Az Ugg egy 500 dolláros vállalkozásként indult Ausztráliából, majd olyan világsztárok vezették el a világhírnévhez, mint Paris Hilton, Pamela Anderson vagy Beyoncé. Ebben a cikkben a márka felemelkedésének történetét idézzük fel.
„A menő emberek Uggot viselnek“ – áll a márka egyik szlogenje a TikTok-oldalukon. A Crocs lábbelijeihez hasonlóan az Ugg cipők is elég megosztónak számítanak: vagy évek óta ez a kedvenc téli csizmánk, vagy nem értjük a körülötte lévő hájpot. A siker viszont vitathatatlan, a The Lyst Index éves rangsora szerint az Ugg 2022-ben még mindig negyedik helyen végzett a Hottest Products kategóriában. A Lyst a globális keresletet, a közösségi médiában való népszerűséget, a weboldal megtekintését és a tényleges online eladásokat vette figyelembe.
A kezdeti siker főleg azoknak a sztároknak volt köszönhető, akik előszeretettel slisszoltak végig Uggban Hollywood utcáin, gondoljunk csak Pamela Anderson vagy Paris Hilton 2000-es évekbeli megjelenésére, a lépők pedig a mai napig nem tűntek el a süllyesztőbe: Bella Hadid még 2023-ban is egy Classic Ultra Mini Platform csizmát kapott fel.
Az ausztráliai szörfösöktől a Los Angeles-i utcákig
Az Uggnak meleg és kényelmes báránybőr csizmái hozták meg a világsikert. Az első darabok külső része velúrbőr, belseje szőrme volt, mára pedig ezerféle verziót találhatunk a piacon, köszönhetően annak, hogy a márka együttműködik a divatvilág számos menő nevével, például a Telfarral, a Palace-szal vagy a Heron Prestonnal.
A hetvenes évek végén az Uggokat Brian Smith nevéhez kötötték, majd neki köszönhetően a hájp elért az Egyesült Államokig is. Amikor Smith és barátja, Doug meglátták benne a potenciált, 500 dollárt fektettek az üzletbe, és bejegyeztették az Ugg Imports márkanevet.
„Kezdetben arra összpontosítottunk, hogy szörfboltokon keresztül értékesítsük a cipőket. Az első kollekcióból mindössze 28 párat adtunk el, a következő években az eladásaink 30 ezer dollár körül mozogtak. A probléma az volt, hogy a hirdetések nem voltak hitelesek az emberek szerint, a modellek nem tudtak szörfözni. Így hát profi szörfösökhöz fordultam, és az eladások azonnal 400 ezer dollárra emelkedtek, a csizmabiznisz pedig komolyra fordult“ – mondta el Smith korábban a Forbesnak.
A vállalkozó neve 17 évig elválaszthatatlan volt a márkától, majd amikor az eladások elérték a 15 millió dollárt, átadta a stafétát a Deckers Outdoor Corporationnek. Az Ugg azóta többször is átlépte az egymilliárd dolláros forgalmat. De hogyan jutott el a szörfösök kedvenc lépője a legnagyobb hollywoodi hírességekhez?
Paris Hilton és Beyoncé is hozzájárult a sikerhez
Brian Smith bizonyított, hogy valóban jó üzleti érzéke van, és két lépéssel mindig előre gondolkodik: képes volt a megfelelő vásárlói csoportot megcélozni, és tudta, kiket kell elérnie ahhoz, hogy a cipő divatjelenséggé váljon.
Átnyálaztam a magazinokat, tele stylistok nevével, akiknek elküldtem minden egyes pár cipőt. Később láttam, hogy az Uggok elkezdtek megjelenni sorozatokban, filmekben, és ami a legfontosabb, Hollywood és New York utcáin, a sztárok lábain. Ez a vízválasztó pillanat tette a cipőt ikonikussá
– magyarázta Smith.
Az Ugg a 2000-es évek elején vált különösen népszerűvé, ami a lesifotósok fénykorának számított. A bulvárlapok hasábjain és címlapjain számos olyan hollywoodi sztár tűnt fel, akik Ugg cipőben ballagtak a Starbucksba vagy kutyát sétáltatni – gondoljunk csak Paris Hiltonra, Pamela Andersonra, az Olsen ikrekre vagy Beyoncéra, aki egy miniszoknyával viselte a csizmát a 2004-es Super Bowl-fellépése előtt.
A csizma, ami Ausztrália nemzeti szimbóluma lett
Egyes ausztrálok szerint az Ugg olyan nekik, mint a görögöknek a feta sajt, amit az egyik legnagyobb nemzeti szimbólumnak tartanak (még ha divatosnak nem is feltétlen.) A márkát felvásárló Deckers bíróság elé is vitt egy ausztrál gyártót, Eddie Oygurt, az Australian Leather tulajdonosát, mert egy tucatnyi csizmát értékesített amerikai ügyfeleknek online. Oygur jogi csapata fellebbezett, és azzal érvelt, hogy az „ugg“ az 1960-as évek vége óta általános ausztrál kifejezés a báránybőr csizmákra, és ezért helytelenül kapta meg a védjegyet az Egyesült Államokban. Oygur 2019-ben elvesztette a pert, és még 450 ezer dollár kártérítést is fizetnie kellett. A Deckers azzal érvelt, hogy az amerikaiak nem ismerik el a szót általános leíró kifejezésként, csak márkanévként.
Az Ugg sikerét a TikTok is élteti
A cipők persze a TikTokon is minden évben nagyot mennek: a Classic Ultra Mini alacsony szárú csizma például akkorát futott a neten, hogy az emberek elkezdték feldarabolni a régi Ugg cipőiket, hogy hasonló esztétikát érjenek el. És persze a negatív reklámból is bőven kijár neki: számtalan mém kering a neten, például arról, ahogy viselői leporolják az Ugg csizmákat, amint a Starbucksban elkezdődik a Pumpkin Spice Latte szezon, néhány videón pedig olyan agyongyötört csizmákat láthatunk, amiket mintha egy kutya szájából rángattak volna ki.