2024.4.6 9:20
Olvasási idő 4:47
Nóra Szász

Hiába tarolja le pár száz forintos cuccokkal a Temu a Sheint, az olcsó kütyük új tárháza talán még problémásabb

Hiába tarolja le pár száz forintos cuccokkal a Temu a Sheint, az olcsó kütyük új tárháza talán még problémásabb
Forrás Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images
TÁRSADALOM KÖRNYEZETSZENNYEZÉS KÖRNYEZETTUDATOSSÁG KÖRNYEZETVÉDELEM TEMU TERMÉSZET TERMÉSZETVÉDELEM

Kétféle ember létezik: aki imádja Temut, és aki gyűlöli. A Temu az olcsó áraival és ingyenes kiszállítással látszólag pénzt spórol a vásárlóknak, de ezzel még inkább fogyasztásra ösztönöz, a végén pedig belefulladunk a temérdek műanyag mütyürbe.

A piacgazdaságban a Temu a fogyasztó megtestesült álma. Olcsó, gyors, egyszerű és szinte bármit be lehet szerezni. Mégis mi gond lehet vele?  A Temu működése komoly gazdasági és társadalmi kérdéseket is felvet: a profit és a vásárlási láz felülírja a józan észt?

Kétemeletes műanyag tojástartó, leopárdmintás mikroszálas törlőkendő, cseresznye formájú WC-tisztító kefe pár száz forintért, Converse-nek tűnő cipő pár ezerért. A mai gazdasági helyzetben érthető, hogy mindenki igyekszik csökkenteni a kiadásait, azonban a Temu nem épp a spórolásra ösztönöz. A vásárlás által kiváltott dopaminlöket itt fillérekért elérhető, az alacsony árak és különböző promóciók pedig arra késztetnek, hogy még többet és többet rendeljünk, olyan dolgokat is, amikre egyébként nincs is szükségünk. Pedig, ha szeretnénk bármilyen változást elérni a klímaválság terén, az első és legfontosabb lépés a fogyasztáscsökkentés kellene, hogy legyen.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Temu Official (@temu)

A környezetvédelmi aggályok mellett pedig az emberi aspektust sem lehet elhanyagolni. Az olcsó termékek mögött ugyanis kis kínai gyártók állnak, akik szinte semmit nem kapnak a termékeikért. Bennfentes források szerint ennek az az oka, hogy 2021-től kitiltották őket az Amazonról, ezáltal kiszorultak a nyugati piacokról, emellett pedig a koronavírus-járvány is lassította a forgalmat. Amikor a Temu indulása előtt a Pinduoduo (a Temu kínai piacon működő megfelelője) megkereste ezeket a kis gyártókat, számukra ez egy jó lehetőség volt, hogy megszabaduljanak a megmaradt árukészletektől. Miután azonban bekerültek a Temu rendszerébe, a cég nyomására folyamatosan alacsonyan kell tartaniuk az áraikat, így lényegében semmi profitjuk sem lesz az eladásokból.

A Temu számokban

A Similarweb adatai szerint Temu jelenleg a világ 69. legforgalmasabb (januárban még az 55. helyen volt több mint 550 millió oldallátogatóval) weboldala 358,2 millió látogatójával egy hónapban. Az oldal szerint a látogatók 20,47 százaléka 25-34 év közötti, további 20,1 százalék pedig 35-44 év közötti. Meglepő módon a nemek arányát tekintve a férfiak vezetnek 54,64 százalékkal.

Kiemelt tartalom
Brazil esőerdőket pusztítanak ki a Zara és a H&M pamutnacijaiért, de hogyan lehet fenntarthatóságot jelző cédula a ruhákon? Brazil esőerdőket pusztítanak ki a Zara és a H&M pamutnacijaiért, de hogyan lehet fenntarthatóságot jelző cédula a ruhákon? ma 16:46 -kor

A legtöbb látogató egyébként Japánból (21,19 százalék) és az Egyesült Államokból (20,72 százalék) érkezik az oldalra. Utóbbi nem meglepő, csak az USA-ban tavaly 505 millió dollárt (185 milliárd forint) költött hirdetésre a Temu a MediaRadar adatai szerint, többek között a Super Bowlon is több tízmillió dollárért vett reklámhelyet.

Már a GVH is vizsgálódik

A magyar Gazdasági Versenyhivatal 2024. február 27-én bejelentette, eljárást indított a kínai online piactér európai működtetőjével, az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limiteddel szemben, miután több bejelentést is kapott az elmúlt időszakban az oldal kereskedelmi gyakorlatát illetően. A GVH szakemberei értékelték a beadványokban foglaltakat, információgyűjtést végeztek, és ez alapján versenyfelügyeleti eljárást indítottak a cég ellen.

Milyen trükköket tartott kifogásolhatónak a hatóság? Például egyes termékkategóriák esetében „akár 95%” (vagy magasabb) mértékű kedvezmények vannak feltüntetve, de ha a kategóriára kattintunk, már híre-hamva sincs ezeknek az óriási akcióknak. A GVH arra is felfigyelt, hogy a látogatókat a mobilalkalmazásban és a honlapon is a vásárlást sürgető üzenetekkel bombázzák, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt” „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. A hatóság előzetes vizsgálata alapján ezek az üzenetek alkalmasak arra, hogy pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék az oldal használóit.

Gagyi vagy nem gagyi: ez itt a kérdés

Sokan a Temu védelmére hozzák fel, hogy egyáltalán nem olyan rossz minőségűek a termékek, mint a kritikusok állítják, legalábbis ezért az árért biztosan nem. Azonban, hogy mi számít gagyinak, attól függ, hogy kitől kérdezzük.

Kiemelt tartalom
Újabb kulturális kézikönyv egy újabb mesterműhöz: Miről szól valójában a Chihiro Szellemországban? Újabb kulturális kézikönyv egy újabb mesterműhöz: Miről szól valójában a Chihiro Szellemországban? 2024.3.10 10:59

Ahogy arról a Tudatos Vásárlók Egyesülete beszámolt, az olasz Altroconsumo és angol Which? fogyasztói szervezetek nemrég tesztelték a Temut, persze tették ezt a maguk szemüvegén keresztül.

@sebbylaz She was DEVASTATED 😭 idk which was the worst one 😅 #wishshopping#temuhaul#disney#movies#rating♬ origineel geluid - Tik Toker

 

Ők nem azt nézték, hogy mennyire cuki a fröccsöntött műanyag kütyü, amit rendeltek, hanem például azt, hogy el vannak-e látva a megfelelő jelzésekkel a termékek. Így például felfedezték, hogy a gyermekeknek szánt termékeknél komoly problémák vannak a jelölésekkel és a címkézéssel, de ami ennél is aggasztóbb, hogy a játékbiztonsági előírásoknak sem felelnek meg, például mert fulladást okozó apró darabok voltak rajtuk.

Biztosan te is észrevetted már a nagy CE jelet a termékeken. Ez nem véletlen. Ez jelzi a vásárlónak, hogy az adott tárgy megfelel az európai előírásoknak. A Temus termékekről ez vagy hiányzott, vagy hamis volt, tehát nem is lehetne azokat Európában értékesíteni. A szervezetek 13 darab kozmetikumot is vásároltak, 9 terméken pedig nem, vagy csak részben szerepelt az összetevők listája. Egyszóval nem, egyáltalán nem jó ötlet arckrémet venni a Temuról.

Kiemelt tartalom
Veszélyben az állatkísérlet-mentes Body Shop: hogyan jutott Angliában csőd közelbe egy hippi álmából kinőtt milliárdos üzlet? Veszélyben az állatkísérlet-mentes Body Shop: hogyan jutott Angliában csőd közelbe egy hippi álmából kinőtt milliárdos üzlet? 2024.3.5 19:11

A próbavásárlások során a szervezetek azt is feltárták, hogy a termékekről hiányoznak a tételszámok, a gyártók elérhetőségei, illetve problémát jelent a csak angol nyelvű, vagy a kis betűméret miatt mindenképpen nehezen olvasható használati utasítások. Az olcsó műanyag használati tárgyak mellett „márkás” termékeket is lehet találni az oldalon, amelyek ugyan kísértetiesen hasonlítanak az eredetire, de az áruk a bolti töredéke: valószínűleg mondanunk sem kell, hogy ezek hamisítványok.

Nemcsak olcsó, a szállításért sem kell fizetni

A Temu óriási előnye az olcsó termékek mellett, hogy a szállításért sem kell sokat fizetni, bizonyos összeg felett pedig ingyenes, plusz a visszaküldés sem kerül semmibe. Ez annak köszönhető, hogy a Temu tulajdonosa, a New York-i tőzsdén bejegyzett PDD Holding jelentős szállítói partnerhálózattal rendelkezik, így komoly lépéselőnyben van a versenytársaival szemben.

@baaobrat I am genuinely speechless #temu#temuhaul#wish#wishhaul#drunkhaul#drunkunboxing#shopping#shoppinghaul#shoppingaddiction♬ original sound - ⚔️Beck⚔️

Egyes források szerint azonban a kedvező szállítási feltételek miatt, amikkel próbálja a konkurenciát kiszorítani a Temu, a cég minden egyes rendelésen legalább 30 dollárt veszít egy amerikai rendelésen, ami éves szinte több száz millió dollár veszteséget jelenthet számukra. Kérdés tehát, hogy meddig fogják tudni folytatni ezt a gyakorlatot.

Adat, adat, adat

A 21. század legnagyobb értéke az adat. Az interneten pedig észre sem vesszük, hogy mennyi adatot gyűjtenek rólunk. Mindenki ezt csinálja a Facebooktól a Google-ön át a TikTokig, azonban a Temu kapcsán ennél komolyabb problémák is felmerültek.

 

Tavaly nyáron többen is arról számoltak be, hogy a temus vásárlásuk után közvetlenül pénzt loptak le a számlájukról, mások szerint pedig a Temu nemcsak az adatokat gyűjti be, de akár a felhasználó telefonjához, mikrofonjához és tartózkodási helyéhez is hozzáférhet. Ezek kapcsán azonban egyelőre nem derültek ki konkrétumok, mindenesetre tavaly az Egyesült Államokban pert indítottak a Temu ellen az aggodalmak miatt.

A dropshipping kivéreztetése

A dropshipping az elmúlt években robbant be, és aki viszonylag kevés munkával és kevés tőkével akart profitra szert tenni, az dropshippinggel kezdett el foglalkozni. A rendszer lényege, hogy a mesebeli vállalkozónk, aki rátalált az évszázad üzletére, a weboldalán kínál termékeket megvásárlásra, ám ezeket nem ő állítja elő, de még csak nem is tart belőlük raktárkészletet. Amikor vásárlás történik, ő csak akkor rendeli meg az adott árut olcsón valamilyen kínai oldalról (esetleg az Amazonról) és továbbítja a vásárlónak. Ezzel lényegében nem vállal anyagi kockázatot, hiszen nem kell hatalmas összegeket befektetnie az árukészélet kialakításába, mindössze közvetítő funkcióját tölti be a kínai gyártó és a magyar vásárló között. Mindezt busás haszonért.

Forrás Gettty Images

Sokan épp ezzel érvelnek a Temu mellett, hiszen ugyanazt a terméket, amit eddig egy magyar vállalkozás oldaláról több ezer forintért rendelt meg, most töredékéért vehet meg. Lényegében egy piackorrekció történt, hiszen a Temu kigyomlálta az amúgy üzleti értéket nem képviselő vállalkozásokat. Ezzel azonban az egyik rosszat kiváltotta egy másik rossz.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!