Még idén befut Herendi Gábor új filmje, a "Futni mentem", aminek plakátkampányért Frank Rizzo és Nánási Pál, valamint egy kicsit a mesterséges intelligencia is felelt.
Elkészült Herendi Gábor új romantikus vígjátékának plakátja, melynek különlegessége, hogy Nánási Pál fotóművész és Frank Rizzo grafikus a mesterséges intelligenciát is felhasználták az elkészítéséhez.
A Futni mentem közvetlen állami támogatás nélkül készült, többek között Udvaros Dorottya, Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix, Bányai Kelemen Barna, Csányi Sándor, Ember Márk, Csuja Imre, Schmied Zoltán, Gálffi László, Hevér Gábor és Trokán Péter szereplésével, de feltűnik benne Góg Anikó triatlon olimpikon és személyi edző is.
Herendi Gábor eddigi hét filmje az elmúlt két évtizedben közel 2,5 millió nézőt vonzott a mozikba, amivel messze a legsikeresebb magyar rendező. A rendszerváltás utáni filmkészítés tíz legnézettebb mozijából négyet Herendi rendezett, és egyedülálló módon valamennyi filmjét legalább 100 ezer néző látta a mozikban.
A színészeket Nánási Pál fotóművész fényképezte, a fentebb is látható plakátot Frank Rizzo készítette. Nánási az évek során ikonikus portréfotók sokaságát készítette, címlapokon nagy számban köszönnek vissza a fotói, Frank Rizzo pedig az egyik vezető filmplakát készítővé vált az elmúlt években.
Nánási a mesterséges intelligencia kapcsán úgy fogalmazott: „Herendi Gáborral korábban még nem dolgoztam, és először karácsony körül találkoztunk, amikor eljött megnézni egy kiállításomat (Nánási Pál x AI x AR), ami részben kapcsolódott az AI témakörhöz is. Most is volt egy kiállításom (Sopronfeszt), melynek szerves része a mesterséges intelligencia és az abban rejlő lehetőségek voltak. A látogatókat interaktív játékra hívtam, hogy találják ki, a kiállított képeken melyik gesztus igazi, melyik az általam készített kép és melyik az AI által generált. Érdekes lett az eredmény, kevesebb, mint fele arányban sikerült eltalálniuk, hogy melyik az igazi fotó.
Ebből is látszik, hogy a jövőben nem lesz esélyünk kiszűrni az ilyen képeken, hogy mi a valós gesztus és mi nem az. Amikor először hallottam a mesterséges intelligenciáról a képalkotást érintően, válságstábot hívtam össze a stúdióban, és mondtam a kollégáknak, hogy hamarosan mindenki új munka után nézhet, mert itt az AI, és már nem sokáig lesz szükség a munkánkra. Aztán elkezdtem komolyabban foglalkozni vele, és megismerkedni a benne rejlő lehetőségekkel.
Így egy év távlatában – a sok aggasztó lehetőség mellett – már látom, hogy lehet jól is használni. Például egy háttér vagy egy megfotózhatatlan téma esetében nagyon szépen lehet kontúrozni, felépíteni a közeget.”
A grafikussal való közös munkáról Nánási azt mondta: „Frank Rizzóval nem ez az első ilyen közös munkánk. A grafikusok általában nagyon határozott koncepcióval érkeztek régen is, tudták, hogy mit szeretnének viszontlátni a fotón – csak akkor még megrajzolva hozták a látványterveket. A Futni mentem plakátjának látványterve AI-jal készült, és jó volt látni már egészen konkrét vizuális alakokkal, hogy mi a koncepció, mit szeretne a grafikus viszontlátni a képeken. Így jobban el lehetett mélyülni a fotózásban, nem ott kellett kitalálni a koncepciót, csak arra kellett koncentrálni, hogy a megfelelő beállításokkal elkészüljenek a képek. Magyarán a mesterséges intelligencia leegyszerűsítette a munkát.”
Frank Rizzo a plakátkoncepció kapcsán úgy fogalmazott: „Mindig felcsillan a szemem, amikor a forgatókönyvben már »benne van a plakát«. Sajnos ritkaság, de ha van egy erős elem a történetben, ami plakátra kívánkozik, – most éppen stílszerűen – nem kell felesleges köröket futni. A Futni mentem esetében is ez történt. Szinte az első gondolatom az volt, hogy a négy női főszereplőt futva lássuk, míg a férfiak legyenek statikusak. Az volt a szándék, hogy a plakát a nők mozgásának és a férfiak passzivitásának kontrasztjával jelenítse a történet központi elemét. Továbbá a futás témája mint vizuális elem is hálás, mert alkalmas megmutatni a karakterek, ez esetben a nők erejét, ellenpontban a három férfivel, akik a partvonalról szurkolnak.
Rizzo az AI használata kapcsán úgy fogalmazott: „A futós koncepcióra készítettem egy vázlatot, amelyhez AI-jal generáltam a színészekre nagyon hasonlító alakokat, majd annak alapján fotóztuk le a színészeket, így kis túlzással azt lehet mondani, a munka nagy részét a mesterséges intelligenciával előre elvégeztem, utána már »csak« be kellett helyettesítenem a fotójukat a kompozícióba.”
Rizzo hozzátette: „Természetesen a fotózást követő kompozitálás ma még ugyanaz a munkafolyamat, mint korábban, de AI-eszközökkel ma már minden sokkal gyorsabb. Ez a fejlődés olyan ütemben zajlik, hogy azt tippelem, nem vagyunk messze attól, amikor lesz olyan produkciós döntés, amikor először a fotós, majd a grafikus munkáját helyettesítik AI-jal – legalábbis filmplakátok esetében. Az elmúlt évben már nem volt olyan munkám, aminél ne használtam volna AI-alkalmazásokat, és akadt nem is egy olyan plakátom, melyeknek az összetevői kizárólag generált elemek. Még lubickolok benne, hogy a munkám egy részét megkönnyíti és meggyorsítja a mesterséges intelligencia, és egyelőre a plakátot én tervezem és készítem, de az említett AI-veszéllyel abszolút számolok. Viszont ez inspiráló is, mert grafikusként érdeklődésben és technikailag is új irányokat kínál.”
Herendi Gábor új filmjének főszereplője egy anya (Udvaros Dorottya), aki férje halála után elhatározza, hogy teljesíti annak utolsó kívánságát, és lányaival (Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix) váltóban lefutja a maratont. Apró probléma, hogy egyikük sincs felkészülve a futásra, így a rokonokat és a barátokat is váratlanul éri a lehetetlennek tűnő vállalkozás.
A Futni mentem előzetesét itt lehet megnézni:
A Futni mentem november 28-tól lesz látható országszerte a mozikban.