ma 2026.10.7 15:38
Olvasási idő 3:47

Megújul a KATA, így változhat az adózási forma a tervezet szerint

TÁRSADALOM ADÓZÁS KATA MAGYAR KORMÁNY MAGYAR PÉTER MAGYARORSZÁG

Magyar Péter bejelentette, hogyan változik a KATA. Főállásban 100 ezer, mellékállásban 50 ezer forint lehet a díja, cégnek is lehetne újra számlázni 2027-től, és diákok is igénybe vehetnék.

A KATA 2027-től ismét elérhetővé válhatna nappali tagozatos diákoknak és a mellékállású vállalkozóknak, ráadásul cégeknek is lehetne számlázni. A főállású vállalkozók havi adója 100 ezer forintra nőhetne, mellékállásban feleződne az összeg. Mit jelenthet az új rendszer azoknak, akik freelancerként, egyetem mellett vagy a főállásukon túl vállalkoznak.

KATA tüntetés Budapesten 2022-ben
Új feltételekkel lehet ismét vonzó a KATA. Forrás Attila Husejnow/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Az új KATA egyelőre csak tervezet

A kormány október 6-án jelentette be a KATA átalakítását, a Pénzügyminisztérium pedig ugyanezen a napon társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról szóló új törvényjavaslatot. A tervezetet 2026. október 14-ig lehet véleményezni, vagyis egyelőre nem elfogadott törvényről beszélünk.

Kiemelt tartalom
REFRESHER-TESZT: Te Magyar Péter melyik kommentje lennél? REFRESHER-TESZT: Te Magyar Péter melyik kommentje lennél? 2026.8.16 8:59

Ha a javaslat a jelenlegi formájában átmegy, 2027-től jelentősen átalakulna a KATA. Ismét beléphetnének a rendszerbe a mellékállású vállalkozók, a nappali tagozatos diákok és több más olyan csoport, amely a jelenlegi rendszerből kiszorul. Emellett visszatérne a cégeknek való számlázás lehetősége is.

Hogyan működik most a KATA, és hogyan működhet 2027-től? 

A jelenlegi KATA havi adója 50 ezer forint, az éves bevételi keret pedig 18 millió forint. Főszabály szerint csak főfoglalkozású egyéni vállalkozó választhatja, és ha kifizetőtől – például egy cégtől – szerez bevételt, megszűnik a KATA-alanyisága. Jelenleg nappali tagozatos diák nem választhatja ezt az adózási formát, valamint például 36 órás mellékállás mellett sem lehet igényelni, a keret feletti részre 40 százalékos különadót kell fizetni.

A 2027-es tervezet ezzel szemben ismét megnyitná a KATA-t azok előtt is, akik nem főállású vállalkozók. Így például nappali tagozatos hallgatók vagy legalább heti 36 órás munkaviszony mellett vállalkozók is választhatnák. Nekik havi 50 ezer forint lenne a tételes adó, míg a főállású KATA-sok havi befizetése 100 ezer forintra emelkedne.

Kiemelt tartalom
5 többnapos magyar túraútvonal a nyárra, ha kicsit kiszakadnál a városból 5 többnapos magyar túraútvonal a nyárra, ha kicsit kiszakadnál a városból 2026.6.20 10:58

Az egész évben KATA-zók éves bevételi kerete 18 millióról 22 millió forintra nőne. A határ feletti összegre továbbra is 40 százalékos különadó vonatkozna.

Egyetem mellett is lehetne KATA-zni

Kifejezetten fontos lehet a változás az egyetemistáknak és nappali tagozatos diákoknak, az új KATA-t ugyanis nem csak főállású vállalkozók választhatnák. A tervezet szerint nem főfoglalkozású kisadózónak számítana többek között az, aki:

  • nappali tagozaton tanul;
  • legalább heti 36 órás munkaviszonnyal rendelkezik;
  • nyugdíjas;
  • vagy más, a törvényben meghatározott jogcímen nem minősül főállású vállalkozónak.

Ők havi 50 ezer forintot fizetnének.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy például egy nappali tagozatos egyetemista, aki tanulás mellett videókat vág, fotózik, weboldalt készít vagy social media munkákat vállal, ismét választhatná a KATA-t. Fontos korlátozás viszont, hogy a KATA-val nem lehetne a saját munkáltatónak számlázni. A tilalom a munkaviszony megszűnése után még 24 hónapig fennállna a volt munkáltatóval, annak jogutódjával és kapcsolt vállalkozásaival szemben is.

Újra lehetne cégeknek számlázni

A 2022-ben bevezetett jelenlegi KATA egyik fő korlátozása, hogy a kisadózó főszabály szerint nem szerezhet bevételt cégtől vagy más kifizetőtől. Ha ez megtörténik, megszűnik a KATA-alanyisága – a szabály alól jelenleg a taxis személyszállítás jelent kivételt.

Kiemelt tartalom
Ilyen volt a '90-es évek gyermekének lenni: az MSN, a TeveClub, a haspólók, a Honfoglaló és a Turbo rágógumi érájában Ilyen volt a '90-es évek gyermekének lenni: az MSN, a TeveClub, a haspólók, a Honfoglaló és a Turbo rágógumi érájában 2026.6.10 16:16

Ez rengeteg olyan szakmát gyakorlatilag kizár a KATA-ból, ahol természetes, hogy vállalkozások a megrendelők. Az új rendszerben ismét lehetne cégnek, szervezetnek, más egyéni vállalkozónak és külföldi kifizetőnek is számlázni. A céges számlázás ugyanakkor nem lenne korlátlan: ha egy adóévben ugyanattól a kifizetőtől – illetve a vele kapcsolt vállalkozásoktól – származna a vállalkozó összes bevételének legalább 50 százaléka, az év végével megszűnne a KATA-alanyisága.

A céges számlázás nem lenne teljesen adómentes a havi KATA-tételen felül. A tervezet szerint a kifizetőktől származó éves bevétel 15 százalékát össze kellene vetni az adott évre fizetendő tételes KATA összegével. További adófizetési kötelezettség csak akkor keletkezne, ha a 15 százalékos összeg meghaladja a tételes KATA éves összegét.

Ez teljes éves KATA-alanyiság esetén azt jelentené, hogy főállásúként évi 8 millió, mellékállásúként évi 4 millió forint kifizetőtől származó bevételig a tételes KATA teljes egészében lefedné ezt a kötelezettséget.

Kiemelt tartalom
A miniszterelnökünk és az "influenszerkormányzás": hogyan formálja át Magyar Péter a politikusi szerepet a közösségi médiában? A miniszterelnökünk és az "influenszerkormányzás": hogyan formálja át Magyar Péter a politikusi szerepet a közösségi médiában? 2026.5.17 9:47

Főállású vállalkozónál az éves tételes KATA 1,2 millió forint lenne. A kifizetőktől származó bevétel 15 százaléka 8 millió forintnál éri el ugyanezt az 1,2 milliós összeget. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy ha valaki egész évben főállású KATA-s, és legfeljebb 8 millió forint ilyen bevétele van, emiatt nem keletkezne további fizetendő adója.

A Társadalombiztosítási eljárás is változna

A jelenlegi KATA egyik sokat kritizált pontja az alacsony ellátási alap. 2026-ban a főállású KATA-s havi 50 ezer forintos befizetéséhez 108 ezer forintos ellátási alap tartozik. A tervezet szerint az új KATA-ban ez 2027-ben 317 ezer forintra emelkedne, 2028-tól pedig az adott évi minimálbérhez igazodna.

Ez többek között azért számít, mert az ellátási alapnak szerepe van például a későbbi nyugdíj és bizonyos társadalombiztosítási ellátások számításánál. Mellékállású KATA-sként viszont a vállalkozói jogviszony önmagában nem tenne biztosítottá. A TB-jogosultság ilyenkor jellemzően abból a jogviszonyból származik, amely miatt az illető eleve nem főállású KATA-s, például egy 36 órát elérő munkaviszonyából.

A mostani KATA-soknak lenne egy átmeneti rendszer

Aki 2026. december 31-én már KATA-s, annak nem lenne kötelező rögtön átlépnie az új rendszerbe. A tervezet szerint 2028 végéig maradhatna a jelenlegihez hasonló, nevezzük úgy, régi KATA-ban.

Kiemelt tartalom
Ők 12-en voltak hazánk köztársasági elnökei: 2010-től valami nagyon félrement, de most sorsfordító napok következnek Ők 12-en voltak hazánk köztársasági elnökei: 2010-től valami nagyon félrement, de most sorsfordító napok következnek 2026.5.13 11:02

Ennek havi összege 2027-ben 75 000 forint, 2028-ban pedig 100 000 forint lenne. A bevételi határ ebben a rendszerben maradna 18 millió forint, és továbbra sem lehetne főszabály szerint cégeknek számlázni.

2029. január 1-jén a „régi rendszerben“ maradt vállalkozók automatikusan átkerülnének az új KATA-ba, ha addig nem jelentik be, hogy más adózási formát választanak.

Mikortól lehetne az új KATA-t választani?

Amennyiben elfogadják, úgy a tervezet jelenlegi szövege szerint 2026. december 1-jétől lehetne bejelenteni az új KATA választását, és az adóalanyiság 2027. január 1-jén indulna. Aki 2027-ben új egyéni vállalkozást indít, már a bejelentkezésekor is választhatná. A KATA választásának az sem lenne akadálya, ha valaki korábban ugyanabban az évben átalányadózó volt.

Megérné fiatalként KATA-zni?

Egy nappali tagozatos hallgatónak vagy egy teljes állás mellett freelancerként dolgozó fiatalnak már önmagában nagy változás lenne, hogy havi 50 ezer forintos tétellel ismét választhatná a KATA-t. Azoknak, akik főként céges ügyfelekkel dolgoznak, a mai KATA gyakorlatilag nem opció.

Kiemelt tartalom
A hatalmat nem elég megbuktatni, nekünk is változnunk kell – Mit tegyünk, hogy a rendszer ne bennünk éljen tovább? A hatalmat nem elég megbuktatni, nekünk is változnunk kell – Mit tegyünk, hogy a rendszer ne bennünk éljen tovább? 2026.4.29 10:26

Főállású, alacsonyabb bevételű vállalkozóként már kevésbé egyértelmű a helyzet. A fix havi teher 50 ezerről 100 ezer forintra nőne, ezért minden esetben érdemes összehasonlítani az új KATA várható terhét az átalányadózással.