- terméket vagy szolgáltatást 18 éven felüliek számára
- szex, meztelenség vagy más felnőtt tartalom
- erőszakos, véres vagy arra érzékenyek számára nem megfelelő tartalom
Már önmagában rémisztő, mennyire könnyen hozzáférhető ma a pornó akár a gyerekek számára is, hát még az, hogy egy VR-szemüveggel a fejünkön virtuálisan szexelhetünk a kedvenc pornószínészünkkel, a saját hálószobai környezetünkben.
Más iparágakhoz hasonlóan az erotikus tartalmak is a virtuális világba vándorolnak: a szextechnológiai újítások egyre élethűbbé teszik a pornót, és a gyártócégek ígérete szerint közelebb hozzák az élményt a valódi szexhez. Ezen a téren eddig főként a 3D-s virtuális valóság (VR) számított innovatívnak, de mostanában a kiterjesztett valóság (AR) – vagyis, amikor a virtuális elemek valós környezetbe illeszkednek be – is megjelent a pornóiparban.
Az elmúlt évtizedben számos cég – például a Sex Like Real (SLR) vagy a Naughty American – specializálódott a virtuális pornógyártásra, ami általában fizetős szolgáltatás, és konkurenciát jelent az olyan cégek, mint a Pornhubot is birtokló MindGeek ingyenes tartalmai számára A Dazed cikke szerint míg az immerzív tartalmakat az elején nagyszabású ambíciók, de gyakran színvonal alatti eredmény jellemezte, a fejlettebb VR-szemüvegeknek köszönhetően, mint a Meta Pro Quest 3 – ami fekete-fehér helyett színes és jobb képi megjelenítést kínál – a felhasználók érdeklődése is megnőtt. Ezek a kütyük lehetővé teszik a pass-through módot, vagyis, hogy a VR használata közben a körülöttünk lévő világot is lássuk, így a pornónézés élménye valóban egyre közelebb kerülhet a valódi szexuális aktushoz.
„Az AR-tartalmaink a világ legvonzóbb férfijait és nőit helyezi a felhasználók otthonaiba, mintha valóban ott lennének velük. Nemcsak a testi örömszerzésről van szó, hanem arról, hogy egy biztonságos helyet teremtsünk a szexuális fantáziák kipróbálására” – mondta el a Dazednek David Chapman, az SLR vezető sajtóreferense.
A 2015-ben alapított SLR jelentése szerint a vállalat felhasználóinak száma a 2024-es évben ugrott meg. Az egyik legnépszerűbb funkció a „haptikus szexjáték-szkript“, ami lehetővé teszi, hogy a haptikus motorral ellátott szexjátékok, például vibrátorok a VR/AR-élménnyel együtt mozogjanak, valódi szexuális aktust imitálva, de nagyot fut az „AR passthrough mód” is, vagyis az olyan pornó, ahol a 3D modellezés a mindennapi környezetünkkel keveredik.
A virtuális pornó is a férfiakra lő
Az egyik legnépszerűbb műfaj a virtuális térben a nézőpontpornó (PoV), vagyis az erotikus tartalmak egy olyan típusa, ahol a saját nézőpontunkból élhetjük át a virtuális aktust. A hagyományos pornóhoz hasonlóan a virtuális, kiterjesztett vagy kevert (MR) valóságba költöztetett erotikus tartalom férfiközpontú, és a legtöbb PoV-tartalom is férfi nézőpontból történik női alannyal, ami figyelmen kívül hagyja a női, vagy LMBTQ+ felhasználókat – a tendencia tetten érhető abban, hogy a Naughty America maga is úgy hivatkozott saját célközönségére, mint „férfiak, akik így szeretnék kiegészíteni a szexuális életüket”.

A Pew Center 2024-es, amerikai fiatalok körében végzett felmérése szerint a VR-technológia lassabban terjed a nők körében: a tizenéves fiúk 32 százaléka használ VR-szemüveget, míg a tizenéves lányok csupán 15 százaléka. A pornóipar célcsoportját és a tech-kütyü használóinak keresztmetszetét vizsgálva tehát jogosan alakulhat ki a benyomás, hogy a virtuális erotikus tartalmak kevésbé célozzák és találják meg a nőket vagy a marginalizált szexuális kisebbségeket, mintsem a ciszheteró férfiakat.

Az immerzív pornóélmény diverzifikálására azonban már vannak törekvések: az SLR női előfizetői a felhasználók csupán 20 százalékát teszik ki, de a vállalatnak célkitűzése minél sokszínűbb közönséget bevonzani, például a transz és meleg felhasználóknak szánt tartalmakkal, valamint nőknek szóló PoV-tartalmakkal.
Erika Lust feminista pornórendező nemrég nyitotta meg House of ERIKALUST erotikus kiállítását Barcelonában, amibe VR-élményt is beemelt. Azt tapasztalta, hogy a női látogatók nagyobb arányban használnak életükben először VR-szemüveget, mint a férfiak. A Lustéhoz hasonló kiállításoknak szerepe lehet a műfaj feminizálódásában: kipróbálhatjuk az eszközt anélkül, hogy befektetnénk egybe, emellett az installáció kiszélesítheti az érdeklődést, és tisztába teheti a nem geek közönség számára is, hogy mit is kínál egy ilyen kütyü.
Ezek a technológiák főleg férfiaknak – és férfiak által – készülnek, a kutatások szerint ráadásul a nők nagyobb eséllyel tapasztalnak utazási betegséget (például szédülést, hányingert) a VR-szemüveg használata során, ami a virtuális pornófogyasztásra sem hat kifejezetten ösztönzően.
A technológia nyugdíjba küldheti az OnlyFanst?
Reális forgatókönyv lehetne, hogy amennyiben tovább nő a jóval ingergazdagabb virtuális pornó iránti kereslet, az háttérbe szoríthatja az OnlyFans tartalmait, és a hatalom ismét a stúdiók kezébe kerül, akik rendelkeznek megfelelő technikai infrastruktúrával ahhoz, hogy VR- és AR-pornót gyártsanak.

Reed Amber Thomas-Litman etikus pornórendező, szexmunkás és a ComeCurious podcast házigazdája szerint valószínűleg lesznek változások az iparon belül és a VR- és AR-technológiák egyre elérhetőbbé válnak majd szélesebb körben, nem gondolja, hogy az immerzív pornó veszélyezteti a hagyományos site-ok hegemóniáját.
Ha az erotikus tartalmak főként a VR és AR felé fordulnának, az hatalmas váltás lenne. Főleg azoknak szólnak, akik megengedhetik maguknak, hogy fizessenek a pornóért, viszont ezt nem mindenki teheti meg
– magyarázza.
Míg a VR-tartalmak gyártásához szükséges egy nagyobb stúdió és csapat, a VR-gamerek már most gyökeret eresztettek a Twitchen, így nem elképzelhetetlen, hogy néhány éven belül a VR-pornó streamereié lehet a jövő.

A virtuális pornó eddig ismeretlen erotikus kapukat nyithat meg, de felmerülhet, hogy a rémisztően valósághű technológiával keveredve nem képes-e előidézni vagy súlyosbítani a pornófüggőséget. Bár alulkutatott terület, a VR-technológia valószínűleg önmagában is okozhat függőséget, és még kevesebb tanulmány született arról, hogy mi történik, amikor ez találkozik a pornóval.

Amennyiben problémásnak érezzük a pornófogyasztásunkat – legyen az AR/VR-vezérelt vagy hagyományos 2D-s – érdemes átgondolni, hogy le tudnánk-e állni, ha akarnánk, és vannak-e negatív következményei a szexualitásunkra, vagy az életünk más területeire nézve.