A Nespresso és a Zèta nevű francia divatstartup újrahasznosított kávézaccból készített utcai cipőt, hogy ezzel is felhívja a figyelmet a kávékapszulák szelektív gyűjtésének és újrahasznosításának fontosságára.
A Nespresso a Hublot, a Caran d’Ache, a Vélosophy és a Pannonhalmi Főapátság után újabb ikonikus kollaborációval mutatja be, hogyan kelhetnek új életre az újrahasznosított kávékapszulák. A limitált kiadású cipőkollekciót a zéró hulladékkibocsátás és az ökodizájn alapelvei, illetve a francia stílus inspirálták.
A vállalat globális használtkapszula-gyűjtő rendszert épített ki, amelynek segítségével minden hozzájuk visszajuttatott kávékapszulát újrahasznosítanak, és gondoskodnak arról, hogy mind az alumínium, mind a kávézacc visszakerüljön a körforgásba – írják a Refresherhez eljuttatott sajtóközleményükben.
A Nespresso szerint a globális és a magyarországi visszagyűjtési arány is folyamatosan nő, ami jól példázza, hogy a vásárlók egyre tudatosabbá válnak vásárlási szokásaik kialakítása során. Itthon a használt kapszulák már több mint 50 százaléka visszakerül a márkához újrahasznosításra. Mint írják, az élelmiszerek mellett például a ruhatárak környezeti lábnyomának mértéke is olyan kérdés, amely egyre inkább foglalkoztatja az embereket.
Ez a trend ihlette az ökotudatos cipőiről ismert Zèta nevű divatstartup és a Nespresso összefogását, hogy megalkossanak egy újrahasznosított kávézacc felhasználásával készített sneakerkollekciót.
Dizájnersneakerek kávézaccból
A RE:GROUND limitált kiadású cipők legalább 80 százalékban újrahasznosított alapanyagot tartalmaznak, készítésük során a visszagyűjtött kapszulákból származó kávézaccot is felhasználják: minden pár cipőben 12 csésze eszpresszó elkészítése után megmaradt kávézaccot hasznosítanak újra, amely a vegán bőr felsőrész és a talp anyagában nyer új életet.
„A Zètával közös kollekciónkkal szeretnénk egy újabb kézzel fogható példán keresztül bemutatni a kávérajongóknak, mennyi lehetőség rejlik a Nespresso kávékapszulák újrahasznosításában. Ezzel is arra szeretnénk ösztönözni mindenkit, hogy juttassa vissza hozzánk használt kapszuláit, hogy mi újrahasznosíthassuk őket. Azt gondolom, hogy nagyon szép eredményt értünk el itthon a több mint 50 százalékos újrahasznosítási aránnyal, de hisszük, hogy a vásárlóink segítségével ezt még tovább tudjuk növelni” – mondta el Rezsdovics Kata, a Nespresso magyarországi marketingvezetője.
A kávézacc új élete – a levendulamezőkön is
A kávézacc újrahasznosítása a pannonhalmi levendulamezőkön évek óta a márka hazai képviseletének szívügye. A kezdeményezés teljes mértékben helyi: a kapszulák a hazai fogyasztóktól származnak, és mind a feldolgozásuk, mind a termesztőközeg-gyártás és annak felhasználása is Magyarországon valósul meg.
A Magyarországon visszagyűjtött Nespresso kapszulák újrahasznosítása Debrecenben történik, ahol az alumíniumot és a kávézaccot szétválasztják egymástól. A kávézacc nagy részét Debrecen környékén komposztálás során hasznosítják újra, míg az alumíniumból különböző használati tárgyak készülhetnek. Legutóbb például a svájci Hublot-val fogott össze a Nespresso, hogy egy olyan luxusórát alkossanak, amelynek alapanyagában az alumínium és a kávézacc is újrahasznosul, de készült már Caran d’Ache toll és városi kerékpár is a kávéfogyasztók által összegyűjtött és a gyártóhoz visszajuttatott kapszulák felhasználásával.
Az újrahasznosításon túl
Saját bevallása szerint a Nespresso régóta elkötelezett az iránt, hogy a környezetre gyakorolt hatását minimálisra csökkentse. The Positive Cup elnevezésű fenntarthatósági stratégiájának keretén belül öt kiemelt területre fókuszál, melyek a következők: az értéklánc karbonmentesítése, a természet regenerálása, a kávétermelő közösségek megerősítése, a körforgásos szemlélet elterjesztése, valamint a közös cselekvésre ösztönzés.
A limitált kiadású Nespresso x Zèta RE:GROUND cipőkollekció darabjai a készlet erejéig a Zeta oldalán érhetőek el.