Főleg az elmúlt egy-két évben váltak felkapottá a kelet-európai valóságot cinikusan megközelítő szláv-balkáni mémek, mi pedig utánajártunk, hogy pontosan mikor kezdődött mindez, valamint arra is választ kaptunk, hogy mi lehetett az oka a létrejöttüknek.
hUngAry is NoT a SlaVic CoUntrY
Miről is van szó pontosan?
A 2010-es évek közepén kezdtek el terjedni a közösségi oldalakon és fórumokon azok a mémek, amik túlzó és sokszor cinikus formában reprezentálták a posztszocialista, kelet-európai és kiemelten a balkáni-szláv életformát, valamint az ezzel járó identitást. Ennek először legdominánsabb platformja a 9GAG lett, majd a 2015-ben indult a Squatting Slavs In Tracksuits („Guggoló szlávok melegítőben“) nevű Facebook-oldal, ami azóta már valóságos médiakonglomerátummá nőtte ki magát, az összes platformot figyelembe véve több millió követővel és csatornával, de saját weboldala és webshopja is van már, szép számú tranzakciót generálva a balkáni életérzés kommercializálásából.
Az oldal létrehozására azok a fotók jelentették a motivációt, amiken általában alacsony társadalmi státuszú és az oktatási rendszerben is a perifériára kerülő kelet-európai fiatalok (gopnyik, ami eredetileg egyébként lokális bűnbandatagot jelent, de a szó összemosódott az említett archetípussal) a lepusztult paneltömbök között éppen bandázva guggolnak a szabadkai piacos Adidas (alternatív esetben Adios) melegítőszettekben, miközben szívják a csempészett cigit.
![balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/46b3bd4719550588cb3f.jpg?is=1200x2000&s=062a4aa8dccbbc8eb052a258e96397c2aad1fd6881b4a77e1cec147901627d9b)
Az oldal alapítójával, Matei Tabacuval a Hirado.hu készített interjút tavaly decemberben, aki akkor így fogalmazott az oldal létrejöttének céljáról:
Kezdetben az oldal vicces, guggolós fotókkal indult, de fokozatosan, a rajongók kérésére elkezdtem a szláv kultúra más aspektusait is felölelni. Egy helyre akartam gyűjteni a szláv embereket és azokat, akik értékelik a szláv kultúrát, amely mindig is vonzott. 2015-ben még nem igazán volt ilyen típusú oldal, pedig minden nap, amikor kimegy az ember az utcára, lát valami szórakoztatót. Elsőként a Squatting Slavs in Tracksuits oldalt indítottam el, ezt követően létrehoztam több hasonló jellegű oldalt, a Scenic Depictions of Slavic Life-ot, majd a Babushkát és a Lada Life-ot, amelyek mind nagy sikert arattak. Később pedig ezeknek Instagram-oldalakat is készítettem.
Azóta nemcsak a Tabacu által létrehozott Squatting Slavs In Tracksuits label megy hatalmasat, hanem az önszerveződő formában elindult internetes szubkultúra is kitermeli magának a saját tartalmait. Ha rákeresünk a #balkan, a #slavic, a #slaviclife, a #slaviclifestyle és a #babushka hastagekre vagy az ezekhez hasonló végtelen lehetőséget kínáló kombinációkra, akkor egyenként több százezres vagy akár félmilliós nagyságrendben találunk posztokat bármelyik közösségi felületen.
![Arckrém fitness labdába rejtve és napszemüveg XXL-es plüssunikornisban: a giccses és indokolatlanul nagy PR-ajándékok nyomában](https://storage.refresher.hu/article/Arckrem-fitness-labdaba-rejtve-es-napszemuveg-XXL-es-plussunikornisban-a-giccses-es-indokolatlanul-nagy-PR-ajandekok-nyomaban~7d730f87d8660c1ec77f.jpg?is=150x200c&ic=215x35x501x667&s=9f7440e6ebbc3d240b5bd7c820c3fbe0509a7899538215b68ec07363d5feb4ce)
Ezek száma, illetve magának a balkáni életérzésnek a kultúrája leginkább az elmúlt másfél-két évben kezdett el igazán pörögni itthon, és Tabacu is úgy nyilatkozott a fent már említett interjúban, hogy magyaroktól is egyre több képet, saját gyártású mémet kap, amiknek a humorforrása pontosan az ország hibrid identitásának öniróniájában rejlik, a „Hungary is not a slavic country/ Meanwhile Hungary” („Magyarország nem szláv ország/ Mindeközben Magyarország“) tematikára építkezve.
![Facebook/ Squatting Slavs In Tracksuits, balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/bfbecaa32b773f1bff19.jpg?is=1200x2000&s=b453477c445b7e0a163ab61d2958b9ccf828a00b9a8e3dd06f358d417e303f9c)
Egyébként annak ellenére, hogy a mémtípusok vagy a mémekben manifesztálódó sztereotípiák egy komplex multiverzumban léteznek, általában könnyen elkülöníthető és jól behatárolható karakterisztikákat öltenek, legtöbb esetben a Nyugat és Kelet közötti kulturális és infrastrukturális különbségekre kiélezve a humor forrását. Ez egészül ki a társadalomkritikai és politikai töltettel.
Big biznis here
A "big biznis here" tematika egyszerre épít az óriási mértékű jövedelmi egyenlőtlenségek és a fogyasztói lehetőségek közötti szakadékok abszurditására, ezzel együtt a kelet-európai országok korrupt működésére is, valamint annak is jó példája, hogy mennyire meghatározó a materialista szemlélet és a márkák státuszszimbólumhoz hasonló funkciója ezekben az államokban. (Igen, jól látod, ezekből kettő is magyar rendszámos.)
Slavic science
A "Slavic science" (szláv tudomány) tulajdonképpen Mekk mesteri magasságokban az ungarische vircsaft, a megoldjuk okosba’ vagy a kisemberi fifika szinonimájaként értelmezhető, és a koncepció szerint ennek a posztszocialista közegnek az adja a sajátos báját és unortodox jellegét, hogy a problémákat mindig a lehető leggyorsabban, a lehető legkevesebb idő, energia és anyag igénybevételével lehessen megoldani a lehető legrövidebb távra. Ehhez kötődik a lustaság és az igénytelenség.
Balkan/slavic couples be like
A "Balkan/slavic couples" vagyis a szláv párok esetében nagyon hasonló a megközelítés, mint a szláv tudománynál, vagyis hogy a világban zajlik normálisan az élet, itt nálunk viszont más a kultúra, más az értékrend. Vannak a gyönyörű, fiatal, igényes nők és mellettük a nekik jutó igénytelen, melegítőben guggoló alkoholista csávók. Továbbá ennek része a maszkulinitás és az öltözködési kultúra paródiája is.
![balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/34ad8b91d728ae17f079.jpg?is=1200x2000&s=83d4f186ca1a1640763bff0a1780228811fd428a0d23bcbe4809d974efca5c1c)
Babushka
Babushka többek között a Drake-formátum alternatíváját kínáló tradicionalista gondolkodás és a nyugati kapitalizmussal szembeni szkepticizmus megtestesítője, egy gondoskodó, leleményes nagymama már-már mesebeli alakjaként.
![Facebook/ Squatting Slavs In Tracksuits balkáni mémek, szláv mémek, szláv tudomány, Drake](https://storage.refresher.hu/article/bcf9b37b1475ebb9753f.jpg?is=1200x2000&s=ddff5dadc0eaa76260183844c62ee77881db6bd1fe6ef3e8b62061a597677665)
![Facebook/ Squatting Slavs In Tracksuits balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/b7b9bb2c21f427cf6932.jpg?is=1200x2000&s=8af1cb48fbf4ae86507e8294caf0838e93cad0a9c7fad6665e32c4d0d9e6b8c0)
After one week in…
Az "After one week"-széria (például: Cristiano Ronaldo, miután eltöltött egy hetet Szerbiában) alapvetően annak a kifejeződése, hogy az az atmoszféra és mentalitás, ami itt, Kelet-Európában uralkodik, annyira lehúzó, hogy hatása már egy hét után érződik azon, aki egy „normális országból“ jött ide. Ehhez nagyon hasonlóak még a Visiting Balkans/Living in the Balkans típusú mémek, amik szerint nem mindegy, hogy valaki csak meglátogat egy ilyen országot, vagy ott is lakik.
![balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/37b4be6db8605d1e9520.jpg?is=1200x2000&s=60862a42b6c99b2850b5b669dee37b2c203c1fc632dcff623216e4156ec74ae8)
Természetesen most csak a leggyakrabban visszatérő és legnépszerűbb tematikák kerültek szóba, hiszen ezek a mémcsoportok már önálló brandként működnek, de emellett gyakran jelennek meg a panelek világa előtt tisztelgő szocialista építészettel kapcsolatos képek is, a kelet-európai gasztronómiának és fogyasztásnak túlzására (alkoholizmus) vagy éppen groteszkségére utaló mémek, illetve ezeknek kimeríthetetlen kombinációi.
![balkáni mémek, szláv mémek](https://storage.refresher.hu/article/fc52fda024ef03656b2c.jpg?is=1200x2000&s=d2905776184e07b141b4488ee522b78f0d8e40c300b34751ab01197c05b49cf8)
„Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a mienk”
Honnan eredhet ez?
A Babushka szent szelleme irgalmazzon mindannyiunkat attól, hogy a posztkolonialista elméletek felé vegyük az irányt, viszont az, hogy ez a mémkultúra kialakult és népszerűvé vált, nem független a posztszocialista régió kulturális örökségétől és a térség világgazdaságban elfoglalt pozíciójától sem.
A kulturális és gazdasági értelemben vett Nyugat sajátja, hogy a történelem során mindig húzott egy vonalat, amihez képest meghatározta önmagát, ezzel képet formálhat arról, akit a vonal másik végére kényszerített. Ilyen volt az, ahogyan a Keletről és arról a kultúrkörről gondolkodott (és gondolkodik), és ebbe a koncepcióba illik az is, ahogyan a Balkánnal, de nyugodtan mondhatjuk, hogy a Kelet-Európával kapcsolatos narratívák kialakultak.
Eszerint a Nyugat a centrum, a civilizáltság, a normalitás, a polgárság és a szabadság Édenkertje, ehhez képest ez a régió a periféria, a barbárság és a begyöpösödött feudális viszonyok szikkadt pusztája. A második világháború után ezt erősítette meg a szocialista blokk kicsekkolása a piacgazdaságból, majd a Szovjetunió összeomlását követő válságos időszak a térségben, de tulajdonképpen az Európai Unióval való konfliktusok forrása – vagyis, hogy a régió nehezebben illeszkedik a fősodorba – is megközelíthető ebből az irányból.
Persze az, hogy ezek a narratívák és a régióra aggatott sztereotípiák meg tudnak maradni, és még a posztszocialista országok is azonosulnak velük, azt támasztja alá, hogy a Nyugat és a Balkán között mindenféle tekintetben erős hierarchia van. Így a kérdés nem az, hogy ez a régió elfogadja-e a neki szánt szerepet, hanem az, hogy az önreprezentációnak milyen stratégiáit választja.
![Macskaeső, angolnával pofozkodás, a Mátrix megidézése – 10 weboldal, aminek semmi értelme, de imádni fogod](https://storage.refresher.hu/article/Macskaeso-angolnaval-pofozkodas-a-Matrix-megidezese-10-weboldal-aminek-semmi-ertelme-de-imadni-fogod~655b0dfa068caae01458.jpg?is=150x200c&ic=40x0x374x499&s=abae9f0bee360b5213ee32be5319b272399201d4ab1891ae936e3a0c04d54c64)
A balkáni vagy szláv mémek világának pedig van egy ilyen kettős természete: kényszerűen belesimul a Nyugat által legitimált látásmódba, ezekre sokszor rá is erősít, de ezt olyan szintű cinizmussal és öniróniával teszi, hogy azok elveszik a sztereotípiák éleit.
![balkáni mémek, szláv mémek, 9GAG](https://storage.refresher.hu/article/d2b8a02bc8ca199c2339.jpg?is=1200x2000&s=35c580106cda061772b5b3f8cfe287feab83cb72e539e97afdebd0311b83ef93)
Ennek a lecsapódása a mémek által megformált identitás vagy az identitás mémekkel való megtámogatása (tyúk vagy tojás esete). A balkáni önmeghatározás nemcsak a fogyasztói kultúra megvetéséből táplálkozik, hanem abból is, hogy létrehoz egy saját kódjai szerint értelmezhető multiverzumot, amit a közös hagyományaink, történelmünk és a régió sajátosságai alkotnak, kizárva ebből a Nyugatot. „Van itt egy olyan világ, amit csak mi érthetünk, és amin csak mi tudunk igazán szórakozni.”
![balkáni mémek](https://storage.refresher.hu/article/a1067ab15ee6150073ff.jpg?is=1200x2000&s=47b6b46b7d0f5e4ba571d639fe49c71128cbd19c4ea33e51e3d3778b56524ddd)
A narratíva alapvetően az egész mémkultúrkör esetében azonos és adott, inkább az eszköz az, ami változik: vannak tőlünk nyugatabbra a normálisan működő, demokratikus országok, ahol racionális emberek élnek polgári körülménynek között, és ezzel szemben van ez az utolsó korrupt büdös, nyálkás mocsár (és nemcsak a Balkán, hanem az egész egykori KGST-régió), ahol mindig a kiskapukat és a könnyebbik utakat keressük, és amiben nemcsak hogy vergődünk, de még egymást is visszahúzzuk a dzsuvába.
A mémek tehát nem csak a nyugati identitás elleni lázadásnak és önmeghatározásnak az eszközei, hanem annak is, hogy kifejezzük a saját szociokulturális környezetükkel szemben érzett elégedetlenségeinket és indulatainkat, miközben mégis jót nevetünk a saját nyomorunkon.