2024.8.25 10:50
Olvasási idő 9:12
Szécsi Krisztián

Az old money esztétikától a rush-os fiolákig – Az ezerarcú Troye Sivan karrierútja

Az old money esztétikától a rush-os fiolákig – Az ezerarcú Troye Sivan karrierútja
Forrás Troye Sivan / YouTube
ZENE TROYE SIVAN ZENE

Az ausztrál énekes egy generációt szólított meg coming-of-age dalszövegeivel és melankólikus dallamaival, mára azonban neve elválaszthatatlan a 2020-as évek klubkultúrájától. Ám hogyan is változott pontosan a fiatal popikon művészete?

Troye Sivan, csakúgy mint sok más meghatározó előadó a 2010-es években, a meg nem értett fiatalok gyűjtőhelyén, a Tumblr-ön tett szert pofátlanul nagy népszerűségre. Az egykoron rendkívül meghatározó bloghálózat elsődlegesen azon alternatív – főként női – művészeknek kedvezett, akik egyfajta szubmisszív ethoszt igyekeztek kiépíteni művészi meglátásaik köré, kedvezve így az amúgy is meg nem értettségben dagonyázó tinédzsereknek. Lana Del Rey, Marina and the Diamonds, Halsey, Melanie Martinez, az Arctic Monkeys vagy a Neighborhood sötét képekkel, sajátos szentimentalizmussal, egyedi vizualitással váltak egy internetes szubkultúra kedvenceivé, azon a helyen, ahol az lehettél, aki lenni szerettél volna. 

A platform az anonim személyes véleménynyilvánítást helyezte előtérbe, és más közösségi hálózatokhoz képest bizonyos fokú szabadságot biztosított, beleértve a meztelenség és a pornográf tartalmak megjelenítését illetőleg is. Többek között ezzel is magyarázható, miért is kapták fel annyira a Tumblrt a maga idejében az LMBTQ-emberek, amit nemcsak a sztereotipikusan a queer emberekhez csatolt popkulturális tartalmai miatt, de esztétikája miatt is sokan szerettek: minden LMBTQ-ember szabadon, akár a softcore pornó keretein belül élhette meg szexualitását. Troye Sivan ezt például nagyon is jól tudta, és azonnal fejest is ugrott a Tumblr virágkoszorúi közé, hogy felfedje queer művészetének minden aspektusát.

Kiemelt tartalom
A szomorú számok szakításkor találnak be a legjobban, de jó-e ilyenkor érvágós zenét hallgatni? A szomorú számok szakításkor találnak be a legjobban, de jó-e ilyenkor érvágós zenét hallgatni? 2 nappal ezelőtt

Ám milyen is pontosan az a szubmisszív kép és művészeti ethosz, amit Sivan karrierje során használt? Hogyan is jutott el az énekes a homoszexualitás melankolikus és elegáns reprezentáltságától az agyonizzadt croptopokig meg Rush-os fiolákig, és hozta egy csapásra ismét divatba a twinkkultúrát?

@cj_lynn He ate that down #troyesivan♬ One Of Your Girls - Troye Sivan

Sivan 1995-ben született a Dél-Afrikai Köztársaságban, ahonnan kétéves korában a helyi bűnözés növekedése miatt szüleivel és három testvérével a nyugat-ausztráliai Perth-be költöztek. Zenei passziói már igen hamar megmutatkoztak. 2006-ban, mindössze kilencévesen például lehetőséget kapott, hogy fellépjen egy televíziós jótékonysági gálaműsoron, a Channel Seven Perth Telethonon, majd 2007-ben bejutott a StarSearch tehetségkutató-verseny döntőjébe is. Az álmodozó, angyalarcú fiatal művész imázsával már akkor is sokan rezonáltak, így a műsorokban szerzett népszerűségtől felbuzdulva mindössze 12 évesen stúdióba vonult és elkészítette debütáló EP-jét, a Dare to Dreamet, ami 2007 júniusában jelent meg.

Sivan családjának egyébként nem voltak zeneipari kapcsolatai. „Régebben a Google-ön kerestem, hogy hogyan legyek énekes“ – árulta el egy interjújában Sivan, majd hozzátette, hogy az interneten próbálta zenéjét promotálni, CD-ket forgalmazni. Elég figyelmet kapott ahhoz, hogy végül leszerződtessen egy ügynököt, aki kisebb szerepeket szerzett neki például az X-Men kezdetek: Farkas vagy a dél-afrikai Spud című filmekben, na meg hogy – saját bevallása szerint – random férfiak menedzsereknek adják ki magukat, és megpróbálják szexre csábítani.

Kiemelt tartalom
A 80-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába A 80-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába 2024.9.3 12:33

Troye ezt követően próbálta magát bebetonozni, mint feltörekvő előadó. 2010 februárjában például ő nyitotta a We Are the World 25 for Haiti (YouTube edition) című zenei jótékonysági videót, amelyet Lisa Lavie youtuber készített, hogy segítsen pénzt gyűjteni a haiti földrengés áldozatainak. Ez a Youtube-kollaboráció úgy jöhetett létre, hogy Sivan igen hamar videózásba kezdett.

Szórakoztató tartalmaival hat év alatt közel félmillió YouTube-feliratkozót gyűjtött össze olyan videók segítségével, mint a Vicces halloweeni jelmezötletek, amelyben narancssárga parókát vett fel, felemelt egy bagelt, és kijelentette, hogy ő a mézeskalácsember (gingerbread man, érted), és az Élet megválaszolhatatlan kérdései, amelyben azt a filozofikus kérdést feszegette, ha földrengés lenne a Marson, akkor azt Mars-rengésnek neveznénk-e, de például megcsinálta a maga idejében igen népszerű trendet is, a Kylie Jenner lipstick challenge-t is.

Coming out, egy meleg popsztár születése

Mivel a Youtube felületi sajátosságai miatt lehetővé tette, hogy Sivan elmélyítse paraszociális kapcsolatait rajongóival, az intimitás jegyében az énekes életének minden szegmensét a platformon kommunikálta közönsége felé. Tényleg mindent. Többek között 2013-ban, 18 évesen szintén a YouTube-ot választotta arra, hogy elmondja – akkor még – több mint egy millió feliratkozójának, hogy meleg. A Time coming outja után „2014 legbefolyásosabb tinédzserei” közé választotta.

„Ez valahogy mindent megváltoztathat számomra, de nem kell, hogy megváltoztasson” – mondja Troye videójában, melynek címe következetesen csak annyi volt: Coming Out. A kiadóját nem értesítette tervéről, ám amint a videó kiment csatornájára, e-mailben gratuláltak neki a bátorságáért. 2014-ben Sivan leszerződött az EMI Australiával, és kiadta TRXYE címen új EP-jét, melyről a Happy Little Pill igazi kereskedelmi siker lett, a 10. helyig jutott az ausztrál ARIA Charts zenei listán. Az EP-n egy csiszoltabb, elektropop hangzást mutatott be, és megalapozta a Blue Neighbourhood című debütáló stúdióalbumát is. 

Blue Neighbourhood

Troye Sivan debütáló stúdióalbumja, a Blue Neighbourhood 2015-ben jelent meg. Többen elismeréssel írtak arról, a fiatal énekes milyen jól ráérzett a „most“ hangzásvilágára, milyen könnyedén s izzadtságcseppektől mentesen volt képes követni az akkor regnáló zenei trendeket, s tette mindezt a projektet egy coming-of-age-szerű köntösbe bújtatva. Megjelenését követően a Billboard azt írta, hogy Sivan „az eredetiség helyett a sebezhetőségét árulja”, valamint, hogy az album hangszerelése egyértelműen inspirálódik Lorde és Taylor Swift pop, alternatív pop, bedroom pop munkásságából. Tematikájában egy statikus, mégis illékony állapotnak állít emléket félúton a tinédzserévek és a felnőttkor között.

A lemez promotálására Sivan egy kliptrilógiát is forgatott, következetesen Blue Neighbourhood címen. A projekt az énekes és egy fiktív gyerekkori barátja közötti szerelmi történetét dolgozza fel a Wild, Fools és a Talk Me Down számokon keresztül, egyben a fiatalkori homoszexuális kapcsolatok társadalmi megítélését boncolgatja. A klipben a Sivan szerelmét játszó fiú apja megsejti, hogy gyermeke és Troye között többről lehet szó, mint barátság, így kvázi belekényszeríti saját fiát egy heteroszexuális kapcsolatba – ha mégis bevallaná, hogy meleg, akkor „mindkettejüket megölné“. Az apa azonban ideje korán meghal, ám kérdéses, hogy a két fiú újra tudja-e éleszteni a köztük lévő tüzet.

A trilógia nyitott befejezést kínál a nézőknek: Sivan szerelme egy szikla tetején áll, majd a kamera hirtelen az óceán hullámaira vált. A videó debütálása után, előrevetítve a befejezés fogadtatását, az énekes lelki elsősegély telefonvonalakat biztosított nézői számára.

Az új-zélandi RMNZ-n harmadik, az ARIA-n hatodik, a Billboard Hot 200 zenei listán pedig a hetedik helyig jutott az album. Az EMI Music Australia szerint eddig mintegy 5 millió példányt adtak el a lemezből világszerte.

Paradigmaváltás: Bloom és In a Dream

Blue Neighbourhood alatt Sivan egy csapásra divatba hozta az old money és a new money esztétikáját: fehér ing, kötött mellények, vászonnadrágok, lakkcipők. Minden pasztellszínű és minimál – ruhatára teljesen kimerítette a sikkes, heteronormatív elegancia minden szegmensét.

 A homoszexualitás ezen reprezentálása, még ha esztétikája Tumblr-képeken jól is néz ki, alapvetően azt az érzetet keltheti, hogy a felső középosztály vagy az alsó felsőosztály sajátja. Az örök álmodozó, göndör fürtös Troye elmélázó szemeivel igazi Austen- vagy Brontë-féle történeteket juttathat eszünkbe, ahol a női karakterek két sóhajtás között tolnak le egy monodrámát a női kérdés helyzetéről az angol vidéken. Valahol erre lehet az igazság: Sivan úgy helyezte heteronormatív keretek közé a homoszexualitást, hogy azt konvencionálisan elnőiesítette, hiszen érzelmekről beszélni úgy, hogy nem a testiséget helyezzük előtérbe, egy olyan társadalmi kötőfék, amit még mindig – de 10 éve mindenképpen – elsődlegesen a nők nyakába akasztottunk.

Ám ami ártatlan fiatalkori álmodozás volt csupán, három évvel később, következő nagy albumán, vagyis a Bloomon új fordulatot vett. A kisfiú felnőtt és szexuális öntudatra ébredt, és az előbb emlegetett testiség is megjelent.

A Sivan „szexalbumának” is nevezett Bloom mind hangzásában, mind tematikájában már sokkal sötétebb képekkel dolgozott. A fogadtatás egyöntetű kritikai elismerés volt. A Pitchfork újságírója, Jamieson Cox például így kezdte szemléjét: „Hajlandó vagyok megkockáztatni, hogy Troye Sivan tényleg érti, miről is van szó. Az ausztrál youtuberből lett popsztár minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amit egy modernkori meleg ikontól elvárnánk: egy odaadó rajongói sereg, manószerű vonások, hírességek és tervezők a gyorstárcsázón, és a józan ész, hogy felismerje, mennyire értelmetlen és elavult az a titulus, hogy meleg popsztár.“

A Bloom minden taktusát, minden ütemét és akkordját átjárja a szexualitás, s teszi Sivan mindezt úgy, hogy az ne az egyébként is már igencsak lerágott csontnak számító homoszexuális frusztráltságra korlátozódjon. Sőt a heteronormativitásra is úgy reflektál, hogy nem a negatívumokat helyezi előtérbe, hanem, hogy saját szubkultúrájának milyen pozitívumai vannak. Az album a szexuális szabadságot ünnepli. A lemez címadó dalában arról énekel Sivan, hogy a teste egy kert, ami éppen virágba borul, a Seventeenen vallomást tesz, hogyan is hazudik koráról, hogy idősebb férfiakkal bújhasson ágyba, a Plumpedig egy teljes gyümölcskosárral meséli el, hogyan is rohadnak el szerelmeink. És hát ne feledkezzünk meg az igencsak szexi kollaborációkról, mint az Ariana Grandéval készült Dance to This, vagy a Gordival felvett közös daláról, a Postcardról.

Vizuális korszakában Sivan sokat inspirálódott David Bowie megjelenéséből, előszeretettel viselt tollboákat, nagy színes kalapokat, szinte karikatúrát rajzolva a homoszexuális sztereotípiákból. Haját kiszőkítette, melynek stylistjai mindig egy nedves, mondhatni izzadt hatást adtak ezzel is erősítve az éra szexuális ellegét. Kicsit mintha Sivant ténylegesen a következő Bowie-nak szánták volna, bár kérdéses, ő maga mennyire is akart ebben a szerepben tetszelegni.

Mindenesetre az, hogy itt van egy fiatal ausztrál énekes, aki karrierjében a szexpozitiváson túl társadalmi aktivizmust is vállal, totálisan átjött mindenkinek. Megjelenése után az RMNZ-n és az ARIA-n a dobogó harmadik fokán landolt, a Billboard Hot 200-on pedig szorosan a negyedik helyre került.

Állatias szexualitását Sivan tovább mélyítette 2020-ban In a Dream című EP-jével, ahol a puszta szexpozitivitáson túl már sokkal komplexebb emocionális kérdéskörök is helyet kaptak. Tranzíciós projekt a Bloom túláradó lendülete és a későbbi munkáiban megjelenő érettebb témák között. A lemeze koncepcióját egy álom adta az énekes számára. Egy annyira intenzív álom, amiből sírva ébredt:

Kiemelt tartalom
Playback Péntek: Moriones, Ótvar Pestis és Franko lemezeivel búcsúztatjuk a nyarat Playback Péntek: Moriones, Ótvar Pestis és Franko lemezeivel búcsúztatjuk a nyarat 2024.8.30 12:35

„Nem tudtam igazán, hogy minek nevezzem [az In a Dream-et], mert az az igazság, hogy nem úgy kezdtem el ezt a projektet, hogy valami konkrét dolgot fogok csinálni. Általában egy zenei moodboarddal indulok neki az albumírás folyamatának, egy lejátszási listával, amely olyan dallamokat, vagy művészeket tartalmaz, akik inspirálnak. Mindig is nagyon jó érzékem volt ahhoz, hogy tudjam, mit akarok elérni a zenémmel. És ez most más volt, mert a fejemben egyfajta hullámvasúton mentem keresztül, és tényleg csak azért mentem a stúdióba, mert minden órában, nem is beszélve arról, hogy minden nap másképp éreztem magam. Azt hiszem, ezért is lett ez egy olyan furcsa projekt, mert nem igazán van egy hangzása. Ugyanazt a fajta történetet vizsgálom különböző nézőpontokból, és azt hiszem, ami összeköti az egészet, az az, hogy ez egy nagyon erős és tömör dalok gyűjteménye, amelyek mind egymásután íródtak“ – mondta Sivan az EP genéziséről, melyet sokan dicsértek önazonossága miatt, és mert a helyzetspecifikumok ellenére is könnyű azonosulni a tartalmával.

A lemez fő üzenete: „a fájdalomban is lehet szépség, a küzdelemben is lehet erő és a szomorúságban is lehet tisztaság“.
@karamamatt Easy - Troye Sivan #music#fyp#troyesivan#davidbowie♬ original sound - Karama Matt

 

Something to Give Each Other

Sivan legutóbbi lemeze 2023-ban gyakorlatilag letarolta a TikTokot. A tavaly megjelent Something to Give Each Other eredetileg egy szakítóalbumnak indult, ami aztán elég gyorsan a létigenlés mélységei felé vette az irányt. Szinte egy élménygyűjteménnyé alakult át, amely egyszerre önfeledten ünnepli a queerséget és nyitott a klubkultúra felé, ami a pandémiával együtt a 80-as évek esztétikája és reneszánsza is leáldozóban volt. Megérkezett a 90-es évek felemelkedése és a 2YK-, popsztárkultusz-mánia, amire Sivan is azonnal felszállt – például ezt vetítette előre a Max sajátgyártású sorozatában, Az idolban való szereplése is.

@binge Let him sing. #theidol#theidoledit#troyesivan#troye#troyesivanedit#abeltesfaye#theweeknd#tvclips#tvshow#tvseries♬ original sound - BINGE


Az énekes ezen érája alatt nemcsak a zenéjében, hanem vizualitásában is nyakig belement a klub- és rave-kultúra világába. Fellépéseit – akárcsak a Something to Give Each Other Tour alatt – gyakran olyan vibráló vizuális elemekkel és koreográfiával szerkeszti meg, amelyek a sokszínűséget és a befogadást ünneplik, és ez visszhangra talál a rajongók körében, akik saját magukat látják képviselve művészetében.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

troye sivan (@troyesivan) által megosztott bejegyzés

Sivan fejlődése a melankolikus művészimázsból egy vibráló klubfiúvá, mondhatni technós twinkké tükrözi a queer identitások szélesebb körű interpretálását.

Az album dalaihoz készült videóklipek is jól mutatják, hogy Sivan ezúttal ismét heteronormatív keretek között értelmezi a homoszexualitást, de az attól válik queeré, hogy ő maga queer. Nagyon jó példa erre a Rush című számhoz készült videó, ahol egyrészt a férfi ön- és testképek teljes skáláját felvonultatták etnikumtól és bőrszíntől függetlenül, s ahol a művész felöltötte magára ezt a bratyizós, sneakeres, tesós énképet, aki egy rushos fiolát szorongat kezében. A videóval és a számmal egyébként jelölték is a 2024-es Grammy-n a legjobb videóklipért és a legjobb dance pop dalért járó kategóriákban:

 Az album megjelenése előtt aztán Sivan adott mindenkinek egy jó nagy gyomrost, amikor is a művész dragben lejtett öltáncot Ross Lynch-nek One of Your Girls című számára. A dal Sivan tapasztalatait írja körbe heteroszexuális férfiakkal, akik kíváncsian megélnék és felfedeznék saját szexualitásukat. Az intimitás és az elfogadás iránti vágyat tükrözi, még egy egyoldalú kapcsolatban is. Sivan finom éneke a lendületes dallamvezetéssel kombinálva olyan kontrasztot teremt, amely aláhúzza a szám felszíne alatt rejlő érzelmi sebezhetőséget. Közben pedig olyan szívbemarkoló sorokat kapunk, mint:

Hívj fel, ha valaha is magányos lennél/
Olyan leszek, mint egy a csajaid vagy a haverjaid közül/
Mondd, amit akarsz, és én titokban tartom/
Megkapod a kulcsot a szívemhez, nekem meg szükségem van rá/
Hívj fel, ha valaha is kétségbeesett lennél
Majd olyan leszek, mint az egyik csajod

Kis érdekesség, hogy a dal refrénjén teljesen tudatosan használtak robotszerű énekeffektet, ezzel is ráerősítve arra, hogy Sivan sokszor csak egy szexuális játékszernek érzi magát.

Kiemelt tartalom
Bambie Thug, az Eurovízió boszorkánya Budapestre is ellátogat  Bambie Thug, az Eurovízió boszorkánya Budapestre is ellátogat 2024.8.29 13:52

Az albumot – mint a korábbi Sivan-opuszokat – széleskörű elismerés fogadta. Dicsérték az intelligens zenei szerkesztettségét, hogy Sivan nem kívánja rejtegetni szexuális fantáziáit, továbbá, hogy innovatív megközelítéseket kínál a queer témák feldolgozásához. A Billboard 200-as listáján a 20. helyen debütált 31 000 darab albumeladással, amelyből 16 000 volt a tiszta albumeladás.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

troye sivan (@troyesivan) által megosztott bejegyzés

Troye Sivan zenei karrierje művészként és egyéniségként való fejlődéséről egyaránt tanúskodik. A korai, érzékeny, melankolikus fiútól a jelenlegi, magabiztos meleg klubfiú státuszáig Sivan az identitás, a szerelem és az önelfogadás bonyolult kérdései között navigált, s végül oda jutott, hogy 2024 szeptemberében Charli xcx és az ausztrál énekes közös koncertturnéra indul.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Charli (@charli_xcx) által megosztott bejegyzés

Albumai tükrözik ezt az utazást, olyan érzelmek és tapasztalatok sorát mutatják be, amelyek világszerte visszhangra találnak a hallgatók körében. Miközben folyamatosan fejlődik és új hangzásokat és témákat ölel fel, Sivan továbbra is erőteljes hang marad a zeneiparban, és számtalan rajongót inspirál arra, hogy ünnepeljék igazi lényüket. Tulajdonképpen, mi mást is várhatnánk el egy ízig-vérig 21. századi popelőadótól?

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!