New Music Friday Refresher-módra: a Playback Péntekben ezúttal is a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze. Ezen a héten Szécsi Krisztián szemlézett három albumot, és válogatott mellé pár friss dalt is.
Albumok
Tove Lo: Dirt Femme (Extended Cut)
A svéd Tove Lo a Dirt Femme korszakát egy 19 számot tartalmazó deluxe verzióval zárja le. A kiadvány tartalmazza mind az eredeti 13 dalt, valamint a nemrég megjelent I like u és Borderline című kislemezeket is, emellett pedig a No One Dies From Love is kapott egy hosszabb hangszerelésű verziót. Az Extended Cut főként remixekkel teli, így találunk kollaborációkat Jacques Greene, Jax Jones és Dorian Electrával is, valamint egy vadonatúj dal is droppolt a héten, az Elevator Eyes.
A Dirt Femme (Extended Cut) megjelenésével Tove hivatalosan is lezárja karrierjének ezt a fejezetét, ezt pedig egy a rajongóinak szánt szívből jövő üzenettel tette:
„Az én kis független babám, most már teljes így minden. Gyönyörű rajongóim, végtelenül köszönöm nektek a szeretetet és a támogatást ebben az érában. Most is minden alkalommal megleptetek, ezt pedig a Dirt Femme alatt jobban éreztem, mint valaha. Ez a világot jelenti számomra. Remélem, jól éreztétek magatokat, amikor ezekre a dalokra táncoltatok, sírtatok, d*gtatok és éreztetek. Hogy némi megkönnyebbülést nyújtottak a nehéz időkben, és megannyi szép élménnyel lettetek általuk gazdagabbak. Remélem, hogy továbbra is az életetek részei lesznek.“
Tove sajnos a hazai, sőt, a nemzetközi szcénán is meglepően kevés figyelmet kap, és egyre inkább csupán egy átlagos szubkulturális zenésznek tekintjük, pedig az énekesnő a Habits (Stay High) című gigaslágerén túl megannyi disco- és popalbummal szélesítette a globális zenei trendeket, ezenfelül pedig dalai pimaszul őszinte szövegeivel mindig a létigenlés köré rendeződnek. A Dirt Femme egy ízig-vérig Tove Lo-lemez, ám akik ténylegesen mélyebben szeretnének a művész munkásságával foglalkozni, ajánlom szeretettel Sunshine Kitty (Paw Prints Edition) és BLUE LIPS (lady wood phase II) című albumjait.
Roisín Murphy, DJ Koze, Moodymann: What Not To Do (Moodymann Remix)
Az ír énekes, Róisín Murphy hamarosan megjelenő Hit Parade című albuma igazán érdekes felvezető marketinget kapott, melyet a német DJ Koze producerrel közösen ötleteltek ki. A héten kiadott What Not To Do (Moodymann Remix) a nem szokványos alkotói munkát tükrözi. Roisín elmondása alapján, a közös alkotás random hangüzeneteivel, felénekelt vokáljaival kezdődött, melyeket elküldött Kozenak, aki aztán teljesen átdolgozta azokat: ütemet adott nekik, meghangszerelte őket, dalba foglalta az üzeneteket. Egy random sorból egy kész refrén születhetett, az egyik hangüzenetéből származó részlet pedig megadta a születendő album intróját. Igazán furcsa hát, hogy még a teljes kompakt zenei anyag megjelenése előtt, már bizonyos dalok remix változatát élvezhetjük. Így talán nem is adekvát listánk albumszekciójába beilleszteni Murphy dalcsokrát, ám mégis csak egy szemelvény, ráadásul igazán különleges válogatás: elektropop, rendkívül instrumentális dzsesszszerű betétekkel és lágy melódiákkal. Igazi nyárvégi chillezés megy itt.
Jungle: Volcano
Nehéz helyzetben vagyunk, ha igazi magaslatokat szeretnénk kiemelni a magukat csak elektronikus zenei projektként emlegető Jungle negyedik albumjáról, a Volcanoról. A 14 dalból álló trekklista gyakorlatilag olyan mértani pontossággal megkomponált dalgyűjtemény, hogy sok esetben alig vagy egyáltalában nem észrevehető a tranzíció. A Volcano egy hosszas, egészen pontosan 44 perc és 40 másodperces élmény, ami az első beattől az utolsó taktusig leköti a hallgató figyelmét.
A neo-soulban és funkban utazó divízió tőlük nem megszokott módon egy sor feattel érkezett a vulkanikus albumon: Erick the Architect, Channel Tres, Roots Manuva, Mood Talk, Bas – az alapító Josh Lloyd-Watson és Tom McFarland ezúttal nem kényszerítik notóriusan magukat az énekes-frontember szerepébe, hanem igazi bábmesterként hátulról mozgatják a szálakat a tökéletes melódiák és harmóniák érdekében. És milyen jól is tették. Ahogy a heti listánk több megjelenésével kapcsolatban is írjuk, elérkezett a nyárvégi vájbolgatások ideje, a Volcano pedig rendkívül chill és kellemesen upbeat hangzásával mindent megtesz a tökéletes naplementés élményért. Ez az a fajta afterparty zene, ami rendesen átmozgat, mégsem fárasztó. Pihentet, de nem untat.
Dalok
Olivia Rodrigo: bad idea right?
Vajon jó-e újra összeszűrni a levet exünkkel? Ha nem vagyunk biztosak döntésünkben, érdemes átpörgetni Miss Olivia Rodrigo legújabb számábak dalszövegét, mely egyúttal a második felvezető dal a szeptemberben megjelenő Guts című albumjához, hiszen pont ezt a kérdést járja körbe az énekesnő.
„Csak barátként gondolok rá, de most megbotlottam s ágyába estem“ - ismerős szitu ugye? Az erősen poppunk szerzemény nem csupán a a Guts potenciális hangulatát adja át, de tökéletesen leírja azt a lelki állapotot, amiben Olivia van – meg ami egyébként egészen jellemző a maguk útját kereső kis fiatal húszévesekre. Emellett szépen látszódik a popkult zenei tranzíció is. Még pár éve erősen a 80-as évek discója dominált, aztán tavaly jött egy kis rock, s idén egyre inkább a punk-poppunk felé mutat a trendiránytű. Ha az egész Rodrigo album ilyen szexi gitárriffekkel lesz teletömve, a Guts is pont olyan slágerlistagyanús lesz, mint a Sour.
ByeAlex és a Slepp: széltoló
ByeAlexék keze alatt csak úgy ég a keverő pult. Még pár hete Filóval közös számuk robbantotta az internetet, a napokban pedig már legújabb, bocsánat c. dalához keresett szereplőket rajongói közül az énekes, de közben azért ledobott ránk egy friss és ropogós új dalt, a szeltolót.
A magyar hangzásvilágban annyira ismert pentaton hangsorszerű szerzemény mindent ötvöz ahhoz hogy egy késő nyári sláger legyen: lét- és önigenlés, popfolklór zenei elemek. Pöpecül beillik ByeAlex diszkográfiájába.
Karol G: Mi ex tenía razón
Karol G is elkezdte a dalban üzengetést, hiszen rajongói konspirációs elméletek alapján legújabb száma, a Mi ex tenía razón (Az exemnek igaza volt) valójában egy válasz exének, Anuel AA Puerto Ricói rapper Mejor que yo (Jobb, mint én) című szerzeményére, amelyet a srác Karolnak írt, aki már nagyban egy másik kapcsolatban volt. „Az exemnek igaza volt. Azt mondta, hogy soha nem találok olyat, mint ő. És aztán jött valaki, aki jobban bánik velem, mint ő valaha“ - énekli a dalban Karol. Itt lenne az összetört, vérző szívű emberek új himnusza?
Pápai Joci: Megbabonáz
Pápai Joci is egy késő nyári slágerrel lepte meg rajongóit, az időzítés pedig nagyban összekapcsolódik a szám mondanivalójával, hiszen a koncepció volt, hogy az évszakhoz illeszkedjen a Megbabonáz. „Nagyon figyeltünk arra, hogy ez tényleg egy vidám, könnyed, nyári dal legyen. Kicsit mexikói, kicsit spanyol, kicsit roma – ezek keverékeként született a Megbabonáz“ – meséli Joci. A dal hangulatához a klip is remekül passzol, olyan, akár egy felhőtlen nyári este: fiatalokat látunk, akik önfeledten táncolnak, énekelnek, jól érzik magukat.
MØ, The Raveonettes: Attack of the Ghost Riders
A dán énekesnő, MØ egy igazi kultdallal tért vissza, hiszen most már az ő feldolgozásában is hallhatjuk a The Raveonettes Attack of the Ghost Riders 2002-es dalát, melynek klipjét egyébként az MTV a maga korában fullon kicenzúrázta.
MØ jól ismert nyers hangjához remekül illik az elektronikusgitár-intró, ami a dal közepén teljességében átmegy az igazi klasszikus rockot idéző megőrülésekbe. Az alternatív zenéből kiemelkedő művész soha nem rettent vissza különböző zenei műfajok ötvözésétől, így talán van némi remény arra, hogy kapjunk egy ízig-vérig tiszta rock-metál albumot is.
Fred again.., Obongjayar: adore u
A brit zenész, Fred again.. az idei Glastonbury fesztiválos szettje alatt debütált adore u dalával, mely azonnal élénk beszéd témájává vált az interneten, hiszen nem más inspirálta, mint a művész húga. Az elektronikus zenei szám, melynek taktusain finoman érződik az afrikai hangzásvilág és szólammotívum, Obongjayar nigériai énekessel válik teljessé. Közösen először az idei chicagói Lollapaloozán adták elő, a rajongók pedig szinte könyörögtek Frednek, hogy a koncertfelvételeken túl hivatalosan is adja ki az adore u-t.