A szakértők szerint természetes, hogy eltérő a gyümölcstartalom a különböző országok ugyanolyan márkájú üdítőiben.
Dupla annyi természetes narancslevet tartalmaz az Olaszországban árult Fanta a magyarországihoz képest, derült ki a Pénzcentrum cikkéből.
Az üdítőitallal kapcsolatban a lap egyik olvasója osztotta meg a tapasztalatait, amit követően a portál megkereste a Fanta hazai forgalmazóját, a Coca-Cola Magyarországot, ami megerősítette, hogy valóban eltérő lehet a gyümölcstartalom különböző országokban.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a Pénzcentrum érdeklődésére közölte: 2017-ben már összehasonlították az Ausztriában, illetve Magyarországon kapható üdítőt. Akkor azt állapították meg, hogy az osztrák Fantában kevesebb volt a narancslé (3 százalék), mint a magyarban (akkor 6 százalék volt, most 5), illetve az is kiderült, hogy a laikus fogyasztóknak a Magyarországon forgalmazott ital ízlett jobban.
Az élelmiszerhatóság biztosította a portált, hogy ezek az eltérések – a gyártói nyilatkozat figyelembevétele mellett – jogszerű és objektív okokkal indokolhatók, mert nekünk – több más országgal ellentétben – nincs nemzeti jogszabályunk az üdítőitalok gyümölcslétartalmát illetően. A gyártó által meghatározott összetételt az adott ország fogyasztói elvárása befolyásolja, erről úgy beszélnek, mint „nemzeti ízpreferencia”.
A narancsos Fantát különböző receptek alapján gyártják, országonként eltérő narancs, cukor, glükóz-fruktóz szirup és egyéb, akár mesterséges édesítőszer felhasználásával. A NÉBIH azt is kiemelte, hogy jellemzően nagyobb gyümölcstartalma van az üdítőnek ott, ahol megterem a narancs.
Az Agrárszektor nevű mezőgazdasági lap főszerkesztője, Braunmüller Lajos a Pénzcentrum kérdésére kifejtette: a vizsgálatok gyakran mutatnak ki ilyen eltéréseket, ennek legfőbb oka, hogy a gyártók igyekeznek földrajzilag észszerű távolságból beszerezni az alapanyagokat, még ha a receptúra lényegében hasonló is. Ugyanakkor a bizonyos gyártóhelyeken az egymással helyettesíthető, ám helyben nagyobb mennyiségben rendelkezésre álló anyagokat használják. Braunmüller megerősítette, hogy simán lehet olyan, hogy jobb minőséget találunk más országokban, például a helyi igények, elvárások és a verseny miatt.
Ez a cikk az ENTR európai tartalomgyártói hálózat részeként valósult meg.