tegnap 2025.6.13 11:12
Olvasási idő 2:35
Szabó Noémi

Reneszánszát éli a boat shoes, ami az idei kedvenc „csúnya cipőnk” lehet

Reneszánszát éli a boat shoes, ami az idei kedvenc „csúnya cipőnk” lehet
Forrás GettyImages / Edward Berthelot
DIVAT CIPŐK DIVAT TREND

A divat világában gyakran emlegetjük a „20 éves szabályt“ és most a boat shoes trend, az az a vitorláscipők reneszánsza is bizonyítja, hogy ez a ciklikusság 2025-re sem veszített relevanciájából.

2023-ban érthetetlen módon a Crocs klumpáit tüntettük ki figyelmünkkel, tavaly a szintén sokak szerint megkérdőjelezhető oxford modellekért voltunk oda, idén pedig úgy tűnik, a vitorláscipőket kiáltjuk ki kedvenc csúnya cipőnknek. De hogyan került újra ez a darab a yachtok fedélzetéről a street style-ba?

Egy véletlen baleset műve

Az első vitorláscipőről szóló történetekig egészen 1935-ig kell, hogy visszautazzunk az időben. Kilencven évvel ezelőtt ugyanis egy véletlen balesetnek köszönhetően vált szükségessé a modell megálmodása. Történt ugyanis, hogy egy napos délután Paul Sperry megcsúszott hajójának nedves fedélzetén, miközben kutyája ugyanazzal a magabiztossággal tette meg lépteit, mint a szárazföldön. Ekkor Sperry konstatálta magában, hogy csakis cipője sima talpa lehet az, ami megnehezíti számára a tengeren töltött órákat. Nem is gondolkodott túl sokat, hamar barázdákat vágott lábbelije talpára, amivel azonnal csúszásmentessé tette azt. Legalábbis így szólnak a Sperry márka anekdotái a történtekről.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Sperry (@sperry) által megosztott bejegyzés

A cipőt azóta tapadós gumitalp, masszív bőr fűzők, vízlepergető anyagok (a divatos velúr változatok kivételével), valamint karcsú sziluett jellemzik, amelyek leginkább a loafer és a mokaszin fúziójára emlékeztetnek. Funkcionalitása sosem volt kérdéses, így pár év alatt az amerikai haditengerészet egyenruhájának részévé vált. Az 1960-as években John F. Kennedynek köszönhetően pedig már divatosságát sem vonta senki kétségbe. A vitorláscipő hamar a preppy stílus elengedhetetlen kellékévé vált, főleg miután Lisa Birnbach 1980-ban megjelentette A hivatalos preppy kézikönyvet, melynek már borítóján is fontos szerepet kapott ez a reneszánszát élő modell.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

The Harriman Cup (@theharrimancup) által megosztott bejegyzés

A vitorláscipők a kifutókon

Ugyan a 2000-es évek közepén a balerinákkal egy időben a vitorláscipőknek is jutott némi reflektorfény, azonban amilyen gyorsan jöttek, olyan sebességgel el is tűntek a süllyesztőben. Mi ezt persze akkor nem is bántuk annyira. Mindaddig, amíg meg nem láttuk a Miu Miu 2025-ös tavaszi-nyári bemutatójának lookjait, ahol nemcsak a preppy stílus, hanem a vitorláscipők is főszerepet kaptak. A modellek letisztult, sötétbarna lábbelikben lépdeltek a kifutón, és szinte rögtön meg is láttuk a lehetőséget ebben az elfeledettnek hitt modellben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Lisa Commisso (@lisa_commisso) által megosztott bejegyzés

Persze ehhez az is kellett, hogy a Miu Miu után a Bally és az Emporio Armani is hasonló darabokat prezentáljon, majd az őszi-téli divathetekre a Loewe, a Monse és Collina Strada is megálmodják saját verzióikat. Minden tervező hozzátett valamit az általa igazgatott márka esszenciájából, azonban közös vonás maradt, hogy kivétel nélkül meghagyták a vitorláscipők kötelező elemeit. A könnyed sziluett, a kényelmes kialakítás maradt, ahogy a fűzőknek sem intettek búcsút. Volt azonban olyan, aki platformmal turbózta fel a klasszikus modellt, akadt olyan brand, ahol a szokásos barna vagy tengerészkék helyett inkább a tűzpirosra szavaztak, de láttunk már olyan darabokat is, amik két egymáshoz tökéletesen passzoló szín harmóniájában pompáznak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Retired Fashion Editor (@retiredfashioneditor) által megosztott bejegyzés

Az idei év kedvenc „csúnya cipője“

Persze az, hogy a kifutókon nagy sikert arattak a vitorlás cipők, sejtetni engedett dolgokat, viszont mindeddig mégsem lehettünk abban teljesen biztosak, hogy valóban egy újabb reneszánsznak lehetünk tanúi. Azonban ahogy megjelentek az első napsugarak, vagy éppen kedvenc influenszereink már a tavaszi reklámkampányaikat kezdték el prezentálni, egyre gyakrabban futottunk bele ebbe a lábbelibe is.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Rebecca Olivia (@rebeccaferrazwyatt) által megosztott bejegyzés

Ahogy pedig ilyenkor az lenni szokott, a high fashion brandek kifutóiról nemcsak a divatrajongók gardróbjába vezetett egyenesen az útja, hanem a fast fashion kínálatába is. Az olyan klasszikus márkák után, mint a Sperry, a Lacoste, a Rothy's és a Stuart Weitzman, hamar beszállt a buliba a Steve Madden is, majd persze a Zara, a Bershka és Reserved kínálatából sem maradt ki a modell. Az idei trendekkel összhangban vajsárgában, rózsaszínben, de még leopárd- vagy tehénmintás variációkban is lecsaphatunk rájuk. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Sperry (@sperry) által megosztott bejegyzés

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotifyon és a Facebookon is!