Megjelent Marie Claire első digitális lapszáma, amely elsőként használt AI-technológiát magyar divatmagazinként, és melynek címlapsztárja nem más, mint Csobot Adél.
2023 júliusában Csobot Adéllal a címlapján debütál a Marie Claire első digitális lapszáma, amely – Magyarországon először – AI technológia segítségével készült. A digitális lapszám egy letisztult, a magazin vizualitását, hangulatát idéző platform, amely saját címlappal, címlapinterjúval és a nyomtatott lap alappilléreit megidéző, tematikus cikkekkel rendelkezik. Azonban nem áll meg csupán a site felületein, hanem a márka social média felületeire is kiterjed.
A digitális tartalomfogyasztás felgyorsult tempóját követi le a Marie Claire új formátuma, amely megőrizte a márkától megszokott kialakítást és hangulatot, miközben új utakra lépett. A brand mindig is pajzsán hordozta a tudatosságot és az előremutató hozzáállást, ezért nem volt kérdés, hogy a napjainkban egyre meghatározóbb mesterséges intelligencia technológiát is beépíti a termékfejlesztésbe.
„A Central Médiánál mindig törekedtünk arra, hogy ne csak kövessük, hanem diktáljuk a trendeket; az AI esetében fontosnak tartjuk, hogy olyan megoldásokat válasszunk, amely támogatja a kreatív szakemberek munkáját. Sosem adjuk át a teljes irányítást. Jó volt látni, hogy ugyanolyan csapatmunka volt ez a címlap is, mint bármelyik másik a magazin életében. Ismerve a szerkesztőséget, biztosan mondhatom, hogy ez még csak a kezdet”
– mondta Pácsonyi Daniella, a Central Médiacsoport női digitális portfólióigazgatója.
A különleges kísérlet során Csobot Adél énekesnőről először valódi stúdiófotók készültek, majd egy szoftver segítségével választották ki a leginkább illeszkedő képvariációt. Az alkotók – Békefi Eszter művészeti vezető és Demeter Vanda fotós – célja a képalkotásban rejlő lehetőségek kihasználása és az AI etikus használata volt. Címlap technológiának a Midjourney szoftvert alkalmazták, amely jelenleg az egyik legnépszerűbb online text-to-image AI szolgáltatás.
„A digitális képalkotás során rengeteg verzió született, a valóságostól a fantasy hangulatot árasztó képeken keresztül. Végül a digitális címlapra olyan verzió választottunk, amely egyezik a márka értékeivel és akár mi is fotózhattuk volna”
– ismertette a folyamatalkotás lépéseit Békefi Eszter művészeti vezető.
Demeter Vanda fotós is most először használta az AI-technológiát élesben: „Érdekes volt a fotózás közben úgy gondolni a végeredményre, hogy nem itt és most születik meg a végleges kép, hanem fejben külön elemeire kell szedni a fotóalanyt és a környezetet. Ez a folyamat más típusú figyelmet és gondolkodást kíván, mint az eddig megszokott, de úgy gondolom, hogy az AI egy olyan eszköz, amit a kreatívok az előnyükre tudnak fordítani és ezzel rengeteg új lehetőség nyílik meg a képalkotás terén.”
A címlapinterjú kapcsán a lap munkatársai tesztelték a ChatGPT szoftvert is, de fontos tanulság volt, hogy a robot egyelőre nem alkalmas interjú készítésére.
„Izgalmas, kreatív és újszerű munkafolyamat volt ez az egész csapatnak, amelyet nagyon élveztünk és sokat tanultunk róla, vele, belőle. Szerettünk volna a folyamatot saját produktummal indítani, olyan egyéni fotóművészeti alkotással, amelyet a hagyományos szerzői jogi védelem illeti meg. Másrészt határozott céljaink voltak, tudtuk, hogy a mesterséges intelligenciát háttéralkotásra és stylingra szeretnénk használni, de ember alkotásra nem. Már most látom, hogy csapatunk legértékesebb soft skilljeit – az emberi kommunikációs képességeket és a kreativitást az AI nem tudja reprodukálni”
– mondta Tóth-Szántó Krisztina, a Marie Claire főszerkesztője.
A július 10-én megjelent digitális lapszámban Csobot Adél címlapinterjúja mellett az újjáéledő Észak-Ciprusról, a nyarat múzsaként használó alkotó művészekről, a minimalista bőrápolásról és a természetes barnaság titkáról is szó esik.