2024.4.26 16:42
Olvasási idő 5:28
Maier Péter Szentgyörgyi Zénó

Playback Péntek: St. Vincent, Justice illetve Hundred Sins, Kolibri és Co Lee a hét megjelenései között

Playback Péntek: St. Vincent, Justice illetve Hundred Sins, Kolibri és Co Lee a hét megjelenései között
Forrás St. Vincent / Instagram
ZENE CO LEE HUNDRED SINS MAGYAR ZENE PLAYBACK PÉNTEK

New Music Friday REFRESHER-módra: a Playback Péntekben ismét a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze, ezúttal négy lemezt és néhány dalt hoztunk nektek, hogy jól induljon a hétvége.

Albumok

St. Vincent: All Born Screaming

A nemzetközi zenei kritika egyik legtöbbet méltatott avant-pop alkotója Anne Erin Clark, azaz St. Vincent, aki legalább annyira ismert éles szövegeiről és kísérleti produceri hangzásáról, mint egyedi, zajos gitárjátékáról, ami a hangszer kortárs képviselőinek egyik legnagyobbikává teszi. Hetedik albumán, az All Born Screamingen nem először vegyíti az industrial rockot az artpoppal. Szövegeinek kaotikus képi világából végletes elképzelések köszönnek vissza szerelemről és halálról, miközben teret enged a jónak, a szépnek és a sebezhetőségnek. Mindannyian sikítozva születünk – állítja a vitathatatlant a cím, és nagyjából hasonló szúrós kijelentésekkel operál az egész album, ami eléri, hogy érezzük, de élvezzük is, hogy teljesen feleslegesen vagyunk a világon. (Maier P.)

Justice: Hyperdrama

Már január óta tudjuk, hogy új albummal érkeznek a francia elektronikus zene zászlóvívői. A francia duó negyedik stúdióalbuma négy év kihagyás után érkezik, és olyan közreműködőket vonultat fel, mint a Tame Impala vagy a Thundercat. A Hyperdrama kattogó ütemei között a techno, a house és a diszkó hatásai fedezhetők fel, miközben az énekes közreműködők némi pszichedelikával egészítik ki a hangképet. Le se tagadhatnák, hogy franciák, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a stílusirányzat másik nagy képviselője, a Daft Punk is onnan érkezik, az albumot hallgatva az ő hatásuk is erősen érződik. (Maier P.)

Batboy: Ezzel születni kell

A múlt hétvégén debütált a tavalyi évben berobbanó Batboy első stúdióalbuma Ezzel születi kell címmel. Maga az előadó úgy fogalmazott a lemezről, hogy terápiás jelleggel adta ki magából az érzéseit. „Azt érzem, ma már sokan nem beszélnek nyíltan az érzéseikről, én ezen változtatni szeretnék, hiszen mind hasonló dolgokon megyünk át. Az elkészült dalok tükrözik is az elmúlt időszakot: mindent, amin keresztülmentem és amit megéltem, ahogy változtam és fejlődtem” – mondta.

A 11 számot felvonultató lemezen rendre vissza is köszönnek ezek az érzések, bár a témák közötti koherencia ellenére a beatek meglehetősen nagy diverzitást mutatnak. Megjelennek a hypertrapesebb elemek és a műfajban mostanában iszonyatosan népszerű afro-hangzás is, de MC Isti is beköszön. Ha mindenképpen szeretnénk hasonlítgatni, akkor az elmondható, hogy az előadói stílus Ekhoe-hoz és Csokyhoz áll a legközelebb, néha Bruno X Spacc-hoz hasonló vokálokkal fűszerezve. Az album legerősebb számai a Basic, a Burijencivel közös Ellenem szólt vagy a meglehetősen személyes Nagyinak üzenem.

Szendrői Csabi nemrég úgy fogalmazott a trap műfajáról, hogy mivel itthon is annyira telített a szakma, a szintkülönbséget egy-egy előadó között már nem a beat-ek szintjén kell keresni, hanem a szövegek kreativitásában és a mondanivalóban. Ez kétségtelenül igaz az Ezzel születni kell esetében is, hiszen az egész lemeznek a zenei alapok biztosítják a stabilitást, de bízunk benne, hogy a jövőben a szövegek még izmosodni fognak még és sokkal közelebb engedi magához a hallgatót Batboy. (Szentgyörgyi Z.)

Balazs Toth: Időutazó

Tóth Balázst (Balazs Toth) a Marble Mist nevű zenekarból ismerhetik azok, akik rajta tartották az ujjukat a magyar gitárzene ütőerén az utóbbi pár évben. Szólóprojektjében sokáig angolul nyomta, most viszont egy magyar nyelvű albumot rakott ki, amelyet teljes egészében ő játszott fel és producerelt. Aki szereti az olyan zenekarokat, mint az Unknown Mortal Orchestra vagy a Temples, az könnyen lehet, hogy ezt is kedvelni fogja. (Maier P.)

Számok

Hundred Sins, Kolibri, Co Lee: Zúgás

Ha Hundred Sinsre gondolunk, elsősorban a tört ütemek jutnak eszünkbe, de azért szeret más elektronikus tánczenei műfajok irányába is mozogni. Nem az első eset például, hogy egy lassabb four-on-the-floor ritmikájú számmal jelentkezik mostanában (legutóbb Tamáska Gabival csináltak egy downtempo-dalt). Ezúttal az egymással is szívesen együtt dolgozó Co Lee-Kolibri páros csatlakozott a producerhez, ami azért is nagyszerű, mert újra friss dalon hallhatjuk a sabbaticalra utazó alter dalszerző-énekest. A számhoz klip is készült Székely Ákos rendezésében, ebben egy random lovagnak öltözött forma csinál dolgokat Budapesten. (Maier P.)

Twenty One Pilots: Backslide

Május 24-én érkezik a Twenty One Pilots új, Clancy című albuma, amelyről most megérkezett a harmadik beharangozó single. A hozzá készült klipet a dobos Josh Dun rendezte, és azt látjuk benne, ahogy a Tyler Joseph BMX-ezve dalolja az új, középtempós dalukat. A hangulata – különösen a klip áthallásaival – eszünkbe juttathatja az ohiói duó egyik legnagyobb slágerét, a Stressed Outot, amely közel 3 milliárd lejátszásnál jár a YouTube-on. Meglátjuk, hogy az új lemez is ki tud-e termelni ekkora számokat, bár az eddigi számok alapján eddig nem úgy tűnik, mintha a 2009 óta működő banda ki lenne égve. (Maier P.)

Elefánt: Van harag

Május 3-án érkezik az Elefánt ötödik lemeze, a Semmi. Ennek első előfutára a Van harag című alterrock dal, amelyről Szendrői Csaba, az együttes frontembere a következőket mondta: „A haraghoz való viszonyulásunk, vagy általában az ember viszonyulása is sokféle arccal rendelkezhet. A haragunk tárgyával meg is békélhetünk, vagy felvehetjük a kesztyűt vele. A két dal nagyjából ezt a két szélsőséges reakciót hivatott megfogalmazni. Hogy mi is pontosan a haragunk tárgya, azt mindenkinek a fantáziájára bíznánk.“ Az új számhoz klip is készült, amit a Klipszemle-díjas Pablo Péter rendezett. A Semmi albumot, aminek koncepcióját Szendrői szerint a kétpólusosság kíséri végig, bő egy hónappal a megjelenés után élőben is bemutatja majd az Elefánt, méghozzá június 7-én a Budapest Parkban. (Maier P.)

Quavo, Takeoff: Over Hoes & Bitches

Nagyon úgy néz ki, hogy az elmúlt hónap a beefelések időszaka a rap világában, hiszen miután gyakorlatilag a teljes szakma közutálat tárgyává tette Drake-et, ezzel párhuzamosan a Quavo-Chris Brown-saga is újabb állomásához érkezett a kedden megjelent Over Hoes & Bitches című számmal. A két előadó közötti rossz viszony kialakulása még 2017-re nyúlik vissza, amikor is Quavo Chris Brown korábbi exével, Karrueche Trannel randizott, amit az r'n'b-énekes hátbaszúrásként élt meg, illetve azóta az is kiderült, hogy Quavo volt barátnője, Saweetie – akivel 2018-tól 2021-ig alkottak egy párt – a kapcsolatuk alatt csalta meg őt Chris Brownnal, aki így állt bosszút a fentiekért.

A kettejük közti viszony tehát nem volt különösebben felhőtlen az elmúlt időben, viszont a dalokon keresztüli üzengetés akkor kezdődött, mikor Chris Brown április 11-én droppolta a 11:11 című lemezének deluxe-kiadását, ahol a Freak című számban csúnyán beleállt Quavóba. Ezt követte a rapper válasza a Tenderrel, amire Brown a Weakest Linkkel reagált. Az üzengetések egyre jobban durvultak, Brown nőbántalmazása – például verte korábbi partnerét, Rihannát – és a lövöldözésben elhunyt Takeoff emléke, Quavo halálának vágya is megjelenik („R.I.P. Takeoff, he the only real one that got true respect/ Crazy how when he died, everybody really wished it was you instead”).

A kellemes tautológiával operáló Over Hoes & Bitches pedig már a negyedik felvonásként érkezik. Quavo számon kéri Brownon, amiért Takoff halálát emlegeti és nem érti, hogy Brown miért pörög még mindig a Tran-sztorin, miközben „Crackhead Michael Jackson”-nak nevezi az drogproblémákkal küzdő énekest. Lehet indokokolatlanul sokat írtunk a beefről, de hát a számról nagyon nincs mit. Az aktualitását adó kontextustól függetlenül a trekk egyébként hangzásvilágában a csúcson lévő Migos-érát idézi meg. Nem véletlen, hiszen a zenei alapért a feloszlott formáció egyik régi producere, DJ Durel felel, a beef-verzékért Quavo, refrénnek pedig a másfél éve elhunyt Takeoff kiadatlan része lett felhasználva. Egyszerre szomorú és örömteli hallani még Takeoffot és abban nagyon bízunk, hogy Quavónak is többet ér az unokaöccse emléke, minthogy az összes kiadatlan számát diss track-re pazarolja. (Szentgyörgyi Z.)

Ress: Bobek

Péntekre megérkezett Ress legújabb száma is, a Bobek, ami a 2023 végén debütált Mimóza album óta az első megjelenése. A Google szerint a bobek jelentése alapvetően szláv kultúrából hozott kifejezés, amivel jellemzően az alacsony, kövér embereket gúnyolják, de ezzel egyúttal vezetéknévként is funkcionál és a kecskeürülékre is ezt a kifejezést használják  – bár azt nem tudni, hogy az előadó ezen opciók közül melyikre gondolt.


A szám mindenesetre nem okoz csalódást, a Ressre nagyon jellemző hangzás és vokál köszön vissza, miközben a szöveg mélyre megy. Nemcsak a hiány, a magány és az elmúlás gondolata jelenik meg erősen, hanem az útkeresésé is, amihez a dal az Olaszországban forgatott, zavaros és lüktető klippel tesz igazán mély benyomást.  (Szentgyörgyi Z.)

Libidø: Pepco

Újabb potens alterzenekar bukkant fel a zenei palettán. A Libidø nevű együttesnek még csak a második megjelenése érkezett meg a héten, de koncertjeikre már most egész sokan járnak, állítólag a Manyi korábbi ideiglenes bezárásában is közrejátszott, hogy túl sokan mentek el az első koncertjükre. Új dalukat a Pepcóban való vásárlás ihlette: a lírai én a műanyag fakanalak és csíkos zoknik közt jön rá a felismerésre, hogy szerelmet nem lehet háztartási boltban venni. (Maier P.)

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!