Megcsinálta az élethű Squid Game-t, létrehozta Amerikai legújabb gyorsétteremláncát és a legfurcsább kihívásokra invitálja a követőit. És mindezt miért? Hogy pénzt adhasson másoknak. De valóban az önzetlenség vezérli MrBeastet?
Ha valaki véletlenül bezárná a TikTokot és feltévedne a YouTube-ra, lehetetlen, hogy előbb-utóbb ne fusson bele egy MrBeast videóba. MrBeast, azaz Jimmy Donaldson 2012-ben, 13 évesen kezdte‚ „gaming“ youtuberként a pályafutását, de csak évekkel később kezdett el egyedi tartalmat gyártani.
Piaci rés
Előszőr 2017-ben kapták fel egy videóját, amiben megszakítás nélkül elszámolt 100.000-ig, majd ezt követően MrBeast ráébredt, hogy sokakat érdekelnek a furcsa és szokatlan, grandiózus kísérletek vagy kihívások. Korai videóiban megafonokkal próbált összetörni egy üveget, egy órán át nézte, ahogyan szárad a festék vagy épp megpróbált egy napig pörgetni egy fidget spinnert. Rövid idő alatt hatalmas követőtáborra és bevételre tett szert, 2018-ban pedig ő lett a „YouTube legnagyobb filantrópja“, miután egy millió dollárt ajánlott fel különböző jótékony célokra.
Sokaknak megtetszett MrBeast önzetlensége, ő pedig meglátta a lehetőséget az adományozásban. Videóra vette, ahogy hajléktalan embereknek ad pénzt (vagy házat), felszerelést vesz a legszegényebb iskoláknak vagy katasztrófa sújtotta területeken segít. Hamarosan a csatorna profilja teljesen átalakult. Játékközvetítések és furcsa kihívások helyett MrBeast másoknak rendez vetélkedőket, amikkel pénzt, kocsit vagy házat lehet nyerni, megrendezi az élethű Squid Game-t (persze a vesztesek itt csak kiesnek a játékból) és vakoknak fizeti ki a szemműtétet. Egy egyedülálló és új műfajt indított, amivel ő lett a legkövetettebb egyéni youtuber, a hosszú évekig uralkodó PewDiePie-t is megelőzve ezzel. Kiépítette saját márkáját és létrehozta gyorsétterem láncát, a MrBeast Burgert. A rajongói imádják és magasztalják nagylelkűsége miatt.
Külön filantróp csatornát is indított
MrBeast 2022-ben úgy döntött, hogy egy, a filantróp tevékenységeit bemutató külön csatornát is elindít, így jött létre a MrBeast Philantrophy, az a 16 millió feliratkozóval rendelkező aloldal, aminek minden bevételét arra fordítják, hogy „jobb hellyé tegyék a világot“. És valóban, a videók alapján mindenki meggyőződhet arról, hogy MrBeast és a csapata megállás nélkül segít másokon. Legutóbb például egy árvaházat újítottak fel Dél-Afrikában, a Fülöp-szigeteken pedig gyermekkórházat nyitottak.
Annak ellenére, hogy filantróp tevékenysége tagadhatatlan, sok kritika éri a youtubert. Sokakban felmerül a kérdés, hogy miért szükséges videóra venni a különböző projekteket, miért nem elég, ha a háttérben folyik a filantróp munka?
A válasz egyszerű: MrBeast a YouTube-ról származó bevételeiből és a nézők adományaiból finanszírozza a videóit, a konkrét projekteket pedig nagyvállalatok szponzorálják. A videókkal nemcsak a saját márkáját tudja bemutatni, de rengeteg multinak segít a saját társadalmi felelősségvállalási stratégiájuk megvalósításában.
De nemcsak a kimondottan filantróp projektek váltanak ki egyesekben ellenszenvet. MrBeast kritikusai szerint a youtuber „poverty porn“ tartalmat gyárt, vagyis kihasználja az emberek szimpátiáját és részvétét a rászorulók iránt annak érdekében, hogy növelje a nézettséget. A videók gyakran mutatnak be sztereotípiákat a rászorulókról, és bár a videókban szereplők önként vesznek részt a programokban, MrBeast eléri, hogy a mesés díjért cserébe kábé bármit megcsináljanak a résztvevők. Azt pedig egyáltalán nem tudjuk, hogy mi lesz később azokkal akiknek segített a videós. Miből tudja fenntartani több szobás házát egy hajléktalan, honnan lesz pénze egy pincérnőnek arra, hogy fizesse az ajándékba kapott luxusautó biztosítását és mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik kinövik a megkapott cipőt?
Bár MrBeast sok-sok emberen segít a videóiban, sokszor úgy tűnik, hogy a jótékonykodása mögött nincs valódi, hosszútávú cél. Az első és legfontosabb szempont az, hogy jöjjenek a nézők, bármi áron.