ismertebb nevén VTSS. A lengyel dj és producer már gyerekkorában megismerte az elektronikus zene világát, nem sokkal később már azon volt, hogy minél több technobuliba szökjön be. A varsói és krakkói szcénában nevelkedett, az ottani DIY-szemléletet máig magában hordozza. Gyorsan megfertőzte a berlini klubélet is, mostanra pedig már New York és London között él kétlaki életet. Az elmúlt időben a kezdeti techno irányból leágazva VTSS sokkal poposabb zenét csinál, erre bizonyíték a legújabb saját dala is, de erről később!

Az #ownyourworld kampány indító eseményét július 16-án tartották Bécsben, amire én is eljutottam, és bevallom, nem aprózták el. A Telekom Electronic Beats az osztrák főváros egyik legrégebbi, tradicionális kávéházába szervezett egy ingyenes bulit, ami egy sima szerda estéhez képest hatalmasat ment. Rettentő izgalmas volt, ahogy ennek a 150 éves épületnek a bálterme megtelik helyi fiatalokkal, szerintem a kontraszt csak dobott az esemény hangulatán. A terem oldalán régimódi, fekete-fehér tv-ken lehetett nézni akár a közönséget, akár a DJ-t, azt az érzést keltve, hogy meg vagyunk figyelve, ezzel is ráerősítve a kampány üzenetére. Az estét a hazai pályán játszó Ypsy kezdte a Radio Rudina csapatából, majd őt követte LSDXOXO és maga VTSS is.

A kampány startjával egyidőben premierezett VTSS legújabb videoklipje, ami szintén a Telekommal együttműködésben született, a főszereplőt pedig maga a producer játssza. A ’Can’t Catch Me’-ben VTSS élete egy rémálommá válik, ahogy a digitális hasonmásai egyre több alkalommal erednek nyomába, és utánozzák le. A klipet a Yulya Shadrinsky és Marita Gurcciani által alkotott Shadrinsky duója rendezte, akiket leginkább a divat világából ismerhetünk. A páros az elmúlt években olyan márkákkal dolgozott együtt, mint a Jean Paul Gaultier, vagy a Marc Jacobs, de videoklipből sem ez az első alkotásuk. A sajtótájékoztatón kiderült, a Telekom számára fontos volt, hogy erős, karakteres női művészekkel valósítsák meg a kampányt. A sajtóeseményen, és később az este folyamán is fel-felbukkantak VTSS a klipből is ismerős hasonmásai, ezzel picit áttörve a negyedik falat.
Az #ownyourworld kampány magját hat oktató videó képezi, amelyeket mind VTSS narrál. A videók az alábbi témákban adnak eligazítást:
- hogyan védekezzünk a digitális hasonmásaink ellen,
- hogyan szabaduljunk meg a személyre szabott reklámoktól,
- milyen hatással vannak a szerelmi életünkre a digitális hasonmások,
- hogyan védjük meg a saját tartalmainkat az AI-algoritmusoktól,
- hogyan szabaduljunk ki a vélemény-buborékokból,
- hogyan védjük meg az ízlésünket, preferenciáinkat.
Ami jó ezekben a videókban, hogy röviden, konkrétan vannak megfogalmazva bennük az online tér problémái, és hogy mit tehetünk, hogyan védekezzünk a digitális hasonmásokkal szemben. Bár kell hozzá angol nyelvtudás, szerintem érthetően, a Z-generáció nyelvezetével vannak megfogalmazva a tanácsok.

A Telekom egy kutatást is készített a Z-generáció digitális tudatosságát vizsgálva, amiből kiderül, bár több, mint 90 százalékuk fejez ki aggodalmat a digitális adataik biztonságával kapcsolatban, kevesebb, mint 10 százalékuk érzi, hogy „nagyon magabiztos” az előbb említett témában. Tízből hét megkérdezett tudja, hogy az online tevékenységéből olyan digitális profilok készülnek, amikre nincsenek ráhatással, 41 százalékuk pedig nem tudja, hogyan kell megvédeni a digitális identitását. A felmérésből az is kiderült, a megkérdezettek majdnem háromnegyede kevesli az online elérhető edukációs tartalmakat a digitális tudatossággal kapcsolatban – erre az igényre válaszol most az #ownyourworld kampány is.